روايات

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السادس 6 بقلم أمنية عكر

 رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السادس 6 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السادس 6 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السادس 6 بقلم أمنية عكر

في المول ….
اسماء : بصي بقى يا ميمو انا هدخل المحل دا علشان هجيب حاجات … ممكن تشوفي اي محل بتاع درسات وتنقيلي حاجة على ذوقك كدا وانا هخلص واجيلكم تمام …
أمنية : بس…..
اسر بسرعة : تمام يا سيمو …
اسماء : اوك … سلامات
امنية: انت هتسيبها لوحدها ….
اسر : انت فاكرة أن الكل جبان زيك….
أمنية بحزن : عندك حق مش الكل جبان زيي … انا ندخل المحل دا ….
اسر : تمام ….
أمنية : جميل الفستان دا … واسع وطويل ولونه جميل اوي …
اسر : عجبك …
أمنية بسرعة : اوي ….
اسر : بس هو مش حلو …. وحش …وذوقك وحش
أمنية بدموع : تمام …. هشوف لها غيره
اسر : لا انت مش هتعرفي تنقي حاجة … انت بتعيطي بس … عاملة زي الطفل الصغير …. اقفي ساكته وانا هنقي
أمنية : ح… حاضر
اسر : دا جميل اوي ..
أمنية : بس هو وحش ولونه رخم ….
اسر : هو انت تعرفي حاجة …
امنية بانفعال : أيوة اعرف … واللي انا اختارته حلو واللي انت اختارته دا وحش بيئة اوي وقصير واسماء محجبه … وبعدين انا مش جبانة ومش بخاف … تمام يا اسر
” كل اللي في المحل كان مصدوم من ردت فعلها … وانا بالاكتر … انا قصدت اني اضايقها علشان تكون قوية … عايزها تبطل خوف وجبن …. “
اسر : وانا مطلبتش رايك …
أمنية : وانا بقول رايي في اي وقت إذا كان عاجبك …
اسر : انت بتكلميني كدا ازاي …
أمنية : زي كل الناس … ودا اسلوبي من يوم ورايح لازم تحترم رايي … أنا إنسانة مش حيوان مكان متحطه تلاقيه
اسر : يعني تقدري تواجهي مرات ابوكي دلوقتي …
أمنية بقوة : وفي اي وقت ….
اسر : ماشي …. تمام …
_____________________
على الفون …
اسر : أيوة يا زفت
معاذ : حبيب اخوك
اسر : اخرس يا متخلف … تعالى خد اسماء من المول
معاذ : ليه انت ضربتها
اسر : ضربت مين يا حمار … انا وأمنية رايحين مشوار كدا
معاذ بسرعة : هى الخطة نجحت …
اسر بغزى: خطة ايه
معاذ : ها … لا لا ولا حاجة … أنا جاي حالا …
اسر : تمام ….
_____________________
في المول …
اسماء : أمنية انت كويسة يا حبيبتي
أمنية : كويسة يا سيمو …
اسماء : انا حاسة غير كدا مش عارفة ليه
أمنية : هو انا ممكن اسالك سؤال
اسماء : طبعا
أمنية : هو اسر دا اخوكي ازاي
اسماء : والله معرف … جيت على الدنيا لقيته بيقولولي أنه اخويا …
أمنية : اعوذ بالله … هو راح فين دا كمان …
اسماء : والله معرف
اسماء لنفسها : يلهوي دي بااااااااااظت … باااااااااظت خاااااااالص ….
اسر : انا جيت
أمنية : ايه الشنطة دي
اسر : وانت مالك
أمنية : هووووووف … بارد
اسر : كمان بارد …. لا لا القطة طلعلها لسان
أمنية : وبتخربش كمان
اسماء بهمس لاسر: هو في ايه….
اسر : ملكيش دعوة ….وبعدين معاذ كان بيقول الخطة نجحت … قوليله انك هبلة وهو اهبل منك
اسماء : كح كح كح كح ….
اسر : ايه هتموتي
امنية : سيمو يا حبيبتي مالك ….
اسماء : مفيش يا حبيبتي انا كويسة …
اسر بهمس : مالك يا سيمو
اسماء : انت عرفت منين
اسر : يا هبلة تبعتي معاذ الراجل المحترم اللي عمره معاكس بت لا وكمان طالعة بعده على طول …
اسماء : امال ضربته ليه
اسر : علشان يحرم يسمع كلام واحدة هبلة …
امنية: انتم بتقولوا ايه ….
اسر : ولا حاجة ….
___________________
معاذ : مرحب بالجميع. … ومنك لله ياللي في بالي
اسر : بتقول حاجة يا ميزو
معاذ : لا يا حبيبي … بقولك تسلم من كل سوء
اسر : طب خد سيمو روحها …
معاذ : انت تؤمر يا بشمهندس … يلا بقى سلام يا مي… يا أمنية … سلام يا أمنية
اسر : أيوة كدا اظبط …
معاذ بهمس لاسر : عشت وشوفتك بتغير
اسر : وعينك التانية اخبارها ايه دلوقتي
معاذ : يلا يا سيمو بسرعة …. تعرفي تجري
اسماء : هو انا اعرف غيره …
معاذ : طب يلاااااااا….
أمنية : هههههههههههههه
اسر : يلا
أمنية بتحدي : يلاااااا….
____________________
” وصلنا قدام بيتها بس فجأة لقيت الخوف رجع اتمكن منها تاني ….”
امنية بخوف : ا…  اسر انا عايزة ارجع البيت
اسر : مش انت قولتي هتوجهيها
امنية : لو سمحت يا اسر علشان خاطري … روحني
اسر : انت كدا جبانة
أمنية : أيوة جبانة … ممكن تروحني. …
اسر : تمام … انت حرة … افضلي كدا الخوف متملك منك
” كانت بتبكي طول الطريق … انا اتسببت في حزنها … كنت فاكرها قادرة تواجه بس لسه …. لسه في خوف في قلبها …. فضلت أننا نقعد على البحر شوية “
اسر : انزلي
أمنية : حاضر
اسر : ممكن تهدي … اظن مفيش حد مبيحبش البحر ولا ايه ….
أمنية : أيوة بحب البحر قوي ….
اسر : طب انت ممكن تحكي للبحر وانا مش هسمعك
أمنية: بس انا عيزاك انت تسمعني مش البحر …. انا كنت مفكرة اني هقدر أواجه … بس لما شوفت البيت افتكرت كل اللي مريت بيه … افتكرت أن أمي ماتت في البيت دا … افتكرت أن بابا بعدها بفترة صغيرة جدا اتجوز … مفتكرش أنه حزن على ماما …. او أنه حبها بجد … لان اللي بيحب مستحيل يخون حتى لو الشخص دا مات …. افتكرت أنه جبلي مرات اب عملتنى أسوأ معامله … افتكرت خوفي في كل لحظة من حياتي … افتكرت الايام اللي فضلتها من غير اكل والضلمة اللي كنت بفضل فيها ايام …. افتكرت يوم مانت جيت مع خالو واد ايه كنت حزين انك هتتجوزني … افتكرت كل حاجة …. كل حاجة … انا مستحيل اقدر أقف قدمها … انت عارف يا اسر انا بظهر القوة والعند قدامك لاني عارفة انك مش هتئذيتي … عارفة اني لما أعلى صوتي انت مش هتضربني…. عارفة اني لما اقول لا مش هتحبسني ايام في الضلمة …. انت امان يا اسر مش زيهم … صدقني اللي مريت بيه في حياتي مش شوية … انت استغربت لما خليتك تتفرج على كرتون انهاردة صح … لما كنت صغيرة كنت بشوف اصحابي بيحكوا عن افلام الكرتون وانا مش كنت بعرف اسمها لاني مكنتش بتقعد قدام تلفزيون زي الاطفال وأشوف القنوات والافلام دي …. انت عارف انا اوقات كتير بقول ياريت ماما اللي فضلت عايشة …
” عرفت وقتها أنه مش سهل اغيرها …مش سهل أخلق من الجبن دا قوة … القوة غالبا بتنتج من الاطمئنان … لما أمنية اتطمنت  اني مش هئذيها ظهرت قوتها وعندها قدامي …. عرفت أن قلبها مليان حزن … عرفت انها محتاجة اب وام … عرفت انه برغم من سنها الا انها سابت أمنية الطفلة جواها من يوم وفاة عمتو …. “
اسر : طب ليه مس حكيتيلي كل دا
أمنية : اوقات كتير السكوت بيعبر اكتر من ألف كلمة يا اسر …
” كان نفسي اقوله حكيتلك … حكيتلك كتير بس انت كنت نايم …. “
اسر : انا اسف ….
أمنية : بتعتذر ليه
اسر: اعتذار بسيط عن كل اللي مريتي بيه وعن اللي حصل مني انهاردة …. انا عارف ان الاعتذار مش هيفيدك … بس على الاقل يخفف عنك شوية
أمنية : انا اللي هيخفف عني بجد وجودك جنبي يا اسر …
اسر : وجودي يفرق معاكي يا أمنية
أمنية ببكاء : وجودك امان ودفا … انا عارفة أن مش اي حد هيستحملني بحزني وخوفي … انا عارفة انك بتعاني كتير معايا … انا اللي اسفة … انا لغبط حياتك … بس انت كنت عوض ربنا ليا …. ارجوك يا اسر … ارجوك خليني اعيش معاك … انا بحس بأمان في وجودك … انا عارفة انك مش بتحبني ولا هتحبني …. بص يا اسر … عيش حياتك … ولو قابلت بنت مناسبة ليك حبها … حبها واتجوزها … عيش سعيد … متخليش الايام تتعذبك زي معذبتني …. بس خليني اعيش معاك ..  علشان انا محصلتش على قلبك فمش تستكتر عليا امانك … ارجوك
” كلامها لغبطني … بس حسيت بنغزة في قلبي … كل اللي بتتمناه الامان … هى متعرفش أن أي حد يحبها …. وقتها خدتها في حضني وفضلت اطبطب عليها … كنت براضيها زي اي اب واخ وزوج و…..وحبيب … أيوة اللي بحسه اتجاهها حب مش شفقة …. انا بحبها … بحب أمنية … عرفت أن بابا اداني اجمل هدية في حياتي …. أمنية مش عقاب زي مكنت فاكر … أمنية اجمل هدية من ربنا ليا … “
اسر بضحك : القميص هيتعصر من الدموع اه والله
أمنية : ههههه
اسر : أيوة كدا يا ستى اضحكي خلى الشمس تطلع ….
أمنية بخجل : انا اسفة ….
اسر : بعدتي ليه …
أمنية : لان المكان دا مش ليا
اسر : تؤتؤ المكان دا مش لحد تاني غير بنوتي ….
أمنية : بجد …
اسر : أيوة بجد … كل متحسي انك حزينة تعالي واحكيلي وانا هخدك في حضني واطبطب عليكي
أمنية بخجل : احم …. ت….. يعني…
” حسيت وقتها بخجلها وأنها مش عارفة تتكلم ….”
اسر : بس انا زعلان منك يا ميمو
أمنية بتعجب : ميمو!
اسر : أيوة ميمو … هو معاذ واسماء بس اللي يقولولك يا ميمو ….
امنية : لا طبعا مش هما بس ….
اسر : أيوة وانا كمان اقولك يا ميمو … ويا بنوتي … ويا حورية الجنة ….
أمنية : كل دا …
اسر : اي نعم …. انا زعلان منك بقى
أمنية : ليه بس
اسر : علشان عيون معاذ الزرقا عجباكي وانا عيوني العسلية مش عجباكي … بذمتك العيون العسلية دي وحشة  بصي كدا وقولي … وحشة
أمنية بهيام : هو في فجمال عيونك يا اسر …. انت عيونك دي اللي شوفت فيهم الأمان والحنية …. ولا عيون البشر كلهم يجوا في جمال عيونك …
اسر : بجد …
أمنية : احم احم … بجد … يلا بقى نرجع البيت
اسر : لا انهاردة هنفصل برا البيت … هنروح المطعم ناكل وبعدين نروح المكان اللي انت حباه
أمنية : بجد … نفسي اروح الملاهي …
اسر : كدا بس انت تؤمري يا سمو الأميرة أمنية
أمنية : تسلم يا بابا اسر …..
اسر : كنت بتسالي عن الحاجة اللي في الشنطة صح
أمنية : أيوة
اسر : تعالي اوريكي …
أمنية : واو دا الفستان اللي عجبني
اسر : هو عجبني انا كمان بس كنت بعاند معاكي
امنية : وجبته علشاني
اسر : علشان عيونك … يلا نروح الملاهي.
أمنية : يلا وناكل غزل بنات ….
_____________________
في بيت خالد
خالد : ها يا سيمو اثبتي انك تقدري
اسماء : بالله عليك يا بابا متشمت فيا … انا لحقت اعمل حاجة … يدوب روحت المحل وجيت لقيتهم مسكين في خناق بعض وكل واحد فيهم بوزه شبرين…
معاذ : لا وأسر عرف بالخطة
فاطمة : الله يخربيتكم …. انت مش فالحين في اي حاجة كدا ….
معاذ : انتم كذبتوا عليا وقلتوا أن اسر بيعذب أمنية وبيعاملها وحش
خالد : وانت صدقت … هههههههه … والله العظيم انت اهبل …
معاذ : منك لله يا اسماء … حسبنا الله ونعم الوكيل فيكي
وانا اللي كنت عايز اتهبب واتجوزك
اسماء بصدمة : ايييييييه
خالد : ههههههههههه …. اهبل يتجوز هبلة
فاطمة : متشتمش ابن اختي
اسماء : يلهوي وبنتك تتستم عادي …
معاذ : محدش يشتم مراتي المستقبلية
اسماء : تسلملي يا سبعي
معاذ : انت لوكل اوي يا سيمو
خالد : اطلع برة يا كلب ومتجيش غير وابوك وامك معاك علشان تخلصوني من البت دي
اسماء : تسلم يا حج والله … وكنتش اعرف انك بتحبني اوي كدا ….
معاذ : معلش يا حبيبتي ولا يهمك … انا هنا
خالد : براااااااا
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى