Uncategorized

رواية كسرتني قوتك الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة سعيد

 رواية كسرتني قوتك الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة سعيد

رواية كسرتني قوتك الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة سعيد

رواية كسرتني قوتك الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة سعيد

( يقرب يشدها من دراعها يوقفها )
ريناد : اييه !!
سليمان : في ايه انتي بتتكلمي معايا كدة ليه وايه الي جابك هنا اصلاً ؟؟!!!!!
ريناد : الي زيك مينفعش معاه غير كدة ????
سليمان : ايه الي انتى بتقوليه دة !!!
ريناد : اختي تبقا جودى .. فاكر جودي .. الي انت كسرت قلبها وهينتها قدام ضيوفك من 3 سنين .. فاكرها .. ي سليمان باشا ????
( يفتكر سليمان )
سليمان : ااااه .. يعني هي معرفتش توقعني زمان ف كانت مسلطة بقا حضرتك عليا مش كدة ????????‍♂
( يسقف )
سليمان : لا برافو بجد ????????
ريناد : انت حيوان فعلاً زي م هي قالت ????
( تسيبه وتمشي ، يشدها من دراعها ب عنف )
سليمان : لا لا مش زي م هي قالت ⁦☝⁩ انا انيل م الي هي قالته .. وبكتير ????
( تشيل دراعها منه وتمشي ، ف كافيه ، قاعدة جودى سرحانة ، يقرب شاب يقعد معاها )
جاد : حبيبي
( تبتسم جودى ، يديها وردة ???? )
جودي : جميلة ????
جاد : انتى اجمل ⁦❤⁩
جودى : تسلملي ????
( تضير وشها وتسرح تانى )
جاد : جودى
جودى : نعم ؟
جاد : مالك .. حاسك مضايقة ????
جودى : لا لأ .. بس الفرح قرب خلاص وفي حاجات كتير لسة مجبنهاش ف تفكير بس ????
( يمسك ايدها )
جاد : كل حاجة هتتحل ان شاء الله متقلقيش ????
جودي : ان شاء الله ????
( سليمان سايق عربيته بيفتكر اليوم الي قضاه مع ريناد وان أد ايه كان شايفها ملاك )
سليمان : بقا انتي تلعبي عليا انتي واختك .. وربي ل اخلي حياتكم جحيم ????
( يبجي الليل ، ف بيت سليمان ، واقف مع بباه )
عابد : ليه تكلم رغدة بالاسلوب دة .. انت عارف هي تعبت اد ايه عشان تعملك الحفلة دي ؟؟
سليمان : والله من واجبها ان انا اطلب وهي تنفذ ????
عابد : دى مرات ابوك مش خدامتك ????????‍♂️
سليمان : وانا ابنك .. وقريب همسك الشركة وهي تعتبر شغالة عندى خليها تتعود بقا ع اسلوبي ولو مش عاجبها تتفضل مع السلامة الباب يفوت جمال مش جمل ????
( يمشي سليمان ، يروح وراه ابوه )
عابد ب زعيق : سليمان ????
( يقف قدامه يوقفه )
عابد : انت ليه انانى كدة ومبتفكرش غير ف نفسك .. عمرك ف مرة فكرت ف مشاعر الناس عمرك فكرت نتيحة افعالك دى هتحسسهم ب ايه .. انا عاوز اعرف حاجة واحدة بس .. الي زيك عندهم قلب ؟
( تدمع عين سليمان )
سليمان : وانت لما رميتني ف مدرسة داخليه واما كنت بتعب كنت بتيجي تشوفني ؟؟
( ميردش )
سليمان : ولما اتكسر دراعي جيت تطمن عليا .. فكرت ترجعنى البيت لحد م اخف حتى .. ولما سافرت 3 سنين .. فكرت ولو مرة تيجي تشوفني .. وبتنزل نفس البلد ل شغل ولا بتعبرني .. لو كنت انا معنديش قلب ف قلبك انت للناس مش ليا انا ⁦☝⁩????
عابد : بص ل تصرفاتك الاول .. دى تصرفات حد يطاق .. مسألتش نفسك ليه انا ابوك ومش عارف احبك .. مع الكل كويس الا انا ✋
( تطلع رغدة ع الصوت )
عابد : مفاتش ع رجوعك اسبوع وخاربلي الدنيا .. منين م رجلك بتخطي بتجبلي المصايب معاك .. انا عمري م افتخرت بيك ك ابن ابداً ????
سليمان ب زعيق : وانت فاكر ان انا فخور بيك ك اب .. للاسف معنديش اختيار .. انت الي خلفتنى وانت الي مجبر تتحمل مسؤليتي .. لو كنا مش هنقدر نعيش مع بعض بحب .. يبقا نتأقلم بقا ع الكره ????????‍♂
( يمشي سليمان )
عابد : سليمان .. تعالى هنااا ????
( ميردش سليمان )
عابد : سليمان ااااه ????
( عابد يمسك قلبه هيقع ، تجري رغده تسنده )
رغدة : عابد ????
( يطلع سليمان يركب عربيته ويمشي )
رغدة : انت كويس ؟؟
عابد : اه .. هاتيلي چاكيت البدلة والدوا من جوة ????
رغدة : م بلاش نروح لو انت تعبان نأجل الحفلة دي مش مهم ي عابد ????
عابد : لا انا كويس .. يلا عشان منتأخرش ع الضيوف
رغدة : حاضر
( تجيبلوا حجاته وينزلوا يركبوا العربية ويمشوا ، جودى وجاد يخرجوا م الكافيه ، يركب جاد سكوتر وتركب جودى وراه )
جاد : ماسكة كويس ؟
جودى : اها ????
( يمشوا ، ف الطريق ، عند عابد )
رغدة : متأكد انك كويس م كنا مرحناش احنا ????
عابد : لو مرحتش سليمان هيخربلي الدنيا هناك ويعمل مشاكل مع الناس
رغدة : ربنا يهديه ????
عابد : يارب
( عند جاد ، جودى تحضنه اكتر ماسكه فيه ، يلف يبصلها ويبتسم )
جودى ب خضة : حاسب ????
رغدة : عابد ????
( تخبط العربية الاسكوتر ، تترمي جودى ع الرصيف ع دراعها وتنزل دماغ جاد ع الرصيف ، يعدى الوقت ، ريناد ف البيت ، يرن فونها )
ريناد : الو .. ايوة انا .. ايه مالها اختي ????
( سليمان ف عربيته ، يرن فونه )
سليمان : الو .. حصل ايه .. حادثة .. طب هما كويسين ؟؟
( ف المستشفى ، جودى ف العمليات ، برة واقفة ريناد ، تقرب جاسمين )
جاسمين : ايه طلعت ولا لسة ؟؟
ريناد : لا لسة جوة ????
جاسمين : اختك دى ع طول متصابة كدة .. وجاد حصله حاجة ؟
ريناد : جاد اتوفى ????
جاسمين ب خضة : ي قلبي .. مات ????
( ف نفس المستشفى بس مكان تانى ع افضل ، واقف ابو سليمان قدام العمليات ملفوف دراعه ودماغه ، يخرج الدكتور )
الدكتور : انا اسف جداً .. المدام اتوفت .. البقاء لله ????
( يتصدم عابد وتنزل دموعه ، ف قاعة الفندق برة ، واقف سليمان وف ايده كاس ???? وحسام واقف معاه )
حسام : انت رجعت تشرب تاني ؟!!!
( ميردش )
حسام : انت ي بنى مش زعلان ع الي حصل ؟!!!!
سليمان : لا وازعل ليه .. دة مات دة عاش .. دى الحياه .. كلنا رايحين متأفورش ي حوس ????
حسام : يخربيتك انت معندكش دم ????
سليمان : لا معنديش ????
نادر : دى كانت مرات ابوك مش حزين عليها ولو حبه بس ؟!!!
سليمان : ابويا كل شهر كان بيغير واحدة .. هقعد انا بقا احزن ع كل واحدة تموت وتعيش .. فكك ي عم ????
( تقرب بنت )
فاتن : حبيبي يلا
سليمان : يلا ي بيبي
( يمشي سليمان ، يشده حسام )
حسام : تعالى هنا ع الاقل الغي الحفلة وبلغ الناس ب الي حصل ????????‍♂
سليمان : تؤ .. انهاردة يومى اوك .. ف ياريت متحاولش تفسد المود بتاعي .. ومتقلقش ابويا مش هيزعل كتير ع الي ماتت .. امى لما ماتت بعدها ب 3 شهور اتجوز .. 3 شهور .. 3 شهور ي استاذ حسام .. والله م في حد حزين هنا غيرك .. يلا ي قلبي اتأخرنا ????
( ف المستشفى ، ريناد وجاسمين قاعدين قدام اوضة العمليات ، يطلع الدكتور يجروا عليه )
ريناد : عاملة ايه ي دكتور طمنا ؟؟
الدكتور : عدت مرحلة الخطر ونقلناها اوضة عادية متقلقوش .. عن اذنكم
( يمشي الدكتور )
جاسمين : انتي لحد دلوقتي معرفتيش مين الي خبطهم ؟؟
( ابو سليمان واقف عند الطوارئ الي فيها مراته والمحامى بتاعه واقف معاه )
عابد : قولهم اني هتكفل ب كل مصاريف المستشفى والعلاج .. ولو احتاجه ل اي حاجة يبلغوني ف وقتها
المحامي : تمام
عابد : هما ايه احوالهم المادية ؟؟
المحامى : ع حسب معلوماتى ان ظروفهم المادية بسيطة .. البنت كانت شغالة ف مكتب والولد كان مهندس الكترونيات .. كانوا مخطوبين وهيتجوزوا كمان كام يوم .. البنت خرجت م العمليات وكويسة .. بس الشاب اتوفى
( يضايق عابد )
عابد ب حزن : بلغهم عزايا .. واديهم الكارت بتاعي عشان لو احتاجوا حاجة يكلموني .. ولما اخلص هنا هبقا اروح اعزيهم ب نفسي ????
المحامي : تمام .. حضرتك مش محتاج اي مساعدة هنا بالنسبة للمدام ؟؟
عابد : لا .. مستنى استلمها .. قلت ل حسام يقول ل اخواتها .. زمانهم عرفوا
( ف بيت عابد )
روان ب صويت : اختى .. رغدااااااا ????
يوسف : ماتت ????
*( نوقف لحظة .. يوسف شاب وسيم ، بشرته خمرية ، عيونه بني ، طوله متوسط وجسمه متوسط ، شعره بني طويل ، عنده ٢٢ سنة ، روان تبقا اخته عندها ٢٣ سنة والاتنين اخوات رغدة .. نرجع تاني )*
حسام : الحادثة كانت جامدة ????
يتبع ……..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى