Uncategorized

رواية أنت منزلي الفصل السادس 6 بقلم بسملة محمد

 رواية أنت منزلي الفصل السادس 6 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل السادس 6 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل السادس 6 بقلم بسملة محمد

فتح يوسف باب الفيلا وفجأة وقف مصدوم”
يوسف بصدمة:جدي!!!ايه اللي جابك قصدي جيت امتي
الجد:انا لسة جاي من المطار دلوقتي..انت كنت خارج
يوسف بص لملك وقال في سره:ما خلاص باظت
لا يا جدي انا لسة جاي من برا.. حمدلله على السلامه
الجد:الله يسلمك يا حبيبى… بص لملك بتركيز وصدمة وبعدين قال:سبحان الله…لو كانت ليلى عايشة كنت فكرتها انتي…اسمك ايه يابنتي
ملك كانت هترد لكن قاطعتها منال اللي اتفجأت بوجود الجد وقالت:عمي انت رجعت.. حمدلله على السلامه
الجد:الله يسلمك يا منال.. اومال فين مريم
منال:لا مريم نايمة في اوضتها
الجد:طب هطلع انا ارتاح شوية من السفر
“طلع اوضته وبعدين منال بصت لملك بحقد وطلعت اوضتها تاني”
ملك:طب اروح انام انا بقي
يوسف:اه طبعا اتفضلي روحي نامي يا ملك بس خليكي فاكراها
ملك:الله وانا مالي جدك اللي بوظ الخروجة
يوسف:طب امشي من قدامي بقي
“ضحكت ملك وطلعت عشان تروح اوضتها عدت من قدام أوضة منال وسمعتها بتكلم مريم الفضول خلاها تسمع بيقولوا ايه” 
ملك:سامحني يارب بس هموت واعرف الحرباية دي وبنتها بيقولوا ايه
__________في اوضة منال_________
مريم:انا مش قادرة افهم ازاي عملتي كدة بجد 
منال:انتي لازم تساعديني عشان نخلص من ملك دي خالص 
مريم:ملك ايه علاقتها باللي انتي بتقوليه ده
منال:عشان ملك تبقى بنت ماهر وليلي
مريم بصدمة:انتي متأكدة 
منال بغل:للأسف… عشان كدة لازم تموت
“ملك كانت واقفة سامعة كل كلامهم وعينيها مليانة دموع كانت هترجع اوضتها لكن اول ما لفت لقت يوسف واقف في وشها مصدوم من اللي سمعه شدها بسرعة من ايدها ودخل اوضته وقفل الباب…فضلوا ساكتين لفترة طويلة لحد ما ملك قالت” 
ملك:انت كنت عارف
يوسف:تفتكري انا لو كنت اعرف هخبي حاجة زي دي ليه
ملك:يمكن عشان بتفكر زي منال وبنتها
يوسف بصدمة:انتي بتقولي ايه… انا بفكر في الفلوس!!! 
الفلوس دي اللي خلت ابويا يسيب البلد كلها لجدي عشان يتجوز الانسانة اللي بيحبها؟ ولا الفلوس اللي خلت جدي يحس بالندم بعد ما ابويا مات وهما متخاصمين؟؟انا لولا اني عارف انك مصدومة كان هيبقى لينا كلام تاني 
ملك بعياط:انت عايزني اعمل ايه يعني..لما ابقى عايشة طول حياتي مع ناس فاكراهم اهلي وبحبهم وبيحبوني وفجأة اكتشف اني من عيلة غنية بس كل اللي في العيلة دي بوشين وعايزين يقتلوها عشان الفلوس عايزني اعمل ايه هاا رد عليا
يوسف بجمود:انا هقولك نعمل ايه بس لازم تبقى قوية عشان اللي جاي تقيل..واثقة فيا؟ 
ملك:انت الوحيد اللي ممكن اثق فيه في البيت ده
يوسف:حلو يبقى تركزي معايا بقى عشان نبدأ من بكرا….. 
__________في اوضة منال__________
مريم:قتل!!! لا طبعا انا لا يمكن اعمل كدة
منال بخبث:ومين قالك ان احنا هنعمل حاجة اصلا.. انا عندي اللي يعرفوا يخلصوا الموضوع ده في ثواني
مريم بتفكير:لا برضوا مينفعش نقتلها اكيد في حل تاني
منال بغضب:ويا ترى ايه الحل التاني ده يا هانم… انا كل اللي بعمله ده لمصلحتك وانتي في الاخر تقولي لا
مريم:يوووه خلاص اعملي اللي انتي عايزاه انا ماليش دعوة
منال:ما انا هعمل اللي انا عايزاه طبعا يلا روحي على اوضتك
____________بالليل__________
“كانوا قاعدين كلهم على السفرة بيتعشوا وملك كانت في المطبخ بتفكر في الخطة اللي يوسف قال عليها…خلصوا عشاء وقعدوا كلهم مع بعض” 
الجد:انا عايز اتكلم معاكوا كلكوا في موضوع مهم 
منال:خير يا عمي
الجد:انا خلاص كبرت ومحدش ضامن عمره.. عشان كدة انا فكرت كتير وكلمت المحامي وكتبت ثروتي واملاكي كلها ليوسف… 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى