رواية مالك القدر الحلقة السادسة 6 بقلم علياء عبدالله
رواية مالك القدر الحلقة السادسة 6 بقلم علياء عبدالله |
رواية مالك القدر الحلقة السادسة 6 بقلم علياء عبدالله
تاني يوم اخر النهار
في المستشفي
قدر: انا زهقت من القاعدة دي
سعاد: معلش يا حبيبتي شوية وهنمشي
قدر: رجلي هتفضل في الجبس كتير
سعاد: واللة مش عارفه دة كلام الدكتور بقا
عند محمد في الشغل*هندسة*
محمد: امل انا لازم امشي دلوقتي
امل: لية يا محمود في حاجه
محمد: لازم اروح لقدر في المشفي
امل: قدر… اااةةة قدر الي قاعدة عندكم
محمد: بالظبط
امل: طب هي ف المشفي ليه
محمد: وقعت امبارح من ع السلم واتكسرت…. كنت هروح. امبارح وكمان الصبح بس جدي منعني
امل: انا عاوزه اشوف قدر دي
محمد: بعدين يا امل
امل: لا دلوقتي ع الاقل يبقي فيه حجه
محمد:… ممم طيب تعالي
عند محمود…
شهد: عرفت الي حصل لقدر ممكن اجي ازورها
محمود: بصفتك اية؟
شهد: صديقتها
محمود: يبقي بتستازني ليه
شهد في بالها.. حسبي الله ف كلامك الي زي السم دة::: طيب انا هروحلها
محمود: استني نا مروح اخدك. معايا
شهد بفرحه حاولت منعها: بجد.. هجيب حاجاتي
في المشفي**
الدكتور: تقدري تخرجي يا انسه قدر
قدر: بجد
سعاد: الحمدللة… طيب ف علاج تمشي علية ولا مفيش ولا اية
الدكتور: اكيد طبعا. نا فهمت. استاذ مالك. كل حاجة
قدر: مالك
الدكتور: ايوا
سعاد: طيب متشكرين
شوية وجه عصام وسعدتها الدادة سعاد تقعد علي كرسي متحرك
قدر: بس نا مش عاوزة اقعد علية ممكن امسك عصيان عادي.
عصام ضحك: عصيان اي بس الكرسي افضل وبعدين دة لحد العربية بس
قدر: اذا كان كدا ماشي
نزلوا عند بوابة المستشفي لقت مالك. جاي لهم
مالك: خد. يا عصام هات العلاج دة
قدر بتلقائية: لو حقن لا ونبي
مالك: لا مش حقن ولا حاجه
وصلوا للعربية سعاد. سندتها تركب وروحوا
في القصر كان محمود قاعد مستنيهم مع شهد والجد واسماء ومحمد وامل بعد م راحوا المشفي وعرفوا انهم مشيوا
وصلوا بالعربية للقصر ومحمود خرج بسرعه خلت الكل يستغربة
قدر جت تنزل من العربية
مالك: استني عصام يجيب الكرسي
قدر: لا اروجوك مش عاوزة الكرسي
مالك: والله
قدر: ايوا ون… ولسة مش كملت كلامها لقته شالها و وشهة بقا قريب جدا منها
(شوية رومانسية طري الرواية بقا)
قدر شهقت: نزلني
لكن مالك تعامل كانه مسمعش حاجه ودخل بيها
محمود اول مشاف كدا اتعصب جداا
محمود: نزلها
مالك: وانت مالك
محمود: بقولك نزلها
مالك: الدراع بتاعي والطاقه بتاعتي وانا مرتاح.كدا
محمود: انت حيواان
مالك: وانت طالعلي
محمود:قدر عاوزة يشيلك
قدر:……
محمود:قدر ردي عليا
قدر طول الوقت دة مش سامعه اي حاجه ولا حاسة باي حاجه غير دق قلبها جامد وفاجئه فاقت علي صوت شهد
شهد: بااااس… بعد ازنك يا مالك طلعها فوق وانت يا استاذ محمود اهدي مش عروسة حلاوة هنتخانق عليها
مالك طلع قدر الاوضة وهي لسة ف زهولها اول مرة ولد يعمل كدا اول مرة تبقي قريبة للدرجه من ولد شعور مش عارفه توصفه بس ليه اي بنت كانت هتعمل ردة فعل كبيرة علي الاقل تضربة قلم محترم.
قدر: متعملش كدا تاني
مالك: انا عملت كدا عشان شعوري بالذنب اني السبب ف كسرك غير كدا مكنتش عبرتك اصلا لانك فعلا محدش يعبرك انا هروح استحمي من القذارة
قدر كان كانها وقعت في بحر ف عز التلج هو شتمني انا؟ انا قذارة؟ للدرجادي دموعها نزلت وفي الوقت دة دخل عليها كل الموجودين فمسحت دموعها بسرعه
شهد:اي دا صحبتي بتعيط ليه
قدر: رجلي وجعاني اوي
امل: الف سلامة عليكي
محمد: حمدلله بالسلامه ي قدر
قدر: الله يسلمكوا
الجد: طيب سيبوها ترتاح شوية
شهد: بعد ازنك يا جد. انا هفضل شوية معاها وامشي
الجد: ماشي يا حبيبتي
شهد: استني يا امل هنروح سوا
امل: طيب
بعد م الجد ومحمدخرجوا.
شهد: احكيلي بقا
قدر: احكي اية
شهد: مالك
قدر: مفيش الكسر واجعني بس
امل: بصي احنا بنات زي بعض ف احكي
قدر:بجد مش فاهمه اي
شهد: كنتي بتعيطي ليه
قدر: ع… عشان رجلي بتوجعني
شهد: لا م انتي مش كنتي بتعيطي ف المشفي و كمان لما جيتي هنا
قدر: م… مفيش حاجه. بجد
امل: حاسه انك بتحوري
افتكرت قدر الي قاله مالك خلاها تعيط جامد
امل: مش بقول بتحور
شهد: ششش اهدي يا قدر واحكيلي ف ايه
قدر: هو نا وحشه
شهد:ابدا مين قال كدا
قدر مش. ردت وفضلت تعيط
امل: حاسة انه مالك الي مزعلك
قدر بعياط: اا.. ايواا
شهد: دة انا اروح اكسر راسة
امل: طيب بصي محمد حكالي علي كل حاجه تخصك مش تقلقي وحاولي تتجاهلي وجودة وانتي هنا في مهمه وبس
شهد: امل مش كدة
قدر: عندك حق انا هنا في مهمه اخلصها وامشي ماليش حق ازعل ولا ادايق… بعد. ازنكم عاوزة اانام
امل: اسفه لو دايقتك
قدر: لا انتي فوقتيني
شهد: طيب هنسيبك ترتاحي تصبحي علي خير
بعد. ما خروا من عندها قعدت تعيط
قدر: يارب الصبر يارب يارب يارب فضلت تدعي وتعيط لحد م نامت
محمود: هي نامت
شهد: ايوا
محمود: كنت عاوز اشوفها
شهد بحزن: معلش مرة تانيه بقا.. سلام
محمد في الجنينه: استنوا يابنات اوصلكوا
شهد: لا معلش وصل امل انا عاوزة امشي لوحدي شوية
امل: لا هتيجي معانا
محمد: خلاص ي امل تخليها براحتها
امل: متاكدة انك عاوزة تمشي لوحدك
شهد: ايوا
امل: طيب خلي بالك من نفسك ورنيلي اول متوصلي
شهد: حاضر وانتي كمان
في عربية محمد**
هي شهد زعلانه من اية
امل: مشعارفه واللة بس نا زعلانه عشانها كدا شهد مش بس بنت خالتي دي صحبتي واختي وكل حياتي
محمد بهمس: يبختها
امل: بتقول حاجه
محمد: لا ولا حاجة
عند مالك راح بيته القديم ومكان شغله *ورشة ميكانيكه*
صبحي: اي يا عم مالك من ساعه ما بقيت تعيش هناك لحد بيشوفك ولا حد بسمع صوتك
مالك: اديني جتلك اهو يظريف شوف شغلك بقا واتلم
صبحي: اسالك سؤال بس
مالك: اتنيل
صبحي: انت هترجع تعيش. هنا امتي
مالك: لما يموت
يتبع..
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بنت سوق للكاتبة زينة سعيد.