رواية دميتي الحلقة الخامسة 5 بقلم سهيلة سعيد ونورا
رواية دميتي الحلقة الخامسة 5 بقلم سهيلة سعيد ونورا |
رواية دميتي الحلقة الخامسة 5 بقلم سهيلة سعيد ونورا
انجي : ازاي .. دة حتى مش عاوز يطلقني وقضية الطلاق شكلها هتاخد وقت طويل !!!
منصور : هقولك هنعمل ايه
( تاني يوم ، ف نادي ، جوة الچيم ، واقف خالد بيتمرن بوكس ب كل عصبية وغل ، يدخل منصور ، يشوفه صحابه ، يجروا عليه يرحبوا بيه ويسلموا عليه ، يشوفه خالد ، يوقف تمرين )
احمد : ايه ي عم مقلتش انك جيت ليه ????
منصور : سيبتهالكم مفاجأة ????
( منصور يلمح خالد الي باصصله ب غل ، يبصله ، يقرب عليه )
احمد : ربنا يسترها ????
مروان : في ايه ؟؟
( يقف منصور قصاد خالد ، ينتبه الكل ويقفوا يتفرجوا )
خالد ب تريقة : صاحبك وحشك للدرجة نزلت م السفر تشوفني ????
منصور : م الطيارة عليك ع طول ✈
خالد : عارف اني غالي عندك ????????♂
منصور : كنت .. ومش اغلى منها ☝️
( يسكت خالد ويفهم ان الموضوع جد ومش تريقة )
خالد : انا ………..
منصور : انت مصونتش .. لا صونت صاحبك ولا صونت اخته .. غرتك شهرتك ونسيت انت كنت ايه مش كدة .. ونسيت انا عملتك ايه .. بسيطة .. افكرك .. وقفت جنبك لحد م بقيت خالد عمران لاعب البوكس المشهور .. حتى اختى معزتهاش عليك ولما كلمتني وافقت .. وافقت عشان تصونها مش عشان تهينها
خالد : هي ………..
منصور ب زعيق : اسمعنييي ????✋
( يتخض الكل ويسكت خالد )
منصور : ورحمتك ي صاحبي لانك بالنسبالي دلوقتي ميت .. ل هدفعك تمن الي عملته فيها غالي .. ودراعها الي كسرتهولها واستقويت عليها هلبسك بداله بدلة جبس ☝️ وهعرفك معني القوة الي بجد .. بكرة هيكون عندك مُحضر م المحكمة بيبلغك ان اترفع عليك قضية خلع
( يتخض خالد )
خالد : خلع ????
منصور : سلام ي صاحبي ????
( يمشي منصور ، ييجي الليل ، منصور واخواته الولاد قاعدين ف كافيه بس من برة ف الشارع ، يقربوا نورا وشلة من صحابها وباسل ، يقعدوا ع ترابيزة ، صوت ضحكهم وهزارهم يملى المكان كأنهم قاعدين ف night club مش كافيه ، يلفتوا نظر الشباب )
اسر : مش دي نورا ؟
( يبص ساجد )
ساجد : اه .. هي
اسر ب اعجاب : يخربيتها كل مادا م بتحلو اكتر ????
منصور : هي مين دي ؟؟
ساجد : نورا بنت عمك سليم
منصور : بنت عمي سليم قاعدة مع شلة الاو**خ دول ؟!!!!
اسر : دي اقل حاجة عندها ????????♂
منصور ب صدمة : نعم .. انت بتهزر صح ؟!!!!!!
اسر : لا والله جد ????
منصور : هي مين فيهم ؟؟؟
اسر : الي لابسة بادي نبيتي دي ????
منصور : ايه المنظر دة .. دي ولا الي طالعة من مجلة !!!!
ساجد : مكانتش كدة والله كانت ادب واخلاق بس متعرفش ايه الي قلبها مرة واحدة ????????♂
منصور : ادب واخلاق ايه .. دي مش شكل واحدة عندها ادب واخلاق !!!!
اسر : ي بني هي بقت اعوز بالله من تصرفاتها خربانة ع الآخر .. هو عمك مات من شوية ????
منصور : عمي مات بسببها !!!!!!!!
اسر : بيقولوا كدة ????????♂
منصور : وهو عشان عمي مات تصيع بالمنظر دة ????
ساجد : فكك ي عم الله يهديها
منصور : وفين امها من كل دة ؟؟
ساجد : أمها انيل منها مش فالحة غير أنها تهتم ب نفسها أما بناتها لأ ????????♂️
منصور : وانتوا متصرفتوش ليه ؟!!!!
اسر : نعمل ايه يعني ????
منصور ب عصبية : تكسروا رقبتها ????
اسر : انسى دي محدش بيقدر يحكم عليها
منصور : يعني ايه محدش بيقدر يحكم عليها ملهاش كبير يعني ????
ساجد : ي بني فكك بقا احنا مالنا ????
منصور ب زعيق : بطل ام الكلمة دي يعني ايه فكك شايفين لحمكم عريان قدامكم وتقولي فكك ????
( يقوم منصور ويشوط الكرسي وراه ، يتخضوا اخواته ، يقرب ع نورا )
منصور : قومي
( تبصله نورا ب استغراب وبرود )
نورا : نعم ؟!
منصور ب نفاذ صبر : قوووومي ????
( يقف باسل قصاده )
باسل : انت تعرفها عشان تتكلم معاها ؟!!!!
( منصور من غير م يبصله يزقه يقعده ع الكرسي تاني ويشد نورا من وسطيهم )
نورا : ايه دة انت اتجننت اوعاا ????
( يقوم باسل يشدها منه ويضربه بالبوكس ف وشه ???????? )
اسر : ينهار اسود ????
( يمسك منصور دقنه وبعدها يضرب باسل شلوت يوقعه ع الترابيزة وع صحابه ، يقرب اخواته وييضربوا صحاب نورا الولاد وتقلب خناقة ، يقرب منصور ع نورا )
منصور : امشي احسنلك ????
نورا : امشي فين انت مين اصلاً عشان تقولي كدة لو مبعدتش عني انا هصوت والم عليك الناس ????
ساجد : نورا دة منصور اخويا امشي ابوس ايدك ????
نورا : اخوك ولا ابوك ماله بيا اصلاً !!!
منصور ب عصبية : هتمشي بالزوق ولا امشيكي بالعافية ????
اسر : منصور اهدى والنبي ✋
نورا : مش ماشية ف حتة والي انت عملته دة مش هعديه بالساهل عشان تكون عارف ☝
منصور : ي بنتي امشي انا مش عاوز المسك ????
نورا : طب ابقى اعملها تاني عشان والله ………… ????
( قبل م تكمل تلاقي نفسها متجرجرة من دراعها ع العربية )
نورا : ايه دة اوعاااا ????
منصور ب زعيق : اركبي ????
نورا : لأ ????
ساجد : نورا بالله عليكي تركبي وكفاية فضايح بقا
نورا : مش راكبة ي ساجد وانتوا الي عملته الفضايح دي ☝️
منصور : قلت اركبي اخلصي ????
نورا : قلت لا ومتحكمش عليا انت فاهم ????
( يضربها بالقلم ، تتصدم نورا واخواته )
نورا : ااه !!!!!!!!!!
اسر : احيه ????
نورا ب صدمة : انت اتجننت ????
منصور : قلة أدب مش عاوز وتركبي العربية بدل ورحمة ابوكي القلم التاني مش هتحسي ب وجعه غير وانتي ف المستشفى ي نورا ????☝
( تخاف نورا وتركب غصب عنها ، يركب ساجد جنبها واسر يسوق ومنصور جنبه ع اخره ، ف الطريق ، يرن فون نورا )
نورا : الو .. ايوة ي باسل
( يبصلها منصور ف مراية العربية )
نورا : اه كويسة متقلقش .. ولاد عمي .. اه .. طيب لما اروح اكلمك .. باي
( تقفل نورا )
منصور : انا شفت كتير وقليل بس مشفتش ف بجاحتك صراحة ????????♂
نورا : بجاحتي !!!!!
منصور : اه بجاحتك بتكلمي شاب قدامنا كدة عادي !!!!!
نورا : وانتوا مين اصلاً .. حد فيكوا سأل فينا قبل كدة لما هتيجي حضرتك تعاتب وتحكم دلوقتي .. بزمتك انت عرفتني اصلاً .. اظن سألت حد من اخواتك قبل م تقوم وتعمل الشويتين دول ولا انا حتى اعرفك ولا افتكر شكلك ????????
منصور : شويتين !!! تمام ماشي ????
( يوصلوا عند بيتها ، تنزل نورا وينزل منصور )
نورا : ع فكرة مد ايدك عليا دة انا مش هعديه عشان تكون فاهم بس ☝️
منصور : هو انتي لسة شوفتي حاجة دة الي جاي انقح ????
نورا : نعم !!! قصدك ايه بقا ????
منصور : قصدي تخرسي خالص وتخلي ليلتك دي تعدي ع خير احسنلك واتفضلي ادخلي بيتك
نورا : انت بتهددني ؟؟
منصور : اه بهددك
نورا : طب عشان تكون فاهم انت مش هقدر تمشي كلمتك عليا اوك ☝
منصور : انتي قلتيها من شوية .. انتي متعرفنيش ولا تعرفي ايه الي انا اقدر عليه .. حتة عيلة زيك م انهاردة هعرف المها .. وهعرفها يعني ايه معنى كلمة حدود وأدب .. وان سمعت انك خرجتي تاني مع شلة الاو**خ دول هيكونلي معاكي تصرف مش هيعجبك ي نورا .. اذا كان عمي مات وملحقش يربيكي او مقدرش .. انا هقدر ????☝????
( يمشي منصور ، تفضل نورا واقفة زي مهي مصدومة من كلامه ، تدخل البيت )
خديجة : تتحسدي .. راجعة بدري ليه !!!!
نورا : هو انتي كنتي تعرفي أن منصور ابن عمي رجع ؟؟
خديجة : انا معرفش أن ليكي ابن عم اسمه منصور اصلاً ????
نورا : امممم ????
خديجة : اشمعنا ؟
نورا : بسأل
خديجة : تعالي اقعدي جنبي
( تبصلها نورا ثانيتين وبعدين تروح تقعد جنبها )
خديجة : ليه مبقتيش تتكلمي معايا زي الاول .. مبقتيش بتحكي ولا تطلعي الي جواكي .. ليه خليتي بينا مسافات وانا كنت أقرب واحدة ليكي ي نورا ????
( تسكت نورا بصالها ب حزن وخيبة امل فيها .. ????)
خديجة : نورا .. ي بنتي انتي !!!!
نورا ودموعها بتنزل : ايه ؟
خديجة : بتعيطي ????
يتبع..
لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حمزة للكاتبة ميمي عوالي