روايات

رواية رفضني فأتجوزت أخوه الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية رفضني فأتجوزت أخوه الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم عبدالله

رواية رفضني فأتجوزت أخوه الجزء الثاني

رواية رفضني فأتجوزت أخوه البارت الثاني

رواية رفضني فأتجوزت أخوه الحلقة الثانية

معتصم: دا الطبيعي أصلا، وكمان كل تلات شهور هتدفعي فلوس بردوا خمسين أو خمسة وخمسين جنيه
لبنى بصدمة أكتر: كمان؟ هو أنا موظفة ولا إيه عشان أجي أقبض وتاخدوا مني فلوس؟
معتصم: دي القوانين والشروط حضرتك مش بجيب كلام من دماغي، وقولتلك أعملك ميزا أفضل لأن دي للطلاب ومابتدفعيش حاجة
لبنى: لأ خلاص مش عايزه أعمل فيزا، خلاص اعملي ميزا
معتصم أسف: للأسف ماينفعش خلاص بعت الطلب ماينفعش ألغيه غير بكرة ولازم تدفعي بردوا فلوس وهيتخصم منهم، وبعدين تعالي بكرة الغي الطلب
لبنى: مش هينفع، دا أنا لازم أدفع الفلوس بكرة عشان توصلي الكتب وأمتحن
معتصم باستغراب: يا بنتي ما أنا قولتلك من الأول أعملك ميزا، وأنتِ اللي مصرة على فيزا، يعني كمان الفيزا بتقعد أسبوعين لما تطلع
بصتله بخضة وقالت: كمان؟ وليه ما قولتش ليا من الأول؟
معتصم: ما هو لما لقيتك مصرة على فيزا وصحابك قالولك اعملي فيزا قولت يبقى أكيد عارفة الشروط وبتطلع امتى
لبنى: لا والله ماكنتش أعرف إن دا اللي هيحصل
معتصم برفض: ومش هينفع ألغي الطلب غير لما تنزلي تدفعي الفلوس دلوقتي وتيجي بكرة تلغيه، وعادي ممكن أعملك ميزا دلوقتي
لبنى بتوهان: ما أنا مش معايا غير فلوس الكلية اللي هدفعهم بس والله وفلوس المواصلات
أرجوك حاول والغي الطلب دلوقتي، حقيقي أنا جايبة الفلوس دي بالعافية
لكن معتصم مارضيش يلغي لها الطلب
عند ميادة كانت نايمة صاحية كلام معتصم لسه في دماغها وكل لما تفتكر اللي كانت بتعمله عايزه تضرب نفسها
دخلت والدتها عليها وقالت بابتسامة: ميادة حبيبتي جايلك عريس
ميادة بخضة قعدت عالسرير وقالت: عريس؟ مين؟
والدتها: ابن جارتنا أم معتصم
ميادة بصدمة: معتصم العريس؟
والدتها: لا لا ابنها التاني مكرم اللي أكبر منه بسنة
ميادة بخضة وحزن: مش عايزاه يا ماما
والدتها باستغراب: ليه؟ في حاجة؟
بصتلها ميادة لما شافت تعابير وش والدتها وقالت: لأ مش قصدي يا ماما حاجة، بس اشمعنا هما؟ يعني بحس إننا ماننفعش لبعض
ميادة كلامها مش مترتب فقالت والدتها: بس أنا ديت كلمة ليهم وقولت ليهم يجوا النهاردة بعد المغرب
ميادة برقت عينها وقالت: بتهزري صح؟ يعني خلاص اتدبست فيه؟
والدتها: لسه هتقعدي معه ولو في قبول ما بينكم يبقى على خيرة الله
ميادة بتساؤل: هو أخوه معتصم كمان هيجي؟
والدتها: أكيد يابنتي، اومال هيسيب أخوه في البيت ويجي يتقدم لنفسه ومعه أمه بس
ميادة بهمس: كدا كملت، وبصت لوالدتها وقالت: طب معتصم يعرف أصلا إن أخوه جاي يتقدم ليا؟
والدتها باستغراب من أسئلتها الغريبة قالت: مش عارفة بس أكيد قايلين له اومال يعني هتهب في دماغه يجي يتقدملك كدا بدون ما يقول لأهله الأول بيوم ولا يومين
ميادة: أنتِ صح
والدتها: بس مالك كدا مركزة على معتصم هيجي وهيعرف وبتاع؟
ميادة بتوتر: ها، لا عادي أصل أنا مكسوفة يعني وكدا هقعد معهم والحوار دا
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
والدتها باطمئنان: لا يا حبيبتي الأمر بسيط وعادي، مع الأيام هتتعودي عليهم وهتعتبري معتصم زي أخوكي
وطلعت وسابتها
بقلم إسراء إبراهيم عبدالله
ميادة بصدمة: دا أنا كنت بحلم بيه إنه هيتجوزني، وأخوه دلوقتي هو اللي عايزني، سبحان الله حاجة عجيبة وغريبة والله، بس هحط وشي في وشه إزاي؟ طب معقولة يكون عرف إن أخوه هيجي يخطبني وهو عارف إني كنت بلمحله وقالي ماعنديش حياء، الموضوع محير فعلا
عند معتصم كانت لبنى واقفة بعيد محتارة مش عارفة تعمل إيه؟ نزلت تحت راحت للراجل اللي سجل بياناتها تحت عشان تاخد دور، وقالتله اللي حصل فقال هو كمان: طب ما أنا قولتلك اعملي ميزا طالما لسه طالبة
لبنى بحزن: ماكنتش أعرف والله إن دا اللي هيحصل
الراجل: ما أنتِ فضلتي تقولي صحابي عاملين فيزا وقالوا الفيزا أفضل قولت يبقى أكيد عارفة شروط الفيزا
لبنى: أهو اللي حصل وسمعت كلامهم قبل ما أجي أسأل الأول أيهم أفضل ليا وإيه الشروط أو القوانين
وقالي فوق انزلي ادفعي فلوس عشان خلاص بعت الطلب، هو فعلا ماينفعش يلغيه ليا دلوقتي ويعملي ميزا من غير ما أدفع حاجة؟ أنا لازم أقدم وصل الدفع بكرة ومش هعرف أمتحن كدا
الراجل: يا نهار أبيض، دا الفيزا بتقعد أسبوعين لغاية ما تطلع
لبنى بحزن: ما هو قالي فوق كدا، وأنا حتى مش معايا فلوس غير مصاريف الكلية بس
الراجل: طب اطلعي قوليله يلغيه وحاولي معه بهدوء، حتى لو هتوصل إنك تعيطيله
لبنى: معاملته صعبة حقيقي يعني، دا أنا اتحايلت عليه كتير وقولتله الفلوس دي جايباها بالعافية عمال يقولي ماينفعش غير بكرة وكمان تدفعي الفلوس النهاردة
الراجل: لأ ينفع يلغيه دلوقتي من غير ما تدفعي حاجة اطلعي بس وقوليله
طلعت لبنى تاني وراحتله وهو كان معه عميل تاني فوقفت وقالت: أرجوك الغي الطلب اعتبرني أختك وهى نفس ظروفي هترضى يتعمل فيها كدا؟
بصلها معتصم وماردش، فقالت: على فكرة تحت قالولي ينفع تلغي الطلب دلوقتي
بصلها معتصم وقال: مين دا اللي قالك؟ هاتيه وخليه يقولي كدا
بصتله لبنى بعصبية من القاسي دا، ونزلت تاني للراجل فقالتله اللي حصل فقال: حقيقي مش عارف هو بردوا أدرى بشغله
فقدت لبنى الأمل وطلعت تاني له قعدت في الصالة قدامه، وفكرت تعمل إيه، فقررت تدخل للراجل اللي مضى لها عالورق وقالت: السلام عليكم
هو: عليكم السلام
لبنى بتوتر حكتله اللي حصل
هو ببرود: خلاص ادفعي الفلوس زي ما قالك
ياترى كدا لبنى هتدفع الفلوس؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفضني فأتجوزت أخوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!