Uncategorized

رواية احببت خادمة الحلقة التاسعة 9 و الأخيرة بقلم حبيبة محمد

 رواية احببت خادمة الحلقة التاسعة 9 و الأخيرة بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة التاسعة 9 و الأخيرة بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة التاسعة 9 و الأخيرة بقلم حبيبة محمد

ثم كتب كتابهما….. كانت فرحه كبيره بالنسبه لفاروق انه قدر يخليها تسامحه ويتجوزها من غير كدب وتمثيل … اما بالنسبه لشمس …. فا هي كانت فرحانه… جدا يمكن اكتر من فاروق …. الفرح اتعمل …. رقصو… وهزرو…. حصلت حاجات كتير اوي في الفرح ….. وفي آخر الفرح كلنا كنا مبسوطين… 

فريده تقرب من اذن فاروق: الف الف مليون مبروك يا

 فاروق … ثم اقتربت من اذن شمس … بس انتي صعبانه عليا اوي اوي … يا شمس …. معقول فاروق ميقولكيش علي قصه الحب الكبيره البيني وبينوا…. انا كمان استغربت زيك … بس علي العموم خليكي متجوزاهه.. بس هو هيسيبك في يوم ويجيلي… وارجع اقولكم تاني الف الف مبروك 

___ 

شمس كانت بالنسبالها صدمه كبيره … معقول يكون فاروق فعلا بيحبها وبيمثل عليا تاني انه بيحبني… معقول بعد ما اتجوزني ؟ كانت كلمات فريده تطعن قلب شمس … كانت تتألم كثيرا…. ثم نظر لها فاروق 

فاروق: في حاجه يا شمس … وشك قلب الوان 

شمس وعينها مليئه بالدموع: لا مفيش اي حاجه 

فاروق : عينك بتنزل دموع يا شمس 

شمس: دموع الفرح … دموع الفرح … 

( بعد انتهاء الفرح) (وصول شمس وفاروق البيت)

فاروق: اي رأيك في بيتنا ؟ 

شمس دخلت غرفتها ولم تتحدث معه .. اخذت موقف صعب. 

فاروق يطرق الباب بشده: شمس انا سألتك ١٠٠ مره في حاجه قولتيلي لا مفيش … قولتلك عينك مليانه دموع .. قولتي دموع الفرح… بكلمك بتمشي وتسيبيني..ينفع افهم اي البيحصل ؟ 

___ 

شمس ببكاء: يعني انت مش عارف اي الحصل… لا وعامل نفسك عبيط 

فاروق بدهشه: في اي يا شمس انا بجد مش فاهمك وينفع تفتحي الباب نتكلم زي العالم الطبيعيه 

___ 

شمس: مش فاتحه .. 

فاروق: طب فهميني اي البيحصل 

شمس: انا تعبت منك … يعني علي اقل اديني يوم واحد اثق فيك …اديني امل انك تتغير …. كدبت قولت ماشي … مثلت علي اهلي اني وحشه من غير سبب … عشان كدبك وحقدك قولت ماشي … كرهتني من غير سبب برضو استحملتك وقولت ماشي … ضحكت عليا واتجوزتني… وعملت نفسك بتحبني ومثلت عليا دور البطل السافر ورا حبيبته… وصدقتك وقولت برضو ماشي … … خد عندك بقا اهانات و ذل… وشتايم وتكبر وغرور و ظلم كتيررر اوي استحملته منك  بس كفايه مش هستحمل اكتر من كدا .هو سؤال واحد هسأله وترد عليا  من غير كدب مره واحده في حياتك  . اجوزتني ليه ؟ 

___ 

فاروق: خلصتي ؟ بما انك سكتي يبقا خليني… اجابتي الوحيده انا اجوزتك عشان حبيتك… كل الكلام القولتيه عني ده صح .. فعلا انا ظلمتك كتير وهينتك وكدبت كتير .. وكل ده انتي سامحتيني عليه قبل جوازنا بيوم … انهارده ليه طلعتي عليا القديم والجديد 

___ 

شمس: بصراحه انا كل القولته قديم … انما لسه في جديد … مكملتش قصه حبك مع فريده ليه ؟ ولا هو هبل وخلاص اجوزتني ليههههه؟ 

___ 

فاروق بتعجب: أي أي اي … قولتي اي .. قصه حب مع مين … مع فريده… انهي واحده صاحبتي من ايام الثانويه ؟  لا ده انتي اكيد بتهزري 

___ 

شمس: ههزر ليه في وقت زي ده انا 

___ 

فاروق: شمس صحيح عملت حاجات كتير اوي ضايقتك… بس انا فعلا مفيش قصه حب عيشتها مع فريده.محصلش اصلا مين قالك كدا اصلا 

___ 

شمس : واي ضمني انك مش كداب 

___ 

فاروق: عشان لو مش بحبك مكنتش اجوزتك ومكنتش جريت وراكي للمطار واترجيتك متمشيش… مكنتش لميت شنطه هدومي وسافرت وراكي من غير تفكير…. ولو كنت بحب فريده كنت اجوزتها . . اي يا شمس انتي ليه طفله كدا ما تفكري بعقل شويه 

___ 

شمس: …. القولته اقنعني… بس … بس ملكش علاقه خالص بفريده عشان اصدق انك مش كداب 

___ 

فاروق: وانا موافق، 

شمس تنظر لفاروق : ….

فاروق ينظر لشمس: …

شمس : فاروق بص انا هدخل انام 

فاروق: نامي يا شمس نامي اتخمدي  .

___ 

(تاني يوم الصبح )

شمس: صباح الخي…اي ده فين فاروق ع الصبح كدا 

فاروق يدخل من باب البيت: صباح الخيررر ????

شمس بأبتسامه: صباح النور  كنت فين … 

فاروق: جايبلك هديه 

شمس: مين 

فاروق: ادخلي يا طنط 

شمس: أي دهه ؟ ماما ؟ اي الجابك 

ساره: ما قدرت اتحمل بدونك سامحيني راح عيش بمصر من يوم ورايح 

شمس: بجد طب كويس 

ساره : سامحيني يا بنتي …. مشان الله 

شمس: سامحتك ياا ماما قومي بلاش تعملي كدا 

بعد ساعات من جلوس شمس مع امها ذهبت ساره لبيتها بالقاهره التي استأجرته:

فاروق: عرفت انا بقا انتي جايبه الجمال ده منين 

شمس: منين بقا 

فاروق: من امك …. امك عسل انتي اصلا باين عليكي من سوريا زيها اصلك شبهاا اوي 

شمس: وانت شبه عمو عرفه 

فاروق: يا ستي شكرا المهم … اي ده اي ده اي العضم الطالع في كتفك ده … 

شمس تنظر علي نفسها في المرآه: فين ده 

فاروق: اهو 

شمس: اه عرفت … علي فكره ده من علامات الجمال 

فاروق: معضمه وتقولي علامات الجمال..

شمس: بطل رخامه 

___ 

الحج عرفه : فرحان اوي ان فاروق اتجوز شمس 

شيماء: وانا كمان 

الحج عرفه: أي أي اي …. وانتي كمان؟ لحقتي تحبيها امتي ؟ 

شيماء: هي اه خدامه ومش من مستواه… بس مؤدبه وكويسه وهو بيحبها وراحه ابني بالنسبه لي هي راحتي 

الحج عرفه: يااه بقالي سنين مسمعتش منك كلام حلو زي ده 

____ 

تيك تيك تيك 

الحج يوسف: مين…. مين 

محدش بيرد- 

الحج يوسف فتح الباب 

الحج يوسف: …سا….سارههه ؟ 

ساره: اه انا 

الحج يوسف كاد يقفل باب منزله في وجهها لكنها اوقفته 

ساره: استني…. ليك حق تسوي اكتر من هيك .. عارفه اني كتير سيئه بنظررك…. انا اعترفت لشمس اني امها… في الأول بكت وحزنت… لاكن اتقبلت الموضوع…. حبيت ابدأ معك صافحه جديده ونحس لو لمره نكون عائله 

الحج يوسف: يااه اتأثرت اوي اوعي كدا عشان اقفل الباب 

ساره: ارجوك نعيش لو لمره علي اننا عائله انسي الماضي ونبدأ من جديد  …. 

شمس: الله الهديه دي تحفههه 

فاروق: كل عيد حب وانتي معايا 

___ 

فاروق : فين تيشرتاتي 

شمس: عندك في الدولاب 

فاروق: ياااه حياتي بقت اجمل بكتيرر  

_______ __

شمس: جبت شنطه المدرسه بتاعت مريم 

فاروق: اه جبتها سيبيني انام بقا 

___ 

فاروق : فين مكنه الحلاقه بتاعتي 

مريم : دور عليها 

فاروق: يااه حياتي بقت اجمل بكتيرر  

مريم: يغلس???? 

___ 

فاروق( انتي اجمل بنت انا شوفتها… ظلمتك معايا كتير.. بس صدقيني انا اتغيرت…هتشوفيني شخص تاني خالص معاكي انتي بقدر اكون احسن شخص في الدنيا ) ????

___ 

شمس: أي الشياكه دي والبدله القمر دي بس انت المحليها 

فاروق: يا شيخه والبدله حلوه بجد 

شمس: اه والله  ????

___ 

بدأ يوم بعد يوم تتحسن مشاعر الحاج يوسف اتجاهه ساره…. وعقدو زواجهما… شمس لأول مره تحس انها عندها عائله حياه شمس اتغيرت ١٨٠ درجه بعد لقاها بفاروق… حصلت مشاكل كتير … حاجات كتير حصلت …. و مشاكل.. وخناقات … بس مكنوش هيوصلوا للحب ده كله غير بعد ما يعدو كل الصعوبات دي ….. ك المشاهد الفوق دي كانت شويه مشاهد في ازمنه غير بعض عشان تعرفكم قد اي علاقه فاروق بشمس اتغيرت قد اي بقوا كويسين مع بعض … انتظرنا بعض الأشياء الذي تبدو سيئه…لكن بعد وقت تبدو جيده. ????????

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية شغف الفهد للكاتبة ميار محمود.


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!