Uncategorized

رواية مسك الحلقة السادسة 6 بقلم ملك أحمد

 رواية مسك الحلقة السادسة 6 بقلم ملك أحمد 

رواية مسك الحلقة السادسة 6 بقلم ملك أحمد 

رواية مسك الحلقة السادسة 6 بقلم ملك أحمد 

مِسك كانت خلصت وخرجت قابلت نورين راحو يركبو الاسانسير بس كان فى حد بينادى عليها بس الصوت دا هى عرفاه كويس معقول دا…..اياد
لفت لقته اياد فعلا ف راحتله وقالت
_انت بتعمل اي هنا ي اياد 
_اصل براء جاله امتحان مفاجأ ف قالي اجي بداله واخلي بالي منك م انتي عارفة بقي انه اخر سنه ولازم يجيب تقدير عالي 
_طب بابا مجاش ليه 
_يعني ينفع يسيب شغله والبيت ويجي 
نورين_يلا ي مِسك هنتأخر 
_حاضر جايه اهو ي نورين 
اياد_راحه فين 
_الشركة الي احنا هنعمل معاها الصفقة عزمتنا ع العشا ف ولازم اروح علشان متأخرش ع مستر ادهم 
_ماشي 
مِسك مشيت مع نورين ونزلو ل ادهم ومعتز اول م ادهم شافها سرح ف جملها واياد دخل غرفته اخد دوش وغير ونزل ع المطعم الي ف الفندق وكان بيدور عليها شافها قاعدة مع مجموعة من ناس وبيتكلمو ف راح قعد قصادها علشان يكون شايفها طول الوقت بس هي مأخدتش بالها وبعد كدا افتكر الى حصل 
فلاااش*
واياد قام راح ل براء البلكونه وهو شايط 
براء_ ماشي شكرا وقفل الفون ولسه هيدخل لقي اياد ف وشه ومربع ايده وباين عليه انه سيكا وهينفجر فيه 
_قبل م تتكلم وتقول اى حاجة تعالى وانا هفهمك كل حاجة 
اياد_تفهمنى اي بس انت بهدلت الدنيا خاالص 
_تعالي بس ومتبقاش عصبي 
_اهو جيت فهمني اى الى انت عملته دا بوظت الخطة
براء_يعم ولا باظت ولا حاجة م انا
_ازاى يعنى مباظتش 
_ياريت تدينى فرصة اتكلم اسكت واسمع ….م انا حجزت تذكرة دلوقتى ل دبي ع اساس ان انا هروح معاها صح 
_اه 
_طيب انا مش هروح وانت الى هتروح 
_دا الى هو ازاى 
_يارب صبرنى ع الغباء …حجزتلك يعم تذكرة وانت الي هتروح مكانى وهتخلى بالك منها وتحاول تتكلم معاها وتتصالحو 
_طب افرض سألتنى فين براء 
_سهله يعم جالى امتحان مفاجأ 
_طب م انا مش هينفع اسيب البيت والواد مروان اهبل ومش هيخلى باله من ماما وقمر 
_متقلقش انا هخلى بالى منهم وكل شوية هعدى عليهم اشوفهم محتاجين حاجة ولا لاء
_تماام ي صحبي
بااااااااك*
بعد فترة خلصو وقامو علشان يطلعو ع غرفهم بس مِسك شافت اياد وكان بيبص عليها ف استأذنت منهم وراحتله
مِسك_انت قاعد هنا ليه مش المفروض جاي من سفر ولازم ترتاح 
_بس انا جاى علشانك مش علشان ارتاح 
مِسك سكتت شويه وقالت_طب انا هطلع اوضتى
_استنى ممكن نشرب حاجة سوا ونتكلم شوية 
بتردد_بس انا
_ربع ساعة بس 
_اوك 
_تشربي اى 
معتز لما شافها اتدايق وقال 
يعنى كل م اجى اكلمك تصدينى ودلوقتى قاعدة مع واحد ماشي ي مِسك
 وادهم بردو اتدايق بس قال يمكن خطيبها ولا حاجة لانه لاحظ ف ايديها خاتم مش بتقلعو خالص بعدين كل واحد طلع غرفته
جالهم العصير وفضلو ساكتين شوية واياد فضل يبصلها وهى اتوترت من نظراته ف اخدت العصير وبدأت تشربه واياد لاحظ الخاتم الى لبساه وافتكر اليوم 
*فلاااااش*
مِسك صحيت من النوم ع حماس لان انهاردة عيد ميلادها قامت اخدت شاور ولبست تيشيرت روز و بنطلون ابيض وسرحت شعرها وخرجت 
_صباح الخير 
_نور وزين وبراء_صباح النور وكل واحد فيهم رجع للى كان بيعمله 
_احم براء
_نعم
_مش هتخرجني انهاردة 
_لا مش هينفع انهاردة لان فرح صاحبي بليل 
_امممم اوك خلاص هاخد اياد ونخرج 
_مظنش هيرضي لانه جاي معايا 
بزعل _اوف بقي م اتفقنا امبارح اننا هنخرج انا عاوزة اخرج مليش دعوة 
_خلاص ي هبله هخرجك بكرا
_اوك…هو انهاردة مش بيفكرك ب حاجة 
بتفكير_اممم لاء 
_خاالص
_ف اي انا مش فايق 
_لا م فيش حاجة 
دخلت قوضتي وانا متدايقة اووي معقول محدش فاكر عيد ميلادي خاالص اوووف طب واياد هو كمان معقول ناسي فضلت قاعده شوية وبعدين خرجت اساعد ماما وطلعت اقعد ع السطح شوية شغلت اغاني وفضلت قاعدة مع كوبايه القهوة بتاعتي واخر روقان شوية ولقيت اياد طالع 
_قاعدة لوحدك ليه 
_عادي ملقتش حاجة اعملها وبراء رايح الفرح ف طلعت شوية 
_طب خدي كدا شوفي دي 
_اي دا 
_شوفيها بس 
كانت علبه خواتم صغيرة فتحتها لقيت خاتم دهب فضلت شوية كدا مش مستوعبه وبعدين بصيت ل اياد لقيته مبتسم وبيقول
_كل سنه وانتي طيبة يا اجمل وارق بنوته عرفتها ف حياتي  
لسه مش مستوعبه_اياد دا دهب 
ضحك ع شكلها_اه فيها ايه 
_ودا ليا يعني…بس انت منستش 
_وانا ازاى اقدر انسي اليوم زي دا…مقلتيش عجبك ولا لاء 
_دا حلو اووي بس كدا كتيير والله
_مفيش حاجة كتير عليكي مش عايزك تقلعيه من ايدك خالص 
_حاضر 
لقت براء وزين ونور وسماح وقمر ومروان طالعين ومعاهم كيكه وعمالين يغنولها 
*بااااك*
اياد_انتي لسه زعلانه مني 
_انت شايف انك عملت حاجة تزعلني 
_بس انتى مش فهمه انا عملت كدا ليه 
_طب اتفضل فهمني 
_انا سافرت علشان كانت فرصة كويسه ومكنتش بكلمك لاني مش عاوزك تتشغلي عن مذكرتك بس انا كنت بعرف عنك كل حاجة من طنط نور… والله انا اسف سامحيني انا مش مستحمل انك قدامي ومش قادر اكون معاكي زي الاول 
مِسك بدموع _ماشي ي اياد انا مسمحاك 
_بجد 
ضحكت_اه بجد…لازم اقوم بقي لان بكرا هنوقع الصفقة ولازم اكون مع مستر ادهم 
_طب يلا وانا كمان هطلع انام 
مِسك كانت فرحانه بس خايفة يكون ف دماغه بنت تانيه وناوي يتجوزها زي م قال 
اياد كان طاير من الفرحة وقرر انه هيعملها مفجأه
طلعو ع غرفهم واياد كلم براء وحكاله الي حصل 
      _________________________
شخص مجهول_الو ي باشا كل حاجة تمام والبنت بخير
شخص اخر_طب اوعي عينك تتشال من عليها وطمني اول ب أول 
_حاضر ي باشا 
    ___________ف مصر__________
براء بيخبط ع بيت اياد
قمر _اهلا ي براء 
_ازيك ي قمر طنط موجودة 
_اه تعالي اتفضل 
سماح_مين ي قمر 
_دا براء ي ماما 
_تعالي ي ابني اتفضل 
_كنت جاي اشوفكو لو محتاجين اي حاجة 
_كتر خيرك  ي ابني
_طب ي قمر اجهزي بكرا ع 4 كدا هعدي عليكي وعلشان تروخي تجيبي طلبات دروسك انتي ومروان 
_شكرا ي براء بس مش عايزة اتعبك معانا اياد لما يرجع هيجبهملى 
_لا مفيش تعب ولا حاجة وبعدين لازم تجبيهم انتي واخوكي علشان تبدأو دروس 
_خلاص ماشي 
_ماشي استأذن انا 
سماح_هتعبك معانا ي براء معلش 
_مفيش تعب ولا حاجة ي طنط دول زي اخواتي 
عن اذنكم ….ومشي 
  ______________تاني يوم______________
مِسك صحيت واخدت شاور ولبست تيشيرت زهري ع بنطلون اسود ورفعت شعرها بطريقة عشوائيه وكان نازل خصل ع وشها وحطت روج احمر وخرجت لقت اياد كان جيلها 
_ادا اي الي انتي عملاه دا 
بتبص ع لبسها وتبصله _اي عامله ايه 
_ادخلي امسحي الي انتي حطاه دا 
_اي ي اياد فيها ايه 
بنسبة عصبيه_ اى الي فيها اي ملفت اووي وقلت ادخلى امسحيه حااالا ي مِسك بدل م امسحهولك ب طريقتي 
_اوف بقي طيب 
بعد شوية خرجتله تاني 
_ها كدا ارتحت 
ببرود_اه اووي 
_رخم نينينيني
_هتعملي اي دلوقتي 
هنزل ل مستر ادهم علشان اجهز الورق 
_ماشي هتكونو قاعدين فين 
_مش عارفة بس تقريبا ف الكافيه تحت
_ماشي يلا روحي شوفي شغلك هعمل مكالمه واجيلك
_اوك 
  _____________ف بيت مِسك___________
براء _ماما انا خارج هتعوزي حاجة 
_هتروح فين ي حبيبي
_هاخد قمر ومروان وهنجيب شوية حاجات وهنيجي
_طب استني اجي اقعد مع سماح شوية ع م زين يجي من الشغل 
ماشي مستنيكي ع م تخلصي 
بعد فترة من الوقت كانوا قدام بيت اياد وبيخبطو ع الباب 
سماح فتحت_اهلا تعالي ي نور اتفضلي 
سلمو ع بعض ودخلو 
براء_قمر ومروان خلصو ي طنط
مروان _ازيك ي براء 
_الحمد الله وانت 
_تمام 
قمر_سلامو عليكو ازيك ي طنط ازيك ي براء 
نور_الحمد الله ي قمر انتي عامله
_بخير ي طنط 
براء_تعالي ي قمر عاوزك بعد اذنك ي طنط
_خير ي بني ف حاجة 
_لاء مفيش حاجة…تعالي ي قمر خدها ودخلو البلكونه 
_نعم ي براء ف حاجة 
_بصي انا بعتبرك زي مِسك اختي وبخاف عليكي وكمان اياد مش موجود وموصيني عليكو قبل م يسافر ف بصراحة لبسك دا مش هينفع تنزلي بيه هنا ف مصر ف ممكن تغيري 
_بس انا بلبس كدا ع طول 
بنسبه عصبية_الكلام دا ف امريكا مش هنا يا قمر ف روحي غيري 
_لا ي براء انا حره 
بصلها بعصبية_انا ماسك نفسي علشان متزعليش مني انا هنزل وخمس دقايق تكوني نازله ومغيرة الزفت دا …وسابها ومشي 
_اووف انا مبحبش طريقة التحكم دي ودخلت علشان تغير لانها لو مسمعتش الكلام هيولع فيها 
    ___________ف دبي __________
مِسك خلصت مع ادهم وكانت هتمشي بس ادهم وقفها
_مِسك استني 
_نعم ي مستر ادهم 
_احنا خلاص خلصنا ف احجزي 4 تذاكر علشان نرجع مصر بكرا 
_حاضر ي مستر حاجة تانيه 
_اه بعتدز ع الي معتز كان بيعمله معاكي 
_اوك ي مستر ادهم محصلش حاجة 
اياد_خلصتى ي مِسك 
_اه عن اذنك يمستر ادهم 
ومشيت هي واياد 
اياد_اي رأيك نخرج نتفسح شوية 
_اوك بس ممكن اطلع غير واجي بسىرعة 
_ماشي هستناكي هنا 
بعد شوية نزلتله وهي لابسة فستان لحد الركبه ومسيبا شعرها 
_يلا انا جاهزة 
ببتسامه_اي الجمال دا 
بكسوف_ايااد بطل 
ضحك عليها_طب يلا 
اخدها عزمها ع الغدا ف مطعم راقي وفضلو يتكلمو ويهزرو وبعدين قلها 
_تحبي تروحي فين 
_اممم تعالي نروح الملاهي 
_ملاهي 
_اه ونبي ي اياد يلا 
_يلا 
اخدها وراحوا الملاهي وفضلو يلعبو سوا كتيييير ومبطلوش هزار وضحك والوقت اتأخر ف فضلو يتمشو شوية وفجأة اياد وقف 
_اي وقفت ليه 
_تعالي نرقص 
_اياد انت اتهبلت هنرقص ف الشارع 
_ع اساس الملاهي مش هبل 
ضحكت_والله انت مجنون 
_مش اكتر منك 
وشغل اغنيه وعلي صوتها وفضلو يرقصوا
إزازة فودكا مرمية عالكورنيش
وأنا وإنتي بنرقص في الطريق مجانين
هوا ساقع يضايق عسكري في الجيش
غريبة البرد دا كله، ومش حاسين
أنا وإنتي جنان رسمي
في كون مجنون بنسكن فيه
أنا وإنتي جنان رسمي
في كون مجنون بنسكن فيه
أنا وإنتي كمان موال
في ودن مصاحبه هاند فري
فلو طولنا في الرقصة هقولك عاللي حاسس بيه
إزازة فودكا مرمية علي الكورنيش
وأنا وإنتي بنرقص في الطريق مجانين
هوا ساقع يضايق عسكري في الجيش
غريبة البرد دا كله، ومش حاسين
إزازة فودكا مرمية علي الكورنيش
وأنا وإنتي بنرقص في الطريق مجانين
هوا ساقع يضايق عسكري في الجيش
غريبة البرد دا كله، ومش حاسين
على كام ورقة مرمية
في الشارع والهوا بيزيح
على كام ورقة مرمية
في الشارع والهوا بيزيح
أنا عاشق وهعمل ايه 
ومش واصل لحل مريح 
وجودك عندي بالدنيا 
ف قولهالي بشكل صريح…..
خلصو رقص وهو فضل باصصلها شوية 
_بجد ي اياد انهاردة كان يوم تحفه وفكرني ب ايام زمان بجد انا فرحانه ا
_بحبك
فضلت بصاله وهي ساكته ومصدومه
_ايوة بحبك اي 
ضحكت بكسوف_طب مش يلا نمشي 
_مش هتتهربي مني… سكت وطلع علبه من جيبه وقال تتجوزيني
_اياد انا لسه مستوعبتش الصدمة الاولي ع فكرة 
ضحك ع شكلها وقال_انا ع فكرة جاي من السفر اتجوزك انتي 
ضحكت وبصت ف الارض
_هااا قلتي ايه 
_بصتله وضحكة وهزت راسها_مواقفة 
طلع الخاتم ولبسهولها واخدها وراحو ع الفندق 
_يلا تصبح ع خير ي اياد
شدها من ايديها وحاصرها عند الحيطة وقال 
_ طب مفيش اى حاجة كدا 
مِسك اتوترت من قربه _اا..اياد ابعد مينفعش كدا اى حد هيشوفنا 
_طب تعالي جوه ومحدش هيشوفنا 
اتكسفت وضربته ع كتفه انت قليل الادب وسع كدا 
_استنى بس مفيش دخول غير لما اخد الى انا عاوزة ي فرولاية
_تؤ اياد ابعد 
بدأ اياد يقرب منها اكتر…راحت زقاه وجريت 
دخلت وفقلت الباب وقلبها عمال يدق بسرعة وهو ضحك عليها جامد وقال بصوت مسموع هيجي الوقت الى هتتعاقبي فيه متقلقيش راح ع غرفته 
وقفت قدام المراية انا ف حلم صح شوية هصحي منه انا بجد مش مصدقة الى حصل الباب بتاع غرفتها خبط 
راحت تفتح لقت خادم من بتوع الفندق 
_خير حضرتك عا
مكملتش كلمتها وكانت وقعت ع الارض 
(رشها ب مخدر )

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اقبلني كما أنا للكاتبة فاطمة الزهراء عرفات.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى