روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الرابع 4 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الرابع 4 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الرابع

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الرابع

رواية عقاب بلا جريمة 2
رواية عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الرابعة

جنة بإستغراب:يعني أيه راحة فين راحة معاهم.

سليم بسخرية: والله لا يا هانم مش هتروحتي معاهم هتفضلي هنا في بيتك لغاية ما إبنك يرجع.

جنة برفض:لا طبعاً ده مش بيتي وعمره ما هيكون بيتي ياريت تسيبك من دور المظلوم وتروح تدور علي إبنك.

لينظر الجميع لبعضهم بقلق من هدوء سليم المريب ليتحدث أخيرا .

سليم ببرود:أنتي صح أنا أفضل أروح أدور علي أبني بس أعملي حسابك رجلك لو أتخطت خطوة بره البيت ده أنسي إنك تشوفي إبنك تاني بعد إذنكم ليغادر سريعاً تاركاً أياهم في صدمتهم.

ليتحدث رامي ملطفا:معلشي يا جنة سليم أعصابه تعبانة شوية بس أنا الولد يرجع هيبقي كويس بإذن الله.

سلمي بهدوء: خليكي يا جنة وأحنا هنجيلك الصبح .

لتنظر لهم بقلة حيلة فهي أكثر الناس بعصبية سليم وأنه قادر على تنفيذ تهديده.

جنة بحزن :حاضر .

ليتحدث علي بحزن: متزعليش نفسك يا ست الناس ولو عايزة تاجي ويانا تعالي وأنا بنفسي هجلب الدنيا علي الولد الصغير.

لينظر رامي لمصطفى لبعضهم ثم يصمتوا في إنتظار قرار جنة.

جنة بهدوء:شكرا لحضرتك يا أستاذ علي بس سليم الوحيد إلي هيقدر يرجع أبني.

ليتحدث حسام بأسف:حقك عليا يا جنة.

جناة بحزن:أنا إلي حقكم عليا كلكم لاني حطيتكم في الموقف الصعب ده.

سلمي بعتاب:أحنا أخوات يا عبيطة وإن شاء الله بودي هيرجع بالسلامة.

جنة بدموع:ياااارب.

ليخرج الجميع من الشقة متجهين للاسفل.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في الأسفل.

في شقة أميرة.

تجلس أميرة في غرفتها وحيدة وهي تحتضن صورة زوجها الراحل بعد أن طلبت من سهي وروان أن يتركوها بمفردها وتحدثه بدموع وحسرة:شوفت سليم عمل أيه أتجوز من ورايا وخلف كمان طيب ليه والله لو كان بس لمحلي أنه عايز يتجوز ماكنتش همانع ده يوم المني بس ليه يعمل كده ويحرق قلبي لتحاول أن تغمض عينها بألم لعل نومها يخفف صدمتها في إبنها البكر.

★★★★★★★★★★★★★★★★

بينما في الخارج.

تجلس سهي وروان مع عائلة مصطفي وعائلة سهي.

لتتحدث شذي بغيظ: بس أنا لغاية دلوقتي مش مصدقة أن سليم أتجوز البنت دي.

روان بهدوء:ليه يعني يا شذي مالها البنت .

شذي بإشمئزاز :مالها مش شايفة حضرتك شكلها ولا لبسها ولا الفلاح والناس إلي جايين قدامها أنا بصراحة مصدومة في إختيار سليم دي واحدة شكلها جاية ترمي بلاها عليه .

كلمة تانية وهنسي إنك بنت وهحسبك علي كلامك مراتي خط أحمر فاهمة ولا لأ قالها سليم الذي دخل الشقة منذ قليل ليتفاجئ بكلام سهي.

ليتحدث عاصم بأسف: معلشي يا سليم شذي متقصدش.

شدي بعصبية:لا أقصد يا بابي أنت مش شايف منظرها عامل أزاي بقي سليم الجارحي يتجوز واحدة زي الز*با*لة دي و لم تكد تنهي كلامها إلا وصف*عة نزلت علي وجهها من سليم ليشهق الجميع بصدمة.

ليتحدث سليم بصوت جحيمي:مراتي خط أحمر فاهمة إلي يفكر بس يمس مراتي أو شرفها بكلمة همحيه من الوش الدنيا.

عاصم بعصبية وهو يحتضن إبنته:أنت أتجننت يا سليم بت*ض*رب بنتي وقدامي كمان.

سليم ببرود:وبنتك غلطت في مراتي قدامك بردو وأنت مفتحتش بوقك.

عامر بتهدئة:خلاص يا عاصم شذي غلطت متنساش ده.

عاصم بعصبية:ولو كان ميمدش أيده عليها.

سليم ببرود:وأنا حظرتها مرة وهي تمادت في الكلام .

عاصم بعصبية بعد إذنكم قالها وهو يأخذ إبنته الباكية في أحضانه ويغادر ليتفاجئ برامي ومصطفى وجنة يقفون علي باب الشقة لينظر لهم ببرود ثم يغادر.

ليتحدث عامر بعتاب:بقي كده يا سليم .

سليم بهدوء:بنت أخوك إلي غلطت في مراتي الاول يا عمي كان المفروض أسكت وأسيبها .

عامر بهدوء:حقك عليا أنا يا أبني يلا سلام عليكم لازم أحصلهم خدي بالك من نفسك يا سهي.

سهي بإيجاب:حاضر يا حبيبي.

ليغادر عامر ويسلم علي مصطفى ورامي ويغادر.

ليتحدث رامي بهدوء:أنا أسف يا جنة علي إلي حصل من شذي .

جنة بتساءول:بتحبه.

رامي بعدم فهم:مش فاهم.
جنة بحزن:بتحبه وقلبها أتكسر لما أنا رجعت.

مصطفى بهدوء:المهم هو بيحب مين وعايز مين يلا ندخل .

ليدخل الثلاثة بهدوء.

ليتحدث رامي وهو يشير لسهي والصغير الذي تحمله:سهي مراتي ومالك أبني وبعدها يشير لروان وصغيرتها ودي روان أختي وجنة وبنتها ودول والد ووالدة مصطفى.

جنة بإرتباك :أهلا بيكم.

لينظر لهم الجميع بهدوء دون أن يتحدثوا لتنظر جنة في الأرض بخزي ليقترب سليم جنة منها بهدوء ويمسك يدها ويتحدث بهدوء:تعالي معايا.

لتسير جنة خلفه بحزن ليفتح إحدي الغرف ويشير لها بهدوء دي أوضتي أنا لازم أمشي دلوقتي محتاجة حاجة.

جنة بترجي:رجعلي أبني بس.

سليم بوعد:هيرجع أوعدك هيرجع بإذن الله بعد إذنك .

جنة بحزن: أتفضل.

ليغلق الباب خلفه ويذهب لغرفة والدته ويطرق الباب ويدخل ليجدها تنام وهي تحتضن صورة والده.

ليقترب منها بحزر ويتحدث بحزن:عارف إنك سمعاني وأنك زعلانة مني وده حقك أوعدك أني هحكيلك كل حاجة بس دلوقتي لازم أرجع أبني يا أمي.

لتفتح أميرة عيونها بدموع :وأنا مستنية الوقت إلي تيجي وتحكيلي يا أبن بطني.

سليم بحزن: حاضر يا أمي ليكمل بتردد جنة هتفضل لو وجودها هيضايقك أطلعها شقتي .

أميرة بعتاب:وأنا من إمتي بقفل بابي في وش حد روح رجع إبنك لأن ده إلي هيشفعلك عندي.

سليم بإيجاب: حاضر لا الله الا الله.

أميرة بدموع: محمدا رسول الله.

ليغادر بعدها سليم مغادرة الشقة بأكملها غير بعد أن أستاذن من الموجودين بعتاب.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في الخارج.

يتحدث مصطفى بعتاب:كده ينفع إلي عملتوه مع البنت ده علي فكرة هي أكتر واحدة أتظلمت.

روان بصدمة:أنت كنت تعرف أن سليم متجوز.

ليرد رامي بدل منه:أيوة أنا ومصطفى كنا شاهدين علي كتب الكتاب.

سهي بصدمة: طيب ليه محكتوش لينا .

مصطفى بهدوء:لأن ده يخص سليم يا مدام سهي مش يخصنا أحنا.

ليتحدث والد مصطفى:عندك حق يا أبني وكان المفروض نطيب خاطر البنت مش كده.

والدة مصطفي بهدوء:مش لما نفهم الأول .

أحمد بهدوء:ده ميخصناش ده يخص سليم وبس ويلا عشان نمشي الوقت أتأخر هتيجي يا مصطفى.

مصطفى بنفي :لا الأفضل نفضل هنا أنا وروان عشان طنط أميرة .

أحمد بهدوء:ماشي يا أبني سلام عليكم ليغادر والد مصطفى ووالدته .

ليتحدث رامي بهدوء:أنا هطلع أغير هدومي وأروح لسليم.

مصطفى بإيجاب :وأنا هاجي معاك.

رامي بسخرية:وهتسيب البنت مع ريا وسكينة دول.

لتنظر روان وسهي لبعضهم بغيظ لتتحدث روان بغيظ :أيه يا أستاذ رامي شيفنا ماسكين ليه السكا*كين.

رامي بهدوء:ألعن معاملتهم ديه بتد*بحها دي أم وإبنها مفطور ياريت تفضلوا جنبها وطيبوا خاطرها مش كده.

مصطفى بتأييد:عندك حق يا رامي .

رامي بهدوء:أنا قولت رأي براحتكم بقي يلا نمشي يا مصطفى وأجبلك حاجة تلبسها.

مصطفى بهدوء:يلا.

ليتركوا روان وسهي في حيرة من أمرهم فماذا يفعلوا معها.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في مديرية الأمن .

يصل سليم مكتبه ويتصل باللواء سامي يخبره بما حدث وأنه يحتاج إلي فتح القضية ورؤية ملف هاني ليعطيه الأذن ويخبره أنه في طريقه إليه.

★★★★★★★★★★★★★★★★

بعد ساعة.

يجلس سليم يقرأ ملف قضية هاني والتي إنتهت بمقتله لكن كيف لم يمت هنا اللغز وطالما هو على قيد الحياة فمن دفن مكانه .

ليفتح الباب ويدخل رامي ومصطفى ويجلسوا أمامه.

مصطفى بتساؤل:وصلت لأيه.

سليم بتفكير:أزاي هاني عايش وموجود هنا طول الفترة دي وأحنا منعرفشي.

رامي بعدم فهم:ممكن يكون سافر برة.

سليم بتفكير :ومين إلي كان بينقله أخبار حسام.

رامي بفهم:قصدك أن في حد بينقله الاخبار .

سليم بتأكيد:بالظبط كده .

مصطفى بتساؤل :طيب ناوي علي أيه لازم نتحرك بسرعة.

سليم بتأكيد:عندك حق بس لازم نوصل لآول الخيط.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة والدة سليم.

تجلس جنة في غرفة سليم تبكي بشدة علي طفلها الصغير.

بينما في الخارج.

تجلس سهي مع روان يتحدثون.

روان بحزن:هو أنا بصراحة مش طايقاها بس صعبانة عليا .

سهي بهدوء: عندك حق طيب هنعمل ايه.

روان بتفكير:هي أكيد ماكانش حاجة من الصبح أقوم أحضر ليه حاجة تاكلها وندخلها.

سهي بتأييد :تمام.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في مكان آخر.

يجلس شخص ما يتحدث بعصبية:بقولك الولد يرجع إلي جد أن الولد مش إبن حسام الولد إبن سليم ميخصكش عملت أيه إلي يخصني الولد فاهم ولا لأ يعني أيه مش هترجعه هاني أنا صبري ليه حدود الولد يرجع ليغلق الهاتف بعصبية ويقذفه أرضاً.

★★★★★★★★★★★★★★★★

في شقة سليم.

تنتهي روان من تجهيز الطعام وتحمله وتخرج لسهي.

سهي بهدوء:يلا بينا.

روان بهدوء:يلا.

ليتجهوا إلي غرفة سليم وتطرق روان الباب وتدخل……..

★★★★★★★★★★★★★★★★

في مكتب سليم .

سليم بلهفة:عرفت أزاي هنوصل لهاني.

رامي ومصطفى بلهفة:أزاي.

سليم بمكر ………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى