رواية زهرة الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ميسون عبدالمجيد
رواية زهرة الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ميسون عبدالمجيد |
رواية زهرة الصعيد الفصل السابع 7 بقلم ميسون عبدالمجيد
ريتاج بخوف:عاااا مسكني كدة ليه انت ????
علاء بتوتر:اخرسي بقي واقفي وانت سكتة واسمعيني أنا بحبك ايوا متبصليش كدة بقالي خمس سنين بشوفك مع زهرة وكل مرة بحبك اكتر من الاول اتشدتتلك ومش عارف اعمل ايه عشان ابينلك وبقيت بحبك يوم عن اللي قبله وفي الاخر بتقولي زي اخوكي
زهرة بصدمة:لالا استني مين إللي زي اخويا هو انت مش قلت لزهرة أن أنا عندك زي مروة
علاء:محصلش أنتي إللي قولتي لزهرة إني اخوكي الكبير وسندك
زهرة:محصلش انت إللي قولت اني زي مروة بالنسبالك
بااااس كدة أنا فهمت هي اختك الحربؤة أنا عرفة والله لفرج عليها الناس
علاء بغمزة:سيبك دلوقت من اختي ابقي نقتلها بعدين يعني انتي اااا كدة ????????
ريتاج بكسوف:احم بس بقي بتكسف ????????
نسبهم بقي يحبو في بعض جاتهم قرف????????
________
عند ادم رفع ايده عشان يتلافا الازازة وهوب كيس الدقيق ملاهم
مروة:اووووف إيه دا الله يخربيتك
ادم: اللاه وأنا مالي يلمبي مش انتو اللي حطين الدقيق فوق
مروة بضيق:منك لله لسة مخلصة لبس هضتر اغير كله تاني
ادم:كويس اصلا مكنش عجبني
مروة بعصبية:وانت مالك انت يعجبك ميعجبكش مااالك
????????????
ادم بدهشة:استني طيب بتعيطي ليه دلوقت حقك عليا خلاص
مروة:اهئ اهئ اهئ ????????
ادم:اهدي طيب مالك إيه إللي حصل
مروة بعياط:الفستان كان عجبني ولسة اول مرة اللبسه وكنت فرحانة بيه اهئ اهئ اهئ
ادم:خلاص أنا اسف
خدي منديل
عاصم:انتو بتعملوو ايه ادم
ادم:ايه دا عاصم إيه اللي جابك هنا
عاصم بسخرية:لا ابدا معزوم إيه اللي جيبني ي هبل دا بيتي
ادم يصدمة:بجد
عاصم:ايوا ي خويا انت بقي اكيد جاي مع هلال
ادم:ايوا طبعا بس واحشني ي باشا والله
عاصم اخده بالحضن:وانت كمان والله بقالكم كتير مش بتيجو دبي
ادم:اهو والله مشغولين في افتتاح الفرع التاني
مروة بزعل:عن اذنكم
عاصم:مالك ي مروة وايه الدقيق دا
مروة: مليش ي عاصم والدقيق وقع عليا وأنا بتلافا الازازا أناخارجة
مروة طلعت تغير
ادم:وانت بقي مش ناوي تستقل هنا
عاصم:اهو والله لسة شوية
نسبهم بردو يحكو مع بعض
_______في فلة عصام
الاب:ي مرحب ي مرحب نورتونا والله
الحاج رأفت:نورك ي واد عمي
الام:امال فين عروستنا الجمر عشان اشوفها
مامت زهرة:حالا يحبيبتي وتنزل كيفك ي هلال ي ولدي
هلال:زين ي خالة
الاب:طب تعالو ي جماعة نجعد احنا برا ونسيب الحريم مع بعض
خرجت الرجالة قعدة برا واول
الام:تعالي ي زهرة يبتي سلمي علي مرت عمك
مامت هلال:جمر يحببتي جمر ربنا يحرصك
زهرة:ربنا يخليكي ي عمة
مامت هلال:عمة ايه عاد جوليلي ي يما علي طول
زهرة بضيق:حاضر ان شاء الله (مش برتاح لأي وحدة بتقول لحمتها ي ماما ????????)
زهرة:مروااا
مروة بزعل:ايوا
زهرة:اللاه مالك ايه دا غيرتي الفستان يعني
مروة بزعل:بس متفكرنيش الحيوان إللي اسمه ادم هو إلسبب
زهرة:دلوقت بقي حيوان ايه إللي حصل يستي
مروة:هقلك….وحكتلها كل حاجة
______
عند زينة وقفة في البرندا وبتشرب كوباية شاي
حسام:متجيبي بق
زينة:????????
حسام:ي واد ي تقيل
زينة بضيق:اتلم ياد خبر ايه ابعد عني احسنلك
حسام:ي ستار ي رب ماشي يختي همشي يعني هقف مع انجلينا جولي
زينة:جاتك نيلة في سءلتك
حسام:سمعتك علي فكرة
زينة:منا عرفة
حسام:انتي دبش كدة علي طول
زينة:اه واللي مش عجبه يخيط دماغه في اكبر حيطة
حسام:????????
حسام مشي وسبها وهي دخلت للبنات
واخيرا كل متجمع واول ما المأذون دخل اشتغلت الزغاريط والاغاني والطبول
الماذون بدء يكتب والستات قعدة من جوة زهرة كانت قعدة قلبها عمال يدق وجواها احساس بالفرحة كبير اوي هي مش عرفة ليه
مروة قعدة جنبها وتقريبا سمعة صوت دقات قلبها
مروة مسكت اديها بحب:متقلقيش اتفءلي خير وأنتي هتبقي اجمل عروسة
زهرة بصتلها بحب وسكتت
علاء جه عشان ياخد امضتها
زهرة مسكت القلم واديها بتترعش
علاء حضنها جامد وعنيه دمعت:مبروك ي بنت قلبي انت مش بس اختي أنتي اختي وصحبتي وحببتي وبنتي وكل اللي ليا بالرغم أن في حساب مبينا هنصفيه بس مش دلوقت مبروك ي قلبي
زهرة سمعت كلامه وفضلت تعيط (حقيقي اجمل حاجة لما الاخوات تكون سند لبعض ????)
اخدو امضة زهرة
الام بعياط:مبروك عليكي يبتي ربنا يتمملك بخير
زهرة بدموع:ربنا يخليكي يا امي
عاصم:مبروك ي قلبي ملحقتش اشبع منك
الاب:تعالي ي ولدي شوف عروستك
هلال جه اخد زهرة بالحضن واتكلم في ودنها
هلال بهمس:مبروك ي عروسة بس عايزك من هنا لغاية يوم الفرح تفتكري كل كلمة شتمتيني فيها تمام
زهرة بصتله بغضب وحست انو ناوي علي حاجة
ما بين المباركة والزغاريط والكلام
ادم بصوت عالي:عمو عصام أنا طالب ايد انسة مروة من حضرتك
تقريبا الدوار كله بصله ومروة اتكسفت جدا
وهو زات نفسه اتحرج جدا
هلال بهمس:طول عمرك غبي
ادم بنفس الهمس:هو أنا عكيت الدنيا
هلال:دنتا خربتها
الأب:يشرفني يولدي والله بس في اصول لازم تيجي انت والحج في وقت تاني ان شاء الله
ادم بفرحة:بجد يعني حضرتك موافق
كل اللي موجود بص لادم وضحك علي جنانه
الاب: بعدين ي ولدي مش دلوجت
___
ريتاج برا:الوو يماما بقلك لسة بدري مش هينفع اسيب زهرة وارجع
الام:……
زهرة:يوووه ي ماما ماشي هشوف واقلك سلام
ريتاج نفخت بضيق
علاء جه:مالك بس ي قمر زعلان ليه
ريتاج: ماما اتصلت بيا وقالتلي ان مش مطمنة وأنا لوحدي وقالتلي ارجع
علاء:خلاص متزعليش نفسك أنتي مش عندك اخوكي احمد اخوكي الكبير خليه يجي يقعد معاكي
ريتاج بفرحة:بجد
علاء: جد الجد كمان ي حب
ريتاج:????????????????
علاء:قمر قمر مفيش كلام
_______
اليوم خلص والناس مشيو بس قعدو هلال واخواته بطلب من اخواته انهم عيزين يقعدو مع بعض شوية
مروة:حلو الكلام يلا بقي عيزين انهرده تبقي احلي ليله نقضيها
زهرة:بالضبط تعالو نلعب كدة كلنا مع بعض إيه دا هي فين ريتاج
ريتاج من برا:اناااا جيييت بس هينضم لينا واحد في التيم
زهرة: ينور ايه دا ابو حميييد ازيك
هلال سمع كدة وكان قرب يطق من الغضب والغيرة وعنيه بطلع نار وودانه بطلع دخان ????????
احمد اول ما دخل مشفش اي حد غير وحدة كدة قعدة مع نفسها في عالم تاني ولا معبرا حد
مروة:هاااااا انت مش معانا
احماااااا
احمد بفزغ:يخربيت صوتك ايه أهلا أنا مكنتش عايز اجي عشانك
علاء:ازيك ي ابو حميد
احمد:ليك وحشة ي جدع واخده بالحضن
علاء:طب تعالي معايا عشان تغير وننزل
احمد طلع وبردو لسة مركز مع سارة إللي ولا بصتله اصلا
واخيرا كله نزل واتجمعو
ريهام:ها هنلعب ايه
مروة:احنا امبارح لعبنا الشايب يبقي انهرده ننلعب الصراحة
زهرة:اشطا وانا هروح اجيب ازازة
زهرة دخلت المطبخ
هلال: أنا هقوم اشرب
زهرة راحت تجيب ازازة بتلف لقيت هلال قدمها
زهرة بخضة:عااا يخربيتك
هلال:طولي في لسانك كمان طولي
زهرة بقوة مصطنعة:ايوا ملكش دعوة واوعي كدة عديني
هلال حط ايده علي المطبخ وحاوطها
هلال:ولا مبعدتش
زهرة بكسوف ووشها بقي زي الوردة الحمرة
زهرة:ابعد ي قليل الادب
هلال:هه أنتي مراتي ودا حقي
زهرة بكسوف:هصوت
هلال:هه وهتقولي إيه بقي جوزي بيتحرش بيا
زهرة بضيق:نينيني طب اوعي ي رزل
هلال:هوعي بس عرفة لو لقيتك بتكلمي مع راجل تاني هعمل فيكي ايه
زهرة بشهقه:لااا مش اكمنك اتجوزتني هتتحكم فيا واكلم دا ومكلمش دا أنا مش همشي بعادات الصعيد الغريبة دي ربنا مقلش ان إحنا منكلمش الرجالة ولا قال ان دي حاجة حرام ولا دول اعوذ بالله كائنات تانية اول ما نشفهم نقلب وشنا هو ماشي في رجالة زيك كدا اول ما نشفهم نستعيذ بالله احم بس ربنا محرمش أننا نكلم الرجالة إحنا نكلمهم عادي بس بحدود
هلال كان بيسمع كلمها ومتعصب جدا
هلال بضيق: وانتي علي كدة كدة بتكلميهم بحدود
زهرة نفخت بضيق:عندك حق أنا اسفة حلو كدة وبعدين احمد اخو ريتاج دا زي اخويا بالظبط
هلال: زي اخوكي لكن مش اخوكي يبقي نلم نفسنا تمام
زهرة: تمام بس بمزاجي أنا مبتهددش علي فكرة
اوعي كدة انت مصدقت عديني
هلال: طب متخلينا كدة شوية
زهرة زاحته جامد وخرجت تجري
هلال فضل يضحك
قعدو كلهم عملو نفس الدايرة وحطو الازازة وبدؤ يلعبو
جه الدور علي ريهام تسأل وهلال يجاوب
ريهام::عمرك حبيت او كلمت بنت
هلال بخبث:ايوا
كلهم بصوله بدهشه
هلال:مرة وحدة بس
زهرة بغيرة بداريها:ومين دي ان شاء الله
هلال بخبث:بنت كلمتني امبارح اسمها سوسو بس إيه قمر
زهرة بضيق:وانت شفتها اصلا
هلال بكيد:سمعت صوتها وكان عامل زي الموسيقي بس للاسف قفلت في وشي الحيوانة الجذمة الكلبة البقرة الحلوفة الخنزيرة
كلهم كتمين ضحكتهم
زهرة:ايه خلاص كفاية هرتها شتيمة اخرس يلا نكمل
هلال بصلها بابتسامة ساذجة كملو لعب وكل شوية يجي الدور علي حد
وجه دور زهرة تسأل وحسام يجاوب
زهرة بخبث:مش بتفكر تتجوز
حسام بصلها برفعة حاجب لان عارف انها بتغيظه
حسام:اه ناوي ان شاء الله وبحبها اوي بس مقلكيش البعيدة جبلة ولا بتحس تحسيها فريزر متحرك
زينة بصتله بغضب لانها حست انو عليها
كملو لعب وجه دور هلال عاصم يسال احمد
عاصم:بتحب
احمد:بحب وحدة من اول مرة شفتها لكن أنا ولا في بلها وبص لسارة وهي اخدة بلها
هلال بضيق:طب نكمل ولا ايه
كملو لعب وهزار وبعدين كل واحد راح اوضته وهو ودماغه مشغولة تفكير
زهرة دخلت اوضتها ولسة بتقفل
زهرة بصدمة:عاااااا انت بتعمل ايه ي حيوااان
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكاية سجدة للكاتبة أميرة حسن