روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت الثالث والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة الجزء الثالث والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة الثالثة والعشرون

سليم بصدمة:إبن هاني .
اللواء سامي بهدوء:شوفت والأغرب بقي أن إلي خطفوه تبع المعلم جمعة.
سليم بصدمة:لا حول ولا قوه الا بالله كما تدين تدان طيب مفيش أخبار تانية عن الولد.
اللواء سامي بنفي :لا يا سليم أنت لازم تجهز رجالتك الهجوم لازم يبقي في خلال يومين بالظبط.
سليم بهدوء:أوامر حضرتك يا فندم بعد إذنك.
اللواء سامي بهدوء:أتفضل.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في المستشفي.
في غرفة سلمي.
تجلس جنة مع سلمي بحزن شديد.
جنة بحزن:تعبانة لسه يا سلمي.
سلمي بحزن:الحمد لله يا جنة
.
جنة بإستغراب:مالك يا سلمي في أيه.
سلمي بدموع:هحكيلك لتبدأ سلمي سرد ما حدث مع حسام.
جنة بعتاب:حرام عليكي يا سلمي دي جزاة الراجل أنه واقف جنبك.
سلمي بدموع:غصب عني والله مش عارفة أنتي قولتله كده.
جنة بحزن :خلاص يا حبيبتي متزعليش بقي هو أكيد مقدر إنك تعبانة ومش هزعل.
سلمي بحزن:ياريت.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

 

 

في مدرية الأمن.
في مكتب سليم.
يجلس سليم مع مصطفى وشادي وعلي وأمامهم خريطة وسليم يشرح لهم:كده كله تمام يا رجالة.
مصطفى بتساؤل:تمام بس كده محتاجين حد في من الاتجاه ده رامي مش معانا عايزين بديل ليه.
سليم بهدوء:حسام إلي هيدخل من الاتجاه ده.
شادي بتساؤل:أزاي هو مش في الصعيد.
سليم بهدوء:بلغ رئيسه هناك بالأجازة وأنه هيبقي معانا في القضية دي ورئيسه وافق.
مصطفى بتساؤل:طيب مجاش معاك ليه عشان يفهم.
سليم بهدوء:هبقي أفهمه بعدين حد عايز حاجة تاني لأني لازم أمشي.
مصطفى بنفي:لا كله تمام بس الهجوم هيبقي إمتي.
سليم بهدوء:هبلغكم بساعة الصفر قبل الميعاد يلا سلام عليكم يا رجالة.
الرجالة:وعليكم السلام.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في الخرابة.
يجلس المعلم جمعة يشرب الشيشة .
ليأتي بكري بلهفة:ألحق يا معلمي.
المعلم جمعة بإستغراب: في أيه يا واد مالك.
بكري بلهفة:مش هتصدق شوفت مين يا معلمي.
المعلم جمعة بنفاذ صبر:شوفت مين يعني ما تتكلم علي طول أنت هتنقطني.
بكري بمكر:شوفت الواد برعي.
المعلم جمعة بإستغراب:شوفته فين.
بكري بمكر:هقولك يا معلمي كنت في المشوار أيه بتاع كل شهر وشوفته واقف في الشارع ولابس لبس عليوي أوي وساند علي عربية آخر موديل ولا وأيه يا معلمي جت حتة موزة ركبت معاه مقولكش صاروخ أرض جو.
المعلم جمعة بصدمة:أنت متأكد من إلي بتقوله ياض يمكن حد شبهه.
بكري برفض : لأ يا معلمي ده أنا حتي صورته علي المحمول بص ليذهب له سريعاً ويوريه الصورة.
لينظر لها جمعة بصدمة :أه يا أبن الكل*ب صبرك عليا واد يا بكري أوعي تفتح بوقك بحاجة عن الموضوع ده خالص.
بكري بغيظ:يعني هنسيبه يا معلمي كده.
جمعة بخبث:لا هقولك تعمل أيه……….

 

 

بكري بمكر :عنيا يا سيد المعلمين.
سلام عليكم أزيك يا معلمي:قالها برعي الذي حضر للتو.
المعلم جمعة بسخرية:أهلا بالباشا أيه نورت العزبة إلي سبهالك بابي.
برعي بغضب:أيه الدخلة دي يا معلمي .
المعلم جمعة بعصبية:فين ياض بقالك كام يوم مختفي وجاي دلوقتي عايزني أفرشلك الأرض ورد.
برعي ببرود:شغلي وخلصان يا معلمي يبقي أجي ليه.
المعلم جمعة بعصبية:لا يا خفيف أنت شغال تحت أيدي يعني يوماتي تكون قدامي فاهم ياض ولا تغور ومشوفش وشك.
برعي بتوعد: مفهوم يا معلم مفهوم ليغادر بعصبية لينظر بكري لمعلمه بمكر.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في شرم الشيخ.
يتمشي رامي وسهي علي شاطئ البحر ويلعبون بالمياه.
لتقف سهي فجأة:مالك يا رامي سرحان في أيه .
رامي بحنان :مفيش يا روحي بس صوت سليم مش عاجبني حاسس أنه محخي حاجة عني .
سهي بإستغراب:حاجة أيه يا حبيبي صوتوا كان عادي.
رامي بهدوء:سهي أنتي أكيد عارفة علاقتي مع سليم أزاي ده أبويا مش أخويا عارفة يعني أيه سليم ميكلمنيش غير من ساعة ده معاناة أي أن في حاجة وحاجة جامدة كمان إلي تمنعه عني.
سهي بقلق:طيب مش أنت سألته وقالك تمام .
سليم بهدوء:أكيد مش هيقولي حاجة عشان مينكدش عليا.
سهي بتفكير :ما تكلم مصطفي يمكن يعرف حاجة.
رامي بهدوء:كلمته ميعرفش حاجة.
سهي بقلة حيلة:يا حبيبي طيب هتعمل أيه دلوقتي.
رامي بقلة حيلة:مش عارف يا حبيبتي لما نرجع نبقي نشوف إلي حصل.
سعي بهدوء:إن شاء الله خير يا حبيبي.
رامي بحنان:بإذن الله يا روحي يلا عشان نتغدي.
سهير بإبتسامة:يلا يا حبيبي.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في المستشفي.
في غرفة سلمي.

 

 

تجلس جنة بجوار سلمي تقرا لها قرآن.
ليطرق الباب لتعتدل جنة في جلستها وتأذن لمن بالخارج بالدخول.
ليفتح الباب ويدخل حسام بهدوء:سلام عليكم.
جنة بفرحة:وعليكم السلام.
حسام بهدوء وهو يتحاشي النظر لسلمي أزيك يا أنسة جنة أنا داخل بس أعرفك أني قاعد برة لو أحتاجتي حاجة بعد إذنكم.
سلمي بلهفة:أستاذ حسام.
حسام بهدوء وهو ينظر أرضاً:خير يا أنسة سلمي.
سلمي باعتذار:أنا أسفة مكنتش أقصد.
حسام بهدوء:ولا يهمك أنا نسيت إلي حصل أصلاً.
سلمي بعتاب:عشان كده مشيت وسبتني.
حسام برفض:مين قالك أني مشيت وسيلتك أنا كنت قاعد تحت في الكافيتريا لغاية ما أعصابك ترتاح وقولت لسليم أني تحت بس يظهر نسي يبلغكوا.
سلمي بفرحة:يعني أنت مش زعلان.
حسام بإبتسامة:لا مش زعلان بعد إذنكم.
جنة بإبتسامة :أتفضل.
ليغادر حسام لتنظر جنة لساني بمكر وتبتسم دون كلام.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في المستشفي.
في المخزن.
يفيق هاني ويصرخ بجنون ولكنه مربط والحوائط عازلة للصوت.
ليفتح الباب وتدخل حلا وخلفها جلال.
حلا ببرود:خير يا دكتور هاني مالك.
هاني بجنون:قتلوا أبني وتقوليلي مالك.
حلا ببرود: قضاء وقدر نصيبه كده تعقل بقي ونشوف شغلنا ولا تحب تحصله.
هاني بصدمة:أنتي بتقولي أيه.
حلا ببرود:إلي سمعته تخرج من هنا عاقل وبتسمع الكلام وفي جيبك شيك بخمسة مليون جنية وتروح تدفن جثة إبنك وربنا ياسيدي يعوضك بغيره ولا تقعد هنا تندب حظك وتحصله من جنانك أو تحصله بنفس الطريقة.
هاني بصدمة:هتمتوني.

 

 

حلا ببرود:أنت إلي تقرر مش أنا .
ليفكر هاني قليلاً ثم يتحدث ببرود:عايز عشرة مليون جنيه.
جلال وحسن بصدمة :كام.
حلا ببرود:تمام لتخرج دفتر الشيكات وتدون الرقم وتنظر للحرس فكوه .
ليفكه الحرس لينهض بتعب لتعطيه حلا الشيك ببرود وتغادر ومن خلفها حسن وجلال.
ليجلس له أحد الحرس جثة طفله ويغادر هو الآخر.
لينظر له بحسرة ويجلس بجواره ويبكي بشدة:سامحني يا أبني سامحني أوعدك هجبلك حقك لو علي موتي.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في الأعلي.
في مكتب جلال.
جلال بغيظ:عشرة مليون كتير .
حلا ببرود :هاني كلب فلوس لازم نضمن سكوته لغاية ما نخلص منه.
حسن بصدمة:هو أنتوا هتخلصوا منه ليه ما هو خلاص عقل.
حلا بسخرية : عقل لا يا دوك ده بيفكر ينتقم منكم أزاي ولازم نخلص منه في أقرب وقت.
جلال بتأييد:عندك حق.
حسن بحزن:زي ما تشوفوا.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في منزل هاني.
يعود هاني منزله بحالة يرثي لها ويفتح الباب ويجد زوجته ووالدتها يجلسون في إنهيار تام.
لتركض زوجته تجاهه بلهفة ودموع:كويس إنك جيت ألحقنا يا هاني الولد أتخطف.
ليغمض هاني عينه بألم :عارف ولقيته.
منال بدموع:طيب هو فين.
هاني بدموع:مات.
لتجحظ عين منال بقوة وتسقط أرضاً مغشيا عليها وسط صريخ والدته.
ليغمض هاني عينه بألم ويحمل ليدخلها غرفتها ويحاول إفاقتها.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

 

 

في سيارة سليم.
يقود سليم سيارته بعصبية شديدة من المعلم جمعة فكيف لهذا الشخص أن يهينه ويهين والده الغالي يقسم أنه سيذيقه الويل ألوان.
ليقطع شروده رنين هاتفه لينظر للهاتف ويجد رقم لا يعرفه لينظر له بعدم إهتمام ولا يرد ليرن الرقم مرة أخرى ليرد بنفاذ صبر :ألو أيوة أنا المقدم سليم الجارحي مين معايا.
ليفرمل العربية بصدمة مين..…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى