Uncategorized

رواية مجنون أخته الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد

 رواية مجنون أخته الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد

أحمد كان نفسه نور تفهم تلميحه بس يا تري يا أحمد انت بتلمح لي بكده حبيتها؟ 
نور: هو فيه واحده.؟ احم اقصد يعني انت فيه بنت بتحبها احمد: مش عارف 
نور: ازاي مش عارف 
أحمد: بصي انا بشوفها بحس بإحساس غريب اوي بحس كده إني عاوز اخدها في حضني احساس غريب اوي كأن غريب وبيرجع لبيته معاه 
نور موجوعه اوي ومش عارفه لي؟ 
طيب لي من إمتي احمد بيفرق معاها! 
فيه اي لي زعلت 
نور: ممكن اعرفها 
احمد عارف انها بدأت تميل بفتكيرها بس غصب عنه لازم يعرف ياخد قراره هل هو حبها ولا لا؟ 
احمد:ينفع مش.دلوقتي وعد انتِ اول حد هقوله ماشي 
نور مش عارفه حاجه بس الصبر حلو 
نغم مامتها نادت عليها 
ميصحش الي بتعمليه!
اي الي بعمله يا ماما مش فاهمه
امها:خطيبك هناك اقعدي جنبه 
نغم:ايوه هو ناقصه حاجه يعني 
امها:لا بس تعبان محتاجك وانتي جنب صحابك مش جنبه 
نغم:ماله يا أمي مش فاهمه
امها:الظاهر انك مبتفهميش فعلا 
نغم:يا ماما انا مش فاهمه ما وائل كويس وبعدين امتي هو بيعترض اني اقف مع صحابي؟!
امها:دلوقتي الوضع اختلف افهمي بقي!
نغم:حاضر هروحله 
راحت وهي متعصبه ومش فاهمه ااي الي جري 
مالك؟!
وائل:مالي؟!
نغم:قالب وشك لي 
وائل:اتكلمي معايا عدل وبعدين مفيش كملي شغلك 
نغم:ومن امتي انا متكلمتش عدل لي بتكلم ازاي انا؟
وائل:مفيش حاجه يا هانم 
نغم:بتكلمني كده لي؟!
وائل:اسألي نفسك
وبدأ صوتهم يعلي والناس تاخد بالها 
نغم:كلمني كويس وبإحترام 
وائل:لي هو انا مش محترم 
نغم:الظاهر 
وائل:احترمي نفسك طيب يا نغم وامشي دلوقتي علشان منخسرش بعض
نغم:الظاهر احنا اخترنا بعض غلط ودموعها هتنزل اتفضل دبلتك اهي 
وائل مكنش متخيل بالسهوله دي رمتله الدبله!
نغم مشيت وامها كانت حاسه ان دا هيحصل 
روحت معاها 
احمد اوريدي سمع اوصواتهم وطلع يجري ورا اخته 
احمد فضل ساكت طول الطريق 
لحد ما وصلوا 
عملتي كده لي؟!
نغم بعياط:مش عارفه مش عارفه انا غبيه انا خسرتوا صح؟
احمد:ايوه خسرتيه خلاص انتي اتخليتي عنه معتش فيه وائل بح كده خلاص 
نغم:كله بسببك انا بكرهك انت الي فضلت تدلعني لحد ما خسرت اكتر حد انا حبيته قي حياتي 
احمد مش مستوعب كلام اخته تماما:نعم انا السبب؟!
نغم:ايوه انت الي فضلت تقف جنبي في الصح والغلط كنت دايما البنت الفراشه الرقيقه الي مبتشلش اي مسؤوليه هي بس بتقول يا احمد وانت تلبي 
امهم حرفيا محتاره اوي وفضلت السكوت بس نغم ممكن تخسر احمد دلوقتي تعمل اي هي مش عارفه هتيجي علي مين نغم الرقيقة ولا احمد الراجل؟
امهم:احمد كفايه يا حبيبي ادخل اوضتك اختك مش في وعيها 
احمد تجاهلها وقال:اي؟اهتمامي بيكي خلاكي تكرهيني؟
انا قدمتلك اي غير الحب والاحترام انتي بنتي مش اختي 
نغم بتعيط وبس:عارفه بس انا خسرته 
احمد:بإيدك انتي الي قلعتي دبلتك 
نغم بعياط:علشان هبله
احمد كان مخنوق اوي فقام نزل وساب البيت 
وكل تفكيره وائل عامل اي او القصد نور عامله اي 
طب بيفكر في نور كتير لي؟
لي هي مميزه 
الناس مشيوا من الحفله ووائل دخل اوضته وقفل علي نفسه
في صراع جواه كبير هو حب نغم من قلبه عملت كده لي؟
طب يا تري هو غلطان يمكن هو الغلطان ايوه هو غلط فيها فتعصبت 
نور مش عارفه تعمل اي 
بس لقت مسدج من احمد بتقول 
انزلي انا تحت العماره الي جنبكم 
راحلها وهو مش عارف لي!
هو النهارده حاسس انه هيقولها حاجه مهمه بس مش عارف هي اي 
نور:ماما أحمد اخو نور تحت ينفع انزل؟
رقيه:اي الي جابه 
محمد:خليها تنزل يمكن جاي يقول حاجه بخصوص وائل ونغم 
رقيه:بس مطوليش 
نور:حاضر
نزلت وهي متوتره ومش عارفه برده لي 
احمد اول ما قابلها:وائل عامل اي؟
نور:حابس نفسه
احمد:ان شاءلله هيعدي ويبقي اقوي 
فضلوا ساكتين شويه وكل واحد مش عارف يقول اي لحد ما نور اتكلمت:تفتكر وائل هينسي نغم 
احمد:مفتكرش الي بيحب مبينساش 
نور وقلبها وجعها:حبيت البنت الي كنت بتقول عليها 
احمد:مكنتش عارف احدد مشاعري من شويه بس دلوقتي تأكدت اني حبيتها 
نور قلبها وجعها اكتر:عارف يا احمد يمكن محتاجه اقولك حاجه 
قولي:يا أحمد انا بحبك.
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى