Uncategorized

رواية ظالمي الفصل السابع 7 بقلم دعاء محمود

 رواية ظالمي الفصل السابع 7 بقلم دعاء محمود

رواية ظالمي الفصل السابع 7 بقلم دعاء محمود

رواية ظالمي الفصل السابع 7 بقلم دعاء محمود

بارك الله لكم 
بعد الجمله دي دخل شخصين وهما 
زياد وادهم
شمس اول مشافت ادهم جريت عليه وقبل مينطق قالت اعرفكم جوزي ادهم ودول مراد واهلو اللي حكتلك هيتجوز زينه
بعد اذنكم خدت ادهم ومشيت وهو مش لحق ينطق بحرف 
شمس:انت اي جابك هنا
ادهم:اي اللي بيحصل برا ده يا شمس
شمس:بنتي وبتتجوز اي مش من حقها تتجوز كمان 
ادهم:مش ده الدكتور اللي كان ف مستشفي وياتر بقي عارف انها حامل
شمس:اه عارف وبيحبها واختار يتجوزها 
ادهم:طب حلو ان حد رضي بيها 
شمس:ضربتو بالقلم ومشيت 
زياد:كان مصدوم معقول دي العروسه زينه 
وزينه اول مشافت زياد كل الخوف بان ف عنيها هو هنا ليه وف دماغها الف سؤال 
زياد :راح قدام زينه وضربها بالقلم ف وسط صدمه سدره ومراد  وقالها انتي العروسه اللي اخويا بيتجوزها
مراد:مسكوا من قميصوا واده رصيه انت اذاي تمد ايدك ع مراتي 
وفضل يضرب فيه وسدره بتحاول تشدو وهو مستمر ف ضربو 
زياد:انت بتضربني عشان دي دي واحده شمال والجواز ده باطل الهانم دي حامل 
سدره :انت اي اللي بتقولوا ده يا زياد اذاي تقول كده احترم نفسك 
مراد وهو مش فاهم حاجه وله عارف اخوه يعرف زينه منين وعرف حملها اذاي 
مراد:زينه حامل مني انا يا امي 
زياد :بصلهم بحتقار ومشي 
سدره:اي اللي انت بتقولوا ده يا مراد يا خساره تربيتي فيك
شمس:ممكن تهدي حضرتك ونتكلم ب هدوء
سدره:بنت حضرتك المحترمه اذاي تعمل كده هو مفيش اخلاق خالص يخساره كونت فاكركم ناس محترمه 
شمس:انا بنتي محترمه ولو سمحت اتكلمي كويس عيب كده
زينه وهي منهاره ف العياط جواها خلاص اتحطم مفيش جواها اي امل انها تستمر اصلا 
مراد:امي انا اللي غلط مش زينه انا اللي ضحكت عليها زينه مالهاش ذنب ولو سمحت كفايا زينه دلوقتي مراتي يعني
 اي حاجه تقوليها ف حقها كأنك بتهنيني انا 
سدره بهدوء :هاتها ويلا نمشي يا مراد 
مراد :بعد اذن حضرتك اسبقيني وانا هستني زينه تكون هديت وهاجي وراكي 
مشيت سدره
زينه:الجواز ده باطل يا مراد يعني وله لي اي اساس من الصحه 
احنا اذاي نسينا ده انا مينفعش اتجوزك وانا حامل 
شمس:احنا عارفين كده يا بنتي بس خلينا جواز يتم كشكل بس قدام ااقانون عشان نقدر نحميكي من ادهم 
مراد:بظبط كده يا زينه ومتخفيش انا هتعامل معاكي كاخت لحد متاخدي حقك وساعتها كل حاجه هتبقي بقرارك انتي
دي حاجه شكليا عشان بس نطمن عليكي
زينه:طب و ماما هنسبها لوحدها انا متعودتش اعد من غيرها 
شمس ببكاء :انا هجيلك كل يوم يا زينه اطمن عليكي يا حبيبتي متخفيش 
دخلت زينه تجيب حاجتها 
شمس:مسكت ايد مراد خلي بالك من زينه يا مراد يا ابني اوعدني تجيب حقها ومتسبهاش اوعا تكون فاكر اني مش عارفه انك بتحبها عينك فضحاك
مراد اتلجلج ف كلام:هو هو 
شمس ببتسامه:متخفش كده انا فرحانه انها لقت حد يحبها ذيك خليك جمبها يا مراد زينه لوله وجودك كانت ماتت دلوقتي 
مراد:حاضر ف عنيا والله يا مدام شمس
شمس:مدام اي بقي قولي يا ماما انت بقيت ابني 
خرجت زينه 
زينه:يلا
شمس خدتها ف حضنها وبكت بحرقه كانها اخر مره هتشوفها 
شمس:متخفيش يا بنوتي وخليكي قويه انا اسفه لاني السبب ف كل اللي حصل اسفه
زينه:كلو مكتوب يا ماما مش ده كلامك انا مش زعلانه منك وبحبك 
خرجو الاتنين 
وميعرفوش انهم مش هيشوفوها تاني 
عند ادهم:جوزتها يا منتصر روحت لقتها اتجوزت
منتصر:طب ده ف صالحنا متشغلش بالك انت ويلا عشان طياره فاضل عليها نص ساعه 
ادهم،:عاوز اروح اطمن ع شمس قبل مسافر يا منتصر خايف 
منتصر:مش وقتوا يا صحبي يلا عشان نطلع ع مطار 
وسافر ادهم 
زياد ببكاء:لازم انتقم منها اهلا بيكي ف سرايا رافت الضوء يا زينه وضحك بخبث 
مراد وزينه وصلوا
مراد:يلا انزلي
زينه:انزل فين 
مراد : دي سرايا بتاعت والدي 
زينه وهي بتبص ب انبهار لشكل سرايا 
مراد بضحكه:هتفضلي متنحه كده كتير مش يلا ننزل بقي 
ونزلوا ودخلوا سرايا 
زينه: غريبه مم برا شكلها جميل  ومن جوا السكوت ماليها وشكلها كانها مفيش حد عايش فيها
مراد:زياد اخويا وماما وبابا عيشين فيها بس من يوم م اختي ماتت وكل حاجه انطفت الروح بتاعت  البيت وضحكتوا اختفت من يوم وفاتها 
ز
ينه :انا اسفه لو سؤالي خلاك تفتكر حاجه زعلتك 
مراد:ابدا يا زينه يلا نطلع 
فتح مراد باب اوضه كبيره جدا وشكلها مختلف عن كل السرايا واغلب الوانها الوان زينه المفضله 
زينه:اي جمال ده شكلها حلو جدا 
مراد:دي اوضتك انا سالت شمس عن زوقك والوانك المفضله وحاولت ع قد مقدر اظبها 
زينه:شكرا ليك انا لو فضلت ارد جميلك دي العمر كلوا مش هعرف يا مراد 
مراد بتوتر:ها 
زينه:مالك
مراد:ممكن اسالك عن حاجه اي علاقتك ب زياد اخويا 
زينه :هحكيلك كل حاجه 
وحكت زينه لمراد موضوعها مع زياد وانها لما حكتلوا فضحها 
مراد:اخويا انا عمل كده يبقي انتي البنت وافتكر لما زياذ كان راجع وحمالو انو ف بنت بيحبها خانتو
مراد:بتحبيه
زينه:مش هكدب واقولك اني حبيتوا انا يمكن كونت معجبه بي بس بعد اللي عملوا فيا كرهتوا انا عزراه ف اللي عملوا بس هو مدنيش فرصه او حتي صدقني
مراد بحزن:زياد لسه صغير تفكيرو محدود بس شكلوا بيحبك 
زينه:زياد محبنيش هو بس شافني مميزه فقال يجري ورايا لكن لو كان حب مكنش عمل كده فيا 
زينه:ياريت كل الناس زيك يا مراد بحنيتك و وقوفك واحساسك بالناس 
وفاجاه ادركت كلامها ووشها احمر من كسوف
مراد بضحكه خفيفه 
زينه ف نفسها يخربيت ضحكتك يشيخ  حسبي الله عليا وع تفكيري 
مراد:بصي يا ستي انا هنام ف الاوضه اللي جمبك ع طول وانتي هنا بصي الباب ده افتحوا ابقي ف اوضتك دول اوضتن مفتوحين ع بعض 
متفتحيش لحد غير لما تدخلي تصحيني عشان اجي هنا 
طبعا مينفعش حد يعرف ان كل واحد فينا ف اوضه 
زينه:تمم
مراد:الوقت اتاخر يلا نامي تصبحي ع جنه 
زينه:وانت من اهلها 
تاني يوم  صحيت زينه وصلت فرضها وغيرت هدوها ولبست تيشرت وبنطلون وعملت شعرها ديل حصان 
زينه نزلت تحت لقت السرايا كلها ستاير ومفيش اي روح فيها 
دخلت المطبخ لقت بنتين 
اهلا بيكم انا زينه مرات مراد 
ثريا:اهلا بيكي ياست هانم 
زينه:بلاش هانم وكلام ده اسمي زينه بس 
ثريا:شكلك بنت حلال 
زينه:بقولكم اي عاوزكم ف حاجه  انتو الاتنين 
ثريا  ومرفت ف وقت واحد  :اتفضلي
خدتهم لبرا:انا عايزكم تظبطو معايا المكان ده بسرعه الستاير دي تتشد والبيضات اللي ع كراسي تتشال وفضلت وهما معاها يرتبو كل  حاجه وبعد ساعتين 
زينه:اووف اخيرا بس اي رايكم 
ثريا ومرفت:تحفه ياست هانم بس ربنا يستر ومدام سدره متزعلش 
زينه :اي يزعلها دي شكلها اتغيتر180درجه 
يلا اسيبكم انا حضرو فطار عقبال مراد وطنط ميصحوا وانا هطلع اغير 
طلعت غيرت ولبست فستان بسيط طويل وبكم  وعملت شعرها لوراء بتوكه
ودخلت تصحي مراد  وراحت صرخت لما لقتو نايم من غير تيشرت 
زينه:اعاااااااااااااااااااااااا
مراد قام مفزوع:ف اي ف اي حرامي انتي مين 
زينه وهي حطه ايدها ع عيونها 
انت يا اخ  البس حاجه عدله ف حد ينام كده
مراد بعد استعاب :اسف اسف بس انتي اي دخلك هنا صحيح 
زينه:عشان اصحيك يا استاذ الساعه12انت دكتور انت 
وطلعت تجري من قدامو 
مراد بضحكه:مجنونه والله 
صحيت سدره ونزلت 
لقت شكل سرايا اتغير وافتكرت ان ده شكل سرايا قبل موت بنتها كانت بنفس الروح وشكل ده والبهجه دي سدره ب ابتسامه ندهت
ثريا مرفت
ثريا بخوف:نعم يا هانم
سدره:مين عمل كده انطقي 
ثريا :مرات دكتور مراد نزلت وقالتلنا نعمل كده وانا فضلت اقولها مينفعش مينفعش مدام  سدوهسدره تزعل وهي ابداننننن
سدره بخبث وهي عارفه انها بتكذب :يعني انتي قولتها مينفعش
سدره طب روحي اناي دلوقتي 
مراد نزل هو وزينه اللي كانت خايفه من رد فعلوا هو وسدره جدا 
مراد:واوووو مين عمل كده اكيد حضرتك يا ماما انا مبسوط جدا تعرفي شكل السرايا كذه فكرني ب 
سدره:لا مش انا اللي عملت  كده مراتك 
زينه:انا اسفه ليكي والله بس حبيت اغير ف شكلها 
سدره ب ابتسامه خدتها ف حضنها وبدموع  شكرا انك عملتي كده انتي رجعتي ل البيت وحوا يا زينه متزعليش مني ع كلام اللي قولتلوا امبارح 
وعدا اليوم عادي ومراد نزل شغلوا وسدره وزينه قضوا اليوم يحكوا عن حاجات كتير لبعض 
بليل 
خبط مراد ع اوضه زينه 
زينه:كويس انك جيت ماما مش بترد يا مراد وقالتلي جايه النهارده ومن بدري برن مبتردش 
مراد :طب اهدي الصبح نروح نشوفها ممكن تلفونها باظ او حاجه
زينه:لا كانت ع اقل جات انا قلبي مقبوض تعاله نروح دلوقتي لو سمحت
مراد:طيب البسي وانا هغير واتعشاء ونروح
وفعلا راحو وفضلوا يخبطوا كتير جدا مفيش رد لحد ما البواب طلع
مراد:مدام شمس نزلت من بيت النهارده
البواب:لا محدش شافها نزلت النهارده ومالهاش صوت 
مراد:طب اكسر الباب معايا 
وكسرو الباب وفعلا دخلوا يدورو عليها وزينه دخلت اوضتها لقتها ع سرير
زينه بخوف:ماما انتي كل ده نايمه
ماما انتي مش بتردي لي عليا 
وقربت منها تهزها 
لقتها مفيش حركه
زينه:مرادددددد
جري مراد ع صوت زينه 
وفحص شمس 
مراد : البقاءلله يا زينه والدتك توفت 

يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى