Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة السادسة 6 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة السادسة 6 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السادسة 6 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة السادسة 6 بقلم إيمان المهدي 

جاسر.بألم ماشى يا بريق انتى ال ابتديتى 

انت يافتحى الزفت 

فتحى   ايوا ياباشا تحت أمرك

جاسر. تعالا طلعنى قوضتى

فتحى بإبتسامه.  حاضر يافندم 

جاسر. بتضحك على ايه انت كمان هو أنا ناقصك

فتحى  تعرف يا باشا أنا عمرى ما شوفتك كدا قبل سابق

جاسر. إزاى يعنى مش فاهم

فتحى. تسمحلى اتكلم من غير زعل ولا اهانه

جاسر.  امممم قول وانجز

فتحى   من سنين وانا اعرفك وبشتغل معاك عمرى 

ما شوفتك بتضحك من قلبك كدا زي ما ضحكت مع آنسه بريق ،

 ولا بتسمع كلام حد بس انت سمعت كلامها 

جاسر.  عادى يعنى مش انجاز أنا عملت كدا عشان عايز أعمل دا وف الآخر شوفت عملت فيا ايه

فتحى. ههههه بلاش تضحك على نفسك ياباشا البنت

 دى حركت جواك حاجة غيرها معرفش يحركها

جاسر. لا طبعا ايه ال بتقوله دا

فتحى. طيب تقدر تفهمنى. ليه زعلت عليها لما قالت أنها خدامه. تقدر تقولى معناها ايه أنك تضحك بعد كل

 السنين دى  طيب ازاى سمحت اصلا بدخول ست

 قوضتك ودا كان مستحيل قبل كدا دا حتى البنات ال

 بتجيبهم بتستقبلهم بعيد عن قوضتك

طيب تقدر تكذب أنك فرحان باهتماها بيك وفرحان انها مشت البنات دول

جاسر. وانت شايف ان فرحان وانا بحالتى دى

 فتحى انت عينيك كان داخلها بريق ولمعه فى كل مرة

  تقولك لأ دا هيأذى صحتك  كنت مبسوط بكل كلمه بتقولهالك

 حد تانى لو عمل ال عملته معاك فى اليومين دول  أكيد كنت نهيت حياته بس انت معملتش كدا معاها انت

 بتهددها وتتحداها وبس من غير ما تعملها اى حاجة ولا تأذيها

جاسر انت عايز توصل لإيه 

فتحى.  انت حبيتها 

جاسر يضحك بتعب.  ايه الهبل ال بتقوله دا أنا أحب لا طبعا

فتحى.  اه تحب  انت حبيت اهتمامها وخوفها عليك وتحديها ليك وقوتها وجرأتها وعدم خوفها منك زي غيرها 

هي شافت فيك ال محدش شافه  وعرفت تحرك مشاعر الجاسر المغرور

جاسر. مغرور هااا طيب سيبنى ارتاح دلوقتى واقفل الأوضه عليا

فتحى.  مش ملاحظ  انك بطلت تقولى يازفت من ساعت متكلمنا عنها لأ ونبرة صوتك اتغيرت

جاسر.  طيب يازفت اخفى من وشى بقا  ارتحت ????

فتحى هههه. حاضر بس متنكرش انها بقت بريق الجاسر

داخل غرفة

 ياترى هو عامل ايه دلوقتى ارتاح ولا لسه هو أنا ايه ال عملته دا والله حرام اتأذى كتير 

بس يعنى أنا كنت هعمل ايه عشان ابعده عن السكه دى

 بس بردوا أنا ايه داخلى وليه مهتمه كدا  

ربنا يستر ويكون بقا كويس أنا هتصل اتطمن عليه

 لالا هو أكيد مش طايق يشوفنى اصلا ولا يسمع صوتى 

بس ما وهو أنا لازم اتطمن عليه ، 

أنا هتصل وال يحصل يحصل

معقول ال فتحى بيقوله أنا ممكن اكون بتغير فعلا من غير ما اخد بالى

  انت عملتى فيا ايه يابريق وليه حسيت بنغزة ف قلبى لما زعلتى وليه مش قادر اتحداكى ولا أذيكى 

بريق. الوووو مستر جاسر أنا بريق

جاسر وقد تسارعت دقات قلبه بريق انت .. خير 

بريق. بتوتر. أناااا كنت بطمن عليك

جاسر. أحسن دلوقتى

بريق.  أنااا آسفه  أنا عارفة ان ال عملته مش صح بس انا مقدرش اشوفك بتمشى فى طريق غلط واسيبك تكمل

جاسر.   ليه

بريق.  عشان. أااانا دا من واجب الإنسانية ان انصحك

جاسر.  بس

بريق.  اااه بس 

جاسر يعنى لو حد غيرى هتعملى معاه كدا بردوا 

بريق.  يعنى أكيد مش بالظبط

جاسر.  طيب لو نصيحتك منفعتش وقررت أعمل كدا تانى هتعملى ايه

بريق. هقف قصادك وامنعك تانى وتالت 

جاسر يعنى مش هتيأسى

بريق.   لأ 

جاسر.  طيب ياريت بلاش تقولى ان دا من واجب الإنسانية مأظنش هتعملى مع حد كدا

 تقدرى تقولى ان مهم فى حياتك

بريق. بتوتر.  طيب يامستر بما أنك كويس وبخير أنا كدا اتطمنت تصبح على خير 

جاسر.هههههه مجنونه يابريق وشكلك هتجنن بسببك

 هو فيه ايه ال بيحصل معقول اكون حبيتها

“وعدت حالى ألا أحب ،ثم أمام عينيك وقعت ف العشق”

“وعدت نفسى ان لا أهزم ،، إبتاسمه منك هزمت كل حصونى “

“عندما التقيتك عاد قلبى ينبض “

فى صباح يوم جديد 

ف مكتب جاسر الوووو تقى 

تقى. نعم يامستر 

جاسر. هى بريق لسه ما وصلتش 

تقى  لسه يا مستر بس أكيد على وصول 

جاسر. تمام اول ما توصل خليها تدخلى 

تقى. حاضر يافندم … هو فيه ايه ماله مستر جاسر النهاردة كل شويه يسألنى على بريق ربنا يستر ومتكونش عملتله حاجة تانى 

آدم.  مالك ياتقى انتى عملتى زي بريق وبقيتى تكلمى نفسك 

تقى ابدا يامستر بس فيه حاجات غريبه بتحصل. 

آدم. طيب ايه رأيك نتغدى سوا النهاردة 

تقى. بتوتر. بس يامستر

آدم. تقى محتاج اتكلم معاكى هستناكى شويه ونخرج نتغدى فى اى مطعم 

تقى. حاضر اخلص الشغل ال ف إيدى

وصلت بريق المكتب 

جاسر. ادخل 

بريق.  مساء الخير يامستر. 

جاسر. بإبتسامه خفيفة. مساء النور 

بريق. انت عامل ايه دلوقتى 

جاسر. انتى شايفه ايه 

بريق.  …….

جاسر. ممكن افهم انا دا حصلى ايه 

بريق. أصل حطيت بودرة صراصير ف العصير

جاسر.  صراصير. يا مجنونه ???? بتهزرى

بريق. لأ طبعا مش بودرة صراصير بس بقول عليها كدا

جاسر. طيب لو كان حصلى حاجة 

بريق. لا متقلقش مش يحصلك حاجة

جاسر. طيب أنا مفطرتش. جيبتى سندوتشات ولا مش عملتى حسابك 

بريق نعم حسابى أنا هو اكلى ولا اكلك

جاسر. ما هو انتى امبارح عطينى علبه السندوتشات ويدوب كفتنى وانتى مأكلتيش

بريق. يعنى كنت عارف ان مأكلتش 

جاسر. مش ذنبى  لما تعزمنى تبقى قدها

بريق.  طيب اتفضل. انا هقسمها بينا 

جاسر. رايحة فين 

مكتبى. 

جاسر. لأ افطرى معايا 

مر اليوم عليهم بدون مشاحنات لحد ما خرج جاسر من المكتب وشاف بريق واقفه مع شاب وبتضحك. 

رجع مكتبه. الووووو بريق عايزك

بريق.  نعم يامستر.  

جاسر.  اظن يا أنسه دا مكتب محترم وانا تحبى تقابلى حد ابقى قابليه بره المكتب ياريت تلتزمى بشغلك داخل المكتب وبس

بريق. جاسر بيه أنا سكته وسمعتك للآخر بس دا ميسمحلكش تغلط فيا ولا تهنى وبعدين مين دا ال اقابله بره المكتب

جاسر.  أنا شوفتك بعينى وانتى واقفه بتضحكى وتهزرى مع شاب من دقايق

بريق. انت تقصد مين عمر. يا مستر. عمر دا أول يوم شغل ليه النهاردة وانا….

جاسر. وانتى لحقتى بقا تتعرفى عليه شاكلك اجتماعيه زيادة

بريق.  بما أنك حكمت عليا من غير ماتفهم منى ومش سايبلى فرصه اتكلم يبقى افهم ال يعجبك أنا مش هبررك موقفى. عشان بكره التبرير

جاسر. أنا مهيمنيش تبريرك. ال يهمنى شغلك وبس. ياريت تهتم بيه  زي ما بتهتمى بغيرة 

تخرج بريق من المكتب وهى متعصبه منه ومن كلامه واهانته ليها

وقت انتهاء الشغل خرج جاسر من مكتبه متعصب. 

وهو يخرج من الأسانسير 

يلتقى ببريق. واقفه مع عمر. 

عمر. بحبك اوووى يابريق اووووى أنا أخيرا مش مصدق ف يوم واحد اتوظف وكمان حبيبه قلبى تعترفلى بحبها   أنا اسعد انسان فى الدنيا ربنا يخليكى ليا 

بريق وانا كمان يا عمر بحبك جدا 

حيث كدا ياقمر. هجيلك البيت النهاردة. 

جاسر. ملأ الغضب وجه ال بقى شبه جمرة محترقه …أنسه بريق  

عمر   باى دلوقتى ياقلبى ومتنسيش سهرتنا 

بريق. نعم يامستر.  

جاسر.  بمحاوله اخفاء غيظه وغضبه.  تعالى هوصلك بعربيتى للفيلا ف اوراق كتير لازم تخلصيها 

بريق أنا هركب تاكسى 

جاسر بصوت عالى كلامى يتنفذ

بريق. بخوف من عصبيته. حاضر 

بعد وصلولهم الفيلا 

جاسر انا طالع قوضتى ف اوراق على المكتب هتهالى وهاتلى قهوتى 

بريق  حاضر. … ماله دا الصبح ف حال والظهر حال ودلوقتي حال تانى. أه لو افهم دماغك دى فيها اى

تطرق باب غرفته دون رد 

تدخل بهدوء. مستر جاسر  هو راح فين  وتتحرك لتخرج من الغرفة. لتجد شخص من خلفها  يغلق الباب 

لتلتفت  خلفها فيه ايه قفلت الباب ليه وايه المنظر دا وتغلق عينيها 

جاسر ماله منظرى كنت باخد شاور وخارج من حمامى وبعدين انتى دخلتى. من غير استأذان 

طيب وقفلت الباب ليه

ايه مش عجبك ولا انتى بيعجبك ناس وناس طيب على الأقل بصى على حد نظيف شويه  اقولك ايه رأيك أنا ولا عمر. أكيد جربتى عمر. ايه رأيك تجربينى هعجبك

بريق. انت بتقول ايه ياحيوان. انت اتجننت عمر ايه وانت ايه انت شايفنى ازاى. 

جاسر. تعرفى ان مفيش ست دخلت الأوضه دى قبل كدا كنت عايز. اسيبها نظيفه عشان شريكه حياتى وبس 

بس أنا النهاردة هتنازل  عشانك. أصل بصراحة انتى خلاص دخلتيها ووسختيها ياهانم ……

بريق وقد تملكها الغضب. فصفعته  انت حيوااااان. قذر

أنا انظف منك وعمرى ما عملت حاجة تغضب ربنا 

جاسر بغضب  يمسك ايديها ويضغط عليها. 

المحترمه. ما تجيش بيت شاب اعزب قاعد لوحده 

المحترمه ما تدخلش قوضته وهو نايم وهو صاحى

المحترمه. متهزرش وتضحك مع اى حد وكمان تقف معاه ويقولها متنسيش سهرتى الليله ف بيتك. 

كل دا وعايزة تقنعينى أنك محترمه. أنتى ال زيك اخرها ليله تقضيها معايا بقرشين يترموا ف وشيها 

بس تعرفى انا قرفان منك على الأقل البنات ال بعرفهم 

مكذبوش عليا ولا مثلوا الطهارة والعفه زيك. ودلوقتي

 اتفضلى اخرجى من هنا مش عايزة اشوفك وشك  دا تانى  انتى اقذر بنت عرفتها 

أنتى يستحيل يكون اسمك يشبهك. يستحيل تكونى بريق. 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!