رواية فتاة الملجأ الحلقة السابعة 7 الجزء 2 بقلم ملك محمد
رواية فتاة الملجأ الحلقة السابعة 7 الجزء 2 بقلم ملك محمد |
رواية فتاة الملجأ الحلقة السابعة 7 الجزء 2 بقلم ملك محمد
“نهار يوم جديد”
أستيقظت ملاك وأرتدت احدى فساتينها البسيطه والهادئه ورتبت شعرها
خرجت من الفيلا متجهه نحو محل الورد الموجود بجوار منزلها مباشرة
والدتها بحب : ياصباح الورد
ملاك بحب أيضاً وابتسامه : صباحك احلى من الورد ياماما
والدتها : يااه بقالي فتره مشوفتكيش مبسوطه كدا واتارى عصبيتك وحركاتك ال كانت مش مفهومه دا كله بسبب الحب
ملاك بكسوف : حب اي ياماما بس مانا عادي اهو
والدتها بإبتسامه : عليا انا بردو دانتي طلعتي عشقانه بس بصراحه هو يستاهل
ملاك وهي ترتب الورد: يعني بنتك هي ال وحشه مانا استاهل انا كمان
والدتها بضحك : انتي القمر كله ياروح قلب ماما وبصراحه انتو الأتنين لايقين ع بعض اوي
ملاك : ع فكره ياماما اياد مفتحنيش ف موضوع خطوبه او جواز يعني انا بردو لسه مش عارفه هو ناوي ع اي بالظبط
والدتها بإبتسامه : هيتقدملك اكيد يابت امال هيكون ناوي ع اي دا جه خطفك من وسط الناس
ملاك شردت قليلاً ولم ترد عليها
والدتها : صحيح ياملاك لما رجعتي امبارح كان شكلك مخطوف ولما سألت اياد قالي حصل حاجه وترتها ومرضيش يقولي اي هي وقالي أسألك
ملاك بصدمه : ها قالك تسأليني
والدتها : ايوا
ملاك بصوت منخفض ادارت وجهها ونظرت بغيظ قائله المنحرف اما اشوفه
والدتها : بصيلي هنا وعلي صوتك بتقولي اي
ملاك بإرتباك : ها لا مفيش حاجه انا هظبط شوية حاجات بره قدام المحل
“ثم تركتها وخرجت”
امام المحل تقف ملاك ترتب الورود
فجأه تسمع صوت احدهم يقول
: ممكن ورده
ملاك رفعت وجهها لأعلى لترى اياد يبتسم لها
قالت بصدمه : اياد انت بتعمل اي هنا
اياد بإبتسامه: بقولك عايز ورده
ملاك بتعجب : ورده ! اشمعنا ورده يعني مانا ممكن اعملك بوكيه
اياد : لا انا عايز ورده واحده بس
ملاك بتعجب : حاضر اختارلك ع زوقي
اياد أمسك بيدها قائلا : لا استني الورده ال انا عايزها محدش يقدر ياخدها غيري
ملاك بتعجب : اي جو الألغاز داه انت صاحي الصبح تفوق عليا ولا اي بالظبط
اياد : ولا الغاز ولا حاجه سبيني أخد وردتي وأمشي
ملاك : أتفضل خدها
اياد جذبها له فوجدت نفسها بين ذراعيه
ملاك بكسوف : اياد ال انت بتعمله داه
اياد ابتسامه : انتي ال قولتي اتفضل خدها
ملاك وهي تحاول الأفلات منه : انا اقصد الورده
اياد وهو يحكم يده حولها : ماهو للأسف وسط كل الورد داه معجبنيش غير ورده واحده ولازم اخدها علشان مش هسمح لحد غيري ياخدها مهما حصل
ثم اقترب منها وهمس في اذنها
الورده دي انتي موافقه تتجوزيني
ملاك بصدمه أفلتت من بين يديه قائله
: انت قولت اي
اياد بإبتسامه : بقولك تتجوزيني
ملاك من الصدمه اصابتها الحازوقه مره اخرى (الزغته)
اياد بدأ يقترب منها بإبتسامه وهي ترجع للخلف
ملاك : أهؤ اياد خليك أهؤ مكانك
وظلت ترجع للخلف حتى ألتصقت بفاظات الورد
نظرت خلفها لم تجد مفر
اياد بإبتسامه : خايفه مني ليه
ملاك لم تستطع التحدث بسبب الحازوقه وقلبها كان ينبض بشده: أهؤ أهؤ
اياد اقترب منها اكثر وأخفض رأسه ليقبلها لكنها سرعان ما وضعت يدها على فمها
اياد نظر لعينها وأبتسم ثم أخفض رأسه مره اخرى وقبل يدها التي تضعها ع فمها
غمز لها بعينه وتركها ومضى قائلا بصوت مرتفع
: مستني ردك ال هو موافقه طبعا
ملاك انزلت يدها التي قبلها اياد من على فمها ونظرت لها وهي في حالة ذهول
بعد ثواني خرجت والدتها رآتها تقف شارده نادتها قائله
: ملاك
لم تجبها ملاك وظلت شارده وهي تنظر ليدها
والدتها بصوت مرتفع : ملاااك انا بكلمك
ملاك بفزع : ايوا نعم في اي
والدتها بتعجب: مالك يابنتي واقفه سرحانه وبتبصي لأيدك كدا ليه اوعي تكون ايدك اتجرحت
ملاك بتوتر : لا لا مفيش حاجه
والدتها بإبتسامه: طيب ياحبيتي جهزي بوكيه ورد ع زوقك ووديه ع العنوان داه
ملاك اخذت منها العنوان وإذا بها تتفاجئ انه عنوان شركة اياد
قالت بصدمه : اي دا هو مين طلب الورد
والدتها بإبتسامه : اياد لسه متصل بيا هو تقريباً مش عايز ورد هو عايزه حاجه تانيه
ملاك بذهول: ماهو كان لسه هنا من شويه مخدش الورد معاه ليه
والدتها بتعجب: كان فين انا مش فاهمه حاجه
فجأه تأتي رساله لملاك على هاتفها
تفتح الهاتف فإذا بإياد يرسل لها صوره وهو يعمز بعينه ومكتوب تحتها
: متتأخريش علشان بتوحشيني
ملاك بإرتباك أغلقت الهاتف ولم ترد عليه
كانت تحدث نفسها قائله
هو اياد السفر جننه ولا اي بالظبط
ثم طلبت من والدتها تجهيز الورد الذي طلبه اياد وهي ستذهب لغرفته لدقائق
صعدت ملاك لغرفتها وأمسكت هاتفها وفتحت الواتس وارسلت لسالي رساله
*المحادثه*
_ سالي اياد مطلعش متجوز وكمان الطفل دا مش ابنه واعترفلي بحبه كمان والنهارده طلب ايدي للجواز ردي عليا بسرعه حاسه اني تايهه
كتبت الرساله وألقت الهاتف ع السرير وظلت تلف حول نفسها بتوتر
بعد حوالي دقيقه وصلت رساله لها من سالي تقول فيها
_ مانا عارفه ان دا هيحصل امال خطفك من بين المعازيم ليه يامجنونه وبعدين انتي مكنتيش مدياله فرصه يشرحلك حاجه
ملاك امسكت بهاتفها بلهفه وقرأت الرساله وارسلت لها
_ بس انا مكنتش متوقعه يطلب ايدي للجواز بالسرعه دي دا كمان مستني ردي مش عارفه اقول اي
سالي كتبت لها
_ اياكي توافقي دلوقتي لازم تتقلي ليفتكر انك هتموتي عليه حاكم الرجاله دول انا عارفاهم لما بيلاقوا البنت مدلوقه بيبدأو يتنكوا
ملاك كتبت لها
_تفتكري كدا يعني اقوله نستنى شويه
سالي
_ ايوا طبعا وبعدين انتي بتقولي اياد راجع من السفر متغيير فلازم تاخدي بالك من تصرفاته الفتره دي
ملاك
_ دا مش متغيير بس دا طلع منحرف كمان
سالي
_ منحرف ! وعرفتي منين انه منحرف يابت انتي انطقي
ملاك وضعت اصابعها على شفتيها وتذكرت تلك القبله ألقت الهاتف بعيدا ووضعت يدها على وجهها من الخجل
سالي كتبت لها
_ انتي فاتحه الشات ومبترديش ليه انتي روحتي فين
ملاك سمعت صوت الرساله جذبت هاتفها مره اخرى وكتبت لها بتوتر
_ مفيش كنت بعمل حاجه
سالي
_ طب خدي بالك بقى بما انك عرفتي انه منحرف لازم تراقبيه كويس خصوصاً بعد ماحكتيلي عن البنت الملزقه ال اسمها نرمين دي ال دايما بتقوله ايادو
ملاك بدهشه
: اها تصدقي البنت دي بتتدلع عليه بطريقه غريبه
سالي
_ يبقى تركزي كدا وتقوليله الفتره ال هتبقى قبل الجواز لازم اشتغل معاك ف الشركه وكمان تخليه يطرد البنت دي
ملاك بصدمه
_ اشتغل معاه ف الشركه انتي اتجننتي انا مليش ف الحاجات دي
سالي
_ لازم تراقيبه كويس انتي مش بتقولي منحرف يبقى لازم تاخدي بالك منه ياهانم الرجاله دول مش سهليين متبقيش عبيطه
ملاك
_ طب ومحل الورد وماما هتقول اي
سالي
_ملكيش دعوه انا هتصرف وهكلم والدتك وهقنعها توافق المهم نفذي ال بقولك عليه
ملاك
_ حاضر اديني ماشيه وراكي اما اشوف اخرتها صحيح هو بعت عايز بوكيه ورد ومفروض اني اودهوله دلوقتي
سالي
_ اوعي تعملي كدا اتأخري براحتك خالص قولتلك مش لازم يحس انك مدلوقه واياكي تروحي بلبس عادي أتشيكي كدا يابت وكأنك رايحه سهره اتعلمي من نرمين السكرتيره الملزقه بتاعته دي بتمشي ب 3كيلو بودره ع وشها
ملاك
_ حاضر حاضر هعمل ال بتقولي عليه
ثم أغلقت الهاتف ووقفت امام خذانة الملابس واختارت فستان أنيق جدا وقررت ارتدائه
_________بقلم ملك محمد_______
ف الشركه
يجلس اياد يقلب ف اللاب الخاص به
فجأه تدخل عليه نرمين السكرتيره الخاصه به قائله
ايادو البنت بتاعت الورد وصلت
اياد بلهفه : هي فين دخليها بسرعه
خرجت نرمين واخبرت ملاك ان تدخل له
دخلت ملاك المكتب وفي يدها بوكيه الورد كانت ترتدي فستان أنيق وشعرها منسدل على كتفيها تضع بعض المكياج الخفيف الذي يظهر جمال ملامحها الهادئه
اياد بإبتسامه شوق وحب : أتأخرتي اوي كدا ليه ثم اي القمر داه
ملاك بضيق: اتفضل الورد بتاعك انا ماشيه
اياد بتعجب : مالك بتتكلمي كدا ليه
ملاك بغضب: مفيش
ثم همت للخروج
وقف اياد امامها ودفع باب المكتب بقدمه وأغلقه
ملاك بضيق: وسع بعد اذنك عايزه اروح
اياد بغضب : فهميني في اي ولا هي هرمونات وبتطلعيها عليا
ملاك بعصبيه : عايز تعرف في اي
اياد بغضب : اها ياريت يعني علشان انا زهقت من قلبة وشك بدون سبب دي
ملاك بعصبيه : انا مبقلبش وشي بدون سبب انت عارف اني كل اما بشوف البنت الملزقه ال بره دي بدايق انت اساسا ازاي تسمحلها تقولك ايادو دانا حبيبتك وبتكسف اقولها
اياد بإبتسامه قاطعها قائلا : انتي اي
ملاك بإرتباك : اووف بقى بتسيب المهم وتشبط ف اي كلمه
اياد اقترب منها بحب : طب خلاص قوليلي انتي عايزه اي وانا هعمله
ملاك بنظرة براءه : عايزاك تمشيها
اياد بصدمه : ايه
ملاك بدهشه : اي مش موافق كنت قول من الأول انك بتحبها وانك بتلعب بيا مش اكتر انا كنت متأكده انك انسان منحرف وانك…..
اقترب اياد منها ووضع يده ع فمها ليسكتها
: ششش ممكن مره واحده تسبيني أوضحلك قصدي وتبطلي تألفي سينريوهات ملهاش لازمه
ملاك بتنهيده نظرت لأسفل وظلت صامته
اياد ازاح يده بعيداً عن فمها قائلاً
: اولا انا مفيش حاجه بيني وبين نرمين نهائياً وانا لو منحرف زي مابتقولي فدا معاكي انتي بس ومش كل شويه لازم اقولك ان انتي البنت الوحيده ال بحبها تمام
ملاك تنظر لأسفل وهي صامته بإحراج
اياد رفع وجهها لأعلى بلطف قائلا : ردي تمام!
ملاك نظرت لعينه قائله : تمام
اياد : ثانياً بقى مينفعش امشيها من الشغل لأنها وقفت جمبي كتير وهي ملهاش حد ف الدنيا دي ومن حقها عليا اني ارودلها الجميل ومعتقدش ملاك ام قلب طيب وحنين هتخليني اطردها وتشتغل ف الشارع
ملاك بلهفه : لا طبعا انا مقصدش اقطع عيشها بس انا بدايق لما بشوفها بتدلع عليك معرفش ليه
اياد بإبتسامه : بتغيري عليا
ملاك نكزته في كتفه بكسوف : لا مبغرش
اياد بإبتسامه : طب سيبك من دا كله قولتي اي طيب موافقه نتجوز
ملاك تذكرت كلام سالي ويجب عليها ان تظهر له انها غير ملهوفه عليه : جواز ع طول طيب قول نتخطب الأول فتره نعرف بعض وكدا اصل انا مبفكرش ف الجواز دلوقتي
اياد بدهشه: نعم ياختي داحنا متربين سوا ف الملجأ دانا عارف عنك حاجات انتي متعرفيهاش عن نفسك
ملاك : انت عارف بس انا معرفش عنك حاجه لازم اعرفك الأول مش يمكن يكون السفر بره غيرك احنا نتخطب فتره وبعدها نحدد هنتجوز ولا لا
اياد بضيق : ماشي ياملاك ال انتي عايزاه وانا معاكي للآخر اما اشوف اخرتها اي
ملاك : صحيح بما انك مش هتعرف تمشي نرمين دي من هنا فأنا هشتغل انا كمان ف الشركه هي مش احسن مني ف حاجه
اياد بدهشه : ربنا يصبرني عليكي وع دماغك دي
ثم جلس على الكرسي قائلا
عايزه تشتغلي اي هو انتي بتفهمي ف الحسابات والحاجات دي
ملاك : هتعلم
اياد : طب ومحل الورد
ملاك : ماما هتاخد بالها منه
اياد بتنهيده : موافق طالما انتي عايزه كدا
ملاك بفرح قالت بصوت منخفض: اما اشوف انا ولا انتي يانرمين هانم
يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.