Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل السادس 6 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل السادس 6 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السادس 6 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل السادس 6 بقلم أمنية الجزار

عمر ورحمه بصوا للي بحر بصاله
رحمه ضحكت علي صحبتها
اعقلي ي بحر أهلها ممكن يضيقوا
اتكلمت بحر وهي ماشيه بردوا هروح دي قمر
راحت علي طربيزه عليها تلت أفراد
اب وأم وبنت صغيره تقريبا 3 سنين
احم. لو سمحتي هو ممكن اشيل القمر دي
ام البنت بصت لها باستغراب واتكلمت
تشيليها
ردت بكل بساطة
اه أصلها ماشاء الله قمر اوي ممكن
ابتسمت الام وسمحتلها تشيلها
شالت البنت وفضلت تبوس فيها والبنت بتضحك
كل ده وعمر ورحمه بيتفرجوا عليها
اتكلم الاب
سبحان الله اول مره تسكت مع حد دايما لو حد غريب
شالها تعيط
اكتفت بحر بابتسامه
عمر اتكلم
احم بحر يلا ي ماما علشان الشغل
هزت راسها بتفهم وادت البنت لمامتها ربنا يبارك فيها
وسبتهم ومشيت
بصوا مكتب المدير هناك اهو هما اتنين تمم
ادخلوا بقي وان شاء الله تتقبلوا
وسبهم وراح يستلم الشغل
رحمه وبحر اتجهوا للمكتب الي عمر قالهم عليه رحمه خبطتت
دخلوا بعد ما سمعوا صوت بيأذن بالدخول
احم السلام عليكم
رد جاسر
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته تحت امركوا
بحر اتكلمت
الأمر لله احنا هنا علشان الشغل مش حضرتك طالب بنتين يشتغلوا هنا
هو راسه بتفهم واتكلم
فعلا احنا طالبين بنتين طب اقدر اعرف اسمائكم
رحمه لسه هتتكلم قاطعها دخول زين
ي جاسر شوف ي بني بنتين للشغل بقي
جاسر اتكلم وهو بيشاور علي البنات اهدي ي زين
البنات واقفين اهم لسه جايين وكمل كلامه وهو باصص للبنات ها اسمكوا ايه بقي
انا رحمه السيد
وانا بحر محمد
تمم بتدرسوا
اتكلمت بحر هو احنا لسه داخلين أولي جامعه
زين اتكلم طب والشغل مش هيأثر عليكوا
ردت بحر بسرعه
لأ مش هيأثر أن شاء الله وبعدين فيه بنات بيشتغلوا
في الدراسه عادي
وكملت بتوتر بس هو ممكن تيجي متأخر يومين في الاسبوع علشان الجامعه يعني
جاسر لسه هيعترض زين قاطعه
تمم مافيش مشكله خالص دلوقتي اتفضلوا علشان تستلموا الشغل
اتكلمت رحمه لو سمحت ي حضرت هو التعامل مع البنات بس صح
أكد زين ايوه ي انسه صح ويريت بلاش حضرت دي
انا اسمي زين وده قالها وهو بيشاور علي جاسر
جاسر شريكي في المطعم
واعتبرونا اخوتكوا زي باقي الي شغلين هنا
يلا اتفضلوا علشان تستلموا الشغل
خرجوا معاه وعرفهم علي الي شغلين في المطعم وفهمهم أنهم يتعاملوا مع الشباب ورحمه وبحر مع البنات بس
واحد من الشباب اتكلم طب افرض فيه شله شباب وبنات جت مع بعض مثلا مين الي هيتعامل
الشباب الي تتعامل بس وجهوا كلامكوا للشباب تمم
وسبهم ومشي
رحمه وبحر بدؤا الشغل وزين رجع المكتب لجاسر
ايه ي زين وفقت عليهم يعني
اتكلم باستغراب وموفقش ليه انا كنت عايز بنتين
والبنتين جم وكمان شكلهم محترمين فين المشكلة بقي
جاسر اتكلم وهو بيتحرك يقعد علي الكرسي الي قدام زين
يعني اليومين الي هيتأخروا فيهم دول
عادي ي جاسر اهم يومين وخلاص واهو لسه شهر علي الدراسة نشوف شغلهم لو عملوا حاجه يمشوا
أكتفي جاسر بهز رأسه
عند بحر في البيت
الجد نده لمحمد والد بحر
ايوه ي بابا حضرتك طالبني
اتكلم الجد بعصبيه خفيفه اقعد ي محمد
تقدر تقولي اخرة معاملتك مع بحر دي ايه
البنت بتخاف تتكلم معاك
اتنهد محمد واتكلم ي بابا انت عارف
اني مكنتش عايزها اصلا لولا انت بقي
العصب الجد وخبط بعصيته في الأرض
وهي زنبها ايه بدل متحمد ربنا وانا لو كنت سمعت
كلامك كنت هتبقي وحيد دلوقتي صح
اتنهد محمد وسكت
كمل الجد بعصبيه
ايه متتكلم مش مراتك بعدها تعبت وشالت الرحم
لو كنت سمعت كلامك مكنش هيبقي عندك عيال
خالص سكت دقيقه وكمل بعصبيه اكبر
ومراتك الي انت بتعاملها أسوأ معامله دي ذنبها ايه
بردوا تقدر تقولي
عامل مراتك وبنتك كويس كمل بحزن
ي بني بنتك بتترعب تكلمك وكمان دي مفكره انك بتكرهها
محمد اخيرا اتكلم بس انا مش بكرهها والله
اتكلم الجد بس هي مفكره كده بمعملتك ليها الي ختمتها
انك كنت عايز تقعدها من التعليم
اتنهد محمد وقام مشي من غير كلام
في المطعم
راجل باين عليه الوقار وست بشوشه باين علي وشها الطيبه وابتسامه هاديه ودخلوا المطعم
وقفوا بحر
الست اتكلمت لو سمحتي ي بنتي فين مكتب المدير
ابتسمت بحر واتكلمت وهي بتشاور علي المكتب
ده ي فندم
سبتها واتجهت للمكتب خبطوا ودخلوا
زين اول ما شفهم وقف وقال بسعادة
اهلا ي ست الكل اهلا ي بابا والله وحشتوني
اتكلمت الام بعتاب
لو وحشناك كنت جيت أو حتي اتكلمت في التليفون
رد بأسف
حقك عليا بس والله كنت مشغول في المطعم
اتكلم الاب خلاص بقي ي حجه مهو كان بيشوف شغله
وكمل بابتسامه هاديه
ازيك ي حبيبي والشغل عامل ايه
الحمد لله ي بابا والشغل تمام الحمد لله
قاطع كلامهم دخول جاسر
ي زين وسكت اول ماشاف أهل زين
اهلا اهلا ي ست الكل اهلا ي عمي وانا اقول المطعم منور ليه
اتكلم الاب وهو بيحضنه وحشتني ي جاسر مشفتكش من زمان
اتكلم جاسر بحب وانت والله ي عمي
واتجه لوالده زين وسلم عليها
ازيك ي ست الكل وحشاني
وانت اكتر ي حبيبي
اتكلم جاسر
طب يلا معايا علي البيت دي امي هتفرح اوي لما تشوفكوا
رفضوا في الأول بس بعدين وافقوا وجاسر كلم والدته علشان تجهز الاكل
بس وهما خارجين من المكتب سمعوا صوت بنت بتزعق
يتبع…
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى