روايات

رواية حياة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الثاني

رواية حياة قلبي البارت الثاني

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الثانية

حياة مسكت المس..دس حطيتو على رأسها و هي بتفتكر كل لحظاتها مع ايان و غدر يحيى و إلهام بيها
حياة بدموع: مكنتش عايزة تكون نهاية بالطريقة دى بس لو ده ها يريحك يا ايان معنديش مانع بس سامحني
حياة غمضت عيونها و لسه ها دوس على الزناد ايان دخل و خد المس..دس
ايان نظر ليها و بعدين صفعة و بعدين حضنتها بلهفة و حب
ايان: هونت عليكى يا حياة لدرجة دى حياتك ملهاش اي قيمة عندك مكنتش اعرف انكي ضعيفة اوى كده حياة اتكلمي قولي اي حاجة بس بلاش سكوتك ده اتكلمي يا حبيبتي
حياة بعدت عنه و قالت بهدوء: انا عايزة انام ا انا تعبانة و لازم انام تصبح على خير
ايان نظر ليها بصدمة من رد فعلها جذبها ليه و حاوط وشها بايده التانية
ايان بلهفة و خوف عليها: لا مش ها سيبك و انتي في الحالي دى حياة ابوس ايدك قولي اي حاجة اصرخي زعقي بس بلاش سكوتك ده متقلقنيش عليكى
حياة بهدوء: انا عايزة انام تعبانة سبني انام
حياة بعدت ايديه عنها و راحت غرفة تانية نامت على الأرض و ضمت نفسها غمضت عيونها و هى بتفتكر كل اللى حصلها لكن فتحت عيونها
ايان بهمس: متخفيش ده انا
حياة: انا مبقتش قادرة على المجادلة ف ارجو اخرج من هنا و سبني انام على الاقل سبني انام بهدوء
ايان ضمها ليه اكتر: و انا مش ها سيبك و انتي في الحالة دى حياة انا بحبك و مقدر كل اللى استحملتيه مني و ان استحملتي حاجات كتير اوى عشاني بس بلاش سكوتك ده اقتل.يني لو ده ها يريحك
حياة بعدت عنه و قامت: و ها يفيد بي ايه بموتك اطلع بررررة لو سمحت انا مش قادرة استحمل اكتر من كده ( و تقول بعصبية و انهيار) انااا تعبت انا ما جرمتش لى كل ده والله ما اجرمتش عشان ادفع تمن غلطة اااانتوا بتحسبوني على اييييه هاااا بتحسبني على ايه ما تسبني في حاليييي بقاااا ابوس ايدك سبني في حالي ااااانا مش طيقة اسمع صوتك ولا اشوف وشك انت انت بقيت كابوسي يا ايان كابوسي بقيت مصدر خوفي بعد ما كنت مصدر اماني بقيت بخااااف اتنفس بخاف اصح لاااان زهقت و طابعك اللى اتغير من يوم و ليلة فاكر قالت ليك مشش عايزة اخاف منككك بس انت اتبدلت اقتلني يا ايان ان انا مش عايزة اعيش مش عايزة الدنيا دى
ايان نظر لى حركات اللى بى ترتجف و صوتها كمان اول مرة يحس بقهرة عليها بقيت بتخاف منه بقا هو مصدر خوفها بعد مصدر حضنها و حاول يهديها
ايان بدموع في عينيه: حياة اهدي يا حبيبتي حقك عليا انا عارف انكي اتاذيت مني كتير سامحيني والله انا ها عوضك اوعدك اني هفضل مصدر امنك بس بلاش تسبني انا مقدرش اعيش من غيرك
حياة زقيته و قعدت على السرير و هى بتحاول تدري ايديها اللى بى ترتجف
حياة: اطلععع بررررة لو بتحبني لوو فى حبت حب في قلبك ليا يبقا تطلع بررررة و تسبني في حالييي سبني في حالي لو سمحت
ايان خرج من الغرفة و بعدين رجع
ايان: اتفضلي اشربي
بقلمي نورا فريد
حياة: مش عايزة اطفح لم اعوز بقا اجيب لى نفسي اتفضل بقا من هنا
ايان حط كاس المياة على التربيزة و اتجه ليها حاول يحضنها لانها كانت في حالة انهيار
ايان بيمسد على شعرها بحنيه و حب: هششششش اهدي انا معاكي انا معاكي يا حبيبتي. تعرفي ان انتي الوحيده اللي في حياتي عمري ما كنت اتخيل اني احب أو اتجوز طول عمري عارف ان الحب حاجة ارف بس لم شوفتك نسيت كل حاجة تقريبا معرفش اي حاجة غير ان غيابك بتجنني فاكرة ان طلاقنا أو قرفنا بالسهولة دى حبنا لبعض و تعلقنا ببعض عد الحدود اوعدك اني مش هقس عليكى تانى بس مش قادر اتخيل ان كنتي بتحبي حد غيري
حياة ابتسمت بحزن: اللى هو اخوك
ايان بهدوء عكس اللي جواه: انا ك راجل طبيعي اغير على مراتي و خصوصا بعد اللى سمعتو من الهام و يحيى يعني مش اي حد ده اخويا انتي ليه مقولتيش الكلام ده من الاول
حياة بدموع: مكنتش عايزة تخسرو بعض بسببي خوفت منك يا ايان خوفت غصب عني حبيتك مبقتش شايفة قدامي غير ان احفظا عليك بس معرفش انى حبيت عذابك ليا بدل ما اخاف على نفسي بقيت بخاف اني اخسرك رجعت ليه يا ايان ليه انا من ضمن البنات اللي اتقدمت ليها ليه
حياة قالت كده و نامت ايان سرحان في الماضي و في حياة قبل ما يتجوزو ازاي كانت بتضحك و دلوقتي الحزن مبقش مفارق وشها فاق من سرحانه شالها حطها على الس.رير نظر ليها بعشق و ندم
ايان: حقك عليا يا روح ايان
ايان قب.ل راسها و ضمها ليه اكتر و نام
و في اليوم التالي في منزل اهل ايان ( لانهم بيت عيلة) في منزل اهل ايان على السفرة كان الكل قعدين بيفطرو
سلوى: حياة انتي بقلك ساعة بتلعبي في الطبق متاكلي زى الناس يا بنتي و انتي يا الهام
حياة: احم باكل يا طنط بس حضرتك عارفه ان ده فطاري
سلوي: مممم عارفه طبعا بس مينفعش كده بصراحة كده انا عايزة افرح بى ولادكم
حياة صمتت ايان مسك ايديها قبل.ها: ان شاء الله يا امي
يحيي نظر ليهم بعصبية و قام : عن اذنك بقا يا امي انتي عارفه الشغل بقااا عايزة حاجة يا الهام
الهام: عا
يحيى بى مقاطعة: الله يسلمك ياختي
ايان قام هو كمان قبل ايد امه و راس حياة و مشي الهام شافت كده اتعصب اكتر
الهام: عن اذنكمم بقااا لاني عندي مرارة واحدة مليش غيرها
و في التواليت
الهام بعصبية: اعمل ايه تاني اعمل ايه تاني ده ده باس راسها و التاني مش هاين عليه يقولي صباح الخير هو ده اللي خطط ليه بس ملحوقة انا بقا هخلي العيلة تكرها اصبري عليا يا حياة ميبقش اسمي الهام لو مخلتش وشك زى الزفت قدام العيلة اااه يا ناري
الهام خرجت لقت حياة بتتكلم في التليفون بعصبية
الهام: حلوة اوى كده ثبتت عليكى يا سكر سعاد
سعاد: نعم يا هانم
الهام: انتي طالعة تعملي شقة حياة هانم
سعاد: ايوة الهانم ستي سلوى قالت اني اطلع اعمل شقة ايان بيه و بعدين شقة يحيي بيه
الهام بابتسامة: ايه رايك في الخاتم بتاعي مستعدة ادهولك هديه بشرط
سعاد: تحت امرك يا ستي
الهام: كده تعجبني
و في المساء فى منزل ايان
حياة بعصبية: يوووووة أنا متأكدة انى حطه هنا
ايان : مالك يا حبيبتي بدوري على ايه
حياة نظرت ليه بتوتر: مش بدور اه افتكرت كنت بدور على دواء الصدع لاني مصدعة
ايان خرج يفتح الباب و كانت سلوى
ايان: اتفضلي يا امي
سلوى: عاملة ايه يا حبيبتي الصدع راح
حياة: اه يا طنط راح بس بسيط
سلوى: طب خدى دواء
حياة: ا اه خدو
سلوى ابتسمت بسخرية: مممم و يا تري كنتي بدوري على دواء لى الصدع ولا على ده بقا كده يعني انا اعتبارك بنتي و انتي في الاخر تطلعي كده طب اتجوزتي ليه ياختي لم انتي مش عايزة عيال حتي هما خسارة فيكي
ايان بعصبية: ايه اللي بتقوليها ده يا امي انتي ازاي تكلميها كده هى عملت ايه لكل ده كل ده عشان بدور على دواء لى الصدع
سلوى بعصبية: خد ده و انت تفهم ليه كده يا بنتي لييييه يا حياة لدرجة دى مش طيقنا عشان تحرمي ابني انو يكون اب اخص عليكى
حياة : حضرتك لقتيه فين اكيد ال
سلوى: سعااااد انتي يا زفته
سعاد: نعم يا هانم
سلوى: احكي اللى شوفته
سعاد: شوفت امبارح حياة هانم بتخد من البتاع ده و لم سالتها هبت فيا زى البوتجاز و بعدين الصبح شوفتها بتتكلم في التليفون بزعيق و عصبية كنت بحسب بتكلم حضرتك أو حد من اهلها لكن كنت بتقول مش قادرة يا عمر مش طيقة اكمل معاه اكتر من كده و انجدني منو ياما اقت.ل نفسي انا مش بحب ايان ولا كنت بحبو طبعا انا طالعت انضف الشقة بعد ما الهوانم قالوا ليا و انا بنضف اوضته حضرتكم الدواء وقع مني الا هو ده دواء ايه
ايان نظر لي حياة و زعق في سعاد: غوووووري من وشي يلاااا
سلوى: انا زعلانة منك و مستحيل اسامحك على العاملة السودة دى بتخدي من..ع حم..ل طب ليه يا بنتي احنا اذيناكي في ايه ده احنا بنتمنا ليكى الرضا ترضي ايان عشان خاطر ربنا اتفهمو بهدوء ربنا يهديكم انزل انا بقا
و نزلت سلوى و هى زعلانة من حياة و متعرفش حياة عملت كده ليه أما في منزل ايان
ايان
يا تري ايان ها يصدقها ولا ها يصدق سعاد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى