رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثامن والعشرون
رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثامن والعشرون
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثامنة والعشرون
صلي علي محمد
الجميع وافقها ونظر لها اسد بحب واعجاب من قوتها حتي قال أسد بثقة :
كل مرة بتزيدى قوة بجد ياعمي دياب بتك بمليون راجل وعلشان اجده جدامكم كليتكم اني طالب يد الكبيرة للزواج
انصدم الكل وأولهم لؤلؤ حتي قال نوح ابو زهران بسعادة :
حفيدى سبجني ياخوي واحنا جايين طالبين الجرب منسك ومن ولدى دياب
رد سلطان وقال :
احنا نتشرف بنسبكم هي اول نسب اياك
رد دياب وهو ينظر ل ابنته المصدومه :
انتو مفيش منيكم ياحج ونتشرف طبعا
فاقت لؤلؤ من صدمتها وقالت :
واني مليش رأي ولا ايه ولا نسيتو عاد
رد نوح ابو زهران وقال :
لا يابتي انتي الاساس لان دى حياتك صوح ياسلطان
رد سلطان بسعادة وقال :
حبيبه جدك ليكي كل الرأي بس أسد شاب زين وعارف ان هيسعدك
نظرت لهم لؤلؤ وقالت :
خابرة زين ياجدى لكن انتو كلياتكم عارفين اني معوزاش اتجوز
نظرت نجات بغضب فهي كانت تريد أسد ل أمل ودخلت غرفه ابنتها وقضت لها عن كل حاجه
انصدمت أمل وقالت :
كل ما احط عيني علي حد ياخدو اجده ياماي مليش صالح اتصرفي بجا
ردت نجات وقالت :
اصبري هبابة لؤلؤ شكلها اجده معيزاش
ردت أمل وقالت :
حج الحديد دة ياماي
ردت وقالت :
حج يابتي
ذهبت نجات لتسمعهم حتي قال دياب :
تعالي امعاي يابتي
اخدها دياب الي الغرفة وقال :
ليه رافضة يابتي اني عاوز افرح بيكي
اتاها صوت قمر وقالت :
بوكي عندى حج ليه معيزاش تفرحينا بيكي شايلة هم الكل ونسيتي نفسك يابت بطني وأسد شاب زين جوى جوى وهيسعدك اني امك واعرف الشخص من عينه واني عشوف الحب بعيون أسد ليكي كيف ابوكي
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
بردو لا معيزاش اتجوز ياماي
ردت قمر ببكاء :
اعملي الا يريحك يابتي بس افتكري عاد اني هفضل غضبانه منك
نظرت لها وقالت :
تغضبي علشان معيزاش اتجوز ياماي كيف اجده
رد دياب وقال :
بصي يابتي امك عنديها حج أسد ميترفضش هديكي وقتك براحتك تفكري متديش جرار دلوجت فكري وروديلنا خبر صلي اسخارة مرة وتنين وتلاته صلي كتير وادعي الا في الخير يجدمه ربنا
خرج دياب وقمر وذهب دياب حيث يجلس ابوة واسد ونوح حتي وقف اسد وقال :
خير ياعمي
رد دياب ونظر له بحب وقال :
اسمع ياولدى اني موافج عليك كليتنا اهنية موافجين بس
قطعه أسد وقال :
مفيش بس ياعمي اني هعمل المستحيل علشان توافج بس مش هجطع الامل
رد سلطان وقال :
راجل ياولدى واني هساعدك
رد دياب وقال :
بتي مش رافضة أسد بتي رافضة الجواز بس كل دة بسبب انك زرعت فيها حجات كتير يابوي بتي نست عاد انها حرمه نست نفسيها من كتر ما جلبها مليان خوف علي الا حوليها
رد نوح وقال :
صوح حديدك ياولدى واني خابر زين ان أسد هيخليها اتغير رأيها
رد أسد وقال :
اسمحولي ان احاول معاها اني بستأذن لان دى الاصول لؤلؤ اني بشوفها بالقاهرة لان شركتي وشركتها في بناتهم شغل
رد سلطان وقال :
موافجين يازلدى ثقتنا فيك كبيرة جوى
ذهب اسد ونوح عند لؤلؤ جلست بغرفتها تفكر حتي سمعت صوت رساله تأتي علي هاتفها مكتوب بها
“ربّما يساقُ إليك قدرٌ من أقدار الله خيرٌ من كل أحلامك، فتتبدلُ الأحوال ..
واللهُ على كلِّ شيءٍ قدير.”♥️
ابتسمت لؤلؤ وقالت :
مجنون أسد دة مخابراش كيف عيفكر
نظرت للهاتف ليعلن عن وصول رساله أخرى مكتوب بها
وامرأة مثلك عزيزتي لاتُنسى ، تأتي مرةً واحدة فقط وتبقى خالدة في القلب طوال .
امرأة مثلك تأتي مرة في العمر فإن ذهبت يذهب العمر .🤍
ابتسمت لؤلؤ وحست بخفقان بقلبها وقالت :
وبعدين امعاك ياولد ابو زهران
اتاها صوت رساله وكتب بها :
ابتسامتك زينه جوى جوى
نظرت بصدمة وقالت :
مجنون دة عاد هو شايفني ولا ايه
وظلت تفكر به حتي قامت انعمت بحمام دفئ وادت فردها وصلاة الاستخارة وذهبت في ثبات عميق
في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت نجات علي صوت هاتفها يرن وقامت ردت
ردت ام زغلول وقالت :
اسمعي يابتي جوليلي بتك حاسة بحاجه
ردت بخضة وقالت :
لا محساش
ردت ام زغلول وقالت :
زين لو حسيت بحاجه تجوليلي انما لو هي زينه خلاص
ردت نجات وقالت :
ماشي
ردت ام زغلول وقالت :
مش هتاجي عاد تعملي عمل جديد
ردت وقالت :
لا بكفي عاد الا حوصل
ردت ام زغلول وقالت :
كيف ما تحبي بالأذن
اما عند الدجال قصت ام زغلول كل شئ عليه
حتي غضب وقال :
لازم تاجي المرة دى تاني امال هنسحب كيف فلوس
ردت ام زغلول وقالت :
هملها دلوجت وبعدين نتكتك ليها بعدين
سمعه صوت طلعت ام زغلول وقالت :
اهلا وسهلا اتفضلي
ردت وقالت برعب :
اني عاوزة اعمل عمل
ضحكت ام زغلول وثالت :
بس اجده تعالو ادخلو
دخلتهم ام زغلول للدجال حتي قال :
يامرحبا بيكم ياستات
ردت الست بخوف وقالت :
عاوزة اعمل عمل لسلفتي
رد الدجال وقال :
وانتي
ردت الست التانية وقالت :
اني معاها
رد الدجال وقال :
هتجدرو علي طلبات الاسياد
طلعت الست الاولي فلوس وادتهالو وقالت :
اهم حاجه تعمل العمل
رد وهو ينظر بطمع وقال :
هعملكم كل الا عاوزينه
واشعل النار وانفزعه الستات حتي صاح الدجال بصوت قوي :
عاوز حاجه من قطرها
ردت وقالت :
نجبلك واي كمان
رد وقال :
هاتوا القطر وارجعولي اشتووووت
انفزعه وطلعه جري
ضحكت ام زغلول حتي قال الدجال :
متعرفيش مين دول
ردت ام زغلول وقالت :
لا انت شايف حتي عينيهم مبيناش
ماشيين الستات وهم مرعوبين حتي قالت الست التانية :
اني خايفة جوى ما بلاش الا هنعملو دة خايفه يطربج فوج راسنا
ردت الست الاولي بحقد وقالت :
لا متخافيش عاد
ردت وقالت الست التانية :
لا اني خايفة مشوفتيش الدجال دة شكلهعفش كيف ولا المرة الا شكلها ولا العفريت شوفتي الحكل الا نازل تحت عينها وسنانها المكسرة ممرتحاش اني
ردت وقالت :
متخافيش عاد اني جيتتي متلبشة لوحدها
ذهبة ومشو
اما عند منزل نوح ابو زهران يجلس نوح واتي فارس له وقال :
نجول مبروك عاد
ردت زوجه نوح وقالت :
مبروك علي ايه
رد فارس وقال :
اخوي أسد هيتجوز
كحت زوجه نوح وقالت :
هيتجوز حج
رد فارس وقال :
ايوة وهياخد جمر الصعيد
رد نوح وهو بيبتسم وفهم فارس انه يكيد زوجته فهو يعلم انها تريدتزويج أسد من أبنتها من جوزها الاول حتي قال نوح :
ايوة اتجدمنا لبت دياب المنشاوي كبيرة الصعيد
شنقت زوجته وقالت :
اعطوني ميه هموت كيف الا عتجولة دة ياكبير دة بت عفشة ولسانها عاوز جطعه
قطعها اسد بقوة وقال :
اسمعي يامرت جدى اني بحترمك علشان جدى معيزش حد ينطج كلمه واحده عن مرتي
سمع زين اخوة وقال :
انت اتجوزت اياك
رد فارس وقال :
لسه بس اتجدم لجمر الصعيد بارك ل اخوك هيتجوز كبيرة الصعيد كلها
انصدم زين وفاطمه زوجته وسمر اختها وقال زين :
حج الحديد دة
رد نوح بضحك وقال :
مالكم عاد ايوة حج
رد زين بسعادة واحتضن اخوة وقال :
احلي فرحه يتخوي ربنا يتمم بخير
والجميع ظلو يباركه حتي دخلت نسرين ابنه زوجه نوح وقالت :
فرحونا امعاكم مبروك علي اية
رد فارس وهو يغمز أسد وقال :
اخوي أسد هيتجوز
شنقت نسرين وقالت :
هيتجوز كيف مين جصدى
رد فارس بضحك وقال ؛
مش هتصدجي هتجوز كبيرة الصعيد
انصدمت نسرين ونظرت ل امها بغضب وذهبت
حتي قال فارس :
واني مينا هتجوز ياجدى
رد نوح وقال :
نشوف خالك ونحدد امعه ونجوزكم ونرتاح
انكسفت سمر وذهبت حتي قال فارس :
عتخجل دلوجت دة انا جفايا باظ من كتير الضرب عليه
ضحك الجميع في مكان أخر وبتحديد في منزل الجبالي تجلس مهجه في غرفتها ودخل عليها حامد ب ابتسامه وقال:
اتوحشتك جوى جوى
خجلت مهجه ورفع رأسها حامد وقبلها بجانب شفيفها حتي نظر لها وظل يقبلها حتي ذهبة في عالمهم الخاص فكانت تلك المرة الاوله لهم في حياتهم الزوجية امام الله
ظل هاتف حامد يرن ولكن دون رد حتي قال الجبالي :
الواد كل دة فوج دة جال هطلع اجيب مهجه وجي
رد كامل بضحك وقال :
هشيعلو حد
رد الجبالي وقال :
نستنا هبابة يمكن ينزل
امسك حامد هاتفة ورن علي امه وقال :
اماي عاوزك فوج
ردت وقالت :
كليتنا مستنينك وجدك مساكتش وعيجول كل دة عيعمل اي
رد حامد ب ابتسامه وقال :
هتعرفي لما تطلعي
طلعت له امه وخبطت اما عند مهجه في الحمام ظلت تبكي وتضحك بنفس الوقت
نظرت ل ابنها السعيد حتي قالت :
حوصل ايه يازلدى جلجتني
رد وقال وهو يقبل ايدها :
اني عاوز اوريكي حاجه بس الول عاوز اجولك ان يوم ما اعتديت علي مهجه مكنتش بوعي ولما فاجت فضلت تصرخ طنت اني فوجت وهربت وكانت هدومها مجطعه ساعتها بس مهجه مرحتش المستشفي ساعتها والكل اهنية فاهم ان مهجه فجدت شرفها بس اول يوم اجرب من مهجه بالحلال ياماي بس حوصل حاجه غريبه ومهجه طلعت لساتها بنت
ابتسمت امه له وفرحت حتي قالت :
احمد ربك فين مرتك
رد وقال :
في الحمام مكسوفه وبتعيط وهتضحك معرفش ليه
ردت ب ابتسامه وقالت :
لانها حسيت انها كيف اي بت ياولدى والا حوصل دة طبيعي اكيد في زجتها هي مفجدتش شرفها كله وان شاء الله ربنا يرزوقكم الذرية اني فرحتي كبيرة هنزل اجهز لكم وكل العرسان وزغرطط ام حامد وظلت تزغط وهي نازلة وتبكي وتبتسم فالجميع من قي المنزل اتجمع علي تلك الصوت وقال كامل :
في ايه ياام حامد
ردت ام حامد وقالت :
بت ياسعدية جهزى وكل العرايس يابت
ابتسم الجبالي وكامل حتي نظرت زوجه نصر ومحمد ب استغراب نظرت لهم ام حامد وقالت لهم :
مرت ولدى لساتها بنت واليوم بجت مرت ولدى حامد وقصت عليهم كل شئ
كانت هناك اعين حاقدة وعيون حزينه وسعيدة طلعت مهجه من الحمام وحضنها حامد وقال :
اني فرحان علشانك انتي بس انما شرف البنته ميتقاسش بشوية دم شرف البنته هو اخلاجها وتربيتها وانتي فيكي كل الصفات ربنا يحفظك ليه ياحبيبة جلبي
ابتسمت بدموع وحضنته
اما في منزل سلطان المنشاوي تجلس أمل في غرفتها وتلبس ملابس ضيقة تفصل جسدها خرجت أمل من الغرفة وهي تنظر يمين وشمال رأت جومانه تجلس مع الجميع اما قصيرأيته يدخل غرفتها ذهبت الية وهي تمشي ببطئ ودخلت الغرفة له وحضنته من ضهره وقالت :
اتوحشتك جوى جوى ياقصي مخبراش كيف تتجوز غيري
دخلت جومانه الغرفة وانصدمت حتي قال
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)