روايات

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل الأول 1 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي الفصل الأول 1 بقلم سلمى حجازي

رواية عشق أحفاد الراوي الجزء الأول

رواية عشق أحفاد الراوي البارت الأول

رواية عشق أحفاد الراوي الحلقة الأولى

ورد / يعنى اي الحفله كابل بس
= زي ما بقول لحضرتك كده ي فندم حفله الخطوبه كابل بس
ورد / انا صاحبه العروسه ادخل بس قولها
= للاسف حضرتك مينفعش
ورد / يعني اي مينفعش انا مش جايه المشوار ده كله عشان ف الاخر مدخلش وبعدين هم السناجل متاكل حقهم ف البلد دى لي هااا
= وانا ذنبى اي ي فندم
ورد / طب ما تيجي تدخل معايا
= نعم ؟!
ورد / خلاص انت لسه هتستغرب انت الخسران اصلا عن اذنك معطلكش
= ع فين ي فندم … الحفله كلها كابل

 

 

مالك / ازاي انا معنديش علم بده … طب ما تمشيها ده العريس صاحبي وكده
= للاسف ي فندم مينفعش
مالك / هو يوم باين من اوله
كانت ورد تقف بالخارج تتحدث مع صديقتها بواسطه الهاتف
ورد / والله هعيط مش عارفه اعمل اي
فريده / قولنالك ي بنتي متروحيش انتي اللي قولتي لا عزمتني وقالتلي واهو قطعتى المشوار ع الفاضي
ورد / هو انا بكلمك يعني عشان تقطميني بكلامك … فين رنا هي اللي هتحللي الموضوع ده
رنا / انا هنا اهو يحياتي
ورد / رنا قوليلي اعمل اي ارجوكي
رنا / مافيش غير حلين اتنين ي اما تطلبي اوبر وتيجي ع هنا زي الشطوره وتخلي بالك من الفستان بتاعي اللي انتي لابساه يا اما تشقطيلك واحد تدخلي بيه الفرح وبرضو تخلي بالك من الفستان بتاعي
ورد / يخربي*ت الفستان ع اليوم اللي لبسته فيه … وبعدين انتي بتقولي اي انتي كمان اشقط اي وقله ادب اي واجيب منين اصلا
فريده / اي ده استني كده …. صوت مين الي عالي جنبك ده
ورد / ده واحد بيتكلم ف الفون
فريده / الواد ده صوته حلو اسمعي كده بيقول اي ولا بيكلم مين
ورد / فريده مش ناقصه جنانك
فريده / استني …. ده بيقول انه عرف ان الحفله كابل وهو مش عامل حسابه
ورد / يخربي*تك انتي ازاي سمعتيه
فريده / عيب عليكي ده انا فريده … المهم افتحي معاه كلام وادخلي الحفله معاه وبعدين كل واحد يروح لحاله ولو هو قمور وكاريزما ف متروحيش لحالك روحي لحاله عادي
ورد / اقفلي ي فريده بدل ما اتعصب عليكي
فريده / يلنتي اسمعي منى
رنا / ايوا ي ورد البت فريده بتقول كلام زي الفل
ورد / غور*وا ف داه*يه انتو الاتنين
ثم غلقت الهاتف دون حتى ان تلقي عليهم السلام

 

 

مالك / بقولك اي ما تبعتلي اي واحده من اللي تعرفهم
حمزه / وانت بق هتستني لحد ما اقول لواحده وع ما تلبس وتيجي وكل حواراتهم دي هتكون الخطوبه خلصت اصلا
مالك / ايوا يعني اعمل اي
حمزه / بص حواليك شوف اي واحده حلوه اشقطها وادخلوا سوا
مالك / لا وانا هدخل مع اي واحده كده وخلاص انا ميشرفنيش غير واحده تكون مافيهاش غلطه انت متعرفش انا مين ولا اي
حمزه / اااه انت بق هتقعد تشوف نفسك وتتغر وانت اصلا شكلك وحش اوي وانت مركون بره كده ومش لاقي واحده تدخل معاها
مالك / انت عارف كويس ان انا لو كنت عارف مكنش ده هيبقي موقفي خالص انا الف واحده تتمني اللحظه دي اصلا
حمزه / طب يا حبيب اخوك اسيبك انا بق تدور ع الالف واحده بالسلامه
كانت ورد تقف وهي فى غايه الحيره ماءا تفعل هل تعود كما جاءت ام تطلب من تلك الرجل ان يدخل معها الحفل كما قالت صديقتها
ورد لنفسها / هيحصل اي يعني ما اروح اقوله ده هي ساعه… ولا لالالا مينفعش اصلا وبعدين لو رفض شكلي هيبقي وحش اوي
كانت ورد وهي ف تلك حيرتها تذهب تجاه مالك خطوتين ثم تعود خطوه فلاحظ مالك تلك حيرتها وانها متردده ف ان تطلب منه شئ فذهب اليها مالك بكل شموخ ثم قال
مالك / مافيش مانع
ورد / نعم ؟!!
مالك / مافيش مانع احل اذمتك وادخل معاكي الحفله وده اللي انتي عاوزه تطلبيه بس عامله نفسك مكسوفه
ورد / اي الهبل ده لا طبعا … وبعدين اي الثقه اللي انت بتتكلم بيها دي انا اصلا ميشرفنيش ادخل مع واحد زيك
مالك / لا يشرفك وانتي عارفه كده كويس
ورد / والنبي يخويا متتكلمش بثقه اوي كده انت مش شايف نفسك وانت واقف مش لاقي واحده تدخل معاها فوق لنفسك هاا فوق
ابتسم لها مالك بخفيه ثم تركها ولكن قبل ان يرحل نادت له ورد
ورد / بقولك يا اسمك اي انا مضطره بس اني ادخل معاك لانها خطوبه صاحبتي ومينفعش مدخلش ومكنتس اعرف ان الحفله كابل ولو كنت اعرف اكيد كنت جيت مع البوي فريند بتاعي يعني
مالك / مطلبتش منك اعرف ده كله ده غير ان انا كمان مضطر مش اكتر تمام … حصلينى
ورد بتريقه / حصليني

 

 

دخلت ورد مع مالك الحفل ولكن عند دخولهم كانت ورد ستقع ارضا بسبب طول الحزاء الذي ترتديه ولكن مالك انقذها من الوقوع ولحق بها ولكنه قرب منها بشده وكأنه سيحتضنها وظلا ينظران لبعضهما عده ثواني في صمت ثم قطع هذا الصمت صورت ورد وهي تقول
ورد / انت اتجننت ازاي تقرب مني كده
مالك / ده بدل ما تشكريني عشان لحقتك قبل ما تقعي
ورد / كنت سيبني احسن
مالك / وطي صوتك الناس بتتفرج علينا وبعدين مش قد الهيلز بتلبسيه لي
ورد / وانت مالك
مالك / انا الحمد لله كويس انتي كويسه ؟
ورد / سم
كانت ورد تستغرب نظرات الناس اليهم منهم من ينظر باعجاب وهناك فتايات تنظر لهم بحقد لكن ف النهايه كان الجميع ينظر لهم حتى وصلت الي صديقتها همس وهي صاحبه الحفل
همس / عااا ورد مبسوطه اوي انك جيتي
ورد / انتي ازاي متعرفنيش انك عامله الحفله كابل
همس/ سوري والله نسيت خالص بس اي الحلاوه دي
ورد / انتي اللي قمر بجد مبروك يروحي
همس / عقبالك قريب … بس قوليلي انتي ارتبطي بمالك ازاي يبنتالايه عرفتي توقعيه
ورد / مين ده … هو ده اسمه مالك
همس / اي ده انتي متعرفيش ده يبقي …
ورد / يبقي اى ؟!
قطع حديث همس دخول احد من زملائها للمباركه
انتهت الحفل وعند ذهاب الجميع كانت ورد تقف بالخارج منتظره سياره اجره حتى تعود الى منزلها ولكن جاء اليها مالك وقال
مالك / تعالي اوصلك
ورد / لا شكرا
مالك / تمام
قال مالك كلمته الاخير ثم ذهب الي سيارته وانطلق بها
ورد / احيي*يه ده متمسكش بيا … كان لازم يعني اتنك فيها … هه اصلا عادي هطلب اوبر
بعد مرور ساعه وصلت ورد الي المنزل الذى تسكن فيه مع صديقتها فريده و رنا وهذا بسبب دراستهم ف الجامعه بعيدًا عن منشأهم
انطلقت فريده نحو ورد ومعها رنا ايضا يطلبان منها ان تحكي لهما ما حد ف الحفل ولكن ورد رفضت ذلك
فريده / ما تنجزي ي بت انتي تقولي حصل اي ودخلتي الحفله مع مين
رنا / ما تقولي ي ورد هو المز قالك متقوليش لحد ولا اي

 

 

فريده / هاااا اخص عليكي ي ورد هو احنا حد
ورد / بسسسسسس ايي هو اي هبل وخلااص مافيش حاجه من الكلام ده اناا عااوزه اناام فاصله خالص سيبوني انام وبكره الصبح هحكيلكم كل حاجه بالتفصيل
فريده / ماشي ي ورد
رنا / اتخمدي
ف صباح يوم جديد
فريده / وووورررررددددد قووووميييي بسرعااااااهههه
رنا / احييييه ي ورررد قوووومييي عشششان كدده مكنتيشش عاوزه تحكيي
ورد / ايي فيي اييي مينن ماا*ت
فريده / ده انتي اللي هتمو*تي لو اهلك شافوا اللي احنا شوفناه ده …. اتفضلي بصي
ورد / ايييي دههه ميين نزل الصوره ديي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الراوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى