روايات

رواية طفلتي الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلتي الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلتي الجزء الخامس

رواية طفلتي البارت الخامس

رواية طفلتي الحلقة الخامسة

الدكتور……… الحمد لله المر*يضه اتعدت مرحلة الخــ…ــطر بس الفتره الجايه دي هي محتاجة راحة وإنها تنتظم بالأدوية اللي كتبنها ليها ألف سلامة عليها تركه وذهب
عرف فهد أنها اتنقلت لغرفه في نفس الطابق فراح ليها ودخل لاقي وشها شا*حب اللون وفي أجهزه كتيره متوصله بيها وهي لا حول لها ولا قوه فضل باصص عليها مده وفاق لما حس إنها بدأت تفوق
فهد بهدوء……. الحمد لله على السلامة
ملك بألم في بطنها وتعب…… أنا فين
فهد بهدوء…… في المستشفى
ملك افتكرت كل حاجة وأخذت تبكي بصمت وهو مراقب تحركتها دي كلها
فهد بهدوء……. اسمك ايه
ملك بدموع…… ملك
فهد……مين دول يا ملك وليه عملوا فيكي كدا لو حابه تحكي أنا هنا هسمعك
ملك بدأت تحكي والدموع تنهمر من عيونها
ملك بدموع………. دول دول ناس الرحمه اتشا*لت من قلوبهم واتحط مكانها السو*اد والغضب ناس سابوا ودانهم للشــ…ـــيطان ومشوا وراه اللي عمل كدا فيا هو ابن عمي اللي المفروض يكون السند ليا لأني معنديش خوات صبيان بس هو عمل ايه بالأول كان عايز يقرب مني بطريقه زبا*له زيه وأنا ضر*بته قلم وهددته إني هبلغ بابا وهو بعد ،كنت هبلغ بابا يوميها بس لقيته بيقول ابن عمك اتقدم ليكي وأنا موافق وكتب الكتاب بكره بالليل ومدنيش حريه الاختيار ولا اداني فرصه اتكلم اقوله حقيقة ابن اخوه الزبا*له مكنش قدامي حل غير إني اهرب من الزواج دا وهربت بس في دي حتى مسبونيش في حالي أبويا بعته علشان يمو*تني وأخذت تبكي

 

 

فهد من غير ما يحس كان حضنها وبيحاول يخفف عنها وهي كانت متشيثه فيه
فهد بهدوء……. اهدي خلاص انتي دلوقتي بخير أنا معاكي يا ملك
ملك بدموع………. هو ليه عمل كدا هو انا مش بنته من صغري وهو بيعاملني و*حش كأني مش بنته ليه حرام عليه ليه
فهد بهدوء…… اهدي يا ملك انتي لسه طالعه من عمليه
ملك بدموع……… يا ريت كنت مو*ت على الأقل كنت ارتحت
فهد حس بنفس النغزه تاني في قلبه وقلبه و*جعه على حاله ملك
بعد مده ملك هدأت وفهد بعد عنها
فهد بهدوء……. ملك تتجوزيني
ملك بصت ليه بصدمة ومعرفتش تتكلم
رجع رامي للقصر
كانوا لسه طالعين
رؤى بهدوء…….. لو سمحت نزلني أنا مش عايزه اطلع
رامي نزل رؤى بهدوء تحت نظرات الاستغراب لأنها هاديه
رؤى اتحركت واحت وقعدت في الصالون
الجد جه وراح ليها وكان خايف عليها
الجد بخوف……… رؤى حبيبتي انتي كويسه
رؤى بهدوء……. انا بخير يا باشا
الجد باستغراب……. باشا رؤى أنا جدك انتي كويسه
رؤى بسخريه……. هو علشان بقيت في قوايا العقليه وبقيت عاقله ورجعت لعقلي ومبقتش رؤى الهــ…ــبله الطفله مبقاش كويسه
الجد ورامي كانوا مصدومين
الجد بفرحة……. رؤى حبيبتي انتي بقيتي كويسه وعيونه دمعت من كتر الفرحة وحضنها
رامي كان مصدوم مش عارف ايه اللي حصله رؤى دلوقتي بقت بخير يعني هو هيبعد عنها ومش هيعرف يقرب منها
رامي وهو بيحاول يطلع الكلام…….. ر رؤى انتي كويسه دلوقتي

 

 

رؤى بهدوء…….. ايوه أنا كويسه بس ممكن حضرتك تقولي انت مين انا انا فاكره إنك كنت قرب مني لدرجه غريبه ممكن افهم ليه
الجد بتوتر……. رؤى رامي بيكون بيكون جوزك
رؤى بهدوء……. تمام يطلقي دلوقتي
الجد ورامي انصدموا من هدوء رؤى ومن طريقه كلامها وإنها منفعلتش
رؤى بهدوء………. ايه مصدومين كدا ليه كنتوا متوقعين هقعد واقول ليه وجوز مين دا واقعد اعيط والو*م اكيد حضرتك يا جدي عملت كدا علشان مصلحتي صح
الجد…… صح
رؤى…… تمام وأنا دلوقتي رجعت لعقلي وخفيت يبقى الجوازه دي ملهاش لازمه والطلاق انسب حل
رامي بغضب….. وانا مش هطلق يا رؤى ومتجبيش السيرة دي تاني على لسانك فااااهمة
رؤى بهدوء……. صوتك ميعلاش لو سمحت أنا مش طر*شه علشان تعالي صوتك كدا أنا أقدر اسمعك وانت بتتكلم بهدوء
رامي غضب واتغاظ منها وطلع على صالة الألعاب الرياضة اللي في جناحه
الجد بهدوء……… رؤى أنا عايز اتكلم معاكي شويه
رؤى بهدوء…….. خير يا جدي
الجد…….. رامي قبل ما يتجوزك كان ماشي في طريق غلط بيعمل كل المعا*صي بس أنا شوفت بعد ما اتجوزك أن في أمل انه يتغير وفعلا هو كان عطوف معاكي وحنين رامي اللي مبيقدرش يتحكم في غضبه معاكي كان بيتحكم فيه و بيعيش براحة أنا طالب منك إنك تفضلي معاه لحد لما يتغير ساعديه يا بنتي ارجوكي.
رؤي بهدوء……. تمام أنا موافقه علشان ارد ليه الجميل اللي عمله لما ساعدني وأنا كنت في حالة مر*ضى
الجد بهدوء……. رؤى أنا عايز اعرف ايه اللي حصل
رؤى بهدوء…………يوم الحادثه مش كدا تمام وبدأت رؤى تحكي كل اللي حصل في اليوم
الجد بغضب…… يا ولاد ال*********** والله لدفعكوا التمن غالي
رؤى…… عن اذن حضرتك أنا طالعة ارتاح شويه وطلعت
الجد بابتسامه………… نسخة عن محمد ابني نفس الهدوء نفس التفكير سبحان الله روحت يا غالي بس بنتك فضلت وبقت شبهك حتى في ملامحك وعيونه دمعت
كان في الصالة عمال يتمرن ويصب عرق.
رامي بغضب…… أنا ليه زعلان كدا علشان قالت إنها عايزه تطلق ليه، ليه بقت جزء من حياتي ليه، بقيت ازعل لو شوفتها زعلانه افرح لو لقيتها فرحانه بقيت بحس براحة محستهاش قبل كدا معقول أكون حبيتها وبدأ يفتكر شكلها وكل تصرفاتها والابتسامة لقت مخرج واترسمت علي وجهه
رامي……. ايوه أنا حبيتها ايوه حبيتها صح صح كدا انا بحب رؤى بحبها
بس افتكر كلام علا
رامي بحزن………. بس لما تعرف إني ******هيكون رد فعلها ايه
رؤى من خلفه……… عارفه
انصدم رامي من وجودها ومن إنها عارفه
رؤى اتقدمت وراحت ليه و وقفت قدامه
ملك بصدمة……… ايه
فهد بهدوء…… ملك تتجوزيني هي دي الطريقه الوحيد علشان تفضلي بخير وأمان من أبوكي وابن عمك
ملك…… بس بس

 

 

فهد بهدوء…….. متخافيش مني يا ملك أنا مش ها*ذيكي اوثقي فيها
ملك بهدوء…..أنا واثقه فيك لأنك الوحيد اللي متخلتش عني وساعدتني أنا موافقه بس عيلتك
فهد بهدوء…….. متخافيش أنا دلوقتي هقوم اكلم أخويا وهيجي هو ومعاه المأذون واتنين شهود يلا وقام طلع
ورن فهد على اخوه
فهد……. الو ايوه يا رامي تعاله على مستشفى ******ومعاك مأذون واتنين شهود بسرعة، تمام مستنيك وقفل معاه السكة
فهد بتهنيده………… أنا ليه عملت كدا وايه الاحساس دا
تسريع للأحداث رامي جه وكان جايب معاه المأذون وبقت ملك مرات فهد وراجع فهد ورامي وملك على القصر
رامي بصدمة……. انتي قولتي ايه
رؤى بهدوء……… قولت اني عارفه
رامي…….. الزاي
رؤى…….. سمعتك وانت بتتكلم مع اللي اسمها علا دي بس مكنتش فاهمة ايه الكلام دا بس لما رجعت لعقلي فهمت كل حاجة
رامي بحزن……… رؤى أنا ولكن قطع كلامهم رنين هاتف رامي وكان المتصل فهد والباقي انتوا عارفينه
رامي بهدوء…… رايح مشوار وراجع وهنكمل كلامنا بعدين وتركها رامي
رجع رامي للقصر هو وفهد و ملك
فهد شال ملك وطلع بيها على جناحه تحت صدمه ملك من اللي فهد عمله و الخوف من اللي جاي
رامي راح لاوضة رؤى ودخل بعد ما خبط على الباب و رؤى اذنت ليه بالدخول وقعد هو وهي
رامي……. رؤى انا كنت
رؤى بهدوء……… بص يا رامي أنا مش هحاسب على اللي عملته زمان لأن اللي عملته دا كان قبل ما اكون في حياتك بس دلوقتي الوضع اختلف انا موجوده انا هدى الجواز دا فرصه وهحاول اساعدك تقبل بكدا
رامي……. تساعدني
رؤى……… ايوه اساعدك زي ما ساعدتني
رامي بسخريه……. يعني رد دين مش كدا
رؤى بهدوء…… افهمها زي ما انت عايز المهم دلوقتي
رامي……… ايه
رؤى…………..انت عايز تتغير للأحسن ولا لااه
رامي بابتسامه……… وحد يعترض انه يتغير للأحسن
رؤى بابتسامة…… تمام كدا اتفاقنا جاهز إني اساعدك
رامي بابتسامة……. جاهز وجاهز إني اكسب ثقتك و
رؤى بترقب……. و ايه
رامي بابتسامة……… هقلك بعدين بس دلوقتي خلينا ننام
رؤى قامت و راحت ناحيه السرير علشان تنام
رؤى…….. تمام تقدر ترووووووو ايه دي
لقت رؤى رامي شالها وناموا على السرير وهو كان حاضنها
رؤى بخجل……….. انت بتعمل ايه ابعد كدا
رامي وهو بيدفن وشه في رقبه رؤى وبيشم ريحة شعرها
رامي………. انتي مراتي نامي بقى و نام هو كمان
رؤى كانت حاسة بالخجل وحاولت تفلت منه بس معرفتش واستسلمت للنوم في الاخر ونامت
رامي فتح عيونه وبا*س خدها ورجع حضنها تاني ونام

 

 

فهد بهدوء…….. ملك نامي انتي على السرير وأنا هنام على الأرض
ملك بهدوء………..لا ميصحش نام انت على السرير وانا على الأرض
فهد…….. لا نامي على السرير انتي
ملك…….. لا نام انت
فهد……… لا انتي
ملك بعند………. لا انت
فهد شال ملك وحطها على السرير ونام جنبها
فهد……… خلاص هنام احنا الاتنين ويلا نامي بقى
ملك بخجل……. أستاذ فهد ميصحش
فهد وهو حضنها……. فهد قولي فهد ويلا نامي بقى
ملك حاولت تفلت منه بس معرفتش فنامت في الآخر واستسلمت
وفهد بعد ما اتأكد إنها نامت نام هو كمان

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفلتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى