Uncategorized

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم ندى ياسر

 رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم ندى ياسر

ادهم : تمام وقفل معاها وخد العنوان وعرف انو البيت في القاهره وهيسافر القاهره عشان يرجع ندي … ركب عربيتو وسافر ووصل البيت .. رن جرس الفيلا طلع الخدم وطلب انو يقابل مهاب الميناوي والد تميم …..
الخدم : مهاب بيه في واحد برا اسمو ادهم بيه عايز يشوفك …
مهاب :دخلو وانا هطلع دلوقتي حالا …
الخادم راح دخل ادهم الصالون لحد ما مهاب يطلعلو ….
مهاب : اهلا ادهم منور البيت …
ادهم : منور ب أصحابه ….
مهاب : تسلم …. خير في حاجه عشان كدا جاي …
ادهم : جاي اخد ندي الي عندكم وبتهايالي انتو عارفين انو هيا بنت عمي ومش من حقكم تاخدوها …
مهاب : وبتهايالي بنت عمك مش صغيره عشان تقول هيا عايزه تروح فين وتقعد فين …
ادهم : لو سمحت متدخلش في خصوصيات بيتنا وبعدين هيا مش هتكون بنت عمي وبس لا هتكون مراتي …
مهاب : بس انت جيت متأخر لأنها بقت مرات تميم ابني ومش هسمحلك تاخدها ابداااا وتأذيها ….
ادهم بعصبية : مرات مين أن شاء الله ودا حصل امتا بقي …
مهاب : النهارده …..حصل النهارده وبتهايالي كدا بقي متقدرش تاخدها من جوزها ويلا اتفضل اطلع براااا …
تميم صحي علي صوت ابوه ونزل تحت لقي ادهم موجود وبيقول الي باباه ….
ادهم : مش هسيبهم يتهنو بيها و اوعدك هاخدها و لو علي رقبتي …..
مهاب : اللي عندك اعملو انت ناسي أن جوزها يكون ضابط شرطه …
كل دا وتميم واقف مش فاهم حاجه لحد لما ادهم شافت واقف وقالو  ..
ادهم : ابقي قابلني لو اتهنيت بيها …
مهاب شاور الي تميم انو يسكت  وتميم رد وقالو ….
تميم : وإلا تقدر تعمل اي حاجه ….
ادهم بعصبية : هنشوف وسابهم ومشي وفضل تميم ومهاب في الصالون لوحدهم وندي كانت نزلت علي الصوت بس مخلتش ادهم يشوفها عشان مش  ياخدها معاه …. بعد ما ادهم طلع تميم سأل باباه علي اللي قالو …
تميم : بابا انا مش فاهم حاجه وإلا فاهم اي اللي بيحصل دا …
مهاب : هتتجوز ندي ي تميم …
تميم : نعاااااام وانا اتجوزها لي بقي أن شاء الله ….
مهاب : عشان ننقذها من ابن عمها وبعدين انا بقولك هتتجوزها وكتب كتابكم هيكون النهارده …
تميم : مستحيل اتجوزها ي بابا مش عشان ننقذها اتجوزها… 
مهاب : والله لو ما سمعت كلامي ليكون والا انت ابني وآلا اعرفك …..
تميم بعصبيه : ي بابا انت ازاي تقول كدا وكل دا عشان اي عشان واحده غريبه كل اللي بيجمعكم أنها بنت صاحبك …
مهاب : انا قولت اللي عندي مفيش نقاش تاني …
تميم : تمام موافق …
مهاب : كنت عارف انك مش هتخذلني وانك هتوافق جهز نفسك النهارده كتب الكتاب …
تميم : تمام …
مهاب : هروح بقي اقول ل ندي عشان متتصدمش …بس للاسف قبل ما يروح ندا كانت سمعت كل حاجه وسمعت رأيي تميم فيها ورفضتتت أنها تتجوزو….
مهاب : انا عارف انو اي حد مكانك من حقها ترفض بس صدقيني مش هختارلك غير لاحسن ولو ي ستي مش عايزاه استني تاخدي نصيبك في الشركه وادهم دا يطلعك من دماغو وبعد كدا اطلقي من تميم ….
ندي : انا واثقه فيك ي عمو وانا موافقه …
مهاب : يلا بقي قومي جهزي نفسك عشان كتب الكتاب الساعه 6 بليل …..
ندي بعدم شغف : حاضر 
مهاب : ربنا يخليكي ي بنتي ….
ندي : تسلميلي …
ندي طلعت اوضتها و مهاب راح يقول ل فاطمه مراتو ان تميم هيتجوز ندي ….
مهاب : فاطمه قومي جهزي يلا عشان كتب كتاب ابن النهارده ….
فاطمه : ودا ازاي وهوا موافق …
مهاب : ايوا موافق …
فاطمه : ومين اللي هتبقي مراتو …
مهاب : ندي هيا اللي هتبقي مراتو …
فاطمه : ولي تعمل كدا ي مهاب لي تجبرو ان يتجوزها …
مهاب : لانو مش هيلاقي زايها وبعدين ابن عمها عايز يتجوزها وهوا بيشرب مخدرات وابنك ميعرفش كدا ومقولتلوش عشان ميقبضش  عليه ندي عشان تخلص منو لازم تتجوز تميم وبعدين بقي ابنك تميم لو مش عايزه مكنش وافق ما انتي عارفه تميم قبل كدا كنت هجبرو علي واحده وقولتلو نفس الكلام وموافقش برضو يعني هوا لو كان رافضها كان عمل زاي المره اللي فاتت …
فاطمه : ايوا عندك حق و أن شاء الله دا خير ليهم …
مهاب : أن شاء الله ….
دخلت يارا وهما بيتكلمو ….
يارا : بتتكلمو في اي من غيري بقي …
مهاب : بنتكلم في جواز اخوكي ….
يارا بصدمه : لا متهزروش معايا انا جايه من الجامعه مش فيقالكم ….
فاطمه : واحنا من أمتي بنهزر معاكي …
يارا : اينعم انتو عيله نكديه بس دا ميمنعش انكم تهزرو في يوم …
فاطمه : بس احنا مبنهزرش …
يارا : طب مين العروسه عايزه اشوفها واتعرفت عليها ….
فاطمه : فوق في لاوضه اللي جمبك واه ابقي انزلي هاتيلها لبس جديد كلو ولبس فرح و متزعلهاش منك ….
يارا : عيوني بس كدا دي هتبقي مرات الغالي …
طلعت يارا ودخلت اوضه ندي …
يارا : اهلا اهلا بالجمر اللي منور البيت ….
ندي : انتي تعرفيني …
يارا : انا هكون عمتو الحربايه بس صدقيني انا طيبه اوي اوي سيكاااا…. 
ندي : انتي اخت تميم ..
يارا : ايوا ي ستي وهبقي اختك وإلا متقبليش …
ندي : لا طبعا دا انا تمني انا اصلا ماليش صحاب خالص …
يارا :وانا  من النهارده صحبتك واختك …..
ندي : طب اسمك اي ..
يارا : اسمي يارااا مهاب الميناوي عندي 21سنه بس بس لسه صغننه طبعاااا وفي ي ستي في كليه السن …
ندي : اهلا ي يارا انا اسمي ندي عندي 25 سنه خلصت جامعه ….
يارا : اتشرفت بيكي ي برووووو ….وكملت كلامها ….. يلا بقي هسيبك ترتاحي شويه وانا رايحه اجبلك لبس واه اوضتي جمبك لو احتجتي منها اي حاجه اعتبريها بتاعتك …
ندي : تسلميلي مش عارفه والله واشكرك ازاي …
يارا : لا كدا ازعل مفيش شكر بين لاخوات ويلا بقي باي هتأخر وانا مستعجله عشان كتب كتابكم اوي …وغمزت ل ندي وخرجت …..
يارا نزلت تشتري ل ندي وفعلا اشترت ليها هدوم كتيررر وجهزت اوضه تميم وحطتتت فيها هدوم ل ندي و الساعه جت 6 وكتب كتابهم هيتكتب ….
مهاب : اطلعي ي يارا هاتي ندي …
يارا : عيوني بس كدا ….. 
شويه ونزلت ومعاها ندي كانت لابسه فستان نيلي لون عيونها ولابسه طرحه بيضاء زاي لون بشرتها واكتفت أنها تحط ميكب خفيف بس كانت قمر …
تميم اول ما شافها : لا بس زوق بابا حلو اوي وشكلها هتحلو بقي ….
ندي بصتلو بصه وكأنها بتعتزرلو علي انو هيتجوز غصب عنو بس هوا مفهمش البصه دي ….
اتكتب كتب كتابهم بعد الجمله المشهوره اللي كلنا عارفينها….
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ……. عقبالي كدا يارب ????
مهاب: الف مبروك يولاد ويلا ي تميم خد عروستك واطلع علي فوق ….
تميم : الله يبارك فيك ي بابا …تمام …
طلع تميم ومعاه ندي …..
ندي : هوا انت هتفضل هنا….
تميم : بتهايالي كدا يعني انا جوزك وإلا انا مشبهش …..
ندي : لا مقصدش بس هوا جواز علي الورق بس …
تميم : وممكن ميكونش علي الورق بس قريب مين عارف ….
ندي : لا متهزرش انت هنام هنا يبقي كل واحد علي ناحيه من السرير وملكش دعوه بيا …
تميم : طيب ماشي 
بعد شويه ندي دخلت الحمام وكان في لاوضه ودخلت عشان تغير هدومها وكدا وبعدين رجعت …
ندي : تميم ممكن اطلب منك طلب ….
تميم : اطلبي ….
ندي : ……
ي تري هتطلب اي ؟ 
______________
“عند ادهم “
ادهم رجع البيت وكان متعصب واول ما شاف مامتو اتعصب عليها جداااا وفصل يقولها …
ادهم : شوفتي اللي انتي عملتيه اهي هيتكتب كتب كتابها  بس تبقي تقابلني لو خليتها يتهنو بيها ….
فاطمه : ي ابني مينفعش اللي انت بتقولو دا دي مهما إن كان بنت عمك …
ادهم : بس لسه مخدتش حقي ومش هسيبو …
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى