رواية خيانة زوج الفصل السابع 7 بقلم نورهان أشرف
رواية خيانة زوج البارت السابع
رواية خيانة زوج الجزء السابع
رواية خيانة زوج الحلقة السابعة
عند احمد يخرج من المنزل وهو يفكر فى هذا اليوم الذي طلب فيه يد نور نعم كيف ينسه وهو يوم زوج خالتها وفاء كنت تقف نور ترحب بالضيوف تسير مثل الفراشة فى جميع الاتجاهات من يراها يظن انه فرح بنتها ليس خالتها كنت ترتدي فستان احمر وحجاب بيج
فكنت مثل الورده الجميله هنا لم يشعر احمد بنفسه سوي وهو يطلب يدها للزواج نعم يتذكر منظر نور جيدا كيف لا يتذكر وهى خجلت بشده واصبح وجهها مثل حبه الطماطم من شدة الخجل عند هذا ارتسمت ابتسامه جميله على واجهه ولكن ذهبت سريعا حته انها تحولت للغضب ثم يتحدث بصوت عالى
هو فيها أيه يعني لما أتجوز تاني هو أنا عملت حاجة غلط و بعدين الغلط عليها هي اللي مش عارفة تجيب عيال أفرح بيها كُل خلفتها بنات و بعدين كدا كدا هترجع تبوس أيدي علشان ارجعها أه فعلا أنا صح
?نصيحه لكل زوجه اوعى تبقي ضعيفه اوعى تزعلى على راجل خاين اوعى تضيقي اهم حاجة كرامتك اهم حاجه راحتك مفيش حاجه اسمها هعيش عشان العيال العيال يبقوا بين ام واب منفصلين وبيحترمو بعض احسن ما يبقوا بين اب وام بيكرهوا بعض او مش بيحترموا بعض ?
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ مامي مامي تستيقظ نور على صوت ابنتها الكبيره جورى
نور بتسال_ نعم يا جورى في ايه يا قلبي
سماء جورى ـ أنا عايزة بابي
نور بحزن _ جورى مش انتى بتحبى مامي
جور بحنان طفولى ـ قد الدنيا
تمسح نور على شعرها_ خلاص يبقىٰ أسمعي الكلام هنبقىٰ نروح لجدو و نشوفوا هناك
جورى بتسال ـ يعني هو مش هيجي هنا تاني
نور بجدية_ لا يا جورى ثم تسترسل حديثا وهى تاخذ جورى فى حضنها ممكن تنامي بقا
جورى بستسلم _ حاضر
تدخل غرفة النوم تبكي نعم تبكي علىٰ كُل شيء تبكي علىٰ نفسها و علىٰ هذا الرجل الذي كانت تحبه و مازلت نعم مازلت تحبه هو الذي تفتحت على يدها زهرة اونوثتها
تبكي علىٰ سنين عمرها نعم أعلم أنكم تقولون إنها مازلت صغيرة
و لكن لا هي ليست صغيرة هي أنسانة تحملت الكثير من الأشياء و هي صغيرة و عندما تزوجته شعرت إنها سوف ترتاح من كل ذالك لكن لا لم يحدث ذالك، لأنها أصبحت أم و أب نعم سوف تعمل لكي تُنفق علىٰ البنات حاولت التحالي ببعض الشجاعه حيث مسحت دموعها و أتصلت بالمحامي
نور: الو
عامر: الو اهلًا يا مدام نورا عاملة ايه؟
نور: الحمدللّه يا أستاذ عامر حضرتك عامل إيه
عامر: تمام الحمدلله خير في حاجة؟
نور بجديه: فعلًا أنا عايزاك ترفع قضية خُلع علىٰ أحمد جوزي
عامر بسعادة و فرح: إيه حضرتك بتقولي إيه؟
نور: أستاذ عامر لو مش عايز أنا ممكن أروح أي مكتب تاني
عامر: لا طبعًا إنتي تأمري اللي إنتى عايزاه
نور: تمام أرفع قضية
عامر: تمام
نور: مع السلامة يا أستاذ عامر
عامر: مع ألف سلامة يا فندم
عندما غلق عامر الهاتف كَان في قمت السعادة و كيف لا و هو يعشقها و حبها مِن زمان و لكن بسبب ذالك المُتعجرف أحمد تركها لهُ لأنه كان يرىٰ نظرات السعادة في عينيها و لكن الآن انتهىٰ كُل شيء نعم سوف تصبح ملكه علىٰ عرش قلبه و ملكة علىٰ عرش منزله أيضًا نعم هو اقسم بذلك ولكن لا يعرف ما يخبه القدر
???????????
بعد مرور اسبوع يستيقظ أحمد علىٰ صوت الباب يخرج من الغرفه يفتح الباب ما هذا محضر نعم هو لا يحتاج احد لكي يعرفه عن نفسه المحضر حضرتك استاذ احمد
احمد بهدوء: ايوة انا
المحضر وهو يقدم له الورقه: مرات حضرتك رافعه قضيه خلع
ياخذ احمد الدعوة ويغلق الباب بشدة
يدخل احمد غرفته بعد ذالك ليجهز نفسه ويذهب لزوجته ليعرف ما الذي قامت بفعله
????????????
قامت نور بتجهيز البنات وذهبت بهم الي الحضانه وعندما عادت الى المنزل وجدت المفاجأة وجدت احمد يجلس على الاريكه بكل برود أعصاب
نور بغضب: انت ايه الى جابك هنا
يتحرك احمد من مجلسه ولم يتنزل عن بروده يتحرك بكل هدوء
احمد برفعت حاجب: اى الى انتى عملتى ده
نور بسخريه: اى بطلق او بخلعك ب معنى اصح
يضغط احمد على شفاه السفليه لكي يتحكم فى اعصابه: امممم انتى بقا هتروحي تقولى اي للقاضي جوزي نفسه فى ولد وانا مش عارفة اجيبوا
تضحك نور بكل استخفاف : لا طبعاً هقول ان جوزى راجل رجعى ومتخلف وخاين ومعايا اسكرينات لكل محدثات بتاعتك انت و الهانم وانك راجل غير صالح انك تكون اب اظن ان ده شي كافى انى اطلق صح
ينظر لها احمد بصدمه ماذا هل كانت تعلم بكل شي هل كانت تعلم بخيانته ولم تتحدث ولم تثور ولم تهدم المنزل مثل اى زوجه فى نفس موقفها
احمد بصدمه: يعنى اى يعنى انتى كنتي عارفة كل حاجه
تتحرك نور بكل هدوء تجاه الكرسي وتضع راجل على راجل وتتحدث ببتسامه برده:من اول رساله من اول خروجه من اول يوم خنتني فيه معاها من اول مره راحتلها البيت وجوزها برا
احمد بصراخ وغضب: طب لي متكلمتيش ليه مدفعتيش عن حقك فيا
تنظر نور الى أظفاره وتتحدث بكل برود: الست الى بتتكلم بتبقا عشان بتحب جوزها وعايزه يفضل معاها لكن انت ولا حاجه عارف لم تكون عندك جزمة ومش عايزها بتديها لى حد تانى الصراحه انت نفس الحكايه اه متستغربش انا عارفة انك كنت بتخونى من اول يوم جواز كنت بنسبالك لعبه او رهان بينك انت وابن خالك بس قولت يمكن تتغير لكن لا انت زاى مانت بالعكس واسختك زادت اكتر لدرجة انك لفيت على واحده متجوزه وعملت معاها اكتر حاجة حرام فى الكون بعد ده كلها عايزنى افضل معاك او متمسكه بيك تبقا عبيط وقال ايه انا هتجوز عشان البنات لا انت هتتجوز عشان طفل الزنا الى فى بطن الزباله الى انت عارفه بس احب أقولك الى تمشي معاك تمشي معا اى واحد والزباله ميعرفوش غير بعض وانتوا الاتنين اوساخ زاى بعض
عند هذا الكلمه لم تجد غير صفعه مدويه على على وجهها ذهب تجاه الغرفه بخطوط غضبه تجاه الباب و قبل ان يذهب نظر لها بنظرات تحمل الكثير من المشاعر المختلطة بعضها البعض
احمد: انتى طالق طالق طالق
ويصفع الباب من خلفه وعند هذه الحظه خرجت صرخت وجع من قلبها
هنا نزلت الدموع من عيون نور كشلالت من المطار وتحدث بكل دموع و واجع: حبيتك وديتك كل حاجه في حياتى عملت عشانك كل حاجه بقا شكلى اكبر من سنى بسبب الهم والقرف بتاعك بس لا انا هرجع تانى وهرجع احسن من الاول هرجع بكل قوتى عشان عيالى وقامت واتصلت ب؟؟
نور: الو يا؟؟
؟؟: اذيك يا نور ده الفون بيرقص والله
تمسح نور دموعها وتحاول ان تصطنع الضحكه نور: انت لسه زاى مانت متغيرتش المهم عايزاك تلغى دعوة الخلع
عامر بحزن: هو انتى رجعتي تانى لى احمد
نور: لا هو جالي هنا وطلقنى وعشان كده كمان عايزاك تخلص كل حاجه فى الموضوع ده
عامر: تمام وانتى ناويه تعملى اى
نور: مش عارفه والله بس هدور علي شغل عشان اصرف على نفسي وعلى البنات كمان
عامر: تدورى عيب عليكي المكتب موجود امسكى الحسابات بتاعت المكتب وتقدري تشتغلى من دلوقتي كمان
نور:عامر مينفعش
يقطعها عامر بجديه: استاذه نور اشوفك بكره فى الشغل
نور: عامر
عامر وهو يغلق الخط: باي
تغلق الهاتف وتذهب الى غرفتها لكى تجهز ملابسها للعمل الجديد كل ما تشوف طقم تجدا ان الملابس لم تعد على مقاسها تنظر لى المرايه
اممممن لازم اظبط مش شكلى بس لا ده كمان جسمي
????????????
يخرج احمد من المنزل هل انا فقدت حبها هل فقدت الشغف بي هل ان من دمرت بيتى بيدي ويعود لتكذيب نفسه مره اخره لا انا مش غلطان هى الى غلطانه هى السبب طب منار فعلاً ممكن تخونى لا منار بتحبنى دى ممكن تعمل اى حاجه عشاني ايوه انا لازم اعجل في موضوع الفرح يخرج الهاتف يتصل بزوجته القادمه
احمد: الو يا منار
منار بدلع: الو يا روحي عملت اى مع البومه
احمد: خلاص خلصت منها يا قلبي انتى ودتى العيال لى ابوهم
منار: طبعا يا روحى
احمد: تمام والفرح هيكون كمان شهر
منار: بجد يا روحى هتعملى فرح
احمد: طبعا يا حياتى ده انتى ام الغالي
منار: طب جبت الفيلا الى هنقعد فيها
احمد: ايوه و بتجهز وكمان هحجز الفندق
منار: ربنا يخليك ليا يارب
????????????
بعد مرور شهر كانت كل حاجه اتغيرت
كنت نور رجعت تانى زى الاول و احسن خست واللى يشوفها يقول عندها 20سنه لبست وجهزت نفسها لبست فستان سواريه
اه ده النهارده فرح جوزها نعم سوف تذهب لكى تقوم بالواجب مع من كان زوجها يرن هاتفها ب رقم عامر
عامر: الو يا نور اى جهزتى
نور: اه جهزت
عامر: طب تمام يلا انزلى
نور: تمام
اخذت الاطفال لكى يحضروا فرح ابوهم وينزلو عامر اول ما شافها
عامر: اى الجمال ده ألواحد معاه اربع اميرات عايز اى تانى
جودى: بجد يا عمو انا حلوه
عامر: طبعا يا قلبي انتى قمر
نور:اممم طب يلا بينا بقا
عامر: بصى يا سمسم ماما مديقه عشان انتى احلى منها
جودى بطفوله: انا بحبك اوى يا اونكل
عامر: وانا كمان يا قلب اونكل
يركبو العربيه
فى افخم الفندق القاهر تتوقف امامه العربيه وينزل منها عامر ونور من يراهم يقسم انهم عائله و يدخلوا القاعه وذهبوا الى الكوشه ينظر لها احمد بصدمه هل هذه نور طليقتها
نور ببتسامه جميله:مبروك يا عريس
وتذهب الى منار وتاخذه بالحضن الف مبروك هو الولد الى فى بطنك ابن جوزى ولا ابن عشقيك
الى البنت اللى سهرانة لهذا الوقت
وبتفكر فى واحد كان زمان روحها
لكن ما بقاش كدة دلوقت
بقى ذكرى مجرد جرح فى جروحها
وبترتب دولاب وحدتها من الوحدة
وبتعد الصحاب ياما بقالها منهم واحدة
الى البنت اللى لو تحكى بتجكى هموم بشر تايهين
الى البنت اللى فى عيونها دموع شايلة وجع وحنين
الى الصاحية على سيررها تعاتب اهلها النايمين
مساء الخير على عيونك وطظ فى حد
بيخونك عشان شافك يادوب شهوة
وثقتك بس فى الاول
انا حبيت اقلك بس بان المجتمع لو حس
هيضرب نفسة مية مرة
عشان بيبص من برة
الى البنت اللى لو تحكى بتجكى هموم بشر تايهين
الى البنت اللى فى عيونها دموع شايلة وجع وحنين
الى الصاحية على سيررها تعاتب اهلها النايمين
ذهبت نور هى وى عامر وجلست ولكن فى الكوشه احمد: مالك يا منار واقفة متنحة كدة ليه
ظلت علي وقفتها تلك تنظر امامها برعب ،
منار: ها ولا حاجه يا حبيبي وجلسوا مره اخره تنظرا امامها ب شرود هل تعلم ولماذا لم تخبر زوجها بالحقيقه لماذا وتنظر الى احمد تري نظراته تجاه نور و عامر احمد بينو وبين نفسه هل هذه نورا زوجتي نعم هى كانت جميله عند الزواج وايضا بعد الزواج ولكن بعد الحامل اكتسبت وزن زياده و اصبحت غير مهتمه ب نفسها كان كل اهتمامها ب سما وسام ثم اسماء كنت عندم تذهب معاه فى اي مكان كان يشعر انها ولدتها وليست زوجته ولكن الان هى شابه ذات مظهر جميل ذات قوام متناسق عند نور تنظر لهم بحسره و حزن على سنين العمر الى راحت مع انسان زايه ينظر لها عامر يشعر بما تشعر بها عندم وجدها بجانب احمد بالكوشه لكن كل هذا انتهاء هى اطلقت من احمد واصبحت حره اذن يوجد امل نعم
عامر: نور يا نورر
نور: ها نعم يا عامر فى اى
عامر: مفيش بس انتى كنتى سرحانه فى اى
نور: ولا حاجه
عامر: طب اى رأيك نقوم نرقص
تنظر له بستغراب نور:ايه نرقص
عامر: اه فيها اى يلا يمسك ايدها يرواح لى ساحه الرقص
تبدا اغنيه ومالو
وماله لو ليلة تهنا بعيد وسبنا كل الناس
أنا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الإحساس
وأنا هنا جنبي أغلى الناس
أنا جنبي أحلى االناس
وماله لو ليلة تهنا بعيد وسبنا كل الناس
أنا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الإحساس
وأنا هنا جنبي أغلى الناس
جنبي أحلى االناس
حبيبي ليلة تعالى ننسى فيها اللي راح
تعالى جوه حضني وإرتاح
دي ليلة تسوى كل الحياة
مالي غيرك ولولا حبك حعيش لمين
حبيبي جايه أجمل سنين
وكل ماده تحلى الحياة
حبيبي إلمس إيدي عشان أصدق إللي أنا فيه
ياما كان نفسي أقابلك بقالي زمان خلاص وهحلم ليه
أنا هنا جنبىي أغلى الناس
أنا جنبي أحلى الناس
حبيبي إلمس إيدي عشان أصدق إللي أنا فيه
ياما كان نفسي أقابلك بقالي زمان خلاص وهحلم ليه
مانا هنا جنبىي أغلى الناس
جنبي أحلى الناس
حبيبي ليلة تعالى ننسى فيها اللي راح
تعالى جوه حضني وإرتاح
دي ليلة تسوى كل الحياة
مالي غيرك ولولا حبك حعيش
وعند الانتهاء يتوجه مره اخري لى البنات وكل هذا يحدث تحت عيون احمد المراقبه لكل هذا
كان سينفجر وعندم قام لكى يتوجه لهم مسكت منار يده
منار: اى رايح فين
احمد: شايفة الهانم بتعمل اى ناسيه انها مراتى
منار: لا يا احمد هى مش مراتك هى طلقتك
احمد: لا انتى ناسيه انها فى العده و ممكن ارجعها فى اى وقت
منار: ادام كده خلتنى اطلق لى احمد انت خدت القرار مترجعش فيها
ينظر احمد عند نور مره اخره
عند نور
نور: عامر انا زهقت يلا نروح
عامر: تمام يلا يا اميرات
يذهبوا الى الخارج عند هذا الحد لم يقدر احمد على استكمال الفرح حيثوا انهي الفرح وتوجه هو ومنار الى البيت وعندما دخل البيت قال احمد لي منار انا لازم انزل
منار: هتروح فين احمد مشوار مهم وا خرج من المنزل سريعا وذهب لى بيت نور حيث كان يدق على الباب بكل قوتها تفتح لها نور الباب حيث كانت تلبس قميص من اللون الاحمر الطويل وعليه الروب نوراه: في ايه انت بتخبط كده ليه احمد: هو فين
نورا: هو مين انت مجنون دخل الحمد داخل الشقه واخذ يدور علي عامر وعندما لم يجد ذهب الى نورا مره اخرى
احمد: نورا خلينا نرجع لبعض انا بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك
نوره: انت مجنون النهارده يوم فرحك على عشقتك او زي ما بيقولوا مراتك اللي جابك هنا جاي ليه و عايز ايه تاني مش كفايه اللي حصل منك
احمد: يا نور اسمعينى و فهميني عشان اجيب ولد ارجوك يا نور نرجع لبعض
نور: اطلع بره انا مش طايقاك انت انسان مريض انت كده كده مش المفروض تكون معها جاى تانى ليه مش دى الى سبتنى عشانها جاي لي ثاني ولا انت لازم تاخذ كل حاجه بره بره ما تخش البيت ده تاني وعلى فكره اول ما تخلصي العده انا هاعيش حياتي اتجوز زي ما انت متجوزه
احمد: لا انتى بتاعتى انا بس انتى ملكى وحاول ان يقبلها ولكن دفعتها نور بي كل قوتها اطلع بره يا زبالة
احمد: طب انا عندى فكره هى تخلف الولد وهطلقها ونعيش انا وانتى وى البيبي مع بعض وهكتب الولد بي اسمك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خيانة زوج)