رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين مصطفى
عشق: يعني ايه هتحبسني ياقاسم…..
قاسم: لا ياعشقي مش هبحسك بس انا خايف عليكي……
عشق بدموع: كنت خايفه يحصله حاجه ياقاسم….. انا بحبه اووي….
قاسم: خلاص ياعشق…. كل حاجه وحشه انتهت وهنعيش ف سعاده. …..
عشق: صح كل حاجه خلصت….. وشمت ريحه الاكل…..
عشق بفرحه: الله… مين اللي طبخ الاكل دا….
قاسم: انا…
عشق: قاااسم…. جر ايه دا احنا دافنينُه سوا….
قاسم: ههه…. في طباخ بيجي هنا….. من المطعم ….. اللي علي اخر الطريق…. جبته وقلتله يطبخ اكل بيتي…. عشان خاطرك…. ها اي رأيك ف الاكل……
عشق: جمييل…. جمييل جدا جدا…..دوق….
قاسم: لا كلي انت…. مكملش جملته بسبب ان عشق حطت الاكل ف بوقه….
عشق: طعمها حلو صح….
قاسم: اه جميل جدا….
عشق: قاسم هو انا ممكن اخرج برا القصر…. ممكن نروح اليخت….
قاسم: طبعا…. بس بشرط… وشالها….
عشق: ياقاسم… انت شليني ليه… انا لسه بطني مكبرتش…..
قاسم: انا غلطان….
عشق: مش عايزه اتعبك….
قاسم: انا لو اطول اشيلك جوا قلبي هشيلك…
عشق: انا بحبك اووي يا قاسم…..
قاسم: وانا كمان بحبك ياروح قاسم…. وهنفضل مع بعض لآخر العمر….
عشق: لآخر العمر……
__________________________♕
اما بقا عند رسيل…. بعد عدي ما خرج فضلت تعيط شويه…. زبعدين راحت تنضف البيت بقا وكدا… وبدأت من اوضه النوم… وبدأت ب الدولاب…. وهي بتنضف الدولاب… شافت ورقه بيضه محطوطه بين التشيرتات بتاعه عدي…… فتحت الورقه ويارتها م فتحتها….
رسيل ببكاء: لااا مستحيل…. مستحيل…. اخويا مماتش …. لااااااا
كانت الورقه بتحتوي علي انها رساله من اخوها….
“” سامحيني يا رسيل…. سامحيني ياحبيبتي…. انا اسف… بس كان لازم اعمل كدا.. كان لازم اوهمك اني مبحبكيش…. انتي بنتي قبل ما تبقي اختي…. كان لازم اجبرك علي حاجات مش عايزها عشان تكرهيني لكن لاا انتي حبيتيني…… انا كان عندي ورم سرطاني ف المرحله الاخيره….. اه متستغربي نفس موتت امنا….. بينه وراثه… خلي بالك من نفسك… اسف علي كل حاجه حصلت مني…. اسف اسف اووي…….. انا اتصلت ب عدي وطلبت منه يجي البيت…. بعد ما وصلي دعوه جوازكوا…. كنت هروح اتعالج بس الدكتور قالي ان مفيش فايده… المهم معتش غير حاجه بسيطه وعدي يجيي…… خلي بالك من نفسك…. ونا عارف اني مسلمك لراجل… كنت فاكر ان اسامه هييونك لكنه طلع واحد زباله….. لكن المره دي اطمنت وانا مسلمك لعدي…….. خلي بالك من جوزك ومن بيتك….. اكتشفت ان اسامه حطتلي سم اموت ب البطيئ…… معتش غير حاجه بسيطه واقابل رب كريم…… اسف ياعدي اني حطيتك ف موقف كدا….. خلي بالك من رسيل…. وياريت ياعدي متوريش الورقه ي لرسيل غير بعد اما تتجوزا….. بحبك اووي يارسيل. “
دخل عدي البيت….. وقعد ينده علي رسيل…. لكن ملقهاش ودخل اوضه النوم…… لقاها وقفه ومسكه الورقه ومش بتعيط ولا اي حاجه….
جري وشد الورقه واخدها ف حضنه…..
عدي: اسف والله…. اسف بس دا كان طلب منه…… والله طلب منه… وبصلها لقاها لسه زي ماهي هي……. هزها…. رسيل…. اتحركي… رسيل… عيطي… وصرخ فيها… عييييطيييي….
رسيل انفجرت ف العياااط….. وقالت بصريخ..
رسيل: ماااات ياعدي…. ماااات يااعدي…. ااااه… معتش ليا حد ابدا…. ولا حد اخويا مات….. ابويا وامي ماتوا….. متعش ليااا حد ابدا…..
عدي: اومال انا روحت فين….. انا معاكي انا امك وابوكي واخ كي وكل حاجه…..
رسيل: بس…. بس لييه ياعدي معنديش حد…. معنديش حد يبقي ضهر وسند ليا……
عدي: طيب وانا روحت فين…..
رسيل: ربنا يديمك ليا ياعدي…..عايزه ازوره…..
عدي: دا ف القاهره……
رسيل: القاهره…. ليه….
عدي: دا كان طلبوا انه يدفن ف القاهره…..بس البسي يالا…… وانا هروح معاكي…..
رسيل: ربنا يديمك ليا ياعدي….
__________________________♕
اما بقا قاسم وعشق….. فكانوا قاعدين ع المركب…. ف حو لطيف…. بيتغدوا….
قاسم: كملي اكلك ياعشق….
عشق: ياااقااسم… كفايه بقا انا… شبعت…
قاسم: انتي دلوقتي بتاكلي لفردين…. كلي ياعشق الاكل حلوو…..
عشق: ياقاسم والله… شبعت…
قاسم:ابدا… تعالي اكلك بقا….
عشق: انا مش صغيره يا استاذ… بعرف اكل لوحدي….
قاسم: خلاص براحتك…
عشق: لا انت زعلت ولا ايه… اصل انا مش هعرف اكل… هسرحك ف عيونك القمر دي…
قاسم ببسمه: حاسس انك بتثبتيني….
عشق بمشاكسه: حاسس مش متأكد….
قاسم: ههه…. يالا عشان تاكلي بقا….
______________________________♕
اما بقا عند عدي ورسيل……
عدي:خلاص ياحبيبتي….
رسيل بدموع:خلصت ياعدي…
عدي:طيب يالا…..
واخدها وراحوا القاهره…..
في العربيه….
عدي:خلاص بقا يا رسيل….دي نهايتنا كلنا…
رسيل ببكاء:بس ملحقتش اشبع منه
عدي:يارسيل اتقي ربنا….
رسيل:اللهم اجعلنامن المتقين….
في مقابر العائله الخاصه ب عائله رسيل…..
دخلت رسيل المقابر…وراحت عند قبر اخوها وابوهاا….وقرئت الفاتحه هي وعدي……
رسيل ببكاء:عارفه انك مكنتش حنين عليا….بس انا كنت دايما بشوف نظره حب ف عينك….سيبتني لييه….كان كفايه حسك ف الدنيا…..هبقي لوحدي مقطوعه من شجره….خبيت مرضك عليا لييه……لييه…كنا هنساعد بعض وتروح المستشفي وتتعالج…..ربنا يسامحك…ربنا يسامحك علي اللي انت عملته فيااا…..علي انك سيبتني لوحدي وروحت لبابا وماما…..
عدي حضنها:قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا…..انا لله وانا اليه راجعون…..
رسيل..بغضب:بس لييه الموت ياخده زي ما اخد بابا وماما….
عدي:الموت علينا حق….
رسيل:ليه حق ليه منعيش مع بعض علي طول…
عدي:الكلام اللي بتقوليه دا حرام…..اكبر دليل بيأكد ان الموت علينا حق لما سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام مات….
رسيل:عليه الصلاةوالسلام….
عدي:فيه ناس كتيره خرجت عن الاسلام….عمر بن الخطاب مكنش مصدق ان الرسول مات….حذر ان لو حد قال ان اللي هيقول ان محمد صلي الله عليه وسلم مات هقتله….هشيل رقابته…”سأضرب عنقه’لكن ابو بكر الصديق رضي الله عنه قال “من كان يعبد محمد ف ان محمد قد مات….ومن كان يعبد الله ف ان الله حي لايموت”وزي ما قال ربنا ف كتابه بسم الله الرحمن الرحيم”وَما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ…”….يعني ان الانسان دا لازم يعود للي خالقه ف النهايه…..يعني الرسول كان من اشرف الخلق…واحسنهم واطهرهم….ومات….ودا اكبر دليل يدل ان الموت حق علينا…..
رسيل:ونعم ب الله….بس الموقف صعب عليا ربنا هيسامحني…..
عدي:ان الله غفور رحيم…..موقفك دلوقتي زي امير المؤمنين عمر بن الخطاب…..من كتر حزنه قال ان اللي هيقول محمد مات…..هقتله….لازم تستغفري عن اللي قولتيه….وكفايه قعاد هنا كدا….
رسيل:استغفرآلَلَهّ…..يالا نمشي….
عدي:هنقعد ف شقه القاهره..ونروح الصبح….
_____________________♕
بعد مرور 4 شهور…….
عشق قعدت ع السرير…..عيطت….
قاسم صحي علي عياطها ما هو خلاص متعود….فتح النور….
قاسم:مالك ياعشقي…..
عشق ببكاء:فااكر….فااكر كنت قولت لمايا انك مبتحبنيش….
قاسم:ياحبيبتي…مايا ماتت وخلاص وبعدين كان كلام ولا كانت تقتلك انتي وابننا….
حطت عشق ايديها بخوف علي بطنها:لاا…محدش هيموت ابني….
قاسم:خلاص ياحبيبتي محدش فيكوا هيتأذي طول ما انا عايش….
عشق نامت تاني:تصبح علي خير ياقاسم….
قاسم:وانتي من اهل الخير ياعشقي….
بعد ساعتين….
عشق قامت:قااسم….قاسم اصحي…
قاسم قام قعد:هاا ياعشق…
عشق:عايزه اكل سمك…
قاسم ب استغراب:سمك….
عشق:اه سمك فيها حاجه دي….
قاسم بص ف الساعه:سمك الساعه 4 الفجر…
عشق بدموع:اه ياقاسم مش هتجيب….
قاسم:بكرا ياحبيبتي…بكرا هجيبلك اللي انت عيزاه….
عشق بدموع:يرضيك ابننا يطلعله بطروخايه ف وشه…
قاسم قام من ع السرير:لا ميرضنيش….
عشق:انت رايح فين…
قاسم:رايح اجيبلك سمك….
عشق:اجي معاك…
قاسم:ليه انا رايح الحضانه خليكي مكانك….
عشق:طيب…..
ونزل قاسم وطبعا جاب السمك…..وطلب من الطباخ اللي بيتعامل معاه يطبخله…
قاسم:اسف ياعم مجدي…صحيتك بدري بس هعمل اي عشق وطلباتها….
مجدي بضحكه:عادي يبني انا كدا كدا كنت صاحي….انا ف يوم من الايام كنت زيك كدا…..ربنا يعينك….
فضل قاسم يتكلم مع مجدي لحد ما خلصوا الاكل……
قاسم اخد الاكل:شكرا ياراجل ياطيب….وعطاله فلوس….
مجدي:خد فلوسك وامشي يابني….
قاسم:كدا هتزعلني منك ياعم مجدي….
مجدي:يالا ياقاسم امشي…دي هديه مني للنونو….
قاسم شم ريحه حاجه:ريحه اي دا ياعم مجدي…..
مجدي بضحكه:طعميه….
قاسم:طعميه….الاسم دا مش غريب عليا….
مجدي:فيه حد ميعرفش الطعميه…استني اجيبلك…
وفعلا مجدي جاب لقاسم طعميه كتير…..
مجدي:اتفضل يابني….
قاسم:لا ياعم مجدي انا مبكلش الاكل دا…انا اكلي كله صحي….بس ريحتها شدتني مش اكتر.
مجدي عطهاله:امسك يابني اهي لو حبيت تدوقها….
قاسم اخدهم واخد السمك ومشي:شكرا ياراجل ياطيب….
واخدهم قاسم وروح البيت….وطلع اوضه النوم….
قاسم:عشق…بيبص لقاها نايمه….ههه انتي نمتي…وقلع الجاكيت ولبس هدوم للبيت…ونام….
ودا كان حال قاسم….انه بيتعامل براحه مع عشق…..عمره ما اتصعب عليها….بيجبلها كل اللي هي عايزاه….بس مع كدا كان مخنوق من عياطها كل شويه بس بيستحمل….لانه عارف ان دي هرمونات الحمل…..ودا اكبر مثال للراج الجدع…اللي بيحب مراته……..♥
جيله
ياريت مش اتاخرى