روايات

رواية حلال الأسد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

أيه لحظه أن الموبيل بتاعها بينور راحت عليه وتفجأت بـعشرين مكالمه من حلا…
أيه اتسحبت ودخلت اوضتها وقفلت الباب ورنت علي حلا ….
أيه بهدوء.،،،،،،،  السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
حلا وهي بتسرح شعر معتصم،،،،،  وعليييكم السلام  ،  وعلي فكره ألاهتمام مبطلبش.
أيه،،،،  اسفه والله يا حلا مكنش معايه الموبيلى.
حلا بأبتسامه،،،،  عادي يا ايوش بهظر معاكي،  هو في حاجه ولا أي؟
أيه ومكنتش عيزه حد يعرف،،،،،  لاء يا حلا كنت بره البيت مش اكتر.
حلا،،،،  طيب اصل انا قلقت عليكي انك مجتيش قولت اطمن بقي.
أيه،،،،  تسلميلي يا لولو.
معتصم،،،،  يا أبله حلا حسبي ودني اكلتيهااا بالمشط.
حلا بضحك،،،،  طب اشوفك بكره يا أيوش في رعايه اللله.
أيه،،،،  مع السلامه.
أيه قفلت الموبيل وسندت علي السرير بحزن وقلق….
أيه سمعت تخبيط علي الباب،،،،  اتفضل..
ساره دخلت وشيله صنيه أكل،  أيه قامت شالتها منها بسرعه،،،،،  يا بنتي ميت مره اقووولك متشيليش حاجه.
ساره،،،،  أيه هو أي الموضوع انا مش مرتاحه.
أيه،،،،  يوووه يا ساره اقعدي كبري كدا في الموضيع.
ساره،،،،  اخص عليكي يا أيه وانا ألي بقول انتي ألي فيهم.
أيه وبتغير الموضوع،،،، اه صحيح جبتي الجلبيه لماما.
ساره بضحك،،،،  اسكتي يا أيه دا انا بدهالها وتقولي مجايب ابني بقي،  وقولها يا ماما دي هديتي ليكي علش..،  ولسه مكملتش وتقولي فلوووس ابني يختي  ،  وربنا انا أحترت معاها مش عرفه اعمل أي!
أيه،،،،،  ماما طيبه وأكيد مش هنقدر نغيرها من اول لازم نحاول يا ساره.
ساره،،،  طيب كولي عايزه الصينيه تخلص ماشي.
أيه بأبتسامه رغم عنها،،،،  حاضر يا قلبي.
ساره طلعت وأيه أترمت علي السرير وبدأت تعيط حست أنه شيله حمل كبير ومخبيه علي أهلها حسه بذنب.
فجأه جت رساله علي الموبيل وعملت صوت…..
أيه فكرت حلا بس لقت رقم غريب وكاتب ” لنا لقاء “
أيه بأستغراب،،،،  هو أي دا بقيييي!
««في فيلا الدكتور عبد الكريم التوهامي»
كان سراج الدين رايح يطمن علي معتصم انه نام ذي ما حلا اكدت عليه….
دخل سراج الدين أوضه معتصم وبيغطه كويس وقبل ما يخرج لقي كراسه الرسم بتاعت معتصم حب يتفرج عليها،  دخل البلكونه وقعد علي الكرسي وبدأ يتفرج ويضحك علي الرسم الطفولي المرح،،،،  ههههههه يعيني راس الراجل قد جسمه مرتين هههه دنتي فضيع يا عصوم..  دنه يقلب في الرسم لحد اما لقي ورقه منفصله عن الكراسه مسكها وحط الكراسه علي سور البلكونه بس قبل ما يقرئها الهوا كان شديد والكراسه خفيفه لدرجت انها طارت ووقعت عند الفله بتاعت أسد.
سراج الدين،،،،،،  مصيبه معتصم هيقلب البيت كله.
سراج نزل علشان يجيبها ( ملحوظه:  سراج لسه معرفش ان فس سكان في الفيلا لانها كانت خاليه).
طلع علي السور ونط الناحيه التانيه وشغل كشاف الموبيل،،،،  يا تري هي فيييين!
وهنا عين سراج متشوف ألي النور ويلاقي خمسه حوليه والنور قاد….
سراج الدين من الصدمه مقدرش يتكلم….
أما في مكتب أسد فوق لقي حد بيخبط….
أسد بعمليه،،،،  اتفضل.
أسيل دخلت وقفلت الباب.،،،،  هاااي اسد.
أسد أستغرب وجودها وكان لبسها ديق ومش مقبول.
أسد بنبره حاده،،،،  أسيل انا مش فاضي لو عيزه حاجه قولي لسيف وهو هيقولي.
أسيل،،،،  توء توء دا انا جايه أخد كتاب من المكتبه هنا وهخرج علي طول.
أسد اتنهد وسكت وكمل شغل بس سمع دوشه تحت.
أسد خرج بسرعه من المكتب وأسيل وراه وسيف كان نازل من علي السلم ولقي أسيل خرجه من مكتب أسد باللبس ده وكان مضايق منها جداً..
الحرس ومش سيبين سراج خالص.
أسد وقفهم،،،،،  فييي اي بس.
سراج وكان وشه في أثر الدم من الضرب.
الحرس،،، حرامي يا أسد بيه نط من علي السور ومسكناه والبوليس جاي.
سراج وبحرك أيده بصعوبه،،،  ل لاء انا ج جركم م مششش ح حرااامي ااااه.
أسد وبص نحيه السور وعرف انه ممكن يكون قريب معتصم،،،،،  هاااتوا بسرعه علبه ألاسعافات،،،  أسد سنده وقعده علي كرسي وسيف صبله كوبايه ميا.
أسيل بقلق،،،،  أسد في أي.
أسد بص لسيف ألي راح مسك أسيل من درعها ودخلها جوه وبعصبيه،،،،،،  افهم انا جوزك ولا الخروف إلي بقرووووون.
أسيل،،،،،  جري اي يا سيف!
سيف،،، اطلعيي فوق ولما ارجعلك هعرفك في اي.
سيف طلع بعصبيه وأسيل طلعه علي السلم بخنقه قبلتها حمتها العزيزه نجوه ألي شهقت اول ما شافتها باللبس ده،،،،  نهارك ازرق يا أسيل أي اللبس ده!
أسيل بضيق،،، انا طلعه مش الكل بقي عليا اي ده.
نجوه كانت مش عيزه مشاكل ونزلت تشوف في اي.
أسد،،،،،  هههههه تعيش وتاخد غرها يا دكتور.
سراج بتعب،،،،  الله يسمحك يا عم مش هقول غير كدا.
سيف وكان بمسح علي وش سراج بالقطنه،،،،،  دا اخوك معتصم ده سكر والله اسد بيدربه بوكس.
سراج،،،،  كدا ضمنت ان اخويه هو ألي هيروقني هههههه اصل بسرق منه حجات كتير في الخباسه.
احد الحرس وجاب كراسه الرسم،،،،  اتفضل يا بيه.
أسد اخد الكراسه وقعد يقلب فيعا بضحك،،،،  مستقبل معتصم مبهر علي فكره ههههههههههههههههه
سراج بضحك،،،،  يبقي اكيد شفت الرسمه ألي فيها راس الراجل اكبر من جسمه مرتين ههههههه صح.
أسد،،،،،  هههه صح.
نجوه كانت فرحانه ان ابنها اتغير بدأ يضحك مش زي ألاول لما قايل العيله دي،،،،،  حط العصير يا عوض وتكل علي الله.
الخادم حط العصير ومشي…
نجوه،،،،  معلش يبني اصل أسد مشدد الحراسه هنا.
سراج بأحترام،،،،  لاء يا أمي دا انا ألي أسف والله مكنت اعرف ان الفيلا اتسكنت،  اصل اليومين دول انشغلت شويه.
أسد بأبتسامه،،،،  ولا بهمك يا دكتور دا احنا اتشرفنه بمعرفتك.
سراج الدين،،،،  دا انا ألي ازدت شرف والله يا أستاذ أسد وكان ألقاء حميمي بصراحه ( وكان سراج بيحط أيده علي وشه بضحك)
ضحكوا كلهم ووصلو سراج الفيلا…
في صباح يوم جديد…….
سلمي خرجت وراحت الجامعه وقابلت مياده صحبتها كاالعاده….
مياده وسلمي وهما في المدرج….
سلمي،،،، انا سمعت يا مياده غيروا الدكتور ماجد هو ده صحيح!
مياده،،،، معرفش والله زي زيك بس يكون احسن لو عملوا كدا دكتور مش مظبوط كدا.!
سلمي،،،ربنا يهديه بقا يا مياده.
هنا دخل شخص ووقف علي المنصه والكل ألتزم الصمت…
مياده بصدمه،،،، سلللمي.
سلمي بصدمه زيها،،، هووووه
مياده،،،، اشطا اوي كدا منظرنه بقي وحش بسبب علقه امبارح ألي مش كملت ههههه.
سلمي،،،، اسكتي اسكتي وطي صوتك.
الشخص ده مسك الميك بجديه،،،، السلام عليكم ورحمه الله وبركاتوا احب أعرفكم بنفسي، انا الدكتور سيف الوكيل طبعاً الدكتور ماجد أعتذر عن اكمال المنهج العام ده وانا همسك بداله، اتمني اننا نلتزم بالحضور لأن أنا مبحبش التسيب وكمان محدش هيدخل بعدي من ألاخر النظام عندي اهم حاجه لأني مش بحب أوقف عن الشرح بسبب التأخير تمام..
الطلاب،،،،،، تمام يا دكتور.
مياده،،،، ههههه دكتور حمش اوي.
سلمي،،، اسكتي لنطرد من اول محضره كدا!
بدأ سيف بالشرح وندمج……
بعد المحاضره ما خلصت وفي الكفيتريا…
سلمي،،،، لي شرح الفصل كامل كدا حرام وربنا.
مياده،،،، يا ستي سبيها علي الله وان شاء الله نذكر قبل ألمتحان هههه
سلمي،،، يا فشله بلاش كسل، انا هحاول ألم الفصل ولخص وبعتهولك.
مياده،،،، ربنا يخليكي للغلابه يا ستي…
بنت جت وقعدت بدون ازن،،، هاي بنات.
مياده وسلمي بأستغراب،،،،،، نعمم.
البنت ودتهم ورقه ،،،، في دعوه احنا عملنها في المكان…. وبتمني منكم تيجوا في عروض جمده علي الملابس ألي في الصور دي وأسعار هيله.
مياده بسرعه وبتبص في الورقه،،،، واااو جمال أوي.
البنت،،،، وفي أكتر، بكره في المكان ده اوك  ، سلاام بقي علشان ألحق اكمل الدعوه.
مياده بلهفه،،،،،،،، بصي كدا يا سلمي ألبس جميل اوي!
سلمي،،،،،، هو حلو اه بس بصراحه مش برتاح للعروض دي!
مياده،،، متبقيش فقريه بقي يا سلمي هنروح ونتفرج ها!
سلمي،،،،،، أممممم طيب هشوف كدا لو حلا رضيت هروح.
من بعيد،،،، صبرك علياااا.
««عند حلا في المسجد….
كانت بتدي الدرس العادي بتعها وطبعاً أيات كانت حضره وأيه جت متأخر….
أيه،،،، السلاااام عليكم.
الكل،،،، وعليكم السلام.
حلا،،،، اتأخرتي لي!
أيه،،، الموصلااات يا أختاه.
حلا كملت الدرس والكل مندمج وأول ما خلصت أيه خدتها في جمب..
أيه،،،، بصراحه كدا، انا اتخطفت امبارح.
حلا،،،، يا سلام وسبوكي تروحي كدا.
أيه،،،، هو بصراحه كان لوحده بس انا قدرت اهرب يا ستي وروحت بس خيفه يرجع يأذيني تاني يا حلا وخيفه علي اخويه!
حلا،،،، سبيها علي الله وتوكلي عليه وأهم حاجه ألذكر علشان مش يمسك ضرر.
أيه،،، ان شاء الله خير.
أيات بأبتسامه،،،، احم ممكن اتكلم معاكم اصل بصراحه مش عيزه اروح دلوقتي البيت مومل.
أيه،،،، اهلا وسهلا يا ق…، اي ده مش انتي ألي كنتي تعباته.
حلا،،،،، دي أيات.
أيات،،،، اه انا والحمد الله بقيت احسن شويه، وبصراحه فرحت اني جيت هنا وألاستاذه حلا كلمها جميل.
أيه،،،،، اه فعلا بستفيد منها جداً وشرحها بسيط وشعبي كدت هههههه.
أيات،،،، ههههه اه جدا ويدخل العقل بسرعه.
أيه موبيلها رن….، ألوو السلام عليكم يا حوده.
محمود،،، افرحي يا ستي جيلك عريس النهارده.
أيه،،،، لاء يا شيخ أحلف كدا هههه.
محمود،،، لاء وأي كمان محترم جدا جدا مكلامه تحسي كدا بصراحه ميتوصفش.
أيه،،،، مسم خلاص يا حوده متكسفنيش جايه فوريره.
محمود،،،، ههه طيب بسرعه علشان تساعدي ساررره ماشي.
أيه،،،، طيران وهكون عندك سلام.
حلا،،،، اي الموضوع.
أيه،،، احم عبال عندكم يخشي جايلي عريس، سلام عليكم.
أيات،،، ان شاء الله يكون طيب وابن حلال.
أيه،،، ان شاء الله.
«« في المستشفي عند سراج…
سراج في المكتب لأنه أعتذر عن دخول غرفه العليات لأنه مش هيقدر….
ريم دخلت بعد اما خبطت،،، هاي دكتور سراج.
سراج استغرب لأنها لبسه حجاب بس اندهش اكتر انها لبسه برضوا لبس ضيق بس غض بصره بسرعه….
سراج،،،، اهلا.
ريم،،، أي رئيك لبست الطرحه.
سراج،،،، اه بس ألي عايز يلبس الحجاب يلبسه من كله.
ريم بصعبنيات ،،، طيب ممكن تساعدني اصل انا معرفش حد يساعدني!
سراج وحس انه ممكن يساعدها فعلا! ونيته صدقه…
سراج بيتكلم واندمج خالص وهي فرحت انها كل شويه بيبصلها وهو بيشرح وانها قربت توصل للي هي عيزاه.
ريم،،،، وااو كلام جميل شكرا يا دكتور، بس ممكن طلب.
سراج،،، اتفضلي!
ريم،،،،، ممكن بس رقمك علشان لو احتجتك في حاجه.
سراج كان متردد جدا.
ريم،،، ممكن.
سراج،،، طيب بس لو احتجتي حاجه ضروريه بس.
ريم بمكر،،،، أكييد.
«««« في بيت أيه….
ساره،،،، ما شاء الله قمر يا أيه قمرررر.
أيه،،، شكرا أشكحتيني ههههه.
ام ايه دخلت لسرعه،،،، يا بنت يا أيه العريس وصل.
أيه كان قلبها بينبض بسرعه مش عرفه خوف توتر قلق.
ايه خرجت وقعدت بعد ما حطت العصير ومكنتش بتبص خالص كانت مكسوفه جدا!
محمود،،، تعالي يا أيه العريس عايز يقعد معاكي.
أيه مشيت وقعدت في ركن وكان العريس قاعد فيه.
زياد بسخريه ،،، اهلا وسهلا يا أيه كانت أخشي ان أتي متأخراً ههههههه
أيه رفعت رسها بصدمه،،،، هو انتي.
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى