Uncategorized

رواية أنا لك أنت الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

 رواية أنا لك أنت الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

عايزه اعرف انت بتعمل معايا كدا ليه يا سليم؟ انت معندكش جرأه تقولي؟ 
سليم وجهه صباعه نحيت الباب وقالها ببرود:
 دلوقتي حالا تخرجي برا 
ملك اتكسفت من رد فعله وخرجت من الاوضه ودخلت اوضتها وهي بتعيط؛ قعدت علي السرير وغمضت عينها وهي بتعيك بصوت واطي وبتقول بهمس من جواها: استنيته كتير اوي انه يعترفلي بحبه قولت يمكن بيتقل او مش عايز يقولي عشان معندوش جراأه يقولي لاكن هو مبيعملش اي حاجه غير انه يجرحني ويكسفني اي السبب اليخليه يعمل معايا كدا 
مسحت دموعها وقامت تجيب الكتب بتاعتها عشان تزاكر ومسكت القلم وبدأت تزاكر 
****
سليم خد اللاب توب بتاعه ونزل قعد تحت قدام البسين
ورجع راسه علي الكرسي وهو بيبص للسما وبيفتكر كلام ملك وقال جوا نفسه: مش هلوم نفسي ابدا علي الانا عملته؛ مهما كان ملك لسه صغيره؛ اه في ٣ ثانوي بس لازم تركز في دروسها وامتحانها الاول استحاله اخليها تركز معايا واخليها تسقط في الثانويه 
لقي فهد بيتصل بيه سليم اتنهد وقام يجيب الفون وفتح علي فهد وهو بيقوله: بتتصل بيا ف الوقت دا ليه؟ 
فهد قاله وهو بيحاول يفكره: يبني مش انت قولتلي اني اجيلك ع الڤيلا؟ 
سليم افتكر وقاله وهو بيمثل انه تعبان:  لا لا خليها بكره انا هدخل انام دلوقتي يا فهد 
فهد قفل مع سليم و سليم قعد شويه ع اللاب وطلع اوضته بس قبل ما يدخل لقي نور اوضه ملك مفتوح كان عنده فضول رهيب يعرف هي اي المصحيها في الوقت دا؛ بس مرضيش يكلمها عشان ملك متفكرش فيه اكتر 
دخل اوضته وقفل الباب وريح ضهره علي السرير وغمض عينه ونام 
****
في صباح يوم جديد
ملك خرجت من الاوضه وكانت لابسه وجاهزه 
مريم خرجت من اوضتها لقت ملك واقفه بتقفل باب الاوضه ف حبت تخضها 
قامت لطشاها بالأفا وقالتلها:  صباح الفل عليكي
ملك حطت ايدها علي افاها ولفت وهي بتضحك وبتبلع ريقها من الخضه وقالت لمريم: انتي عبيطه يبنتي كنتي هتعميني كل دا افا 
جريت وراها ومريم جريت علي السلم وملك وراها وصوتهم واصل لأوضه سليم 
مريم وقفت ورا السفره وقالتلها وهي بتضحك:  لو جدعه امسكيني
ملك فضلت تحاوطها يمين وشمال ومريم تتحرك بسرعه وتنط من علي السفره وملك تجري وراها وهي بتضحك بصوت عالي وبتقولها:  مش هسيبك غير لما الطشك نفس الأفا 
مريم طلعت تجري علي السلم تاني وطلعت تستخبي في اوضتها فتحت الدولاب وعملت نفيها شماعه من ضمن الشماعات وحطت علي نفسها جلابيه 
ملك طلعت وراها فتحت اوضتها ملقتهاش فيها راحت تفتح اوضه مريم لقت الدولاب مفتوح وفيه صوت بيفرك من جوا
ملك ضحكت بخبث وقالت بهمس: فكراني مش هعرف 
فتحت الدولاب لقت مريم عامله نفسها شماعها جابتها من افا الجلبيه وقالتلها وهي بتضحك:  يا بنت الهبله مستخبيه في الجلبيه وعامله نفسك شماعها 
مريم نزلت راسها ف الجلبيه 
ملك ضربتها بالأفا وقالتلها وهي بتضحك:  خرجي راسك يا بت
مريم قالتلها وهي بتضكح وخايفه تخرج:  مش خارجه 
سليم خرج من اوضته لقي ملك ماسكه مريم ومعلقاها في شماعه ومريم مدخله راسها في الجلبيه
سليم ضحك علي المنظر وحط ايده علي ركبته وهو فطسان ضحك وبيقول لملك: اي دا؟ 
مريم اتحولت جلبيه ولا ايه؟ 
ملك سابت مريم وهي بتضحك عليها وبتقولها: اخرجي من الشماعه يا مريم 
مريم خرجت راسها من الجلابيه وبصت لسليم بكسوف 
سليم وملك فطسوا من الضحك علي منظرها 
مريم رمت الشماعه  وشدت طرف الجلابيه وحطته في بوقها وقالتلهم وهي مقموصه: ماشي يا اندال اضحكوا اضحكوا 
نزلت وهي ماسكه الجلابيه بأيدها وحاطاها في بوقها 
ملك نزلت وراها وهي بتضحك وبتقولها: اقلعي الجلابيه هتروحي المدرسه بالجلابيه ولا اي
مريم قلعت الجلابيه وكان تحتيها لبس المدرسه ركبت العربيه وملك جمبها وسليم وصلهم المدرسه 
ملك قبل ما تنزل من العربيه بصت لسليم بتوتر كأنها مش عارفه تبدأ منين
قالتله من الشباك وهي ماسكه ايدها بتوتر: سليم انا مش عارفه ابدأ منين او اقول اي؛ بس انا مهما قولت مش هعرف اوصف اي حاجه؛ كل الانا عايزه اقوله ليك انا اسفه علي كل حاجه مش هعمل معاك كدا تاني؛ مشاعري هتتغير من نحيتك بعد كدا صدقني عشان مينفعش يكون في حب من طرف واحد
ملك دخلت المدرسه وسابت يواجهه نفسه 
سليم ساق بالعربيه وهو بيفكر في كلامها وبيقول: بحبك يا ملك
بس صدقيني ما هينفع حبي ليكي في السن دا
اكيد انتي مش صغيره بس وراكي مستقبل ولازم تزاكري وتشوفي مستقبلك الاول هيكون اهم مني؛ كدا هيكون احسنلك
***
ملك ومريم دخلوا الفصل ولقوا نادر….. 
ملك ابتسمت بفرحه وقالتله بأندهاش: نااادر؟؟؟ 
نادر مد ايده يسلم عليها وقالها وهو بيبتسملها: هبقي معاكوا في الفصل من انهارده
مريم زقت ملك وهي بتسلم عليه بأنفعال وبتقوله: نورت الفصل ونورت الدنيا كلها 
نادر سلم عليها لفتره طويله وهي  فضلت ماسكه ايده لفتره ومتنحاله
كريم اول ما دخل الفصل بص لنادر وقال وهو غيران: الله الله!
فيه ايه؟ نطلب ٢ ليمون؟
مريم سابت ايد نادر وبصت لكريم وهي بتقوله بغيظ: 
بقولك اي يا كريم؛ هو انت اهلك مربينك علي انك تدخل في الملكش فيه وتحشر مناخيرك في كل حاجه ولا اي؟
كريم ابتسم ب شر وقعد ع الديسك وهو حاطت ايده علي دقنه وبيقول: بس قوليلي انتي يا مريم هو انتي قلبك كوافير؟ احمممم اقصد يعني بيسيع ٢ و ٣ اصلك الاول كنتي بتحبيني وشكلك دلوقتي بتسبلي ل دا برضو ضحك بخبث وقالها: 
اي الحوار؟
مريم كانت لسه هتتخانق معاه بس نادر لف وقاله بصوت خبيث:طب ما تخليك في حالك؟
كريم قام وقف وهو بيقول لمريم: لا دا احنا اتطورنا وبقا في  يغير علينا اهو 
نادر قال لكريم بغيظ: اتكلم معاها عدل يلا 
كريم قاله بسخريه: ولو متكلمتش معاها عدل اي هيحصل؟ 
نادر بص في الارض وهرش في دقنه وقاله: هيحصل كدا 
اداله بركبته في بطنه ونادر فضل يكح جامد؛ نادر مسكه من الجاكيت وقاله: لولا اننا في مدرسه كان زماني ربيتك 
ملك قعدت علي الديسك وهي بتبص لمريم وبتغمزلها وبتقولها:
شكله مش موضوع بسيط؟ 
مريم ضحكت وقالتلها: شكله!
الميس دخلت بس قبل ما تدخل كان كريم قعد مكانه ونادر كمان عشان ميحصلش مشاكل لو الميس شافتهم بيتخانقوا في المدرسه 
****
مريم وملك خرجوا من المدرسه بعد ما خلصوا دروسهم 
نادر عدي علي ملك ومريم وقالهم: اوصلكم بدل ما تمشوا لوحدكم…. قال وهو مكسوف: بس انا معيش عربيه ممكن اوصلكم مشي؟ 
مريم ضحكتله ومشيت معاه وهي بتقوله: اوي اوي 
ملك فضلت واقفه ورا وهي بتضحك وبتقول: يا بنت الندله 
ندهت عليها وهي بتقولها: طب والشوفير ال سليم جايبه لينا؟
مريم قالتلها وهي بتنهي الموضوع: مشيه اخترعي حجه وقوليله اننا هنروح نشتري حاجات 
ملك راحت للشوفير وقالتله: احنا هنروح نشتري حاجات روح انت 
الشوفير مشي وملك طلعت تجري مع مريم وقالتلها في ودنها: مينفعش اسيبك لوحدك معاه مهما كان احنا منعرفهوش لسه 
*****
نادر وصلهم للڤيلا وقالهم: كان يومل حلو معاكم 
مريم ابتسمتله وهي بتبص في عيونه وقالت: كان حلو عشان معاك فعلا 
ملك وقفت تضحك علي جمب وهي بتقول علي مريم:  مجنونه
سليم وصل واول ما وصل لقي مريم وملك واقفين مع الشاب دا وبيضحكوا 
 نزل من العربيه وشد مريم وملك علي جمب وقالهم بهمس خبيث: اطلعوا علي فوق
مريم وملك طلعوا يجروا وهما قلقانين منه 
نادر فضل واقف ومد ايده يسلم علي سليم 
سليم رفع ايده وقاله بغيره: 
 انت مين ؟ و اي ممشيك مع ٢ بنات؟  ….. 
نادر توهه في الكلام وقاله:  انا لازم امشي 
سليم افتكره نصاب طلع وهو بيندهه عليهم بعصبيه 
مسكهم هما الاتنين جمب بعض وقالهم بغيره: مين دا؟  
مريم سكتت وبصت لملك 
سليم اتعصب اكتر وقال: 
ما تنطقوا؟ 
ملك اترعشت من صوته وقالتله بخوف: زميلنا في المدرسه 
سليم قرب منها وهو بيجز علي سنانه وبيقول:  هو الزمايل بقت توصل بعض للبيوت ولا اي؟ 
بص لمريم وهو بيبصلها بغيظ:  وانتي اي؟  صيعتي ولا اي؟ 
قعد علي الكرسي وهدي نفسه وقالهم: عقابكم هيبقا شديد اوي
مريم وملك بصوا لبعض بخوف
سليم عرف انهم خايفين فا محبهش يزعلهم منه فا قال يخفف عليهم العقاب 
قالهم وهو بيبصلهم بغيظ: ارفعوا رجل ونزلوا رجل وعلي الله اشوف واحده منزله رجلها 
ملك رفعت رجل ونزل رجل ومريم برضو 
وفضلوا كدا ١٠ دقايق 
سليم بصلهم ومسكهم من لياقتهم وقالهم بغيره: عارفين لو شوفت واحده فيكوا مع ولد تاني هعمل اي 
ملك قالتله بصوت خافت اوي: ينفع انزل رجلي
سليم بصوت عالي:  مسمعتش؟ 
ملك قالتله بتوتر:  ينفع انزل رجلي
سليم ساب لياقتهم وقالهم: نزلي يختي انتي وهي رجلك 
خرج من الاوضه وهو بيضحك عليهم وبيقول:  شويه عبط 
*****
مريم كانت قاعده مع ملك وعماله بتقص ضوافرها وبتقول: انا كنت هعملها علي نفسي انهارده من سليم
ملك ضحكت وقالتلها:  وانا كنت متوتره وخايفه منه اوي 
مريم سابت المقص وريحت ضهرها علي السرير وهي بتقول: انا تعبت اوي انهارده 
ادتها ضهرها وهي بتقول بتعب:  اذا لازم انام شويتين بقا 
ملك خدت الكتب بتاعتها وخرجت برا وهي بتقولها:  نامي يختي دا انتي هتسقطي 
قفلت نور الاوضه وقفلت الباب ودخلت اوضتها وحطت الكتب وكانت هتقفل باب اوضتها بس سمعت صوت سليم بيتكلم في الفون بطريقه غريبه 
خرجت عشان تسمعه وقفت ورا الباب بتاع اوضته وهي بتحاول تسمع 
سليم وهو بيضحك بصوت واطي وساكن: لا يا حبيبتي متقلقيش بكره هاجي اجيبك 
لا يا روحي انا هاجي اجيبك متتعبيش نفسك عارف اني قصرت معاكي كلام الفتره دي بس كله كان بسبب ملك ومريم انتي عارفه هما في مرحله صعبه وقارفني 
ملك فتحت الباب عليه وهي بتسقفله وبتقوله:  برااااااڤو 
سليم قفل السكه وبص لملك بأستغراب 
ملك قالتله بعتاب: انت عارف انا قد اي كنت بستناك تقولي الكلام الحلو دا؟  
قالتله وهي بتعيط بأستسلام: عارف انا قد اي استنيتك تيجي تقولي بحبك؟ وقد اي كنت بفكر فيك بليل 
و في كل الاوقات؛ انا حبيتك كنير اويييي في سري بس مرضيتش اقولك عشان حضرتك بتضايق؛ كنت كل يوم بنام علي امل انك تحبني بس مفيش اي رد فعل منك؛ للدرجه دي انا مفرقش معاك؟؟؟؟؟؟؟ 
وقفت وقالتله بكل جرأه وهي بتنزل دموع من عينها: 
 سليم انا بحبك 
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى