رواية عهد قاسم الفصل الثاني 2 بقلم فرح القصاص
رواية عهد قاسم الجزء الثاني
رواية عهد قاسم البارت الثاني
رواية عهد قاسم الحلقة الثانية
بيسمع صوت صو*يت قاسم بيسيب المحفظه والصوره وبيجري علي الحمام بيكسر الباب وبيدخل
قاسم: عهد… بيلاقيها واقعه ع الارض وايدها مجروحه وبتنز*ف.. بيقرب منها
قاسم بقلق: هو اي الحصل ف اي
عهد بخوف: طلع بيطيرررر
قاسم بدون فهم: هو اي الي بيطير
عهد عنيها بتوسع وبتصو*ت وبتمسك ايدو جامد بخوف: اعععععااااا وررراككك يقاسم
قاسم: هو اي الي ورايا
عهد بنبره خوف: صورصارر
قاسم ينظرله بحده: صورصار؟
عهد بدموع: ايوا وبيطير
قاسم: كل ده عشان صورصارررر؟؟؟؟
عهد بعياط وشهقه: انا عندي فوبيا منهم ومن الحشرات عموما
قاسم: طيب اهدي ومتعطيش وبيقوم بيرش عليه مُـبيد حشرات وبيمو*ته
قاسم: اهو شوفتي مجاش جمبي حته
عهد بشهتفه: ا. ان.. انا بخاف منهم قولتلك
قاسم بيقرب منها وبيقومها: طيب قومي… انتي اتجرحتي ازاي؟
عهد: انا بعد مااخد الشاور ولبست الروب لقيته ف وشي محستش بنفسي غير وانا واقعه وتقريبا اتجرحت لمه وقعت
قاسم بيقعدها ع السرير وبيجيب علبه الاسعافات الاوليه وبيعالج الجرح وهو كان ماسك ايدها كانت بتترعش
قاسم: انتي بتترعشي لي
عهد: س. سقعانه
قاسم بيطفي التكيف
قاسم: انا هطلع لحد متغيري هدومك
عهد بإبتسامة: شكرا
قاسم: عفوا وبيطلع
***************************
قاسم: بابا انت بتعمل اي هنا
عمران: قاعد مع حفدتي في مانع
قاسم بضحك: لا طبعا بس غريبه راجع بدري انهارده
عمران: عشان مِـيسو حبيبت جدو وحشتني
قاسم بيروح يقعد جمبهم
عمران وهو شايلها وبيلعبها: هشوفت ميسان كبرت ازاي
قاسم بإبتسامة حزينه: شايف ياريت كانت مهره موجوده ده كان حلمها تشوفها وهي بتكبر قدامها
عمران: قاسم خلاص بقا انسي يبني حرام الي بتعمله ف نفسك ده
قاسم: ومش حرام عليا لمه حرمت بنتي من امها هل يتري هتسامحني لمه تكبر
عمران: هتسامحك لانك انت مكنتش قاصد تعمل كدا ولا حتي كانت نيتك كدا كل الي حصل كان مجرد حاد*ثه مش اكتر انت فوق بقا وعيش لبنتك ومراتك الجديده وعيش حياتك
قاسم: انا مش هقدر احب ولا اعيش مع واحده غير مهره يبابا وانت عارف اتجوزتها عشان ميسان مش اكتر
عمران: انت حر يبني انا نصحتك بدل المره مليون وانت زي منتا.. وبعدين قوم يلا سبني اقعد مع حفدتي شويه من غير نكد
قاسم بتهيده: تمام انا خارج
عمران: تمام
عمران: ابوكي ده بيعشق النكد زي عنيه… بس انا حاسس ان عهد هتغيرو وهي الوحيده الي هطلعه من اكتئابه
ميسان: با.. با..
عمران بضحك: ايوا بابا
*****************************
قاسم بيدخل الاوضه وبينظر بطرف عينه وبعدين بيركز اوييي
قاسم بتفاجأ: ان.. انتي لبسه كدا لي
عهد ببرائه: مالو لبسي؟
قاسم بتوتر: مش.. مش ملحظه ان لبسك شفاف اويي
عهد: ده البس نوم بتاعي
قاسم بيفضل يبصلها اوي وهو يتفحص جس*مها وبيستوعب نفسه
قاسم: احمم.. تمام روحي نامي
عهد: وانت مش هتنام؟
قاسم؛ لا مش جيلي نوم
عهد: ولا انا.. طيب اي رايك نشرب قهوه سوا؟
قاسم: لأ
عهد بتقرب منه وبتنظرله ببرئه بعيونها المثل عيون الغزاله
قاسم بيسرح ف عيونها: بطلي تبصيلي بعيونك دي عشان…..
عهد بتقرب منه اكتر وهي مازلت بتنظرله: عشان اي؟
قاسم بيتوهان وبيقرب منها يق*بلها عهد بتغمض عيونها وهي كمان بتقرب قاسم بيتحكم ف نفسه وبيبعد عنها
قاسم: انا داخل اخد شاور وانام
عهد بتاخد نفس عميق وتطلع ع السرير عشان تنام
قاسم بيطلع من الحمام وهو بينشف شعرو وبينظر لي عهد الكانت نايمه بيقرب منها ويشيل خصلات شعرها من علي وجهها وينظر لشفايفها ويبلع ريقه وبضعف يق*بلها
عهد بتصحي وبتتفاجأ ف الاول وبتبادله الق*بله و…….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عهد قاسم)