Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان المهدي 

جاسر  بريق. أنا بحبك  وعايزة شريكه حياتى

     .. تتجوزينى…

بريق بس أنا مش بحبك ولا عايزة اتجوزك…… آسفه اقصد انك بالنسبالى مديرى ف الشغل وبس وانا مفيش أى مشاعر تانيه تجاهك 

جاسر عارف ان ضايقتك وانك زعلانه منى. بس بلاش تقولى ان مفيش مشاعر تجاهى  عايزة تقنعينى أنك مش بتحبينى

بريق  قولتلك انت مديرى وبس مش اكتر 

جاسر. واهتمامك بيا. ومحاولاتك الكتير ف تغيرى كل دا ايه 

بريق عادى  محاوله تغيرك. نويت أعمل كدا من قبل ما اعرفك او اشوفك. واهتمامى بيكون للكل. أنا بهتم لمستر آدم وعمر دا معناه ايه  لا يامستر اهتمامى ب مستر آدم لان بعتبره صديقى ودا واجبى. وعمر لانه اخويا.  وانت لأنك مديرى ولو كنت فضلت بحالتك دى كانت الشركة هتتأثر ودا شغلى وخفت اخسره  

جاسر بقهر من كلامها واسلوبها الجاحد هو متأكد ان يستحيل دا يكون المعنى الحقيقى لاهتمامها وانها تكون خايفه تعترف انها بتحبه 

أنتى شايفه كدا. عموما أنا آسف يا آنسه ان فهمتك اهتمامك غلط.  اتمنى اكون صديق ليكى اكتر من مجرد مديرك دا لو مش يضايقك 

بريق. أكيد  يامستر بعد إذنك

ويخرجوا من الفيلا 

تقى  انتى اتجننتي يا بريق بترفضى مستر جاسر 

بريق دلوقتى زعلانه عشانه مش دا الشيطان ال كلكم كنتم  خايفين منه وبتحذرونى أقرب منه

ياسمين. كان يابريق. وكلنا النهاردة اتأكدنا ان اتغير عشانك 

عمر. بريق جاسر. كان واضح عليه ان بيحبك لازم ترجعى تفكرى ف طلبه

بريق وانا يا آدم. مش عايز تقول حاجة انت كمان 

آدم.  كلامى مش هيعجبك 

بريق بتريقه.  لأ قول قول هيا جات عليك 

آدم. أنتى بتحبيه وخايفة تعترفى ليكون  مششاعرة مش صادقة 

بريق.  أنا مش بحبه 

آدم. بتحبيه. وبلاش تكذبى. الحب واضح ف عيونك. وصدقينى جاسر. بيحبك. جاسر صديقى من سنين واعرفه كويس اوووى. 

بريق. ممكن نقفل كلام ف الموضوع

آدم. براحتك.

تقى. كنت عايزة اقول حاجة   

بريق.   اممممم احكى 

تقى. من يومين. آدم طلب إيدى وانا وقتها قولتله هفكر.

آدم عايزة اقولك ان موافقة 

بريق. كل دا من غير ما اعرف. ألف مبروووك يا حبيبتى 

مبروك يا آدم. 

عمر وياسمين.  مبروك ياتقى مبروك يا آدم. كدا بقى نعمل خطوبتنا مع بعض 

آدم.  اكيد   كنت عارف أنك هتوافقى. كنت واثق من مشاعرى وانك بتحبينى 

بريق. طيب مش كفايه واقفه ف الشارع. شكلنا وحش جدا

آدم طيب يالا تعالو هوصلكم. 

عمر لاياعم مشوارنا بعيد.  روح خطيبتك. وسيبلى أختى وخطيبتى هروحهم أنا. يالا سلام 

فى الصباح. داخل الشركه. 

معظم الموظفين. راحوا مكتب بريق يسلموا عليها فكروا انها مش هترجع تانى 

دخل جاسر. وسمع أحد الموظفين. 

تعرفى يابريق الشركه من غيرك كئيبه والشغل بقى تقيل على قلبنا اليومين ال فاتوا 

جاسر. لا ياشيخ. ولما الشغل تقيل على سيبه حد كان جابرك عليه 

الموظف. مقصدس يا مستر أنا بس كنت برحب بآنسه بريق 

جاسر  كل واحد على شغله ولو حد مش عجبه الشغل يسيبه. وانتى تعالى ورايا على مكتبى

بريق  نعم يامستر 

جاسر.  ياريت. يا آنسه متقفيش تهزرى مع حد تانى. 

بريق بصوت منخفض. ابتدينا. 

جاسر. بتقول ايه مش سامعك 

بريق. حاضر. يا مستر. اى طلبات تانيه. 

جاسر  لأ. اتفضلى 

يمر اليوم عليهم. مفيش أى جديد. 

اليوم. التالى. ف الشركة. 

بريق. جابت. شكولاته وبتفرق على كل الموظفين. بمناسبه ارتباط تقى وياسمين وآدم وعمر  ال خطوبتهم اتحددت بعد اسبوع 

آدم. والله الواحد مش عارف بقولك ايه دا احنا مفكرناش. نعمل كدا حقيقى شكرا يابريق 

بريق. لا شكر ولا حاجة يامستر. انت عارف معزتكم عندى 

الموظفين بيشكروا بريق. 

 واحد منهم. الشيكولاته طعمها حلو اوووى شكرا يابريق 

موظف آخر. هى الشيكولاته بس بريق أحلى من الشيكولاته 

جاسر  هيا مين دى ال حلوة يا وش البرص  

الشاب. بخوف مستر جاسر والله ما اقصد أنا…..

لم يكمل حتى تلقى صفعات متتاليه 

مشوفش وشك هنا تانى وإلا قسما بالله هقتلك

آدم. ربنا يستر  تفتكرى هيعمل ايه ف بريق 

تقى.  مش بعيد يقتلها بس هيا تستاهل هى عارفة ان بيغير عليها وهى لسه مصممه تعانده 

آدم  يقتلها خبر اسود 

جاسر ودا مين كمان إن شاء الله

بريق  زميل هنا ف الشركة 

جاسر يضغط على شفتيه السلفى وبغضب. 

وبعدين بقا هو أنا كل يوم اضرب حد بسببك.واخسر واحد من الموظفين  أنا كام مرة قولتلك من تهزريش ولا تكلمى حد 

بريق ايه بقا ان شاء الله انت مين عشان تتحكم فيا 

لا أنا امينه ولا انت سى السيد 

جاسر. بريق اتقى شرى احسنلك بدل  ما يكون النهاردة آخر يوم ف عمرك 

بريق. بخوف  بتحاول تتصنع القوة امامه

ليه بقا كنت شايفنى فرخة لا استاذ ولا تقدر تعملى حاجة 

جاسر. بريق بلاش تتحدينى. 

بريق. أنا أعمل ال أنا عايزاه. اتكلم براحتى. وبعدين. أنا هرتبط  وابقى اعزمك على خطوبتى قريب 

جاسر تحول وجه لكتله من الجمر.  ومحسش بنفسه. الا وهو رافع بريق على كتفه زى البيبى

بريق عااااا نزلنى يا مجنون انتى واخدنى على فين  الحقونى 

آدم.  جاسر انت بتعمل ايه 

جاسر. ابعد عن طريقى. 

طبعا الكل مرعوب ومحدش قادر يقرب من جاسر 

جاسر اخدها وطلع برا الشركة. ورماها بقوة ف عربيته 

بريق. اااه انت مجنوووون 

جاسر. اااه مجنون. هو مين يعرفك وميتجننش.  من يوم ما عرفتك وانتى جننتينى.  

بريق. نزلنى 

جاسر. دا بعدك  لما اربيكى الأول. 

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى