Uncategorized

رواية كاسري الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة وجيه

 رواية كاسري الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة وجيه

رواية كاسري الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة وجيه

رواية كاسري الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة وجيه

في مستشفي الامراض العقليه 
:دكتور ادهم انا بقول ننقل الحاله ب العانبر مع باقي المرضي
ادهم:مين الدكتور
الممرضه:انت
ادهم ببرود:يبقا متتحشريش في الي ملكيش فيه
الممرضه:انا بس
ادهم بصرامه:مبصش الحاله دي من اختصاصي ومسمحش لحد يدخلو لو كان مدير المستشفي وسابها ومشي
ادهم فتح باب اوضه:القمر عاملها اي
مرفعتش وشه حته لي
ادهم دخل واقفل الباب:بردو مش هتردي عليا
لسه علي حالتها
ادهم قرب وقعد علي حرف السرير وببرود:انشاء الله عنك مرفعتي
روح رفعت راسها فجاه وكانها بدور علي حد
ادهم:انا الي بكلمك لي لما اكلمك ببرود بتردي
روح تبص حوليها وكان حاجه تايه منها وتتجمع الدموع في عينيه
ادهم:شهرين بحاول اعرف انتي مين وساعدك انتي خرساء معتقدش
روح بصتلو بتفحص منكرش كل اما يبقا حوليا احس بي قاسم بعدك قتلني هتفضل ل امتي بتعقبني كده
ادهم:بدل ما بتتكلمي مع نفسك اكلمي معايه انا اقدر اسعدك
روح اتغطت ونامت
ادهم سحب الغطي:متفرضيش رايك عليا انتي لسه متعرفنيش
روح شدتو بغضب من ليقت قميصه وهي بتبصلو بغضب
ادهم:عينك حلو اوي
روح بعدت عنه بقرف
ادهم سحب ايديها:انا ممكن اسعدك
روح شدت ايديها بعصبيه:متقدرش وبصوت مهزوز اذكان انا مش قادرة اساعد نفسي
ادهم ابتسم خطتو نجحت:ممكن انا اقدر جربي
روح تفتكر وقاسم بيقع من فوق الجبل:لاااا لااا وبدات تنهار
ادهم:لا مش زاي كل مره مفيش حقن وقفل الباب بالمفتاح
روح بتخبي وشها وكان المشهد قدامها
ادهم مسك ايديها الاتنين:بطلي ضعف بقا انتي لازم تطلعي من هنا
روح بتهز راسها وعمال تعيط
ادهم بصراخ:عايزه تولدي ابنك في مستشفي امراض عقليه عايزه يتاخد منك ماشي خليكي وساب ايديها
روح بتبص لي بطنها بذهول ورفعت ايديها الي بتترعش وحطتها عليها ودمعت وهي بتفتكر
فلاش باك
 قاسم:مش انهارد عيد الام
روح:يعني عايز اي
قاسم:اصل امي كان نفسها ف احفاد هديه
بااااك
روح تملس علي بطنها بعيط:ابوك كان نفسه يشوفك تعرف راحت قاعدة علي السرير وهي بتملس علي بطنها كان عايز جيش منك بس وتعيط بحرقه بس انا ضيعت كل حاجه
ادهم يقعد جنبها:هتحكيلي عشان اسعدك
روح بضيق:انت عايز اي
ادهم ببتسامه:اساعدك ياقمر
روح بعصبيه:متقوليش ياقمر
ادهم:احم طيب اسمك اي
روح:روح
ادهم:احم طيب جيتي هنا ازاي
روح:مش فكره اخر مره كنت علي الجبل و
فلاش باااك
 قاسم بصلها بدموع:انا بحبك وفلت ايدو من ايديها
روح بصراخ:لا قاسم لا وجت تنط وراه
خالد جري مسكها:انتي مجنونها خلاص مات
روح بصه لي تحت بعيط:لا قاسم عايش وبصوت عالي قاسم
معتز:تؤ تؤ مات
روح بصراخ:انت السبب انت الي قتلتو
معتز ماسك المسدس وبيقرب منها:انا محدش السبب غيرك انتي بتكرهي
روح تهز راسه وهي بتعيط:لا انا كنت بحاول اساعد
معتز برق:بس قتلتي زوجة قتلت زوجه لتستولي علي اموله مع عشيقها منشت حلو صح
روح رجعت لي وراه:لا لا قاسم عايش
معتز بغل:مات وانتي السبب
روح مسكت في:كداب هو عايش عايش
ضربها معتز بضهر المسدس وفقدت الوعي
بااااك
ادهم:بس ازاي ومستر معتز وصي عليكي
روح بصدمه:وصي عليا انا
ادهم يعدل نضارتو:اليوم الي جيتي فيه من شهرين ونص تقريبا هو الي دخلك المستشفي وكان معاه اختك السابقه وكان الواضح قلقنين عليكي
روح قامت من مكانها:انت عايز تجنني انا مليش اخوات
ادهم بصلها بحزن:شكلك اتجننتي
روح تمسك راسها:انا مش مجنونه انت لي مش عايز تصدقني
ادهم بصلها وسكت
روح بتترعش وتبتدي تفكر:طيب انا هنا من امته
ادهم:شهرين ونص تقريبا
روح:ومين الي جابني
ادهم:معتز واختك
روح بصراخ:بقولك مليش اخوات انت اي مجنون
ادهم:انتي بتزعقي لي اهدي
 روح بعيط:انا مش مجنونه انا عايز اطلع من هنا عشان ابني
ادهم:انا ممكن اطلع وسعدك بس احكيلي كل حاجه بتفاصيل
روح قاعد علي السرير وبدات تحكيلو وهي بتعيط
ادهم حط ايدو علي كتفها:اعتبريني اخواكي وقوليلي اقدر اسعدك ازاي
روح قاعد تفكر:يوسف دكتور يوسف هو الي هيثبتلك كل الي قولتهولك
ادهم:حلو شغال في اني مستشفي
روح تحط ايديها علي راسها:اه شغال في***
ادهم حط ايدو علي ايديها:لو كلامك ده صح انا مش هسيبك غير لما ارجعلك حقك
روح تسحب ايديها بضيق:ماشي
خرج ادهم وروح رجعت علي السرير
روح حتط ايديها علي قلبها:طول ما ده لسه بيدق انت لسه عايش
خالد:معتز انا عايز اتكلم معاك
معتز قاعد علي كرسي قاسم:ممم عايز فلوس
خالد:لا انت وعدتني ان روح هتقعد شويه في المستشفي وبعدين هطلعها وتبقا ليا وبقالها شهرين هناك
معتز:ولو سنه انت مالك بيها
خالد:يعني اي
معتز يحط رجلو علي المكتب:يعني لو البنت دي طلعت كل العز الي احنا في ده بح
خالد بصدمه:يعني ضحت عليا
معتز ابتسم:اه ضحت عليك ياض ما النسوان مفيش اكتر منها
خالد بعناد:لا انا عايز روح
معتز اختفت ابتسامته:البت دي عمرها متحبك بعد مكنت السبب في موت جوزها
خالد:بس
معتز قام وحط ايدو علي كتفه:مبسش فكر في مستقبلك انت ممكن تتسجن
خالد يبصلو بصدمه
معتز يهز راسو:اه زي مبقولك خاف علي نفسك ياحبيبي
ادهم فتح الباب وهو شايل صنيه اكل:يلا عشان تاكلي
روح:مش عايزه
ادهم يحط الاكل قدامها:مش عشانك عشان البيبي
روح تبص لي الاكل وتسرح
فلاش باااك
روح بطفوله:قاسم عايز شاورما
قاسم حك راسو:تكلي من برا لا
روح بزعل:مش عايزه خلاص
قاسم:تعالي وبداء يشتري حاجات
روح:انت بتعمل اي
قاسم بضحك:بعمل الي انتي عايزه ومسك ايديها وراح بيت روح وقاعد يخبط
ام روح فتحت:اي يبني في اي
 قاسم:هنتعشي عندكم انا عارف المطبخ فين وسبهم ومشي
ام روح:ده اتجنن
روح بضحك:لا هيعمل شاورما
قاسم بقلق:اي وحشه
روح تبص ل السندوتش وتبص ل قاسم:اوي وعشان بطنك متوجعكش هاخد ده وخدت طبق قاسم
قاسم بضحك وهو حطت ايدو علي خدو:بس متتعوديش علي كده
روح بوزت وهي بتاكل:لي
قاسم يميل عليها:عشان بطنك متوجعكيش متجيبي بوسه
روح بضحك:يا ماما
قاسم باحراج:منورة يا حماتي
بااااك
ادهم:اي الاكل مش عجبك
روح بعيط:لا
ادهم:امال
روح تمسح دموعها وبدات تاكل من غير متتكلم
ادهم:انا روحت المستشفي وملقتش يوسف
روح سابت الاكل وبصت لي:ملقتهوش ازاي
ادهم اتنهد:مفيش حد اشتغل في المستشفي بالاسم ده شكلك
روح تخبط الصنيه تقع علي الارض وبصراخ:شكلي مجنونه مش كده انا مش مجنونه بقولك علاجني وانا دخلت المستشفي دي من ست شهور تقريبا
ادهم بنفعال:انا شوفت سجل المستشفي من سنه ملقتش اسمك ده معناه اي
روح بغضب:ده معناه انك اصلن مش مقتنع بكلامي ولا حاجه فا هتصدقني لي اصلن
ادهم قاعد مكانه بعصبيه حاسس انو تفكيرو مشتت بين كلام روح وبين الحقيقي
روح:ريماس تعرف دكتور يوسف
ادهم بسخريه:ودي هلقيها ولا هتطلع وهم
روح:تعرف اكيد شركات الجندي
ادهم عقد حاجبه:ومين ميعرفهش اشهر من النار علي العلم
روح بهدو:واحده واحده تعرف مين صاحب الشركات دي
ادهم:طبعا ده قاسم فريد ال
روح:صدقتني بقا اني مش بكدب
ادهم:ممكن تشبه اسماء بس و
روح بغضب:انت بقا الي مش عايز تسعدني
ادهم:لا عايز بس القيها فين
روح:مش انت الي هتلاقيها انا لازم اطلع من هنا
ادهم:بشرط
روح بامل:اي هو
ادهم:تقعدي معايه وتحت عينيه متفرقنيش عشان لو كلامك غلط ارجعك هنا
روح بضيق:موافقه
ادهم ببتسامه:هتعيشي معايه في بيت واحد
روح بضيق:انت فرحان علي اي
ادهم:احم فيش هروح اضبط شويت اوراق
روح بشك:بسهولة دي
ادهم ابتسم:لسه متعرفيش من ادهم الجزار لو كلامك صح مش هتلاقي حد غير يقدر يرجعلك حقك
روح:طيب
بعد ساعتين دخل ادهم وهو ماسك فستان طويل:البسي دي
روح خدت منه الفستان:متشكرها
ادهم ابتسم
روح:مش هتطلع عشان اغير
ادهم فاق من سرحانو:اسف طالع
روح بدلت هدومها وطلعت:يلا
ادهم مسك ايديها:يلا
روح بصتلو بضيق وجت تسحب ايديها
ادهم:تؤ لازم عشان نطلع من هنا
روح بصتلو بضيق ومشيت معاه
ادهم فتحلها الباب الي قدام
روح سبتو وفتحت الي وره ودخلت ورزعت الباب
ادهم اتنهد:شكلك هتتعبيني وطلعي روحي فتح الباب وركب
روح:هنروح شركة الجندي
ادهم:لا هنروح البيت لازم تستريحي وتاخدي دواكي
روح بصتلو بضيق ولسه هتعترض
ادهم بحده:الف ورجع
روح بصتلو بقرف وسكتت
ادهم:وصلنا
روح بصت لي الفيلا:ده بيتك
ادهم:ممممم يلا انزلي
روح نزلت ودخلت معاه
ادهم بصوت عالي:داده عفاف
روح لفت لي بصدمه:داده عفاف انت تعرفها
ادهم:انتي تعرفيها
روح بفرحه:ايو دي كنت شغاله عند قاسم و
عفاف:ايو يا بيه
روح بخيبت امل:لا مش دي
ادهم:طب اطلعي ارتاحي
روح:فين اوضي
ادهم:نقي اي اوضه تعجبك
روح طلعت فوق وهي بتفكر ياتره كل ده صدفه ولا حاجه تانيه
ادهم طلع وراه:انا جبتلك الاكل بتبصي علي اي
روح:لا مفيش
ادهم:الاكل بتاعك جاهزه خدي
روح:شكرا
ادهم:علي اي 
روح:علي كل حاجه
تاني يوم الصبح
روح نزلت:يلا انا جاهزه
ادهم بيشرب قهوته:افطري الاول يلا
روح قاعدة بضيق وبدات تاكل بسرعه
ادهم بصدمه:براحه هتشرقي
روح قاعد تكح
ادهم ادها ميه
روح شربت بسرعه:يلا
ادهم:امري لي الله يلا تعرفي بيتها فين
روح:لا بس هي كنت سكيرتيرة قاسم الخاصه هنسال في الشركه
ادهم:طب يلا
وركبو العربيه ونزلو قدام شركة الجندي
روح:هنا
 ادهم نزل من العربيه ودخل الاستعلامات وروح معاه:لو سمحت
الموظفة:ايو يا فندم
ادهم:كنت عايز سكيرتيرة قاسم بيه الخاصه
الموظفة:لي الاسف قاسم بيه مبقاش مدير الشركه بقا مستر معتز
روح بصدمه:نعممم ده ازاي انا ممكن احبسكم
ادهم ضغط علي ايديها وبرقلها:اسفين بس مين معتز بيه ده
الموظفه بصتلهم بشك:انتو مين اصلن
ادهم طلع فلوس ودهالها:اعتبري انك بتعملي خير
الموظفة بصت حوليها:اسعدك ازاي
ادهم:سكيرترة معتز اسمها اي
الموظفة:هو سكرتير اسمو خالد
روح بصدمه:وريماس
الموظفه:معرفش حد بالاسم ده
روح بصراخ:انتي كدابه انا عارفه انك بتكدبي 
ادهم بص حوليه وشد روح لي برا:اي الي بتعملي ده
روح بعصبيه:دي واحده كدابه
ادهم بنفعال:المستشفي كدابين والموطفه كدابه وانتي الصح مش كده انا غلط لما طلعت من المستشفي انتي واحده مجنونه
روح بصتلو بدموع وبعدين بصت في الارض محدش مصدقها حسه ان الكل بيلؤمها وجي عليها
ادهم بندم:روح انا
روح سبتو وفتحت بابا العربيه وركبت
ادهم بغضب:هايل المفروض اصلها كمان صبرني يارب
روح:ممكن يرجعني المستشفي لا انا لازم ادور علي ريماس فتحت الباب براحه وجريت بعيد عنه
ادهم فتح العربيه:روح انا اسف مكنش قصدي و وبص في العربيه راحت فين دي 
طلع وقعد يدور حوليه ملقهش 
ادهم بغضب:اعمل انا اي دلوقتي يومي اسود
روح لقت نفسها في حاره شعبيه وناس بتبص عليه
روح ضمت نفسها وهي مشيه بخوف فجاه وقفت وقلبها دق:قاسم لفت لكن ملقتش حد
روح بصت حوليها لقت مطعم حطت ايديها علي بطنها:انت جعان وانا كمان بس ماما معهاش فلوس وقاعدت من التعب علي الرصيف وهي بتبص ل المطعم
خرج راجل وبصلها وبعدين دخل وخرج وهو شايل صنيه:انتي جعانه
روح كرامته منعتها تقوله:لا لكن بطنها عملت صوت
الراجل بضحك:شكلو لا فعلن
 روح باحراج:اصل انا معيش فلوس
الراجل قعد جانبها:خدي كلي وبدل متدفعي ادعي ل ابني
روح اخدت منه الصنيه وبتاكل:ربنا يشفي هو تعبان
الراجل بزعل:في غيبوبه ياحبت عيني
روح بحزن:ربنا يشفي
الراجل:الا انتي سكنه فين
روح جت تحكيلو خافت ميصدقهش او ياذيها:انا مليش مكان
الراجل:واهلك فين
روح بتفكير:اهلي تاهو مني ومسيري القيهم
الراجل:تاهو منك ازاي يعني
روح:يعني معرفش عنهم حاجه متشكره علي الاكل اول اما يبقا معايه فلوس هجي اديهملك
الراجل:عيب انتي كده بتشتميني الا انتي هتباتي فين
روح بحزن:مش عارفه
الراجل:اي رايك تباتي عندي
روح قامت بخوف:لا متشكره
الراجل:استني بس انتي ست هتباتي فين وانا استريحتلك والمكان واسع انا عندي شقه فوف المطعم ببات فيها انا وابني وانتي ممكن تباتي في المطعم فيها اوضه
روح ابتسمت لا اردايا:ابنك معاك هنا
الراجل البتسم:ايو ربنا يشفي قولتي اي
روح بتردد:مش عايزه اتقل علي
الراجل:لحد متلقي مكان تقلي براحتك
روح ابتسمت:مش عارفه اقولك اي
ادهم بيكلم في الفون بعصبيه:بقولك هربت
……..
ادهم:اهدي اي انت السبب كنت سبتني افهمها
……..
ادهم بصراخ:هياذيها كنت سبتني اسعدها مينفعش اسبها كده
……..
ادهم:لما نشوف هتهبب اي
بعد ما المطعم قفل روح بتبص حوليها
عم محمد:خدي ده لبس من بتاع مرات ابني
روح ابتسمت:هو ابنك متجوز
عم محمد بحزن:بس ماتت
روح:انا اسفه
عم محمد:غيري وتعالي اتعشي معايه
روح تكتفت بي ابتسامه
روح طلع علي السلم:انا قلبي بيدق لي كده عم محمد
عم محمد بصوت عالي:ادخلي الباب مفتوح
روح دخلت حسه براحه غريبه:انت فين ياعم محمد
عم محمد:في المطبخ ثواني وجي
روح بتتمشي وفجاه سمعت صوت جهاز القلب وقفت مكانها:الدقات دي مالؤفا ليا وتدمع تمشي روح وراه صوت وتقف عند باب اوضه موارب بصه مش شايفه غير شخص نايم والاوضه ضلمه تمسك الباب وقلبها بيدق و…
يتبع…….
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مهرة الجاسر للكاتبة جوري محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى