روايات

رواية قد كان الفصل الخامس 5 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الفصل الخامس 5 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الجزء الخامس

رواية قد كان البارت الخامس

رواية قد كان
رواية قد كان

رواية قد كان الحلقة الخامسة

ماما قالت لي اعملي قهوه للعريس..

طبعا انا عملت قهوه وحطيت عليها ملحححح كان نفسي اوي قره عيني لما يتقدملي احطله ملح 🧂..

وطلعت وانا مكثوفه 😂 وحاطه وشي في الارض ويارتني ما رفعتهاا.

اتفاجئت بإلياس وحسيتو هو كمان اتصدم وقولت هو دا للي كان نفسي فيه شغل الروياتت الله وصوت من الفرحه…

فجاه لقيت البيت كلو بصلي وحسيتهم بيقولولي في سرهم البت دي ملبوسه!!…

ماما (تعالي يا حببتي اقعدي مع عريسك، تعالي يا ام إلياس افرجك علي الشقه)

وراحو وسابوني والله انا طول عمري بشك انها امي اصلا..

 إلياس(طبعا يا انسه نور ولا انا وانتي بنطيق بعض)

نور باستفزاز (القلوب عند بعضيها والله يا عسل)

إلياس بغضب (اخرسي، تعرفي تخرسي؟!)

اسماء كتمت فمها ونظرت اليه ببرائه…

إلياس (اي رايك ننسا للي فات، ونبدا صفحه جديده كاصحاب عادي جدا ونتخطب علشان ماما ومامتك هيموتو ونتجوز وبعدين نقول محصلش نصيب)..

نور وهي مصغره عينها بشك ( وبعدين تتجوزني وتضحك عليا صح، ايوه انا شفت رويات بتقول كدا والله)

إلياس (ربنا ميحرمك من الهبل يا حببتي)

نور بردح (حبك برص واربعه خر……

وفجاه دخلت والدتها والدته)

وعدت الليله وحددو يوم الخميس الخطوبه…..

 لا شيء أجمل من إشراقةِ صباحٍ هادئ، يقول لك فيه من يُحبك صباح الخير، فيغدو الصباح صباح الخير والحب والأمل والهدوء والنشوة وكل الأشياء الجميلة.

مش عارفه ليه اليوم دا صحيت الساعه ٧،دا انا بصحي للجامعه الساعه ١٠بالعفيه.

(هييح صباح الخير يا كميله عامله اي، مع العيله اليهود دول، بيفطروكي لبن يختي ولا طعميه يا فوزيه) اعرفكم دي تبقا فوزيه القطه بتاعتنا بتاكل من اكلي وتشرب مش شربي بس شوف هيا مهما تعمل هتفضل حببتي حببتي حببتي محبش قدها كدا…

المهم يا جماعه مطولش عليكم قولولي لا طولي، روحت صليت وقرأت الورد اليومي وفطرت وقررت إني اعمل قهوه واشربها في البلكونه واقري الروايه…

طلعت البلكونه وشربت القهوه بجد القهوه من إيدي ليها مزاق خاص ودي نرجيسيه عادي جدا..

وانا قاعده سمعت صوت من البلكونه للي جنبنا ببص علي الصوت لقيت إلياس واقف وفي إيدو عصير نعناع والليمون.

إلياس بغضب (إنتي ازاي طالعه البلكونه من غير حجاب؟!!)

نور بمرح ( الشارع بتاعكم اما البلكونه بتاعتنا)

إلياس (خوشي غيري الزفت دا والبسي إسدال بسرررعه وتكوني هنا)

نور اتنفضت مكانها وراحت بسرعه.

ولما رجعت ملقتش القهوه بتاعتها للي كانت سايباها.

نور(إلياااس، اطلع بالقهوه بقولك)

إلياس بضحك (بتشربي قهوه علي الصبح يا قادره).

نور (بحبها).

إلياس (عقبالي)

نور(ايه! )

إلياس (ايه )

إلياس محاولا تصليح الموقف (علي فكره القهوه علي الصبح مضره جداا وهتأذيكي )

نور( بحاول والله اقلدها،كنت عاوزه اقول حاجه )

إلياس (متحرميش نفسك من حاجه )

نور (علي فكره انا عمري مقولت لحد حاضر علي حاجه،انا اتلبست بعفريت مطيع ولا اي )

إلياس بضحك (انتي هبله يا بت!؟)

نور (بقولك اي انا هنزل اشتري الفستان انهارده علشان مش هلاقي وقت فراغ غير انهارده،اي رايك تيجي معايا )

إلياس بستغراب (هو انتي في كليه اي )

نور (هندزه عقبال عندك )

إلياس (مش باين خالص الهندزه 😂😂)

نور بردح (ليه يا حبيبي مشبهش ولا مشبهش )

إلياس (باااس بااااس ماشي ياختي هنزل معاكي انهارده )

نور ( اوكي يابن عمي )

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.

كاان بيحلم يبقي حاااجه كاان امل امووو وابووه

شيماء (اههه)

اسماء(جم صحاب السوء خدوه )

لتهتف شيماء (اهه)

اسماء (وبكلامهم ضيعوهه )

شيماء (اهه)

شيماء (اخرسي، بقا البت نور خطوبتها الخميس الجي علي الدكتور المز)

اسماء (بجد؟! طب مقالتليش ليه)

شيماء (دا لسه يبت متقدملها انبارح، وهتروح انهارده تجيب الفستان واخدتو معاها)

اسماء بفرحه لصديقتها (الله ربنا يفرحها يارب دي طيبه خالث)

شيماء (عملتي اي مع احمد)

اسماء حزنت جدا عندما جائ اسم احمد (ملايش علاقه بيه بقالي فتره انا خلاص اتقفلت منه)

شيماء (متعيطيش يحببتي هو ميستاهلكيش)

اسماء (انا مبعيطش)

شيماء (اومال بتعملي اي)

اسماء(بسخن محشيى)

شيماء (اي المعرفه للي تقرف دي يا اسماء ).

وقضو اليوم بضحك وهزار.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لبست نور بنطلون بوي فريند وتيشرت ازق اوفر سايز وطرحه بيضاء اللون وحذاء ابيض اللون وشنطه بيضاء اللون .

نور قدام المرايه (اللهم صلي علي النبي مهو الازرق علي الاسد بيمنع الحسد صح) ونزلت لإلياس

إلياس بتصفير (والله عاجبني طريقه لبسك اللي وحيات امك مهتلبسيها تاني )

نور (لا بقولك اي انته فاكرني طيبه وهقولك حاضر يا بيبي وشغل البنات المايعه لااا اصحي يا بابا دا انا من المطريه )

إلياس ببرود (خلصتي!)

نور(اه )

ألياس(اركبي)

نور(نهاار ابوك اسود؟! انته عاوزني اركب معاك العربيه؟!)

إلياس باستغراب؟(اه وفيها اي)

نور(بقولك اي يبن جيهتي انا مش هركب معاك عشان حرام)

إلياس (طيب علي راحتك، هنركب تكسي)

نور (اوك)

 وراحو اكبر الاتليهات في البلد..

إلياس بعد ٥سعات لف في الاتليهات(جننتي امي اخلصيي)

نور (يوغتي كميله شكلك جمرر وانته متعصب والله) وطلعت من البروفه وهي لابسه فستان وردي منفوش بسيط جدا وعليه ودرد من فوق، طلعت وظلت تلف تلف حوالين نفسها وتنط زي الاطفال.

نور(الله، دا جميل ااوي اي رايك؟)

إلياس حسيتو هيدمع(دا احسن فستان شوفتو في حياتي ومش هشوف بعدو…. انتي…. انتي حلللووه اااوي)♡♡ ♕

انا ابتسمت (بجد حلو؟!)

إلياس(اهه جدا)

نور(طيب انا هاخد دا ودا كمان)

إلياس (دا بتاع مين )

نور(دا لمامتك،حسيتو هيبقي لطيفف جدا عليها.)

إلياس بحب كبير (طيب ماشي هناخده)

وطلعنا اتغدينا واحنا مروحين….

لقيت حد من ورايا بيقولي(نوور مين دا )

إلياس (انته للي مين يا اخويا ).

نور(باااس اعرفكم ببعض، دا إلياس خطيبي، ودا محمد ابن عمي)

محمد للي عمره في حياتو مسلم عليا جه وسلم عليا قدام إلياس 🙂..

وروحنا وحسيت إن إلياس اتضايق جدا من محمد….

 وعدا اليوم بسلام~

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قد كان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى