روايات

رواية احفاد القمر الفصل الثالث 3 بقلم ملكة الكتابة

رواية احفاد القمر الفصل الثالث 3 بقلم ملكة الكتابة

رواية احفاد القمر الجزء الثالث

رواية احفاد القمر البارت الثالث

احفاد القمر
احفاد القمر

رواية احفاد القمر الحلقة الثالثة

اترك ما لايرضيه لأجله فقط
انفض جسدها من مكانه عندما سمعت اسمها…
ليله:جدتي …اناا..أ….انااا…كنت ب …
الجده بمقاطعه:انتي وحده قليله الأصل وكذابه انتي مش عارفه ان انا اعرف انتي جايه هنا لي وعشان اي ومين الي جابك انا عارفه كويس انك مبتحبنيش ..اطلعي بره بيتي يلااااا …برره برره
قامت بفزع من هذا الكابوس التي رأته وهيا ترتعش وقلبها يكاد أن يخرج من مكانها ..تناولت كاسه المياه من جانبها. ..وهيا تقول بخوف:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم…قررتها اكثر من مره ..
لتجد باب الغرفه تفتحه جدتها…
صرخت باعلي صوتها عندما راتها ….
الجده بخوف:ليله ماللك ياحببتي انتي كويسه
-ااااه …..اه..لا مش كويسه …كابوس وحش اووي …
اقتربت منها ووضعت يديها علي راسها :خير يارب
دخلت مسك بسرعه:جدتي …العربيه مستنياكي تحت
اجابتها:خلاص روحي انتي ونا جايه
اهتز هاتفها لتجد رساله من امها
ليلي حببتي مترحيش الجامعه النهارده وروحي مع جدتك الشركه صممي علي كدا واعرفي كل حاجه عن الشركه ..
أجابت بصدمه:ماما ممكن تقولي لا ..
-هو انتي كنتي شفتي ياحببتي ..
ليله”هو انتي عرفتي ازاي انها راحه الشغل
-ليله مش وقتو الحقيها يلاا بسرعه
حاضر ياماما ..
نظرت بجانبها لتجد جدتها تبتسم لها:انا اسفه ياجدتي نسيت انك قاعده معاياا كنت بكلم ماما بتطمن علياا
الجده:حببتي ولا يهمك ها.. هتروحي جمعتك يلا ..
ليله:لا ياجدتي بصراحه مش عايزه اروح أن شاء الله اروح بكره بس كنت عايزه اطلب من حضرتك طلب كدا صغنن
-ههههه …واي ..بقا الطلب الصغنن دا ….
ليله بغفوت “اي….يعني …..اجي ..م…معاكي شغللك …لو مش هدايق حضرتك وكدا …بس ياريت متقليليش لا …
الجده:حببتي انتي عندك جامعه لازم تروحي خليكي مهتميه بس بدراستك ….تمام يلا حببتي لو احتاجتي اي حاجه كلميني …البسي وانزلي افطري وروحي جمعتك يلا استودعك الله ياحببتي
خرجت من غرفتها وقفلت الباب …
ليله:ماما مش راضيه اعمل اي انااا
-روحي من غير متعرف أن انتي راحه ..
ليله:منا …لو رحت ..هيسالوني أنا مين …وبعدين لة شفتني هتعمل اي …
-ليله …..خليكي ذكيه شويه اتصرفي من نفسك لازم اقوللك كل حاجه يلاا …
قامت من فراشها متجه للمرخاص الخاص بهاا …وبعد بضع ..دقائق ..قامت ولبست ملابسها ….وخرجت من البيت ..
ثم أوقفت تاكسي ..ولو سمحت عايزه اروح علي العنوان دا….
■■
– كان سبباً في ابتسامتي لكنه ابدع في بكائي .❤️‍🩹
دقت الباب عليها أكثر من مره لم ترد؟
نيره …افتحي….عيب الي بتعملي دا ….
-سيبيني ياماماااا …انا عايزه اكون لوحدي …..ياماما
أجابت والدتها بهدوء:ياحببتي افهمني انه هو ميتهلكيش وبكره هيندم علي الي عمله دا ..ةبعدين انا عايزه اعرف بتحبي في اي دا …ها قوليلي كدا دا كل حاجه يقول لا واه ودا غلط ودا حرام وعملي فيها شيخ
..ياحببتي دا مش زيك خالص ولا من استيلك اصلا
فتحت باب الغرفه بقوه..وعيا تبكي:ياماماا متقليش الكلام داا …..انا بحبه ياماما ..انتي الي مش فاهمه كدا ..افهميني بقا ياماما ..انا تعبانه اووي انتي لي مش حاسه بيااا ….
اجابتها بغضب:نيره ….انتي تنسي حاجه اسما يونس فهمتي وتفوقي لحياتك ..اصلا لا انا ولا باباكي موافقين بس …كنا .هنعمل اي بقاا …كنتي امتي مصممه ..
وحطي في دماغك من هنا ورايح انك بعد كدا مش هتتصرفي من دماغك ..فهمتي ……
■■
في حي من احياء القاهره. …
كانت ترتدي ملابسها للاستعداد يوم جدبد في الكليه
خرجت من غرفتها بعد انتهاء ملابسها ودلفت ببطئ الي غرفه ابيها ..
دقت الباب برفق وقالت:بابا ممكن ادخل …
الاب:اتفضلي ..
-صباح الخير يابابا
رد قائلا:صباح النور ياحببتي
-انا حضرتللك الفطار وجهزته ونا هخرج أن شاء الله دلوقتي علشان اروح كليتي عشان متاخرش بس
استودعك الله …
الاب:استودعك الله …
خرجت من البيت مسرعه وفتحت حقيبتها …
ليله …ليله ..رقمها راح فين بس الحمد لله لقيته اناا
ايوه ياليله ..اي يابنتي انتي فين وحشاني والله
ليله بضيق:انا مش كويسه ومخنوقه اوووي يا ليندا
ليندا:لي خير يارب
-بعدين ….هقولك…انا مش هاجي الجامعه النهارده ماشي ….
ليندا:هو اي في اي مستعجله كدة لييي
بعدين ياليندا يلا سلام ..
-كانت تقف امام الشركه تفكر بحيره لطريقه لتدخل الشركه …طب انا يعني ..أدخل ازاي الوقتي ..اعمل اي ..انا بس ..
نظرت يمين وشمال لتجد اثنين يتحدثون وكانوا يرتدون ملابس الشركه الخاصه أدركت انهم من الشركه

اقتربت بحذر ورفعت الهاتف كأنها تتكلم في هاتفها لكي لا أحد ياخذ باله منها”
الفتاه الاولي:رني تاني شوفي اتاخرت كدا ليي
الفتاه الثانيه”مردتش وقمر هانم هتتعصب اكتر كدا علينا واحنا ملناش ذنب..
الفتاه الاولي:طب رني علي الدكتوره كدا تاني قوليها أن الدكتوره الي انتي هتبعتيها بديل ليكي مجتش لحد الوقتي…
الفتاه الثانيه:طب الدكتوره دي هيكون شكلها اي لبسه اي هنعرفها ازاي الوقتي
الفتاه الاولي:قالتلي هتكون لابسه خمار اسود وجيبه كشميري ….
ابتعدت عنها وقالت:خلاص عرفت انا هعمل اي اخيرا الفكره جاتلي كدا بسرعه الحمد لله ..
بس …هجيب الخمار والجيبه دي منين …
ثم كملت الفتاه الاولي بضحك:هههههه تصدقي انتي غريبه اوووي هو اي الي لابسه اي ..وبتاع ايي دي دكتوره يابنتي هتكون لابسه اي لبس الدكاتره طبعاا
دلفت ليله بسرعه لتجد الفتاه الاولي تصرخ في الهاتف:
لا مينفعش لازم حضرتك تيجي يا الدكتوره الي انتي قولتي عليها ……..
نظرت ليله بمكر ثم فتحت حقيبتها وأخذت الجاكيت الابيض الخاص بالكليه والنظارة الطبيه..ثم ارتددتهم
كدا دكتوره بجد …انا ذكيه فعلت زي ماما قالت
ثم نظرت في الحقيبه مره ثانيه لتجد اسكارف داخل الحقيبه ..
يلهووي هيا لسه الحاجات دي في الشنطه من يومها يلا تيجي بفيده
ليله بجديه اقتربت منهم وقالت:السلام عليكم
ردوا السلام بسرعه:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ليله:انا سمعتكوا بصدفه ونتو بيتكلموا باين عليكوا متعصبين اووي او في حاجه ضروريه ..اقدر اساعدكوا في حاجه ..
الفتاه الثانيه:هو حضرتك دكتوره …
ليله:ايوه ..
الفتاه الاولي:
طب ممكن تيجي معانا في حاله فوق تعبانه جدا والدكتوره الخاصه بها مش جايه لان هيا مسافره ممكن انتي تيجي
ليله بجديه:طبعا طبعا ..
الفتاه الثانيه:اتفضلي معنا …
دلفوا جميعا االي الشركه ..
الفتاه الاولي:انا اسفه اني هتعبك معانا بس المصعد مش شغال لازم نطلع علي السلم …
اجابتها ليله بابتسامه:عادي بالنسبالي ولا تعب ولا حاجه
■■
في كليه دار العلوم بالقاهره…
مسك ….ابله مسك…
-اي ياندا اي …مش عارفه اذاكر ….
ندا ببرود”بقوللك اي سيبك من المذاكره وقوليلي ….
هيا .ابله ليله دي …هتقعد معانا كتير ولا اي …
قفلت الكتاب ثم نظرت إليها باستغراب:اي ياندا في اي ..
اه ياستي هتقعد معانا بعدين اصلا انا لي حاسه انك …
مدايقه…من وجودها …كدا لي…
اجابتها بغيظ”اه مدايقه البت دي اصلا مش مرتحلها خالص خالص ….
-ندا اسكتي خالص ..وسبيني بقا عايزه اذاكر ..
ندا:طيب هسيبك تذاكري انا راحه النهارده عند بابا وماما …ابقي قولي لجدتك …
مسك:ونا مالي قولي لجدتك انتي ياختي …
ندا بغيظ:خلاص خلصنا
ثم تركت المحاضره وخرجت الي الاستراحه واخرجت هاتفها من حقيبتها …ثم اتصلت علي رقم لم تسجل علي هاتفها …
الووا…مبترديش لي بقاللك فتره يعني
مجهول:لا مفيش مشغوله في شويه حاجات كدا
المهم قوليلي اخبار ليله اي ..والمعامله بينها وبين جدتها
.اكملت حديثها …وبعد بضع دقائق من الوقت ..
طب واخرت ليله دي اي
مجهول:تدمير حياتها وخروجها من حياتكم خالص ..وانول الي انا عيزاها وبس خلصت الحكايه ..
■■
…..
…..
كل ورده تفردت بلون تحكي حكايه وتاخذك لعالم تاني
دلفت الفتيات الي غرفه السيده القمر ..
ثم وقفت فتاه منهم:استني يا هاله هيا هتكشف عليها ازاااي ومش معاها حاجه ..
منه:اااااه صدقي…بقوللك قي شنطه محطوط فيها كدا كل حاجه ..ثواني هاجبها واجي ..
هاله:انا عايزه اقوللك حاجه ….هو ممكن لما تدخلي أن شاء الله تقولي أن انتي الدكتوره الي بديله للدكتوره ايه
ليله بغفوت:لي …
هاله:عشان قمر هانم لو عرفت ان مش انتي هياا هتتصايق اكتر واحنا مش ناقصين خالص ارجوكي
ليله:تمام ماشي ..متخفيش ..
-هستأذنك انا بس لاني عندي شغل ضروري وهاله هتجبللك الحاجه هتجيللك حالا استني انتي هنااا …
ليله:طب انتو موقفني هنا لي قدام الباب دا .
-مهي دي اوضه قمر هانم ..وهيا موجوده جوه دلوقتي
ليله:تمام …..مستنيه ..اهو
نظرت يمين وشمال ..اومال فين جدتي بقااا ..
وجدت النافذه التابعه للغرفة مفتوحه نظرت منها لتنصدم…….يلهوووي جدتي ..ج …جدتيييي ….
دلفت الجده ناحيه الباب …
يلهووي دي هتخرج …خرجت من باب الشركه وهيا تجري مسرعه علي السلم …لتقع علي اخر سلمه وهيا تصرخ …..
ليخرج كل من في الشركه مسرعا …
هاله:اي دا حضرتك وقعتي ..لتدلف مسرعه إليها…
انتي كويسه …
ليله بوجع:آآآآآآه…لا لاااااا رجلي باين انها اتكسرت …اااااه..
خرج يونس من المكتب لشدة صوت الموظفين في الشركه …في ايييي
ليتفتوا جمعيا الي صوته..
-حضرتك في بنت وقعت علي السلم ..مش عارفين دي مين ..
يونس:كل واحد يروح يشوف شغله..
اقترب منها وقال:انتي كويسه ….
ليله ببكاء:ااااه رجلي مش قادره …
خرجت السيده قمر …وقالت :في اي اي الي حصل
ليله بصدمه:ج…جدتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد القمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى