Uncategorized

رواية مجنون أخته الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

 رواية مجنون أخته الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

كان ماسك الفستان وشاف اخته فيه حس انها هتكون جميله اوي فيه 
وفي نفس الوقت هي مسكت الفستان وحست انه هينطق عليها لو لبسه 
بس هو اتفاجئ بحد مسك الفستان معاه
بص يشوف مين لقاها هي المجنونه بتاعه الكافتيريا 
انتِ؟! 
نور مكنش اندهاشها اقل منه انت؟! 
لا دا انت مراقبني بقي صح؟! 
قول بقي انك معجب وشدت الفستان من ايده وماشيه: سوري انا مبتعرفش 
احمد فاق من اندهاشه عليها بتشد الفستان من ايده: استني هنا الفستان دا بتاعي! 
نور: هو في ايد مين دلوقتي في ايدي يبقي بتاعي انا 
احمد شده مم ايدها وهي بتقاوم: وهيبقي في ايدي انا دلوقتي 
كان بيتخانقوا زي الاطفال الصغيره 
احمد في الحقيقه لو اي بنت تانيه كان ساب الفستان لكن مع دي بذات مش هيسيبه 
صوتهم جاب عند البنت الي بتشتغل في المحل 
دا بتاعي 
لأ بتاعي انا 
جات اابنت تهدي الخناقه 
يا فندم خلاص يا فندم فيه فستان تاني شبهه نفس اللون ونفس المقاس 
وهما الاتنين في صوت واحد: انا عاوز دا 
وانا مش عاوزه غير دا 
الحقيقي الحوار تافه واحمد حس انه بقي طفل اوي هي يمكن مجنونه واحده زي دي مش طبيعية ابدا 
خلاص خلاص انا هاخد التاني وساب لنور الفستان 
وهي سحبت الفستان بفرحه. 
كأنها كانت بتحارب في الحرب العالميه التالته وهي كانت الطرف إلي فاز 
واحمد كان متغاظ من فرحتها دي ولازم لازم يعكنن عليها بس مش عارف ازاي 
لا هو مش مضطر يركز معاها النهارده المفروض خطوبه اخته ووراه حاجات كتيره لازم يعملها 
نور خرجت بإنتصار مش عارفه هي تافهه كده ازاي بس اهم حاجه هي انتصرت عليه 
روحت بيتهم وجريت علي وائل 
هاه بقي اي المفاجئه؟! 
احمد اقصد اخو نغم كلمني علشان نزورهم النهارده وهو موافق 
نور مكنتش مصدقه بس فرحت جدا لاخوها 
طيب كويس ان جبت فستان مناسب وحلو علشان البسه النهارده 
ومشيت ولفت وبصتله 
اه متنساش تجيب شوكلاته ليا معاك علشان علبه نسايبك متتكلش 
احمد دخل البيت وكانت اوضه نغم مقفوله 
نغووووم 
بت 
بت يا نغوم قومي يا عروسه 
نغم مش عارفه هي بتحلم ولا هي واحمد متزاعلين 
مهما كان حتي لو حلم هتفضل نايمه علشان تعيشه وتكون مبسوطه 
احمد لقي اخته بتضحك ببلاهه فحس انها فاكره انها بتحلم 
مش بتحلمي يلا يا بت قومي علشان تلحقي تجهزي 
نغم قامت بتنط: اجهز لإيه 
احمد: وائل وعيلته جايين يطلبوكي النهارده 
نغم اتكسفت: بجد يا احمد 
احمد: امم ومش وقت كسوف يا اختشي وبيضحك اجهزي يلا هيجوكي الساعه 4 العصر ودلوقتي الساعه 12
نغم: اوف لسه فاكر تقولي طب والاكل 
احمد: ماما جهزت كل حاجه يا غيبوبه 
احمد بيضحك وخارج قامت حدفت عليه المخده: باااااارد 
احمد رجع وبصلها من ورا الباب: عااااارف 
نغم قامت تجهز نفسها 
وبالفعل جات الساعه 4
وائل وعيلته وصلوا: وائل بقولك اي هما شقه كام؟! 
وائل: شقه 4 لي؟ 
نور: معلش هروح اشتري حاجه وانتم اسبقوني 
وائل: هنستناكي
نور: لا روحوا وغمزلتله لنسايبك يقولوا مواعيده مش مضبوطه 
وائل راح 
الباب بيخبط ونغم متوتره شويه واحمد كل ما يشوفها يدايقها 
احمد: وصلوا ادخلي جوه يلا 
راح فتح ولقي وائل وابوه وأمه رقيه ومحمد 
احمد: إتفضلوا 
وائل وعيلته دخلوا وكانوا احمد وامه بيرحبوا بيهم جامد بس ابو وائل اتكلم: احم طبعا احنا سمعنا عن اخلاق نغم وبصراحه. طالبين القرب منكم 
احمد: دا يشرفنا حضرتك انتم عيله كويسين اوي 
قام الباب بقي مخبط 
وائل: اكيد نور اختي الحقيقه هي قالت تحصلنا علشان راحت تجيب حاجه 
أم احمد قامت تفتح: مفيش مشكله هقوم افتحلها دلوقتي 
فتحتلها ونور دخلت ولما دخلت هي واحمد برقوا لبعض 
نور لنفسها: يارب يارب ميتكلمش النهارده خطوبه اخويا مش حابه اخربها بعصبيتي 
احمد لنفسه: نعم دي اخته بس مش وقته اي مش وقته دلوقتي خالص 
وائل: نور تعالي اقعدي 
نور راحت وقعدت وساكته تماما وخايفه احمد يتكلم 
نغم دخلت وقدمت القهوه وقعدت معاهم شويه 
ام احمد: طيب يلا يا جماعه نسيبهم لوحدهم شويه 
كلهم قاموا معدا احمد امه بصتله بتسائل؟! 
احمد: انا قاعد وبراحتهم يتكلموا كأني مش موجود 
هنا نور ادخلت: اظن انهم لسه مخطوبين من حقهم يقعدوا ولو ربع ساعه حتي وبعدين احنا قاعدين جنبهم مش بعيد اظن ملكش عذر 
احمد ادايق منها لانها كسفته قدامهم 
وراح قعد معاهم الكبار اندمجوا في الكلام 
واحمد قاعد مش طايق نفسه بس لقي حد بيتكلم: انا مش حابه اتعامل معاك بس علشان اخويا فغصب عني ومينفعش واحنا بنتخانق كل الخناق دا فينفع نبقي.  صحاب عاديين 
احمد: حقيقي ولا انا حابب ببس عندك حق فعلا 
مر شهرين واحمد بيحاول يتدخل بين نغم ووائل بس نور دايما بتقفله كان دا عاوز يدمر العلاقه وهي الحامي الوحيد لعلاقتهم 
نغم: ايوا يعني يا وائل سفرك لأسوان دا لازم دلوقتي؟! 
ومسافر قطر لي؟ خد عربيتك 
وائل: ايوه لازم انتي عارفه ان دا مهم في شغلي جدا وعلي العربيه يا ستي فانا بتعب من السواقه وانتي عارفه فالقطر احسن 
نغم: قلبي مش مرتاح ينفع بلاش؟! 
وائل: متقلقيش يا حبيبي كلها اسبوع وارجع متخافيش 
نغم كانت بتفتكر كلام وائل الي قالوهولها من يوم بس ومستنياه يتصل 
فتحت فيس وبتقلب في البوستس 
وبوست بعنوان: رحم الله شهداء قطار القاهره واسوان وشفي الله مصابيهم 
رمت التلفون من ايدها واحمد دخل عندها: نغم مالك؟! 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى