Uncategorized

رواية عشق سنيني الفصل السابع 7 بقلم أحلام أبو العز

 رواية عشق سنيني الفصل السابع 7 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل السابع 7 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل السابع 7 بقلم أحلام أبو العز

يوسف حاسس ان فيه حاجه برده مطمن ومش مطمن ومشي طول السكه يفكر هل هيا هتبقي من نصيبه ولا لأ
في بيت حور بعد مايوسف مشي والمدواله شغاله بين الأخوات
عم حور :أنت إزاي يامنير تقوله أسبوع وهنرد عليك
منير :وايه المشكله هنا يعني
عم حور :الموضوع مرفوض من الأساس
منير :لأ بقي أنت زودتها واحنا ساكتين أحنا أولا ملناش رأي الرأي الأول والأخير لحور وأبوها وأحنا مش أكتر من أننا نديله النصيحه بس
عم حور :إزاي انت بتقول إيه لأ أحنا اللي نقول أو منقولش
منير :إزاي يعني عافيه هيا
أبو حور قاعد صامت وبيسمع لكلام أخواته بس كان أتأكد وواثق أن أخوه بيكره بنته ومش عاوزلها الخير وأتاكد أن بنته كلامها صح بس برده كان بين نارين يرضي مين أخوه ولا بنته بس أخيرا أبو حور ناوي يطلع من صمته ويتكلم ويقول قراره اللي مهيبقاش بعده قرار
أبو حور :أسأل سؤال ياأخويا
عم حور :قول اللي انت عاوزه
أبو حور :أنت شايف حاجه في يوسف احنا مش شايفنها
عم حور :الصراحه لأ
أبو حور :أومال سبب رفضك إيه فهمنا
عم حور :مش مرتاح للشخص ده
أبو حور :من نحيه إيه مش مرتاح ليه
عم حور :كل حاجه ف الجدع ده مش مريحاني
أبو حور :طيب أقولك علي حاجه
عم حور :إيه باستغراب
أبو حور :أنا هرفض يوسف علشان انت عاوز كده وهسيبك أنت اللي تختار لحور اللي يناسبها
عم حور ومرات عمها والفرحه مش سيعاهم وعلامات الاستغراب من منير
منير :أنت بتقول إيه ياخويا
أبو حور :اللي أنت سمعته
عم حور :وأنا موافق بفرحه ونظره ابتسامه مبينه غله
أبو حور :لاأخوه بس عن شرط
عم حور :بفزع هوا ومراته مراته شرط ايه
أبو حور :أنا هسيبك تتحكم في حياة بنتي وتختار ليها المناسب وأنا كمان هتحكم في حياة بنتك أسماء وأنا اللي هختار ليها المناسب
مرات عم حور :بفزع لأ أنا مش موافقه
عم حور :ليه يعني تتحكم في حياة بنتي
أبو حور :سبحان الله ياأخي بقي أنا عامل علي زعلك مني ومش عارف أسبابك في رفض يوسف إيه وبرده إديتلك صلاحيه الاختيار بشرط وزعلان
منير :ببتسامه عنده حق ياخويا هو مقلش حاجه غلط أنت تختار لبنته وهوا يختار لبنتك
عم حور :لأ أنا كده كده هكمل لبنتي علامها
مرات عم حور :أيوه انا هكملها علامها ومش مجوزين دلوقتي
أبو حور :براحتكم بعد عشر سنين أختار ليها المناسب برده
مرات عم حور :بتسرع وانت مين إدالك الحق تتحكم في حياتنا وفي مصير بنتي
أبو حور:بابتسامه قهر نفس اللي إدلكم الحق تتحكموا في حياة ومصير بنتي
عم حور :يعني أنت عاملها تمثليه
أبو حور :لأياأخويا تمثيليه إيه بس كنت عاوز أوصل لحاجه ووصلتلها
منير :بصراحه ياخويا أنت رفضك مش مفهوم ومراتك نفس النظام وباين في عنيكم الغيره من حور مش كفايه أنكم حرمتوها من مدرستها وكل دا بسبب مراتك اللي غيرانه منها وعاوزه بنتها تبقي أحسن من حور بس ربك سبحانه وتعالي عادل ومبيحبش الظلم أتقي الله أنت ومراتك في البت دي متستاهلش منكم كده
عم حور ومرات عمها يلاااا نمشي كفايه تهزيق لحد كده أحنا هنغير منها علي إيه وليه
عم حور واعمل حسابك أن وافقت علي الجوازه دي لاتبقي أخويا ولا أعرفك وطرقوا الباب طرقه جامده ومشوا هما الاتنين
منير :ياأخويا متسمعش كلامهم أعمل اللي انت شايفه صح
أبو حور :إن شاء الله
منير :سلااام عليكم
أبو حور وأمها :وعليكم السلام
حور قاعده في أوضتها وبتفكر أنا ليه حظي كده ياربي ليه عمي ومرات عمي بيعملوا كده أنا مقدتمش لحد فيهم آسيه
منير مشي من عند أخوه متدايق وهو طالع رايح شقته سمع أخوه ومرات أخوه بيتكلموا وصوتهم واضح وجاي يكمل مشي وطالع شقته سمعهم بيقولوا حور خده الفضول أنه يتسنط عليهم ويسمعهم بيقولوا ايه
عم حور :أنا أعمل إيه يعني يأم أسماء منا بعقد أخويا ومنير هو اللي واقف معاهم وهما ملاحظين اننا غيرانين وبعدين يوسف هوا اللي اتقدم لحور مفكرش في بنتك لو كان عاوز بنتك كان طلبها
ومينفعش حتي لو يوسف مخطبش حور وبعد عنها أنه يخطب أ
سماء هيعرفوا علطول أني علشان كده كنت رافضه علشان خاطر مراتي مستكتره علي بنت أخويا تفرح
مراته بشخطه هزت الجبل وان يوسف خطب روح مش هعدلك في البيت
منير:????????يعني ياأخويا أنت مستكتر علي البت فرحتها علشان مراتك حسبي الله ونعم الوكيل
في بيت حور والكل مزاجه معكر وحور مش ساجره تحط عينها في عيون والدها بعد ماوقفت قدامه
حور :ياماما
أم حور :نعم يابنتي
حور:بابا فين
أم حور :لسه قاعد في الصالون ومش عارفه ماله
حور :بندم أنا لازم أعتذر من بابا علي جرأتي الزياده قدامه أنا مليش حق هوا اللي ليه الحق في اختيار اللي يناسبني
الباب يدق دق دق دق
أبو حور :مين
حور :أنا ياسكر حياتي
أبو حور :خشي يالمضه
خشت حور علي والدها الصالون واترمت في حضنه وقعدت تعيط
أبو حور :القمر ميعيطش
حور :أنا أسفه يابابا أنا مكنش لازم أقف قدامك واعارضك واقولك اللي قولتهولك أسفه يابابا سامحني
أبو حور :أنا مش زعلان منك ياحور أنا كنت فاكر القطه بتاعتي لسه صغيره بس طلع ليها ضوافر وبتخربش اللي يجي علي حقها حتي أبوها
حور :متقولش كده يابابا أنا اسفه وانا معدتش عوزاه واللي أنت شايفه مناسب ليا يابابا هوا اللي انا هتجوزه
أبو حور :طيب ماشي دانا كنت لسه هرن علي يوسف أقوله اني موافق علي خطوبتكم ويجيب أبوه ويجي
حور :بدهشه ودموع وابتسامه فرحه بجد يابابا. انت بتكلم جد
أبو حور :أيوه بس خلاص بقي هرن عليه اقوله انك بتقولي معتيش عوزاه
حور :لأيابابا أوعي دنا برضيك بااونطتتي
أبو حور :هههههههههههه يااونطجيه
حور :هذا الشبل من ذاك العسل
أبو حور وأم حور وحور ههههههههههههههههههههههه ورجعت حيويه البيت من أول وجديد ورجعت إبتسامه حور تنور البيت تاني
_منير بيفكر أقول لاخويا علي اللي سمعته ولا أسكت بس لازم يعرف أن سبب رفضه بسبب أخوه أنه عملوا خاطر وأخوه عامل خاطر لمراته مش ليه
تيلفون منير بيررن لقاه أبو حور
منير :ألو أيوه ياأخويا
أبو حور :انا عوزك تجبلي رقم يوسف علشان عوزه
منير :حاضر ياخويا بس ليه عاوزه اعرف
أبو حور :لأ أطمن أنا هاقوله يجيب أبوه ويجي علشان نحدد معاد الخطوبه
منير :بفرحه ألف مبروك ياخويا ربنا يكملهم علي خير يارب
أبو حور :عقبال ولادك ياحبيب قلبي.
منير :من حق ياأخويا قول ليوسف يجيب دسته جاتوه علشان اغنيله ????
أبو حور :حاضر يامنير
منير قرر بينه وبين نفسه أنه ميقولش لاأخوه عن اللي سمعه من عم حور ومرات عمها بدال أبو حور وافق علي يوسف
بس ياتري لما يجيوا يتفقوا علي الخطوبه وعم حور يعرف هيبقي رده فعله هوا ومراته إيه وياتري خطوبه حور من يوسف هتعدي كده ولا هيبقي فيها مشاكل
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى