رواية حياة فرحات الفصل التاسع 9 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز
رواية حياة فرحات الفصل التاسع 9 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز |
رواية حياة فرحات الفصل التاسع 9 بقلم إسلام أحمد عبدالعزيز
اسراء سكتت شوية : طب كمل بس الاول ايه اللي حصل ؟!!!!
نسرين و حياة بيصرخوا ووصلوا لسور البلكونة والراجل ذ و القناع المرعب بيقرب منهم والسكينة في ايده….. .
مسك حياة وشدها ناحيته ….ورفع السكينة . .
فجأة وقع اتقلب ع وشه ……. حياة ونسرين بيبصوا لاقوا فأس اتغرز في ضهره …فرحات دخ ل بعدها : ايه الصويت د ه كله ؟!!!!
نسرين وحياة اتنهدوا و هديوا شوية
فرحات : اعملكم كوباية مياه بسكر تهديكوا .
فرحات راح المطبخ وبيقول لنفسه : هو انت ليه بتعمل كده معاها يعني ايه الغرض …بتحبها …ولا عشان شبه اللي قبلها اللي كان نفسك ترجعلها تاني …..ولا عشان ضيعت نفسك …فعايز حد يرجعك ؟ !
فرحات بزهق : اشربوا وناموا ….انا تعبت وعايز انام.
نسرين : طب والجثة ديه هنعم ل فيها ايه ؟!!!!!!
فرحات فكر وه و بينام ع نفسه : هرميها من البلكونة وبكرة نتصرف ونعرف مين ده .. .
نسرين باستغراب وانفعال : يابني انت مجنون ؟!! ولا تايه ؟! .. .متشيل القناع عشان نعرف مين ؟؟؟؟
فرحات راح شاال القناع وشاف راجل عجوز ووشه كله مليان شعر : اديني شيلته اهو سبوني انام بقا .
نسرين : حياة مالك عاملة كده ليه ؟!…..مش انت كنت عايزة تعرفيه وعجبك ايه اللي غير ؟؟!
حياة بعصبية : ياريتني ماشوفته ولا اديتله ريق حتي انا ندمانة وبعدين …انت كنت عارفة باللي هيحصل ده ؟؟!!!
نسرين : لا والله معرف هو اتصل بيا قالي تعالي في العنوان اللي بعتهولك عالواتس وانت مشوفتهوش .
حياة : طب سبيني انام عشان تعبت جامد النهاردة.
كلهم ناموا……
والد فرحات : عصمت ابني …مشوفتش ابن ي ..مجاش عندكوا ؟!!!!
عصمت : انا بنتي ابنك خطفها ….ولو بنت مجتش خلا ل ٢٤ ساعة انا هيكون ليا تصرف مش هيعجبك .
والد فرحات بعصبية وقهر : دايما تاعبني يابن ا ل ***
ووالدته عمالة تعيط ومقهورة .
اسراء : ممكن بقا اعرف انت … .خطفتها ليه ؟!
فرحات اتنهد وسكت شوية: بصي .. .انا ساعتها كنت حاسس ان الدنيا هتقفل عليا وهتطرد ….اها وبالمناسبة انا بحس بالحاجة قبل ماتحصل بفترة …فكنت حاسس قبلها بفترة اني هطرد من البيت او هسيبه وهضيع ..ومن حسن الحظ وجود حياة ولقاءها قب ل ماسيب البيت بيومين . .
كان لازم لما اخرج من البيت اكون بلا قلب وبلا عقل ابقا مجنون وبعمل تصرفات متهورة و ميهمنيش كده كده روحي ولا حياتي فمش فارقة بقا كنت حاطط في
دماغي دايما .. .اني ممكن اموت لو اختارت حياة …. واختارتها وربنا ستر وطبعا خطفتها …عشان مكنش في طريقة اقدر اكسبها او اوصلها او اخدها غير بكده ….وودتها للمكان اللي كان نفسي اروحه ….بس مع شخص شبهها .
اسراء : طب ليه بتعاملها بقسوة كده ؟!
فرحات ابتسم: لا .. .انا كنت ببقا زعلان بس لازم اعمل كده عشان اتعلمت اني مينفعش اظهر ضعفي ولا نقاط ضعفي لاي مخلوق حتي لو كنت انا روحه ….لان الشيطان ….عبقري مش شاطر .
حياة صحيت اول واحدة و طلعت البلكونة اللي الباب بتاعها كان زجاج والشبابيك كلها بابها زجاج .
حياة بتبص ع البحر وشعرها بيطير وبيتحرك وجواها شعورين بيحاربوا بعض …وهو انها ترجع وتعود لحياتها الطبيعية عشان حاسة بغربة كبيرة جواها .
وشعور ان ممكن المكان ده يكون اجمل ذكرياتها …بس لو هي عرفت تتعامل مع شخصية فرحات …وبعدين هو معتقد اني خدعته ليه ؟! …. .
ايه الجو عجبك ؟! …..فرحات جيه جنبها .. .
حياة اتخضت وبعدت وبتبص ع الارض : انت عايز ايه ؟!!!
فرحات بصلها وهي بتبص ع الارض …ومحدش بيتكلم فيهم .
فرحات كانت ع لسانه كلمة عايزك ….لكن
حياة : انا عايزة اروح بعد اذنك … .يا الا هتصل ب بابا ومش هيعجبك اللي هيحصلك فمن غير مشاكل …بصتله ..رحعني.
فرحات بص ناحية البحر : انت مش هترجعي …طالما جيتي هنا .. .ياريت تريحي دماغك .
حياة بتبصله بعصبية : ماشي …ممكن افهم انا هنا ليييه ؟؟!
فرحات بيبصلها : انت هنا …عشان عايزك تكوني هنا .
متحاوليش تتصرفي اي تصرف… انا هروح اجيب اك ل واجي .
حياة صبرها نفذ …وه و خارج من البلكونة وقفت قدامه وبتزقه: انت مش هتمشي
من هنااااا ….الا وانا معاك وترجعني …يا الا هتصل ب بابا
فرحات بصلها بسخرية : اتصلي .
فرحات خرج وقفل الباب والشبابيك كلها .
وهي متحيرة تعمل ايه ……لحد اما فكرت واتصلت بعصمت والدها : بابا …انا حياة .. .الحقني .
عصمت بلهفة : بنتي !!! ….انت فين ياحبيبتي ؟؟؟! !
حياة بتبص حواليها وطلعت البلكونة : انا في مكان مش عارفة اسمه …بس هو قدام بحر وفي قدامه جزيرة …معرفوش يابابا
عصمت : طب اهدي بس …. انت مع فرحات صح ؟! !
حياة : اهااا
عصمت : اوعي يكون لمس شعرة منك ؟؟!!
حياة بتبص ع الارض وبتمسح دموعها : لا يابابا . .انا تمام متقلقش بس ه و حابسني وراح يجيب اكل ونسرين معايا .
عصمت : يعني نسرين كانت عارفة الموضوع وساكتة …..مممممم ماشي ..المهم
بتاعك ومتقفلهوش خالص لحد اما اتصرف وخلي بالك من GPS افتحي ا ل
نفسك يابنتي .
حياة : ماشي يابابا .
وسابت التليفون ع الترابيزة. GPS حياة فتحت ا ل
وعمالة تفكر تعمل ايه .
انا سمعت كل حاجة بس انت مفكرة انك كده صح ؟!
انا مش فاهمة …هتفضلي لحد امتا …عايزة تكوني مقيدة و عندك عقد نفسية من كل حاجة …عندك عقد نفسية من الحب … .مقيدة حتي في تفكيرك …ليه …انت بقيتي دلوقتي حرة …وبعدين متحبيه …ه و وحش في ايه ده حتي جينتل و
شخصيته قوية …والله لو مكانك انا كنت حبيت اني اتخطف من زمان ???? .
حياة بتبصلها بقرف : مش متوقعة منك كده يا نسرين …ليه كده ؟!
نسرين : بصي انت لازم تتعاملي معاه …قربي منه .. .انا اي نعم معرفتش ه و جابنا
هنا ليه وماله وتحس انه متغيير …ومعرفش برضوا مش راضي يمشيكي ليه …بس خلينا نتكلم معاه وبهدوء وتبطلي العصبية ديه .
حياة : ده ابرد خلق الله ….هيحرق دمنا.
نسرين : سبهولي انا وملكيش دعوة .
حياة : انا مش عايزة مشااااكل انا عايزة اروح من غير اي غلطة مننا مع الواد ده ابويا يسجنه يبلغ البوليس المهم اننا نروح …وبعدين ايه اللي جابك هما وبرجلك
؟؟!!
نسرين بابتسامة : عشانك …تلفونك وكمان عشان مينفعش اسيبك لوحدك …عارفة انك بتخافي زي الطفلة …. نصيحة …. .
وعشيلك يومين هنا حتي ياستي لو معايا انا مش معاه GPS اقفلي ا ل
هو …اعتبريه مش موجود بس نحاو ل معاه الاول ..تمام ؟!
حياة بعد تنهيدة : تمام .
يلا نجهز الاطباق والسفرة .
فرحات جيه وطلع ادي لنسرين الاكل وقابل حياة قاعدة في الاوضة وموطية
راسها : مشوفتش واحدة خداعة مهمومة كده زيك ????.
حياة رفعت راسها و قامت : انا مش خداعة …انت فاهم غلط .. .نسرين هتحكيلك ع كل حاجة .. ملكش دعوة بيا انا .
حياة بتخرج من الاوضة …..فرحات مسك دراعها : عفكرة …متفكريش لحظة
يا….جميلة …انك هترتاحي مني هنا طول مانت قدامي مش هترتاحي ….همس في ودانها : حتي لو مش قدامي مش هترتاحي….. حربك بدأت يا جميلة …ولازم تخوضيها …..ولوحدك .
حياة بتعصب وصوت عالي : سيب دراعي ……انت مريض نفسي …والله انت مريض نفسي.
سابته ومشيت .
فرحات دخل البلكونة وبيبص ع كل حتة و حاسس انه اتغير تماما ع الاول وحزين جدا ع ده …..بعد شوية .
نسرين بصوت عالي وصريخ : فرحااااااات الحق بسرعة!!!!!!!!! !
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد