روايات

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

 رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية صغيرتي الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

بعدما انهي زين الاتصال مع فهد غضب فهد بشده فهو بالرغم من ذلك كان زين صديقه المقرب فهو يحبه ويعلم ان بداخله انسان طيب ولكنه يظر عكس ذلك قرر الصعود الي غرفته ليصعد ثم يفتح الباب ولكنه صدم بشده عندما وجدها تقف علي الشرفه
فهد:رهف رهف انتي بتعملي ايه انزلي
رهف بصراخ:اوعي تقرب مني انت فاهم
فهد بقلق:خلاص مش هقرب اهدي بس وانزلي عشان خاطري
رهف بدموع :ملاهاش لازمه الحياه انا عايزه اموت ثم تحولت نبرتها الي غضب وبعدين انت ملكش خاطر عندي انت فاهم
فهد وهو يحاول الوصول اليها: طب ماشي انا ابن ستين كلب بس انزلي متضيعيش حياتك عشان واحد زيه يالا يابابا انزلي
كادت ان تتحدث لتنزلق قدميها وتصرخ بذعر ولكن في اقل من ثانيه كان يسحبها فهد من خصرها بسرعه ليسقطا ارضا حيث كانت رهف تسقط فوقه وتتشبث في عنقه بخوف شديد رفع فهد رأسه ليجدها هكذا ليبعدها عنه برقه ثم حاوط وجهها بيده :انتي كويسه
رهف بدموع:لي سبتني اعيش انا كنت عايزه اموت
ابعدها فهد عنه برقه ثم نهض ليقف وجذبها لتقف ايضا ثم جذبها الي صدره لتحتضنه بقوه بدون وعي وتبكي بحرقه:ا انت بتعمل معايا كده لي اهئ انا مش قادره استحمل ا انت بتعاملني وحش اوي
فهد بهدوء:تصرفاتك متنرفزش
رهف:ا انا لما بتعصب بقول اي كلام علي الفاضي و ولما ضربتك بالقلم مكنتش في وعي انا غلطانه واسفه كمان بس والنبي طلقني وسيبني ارجع بيتنا والنبي
كاد ان يرد ولكن رن هاتفه ليجده محمد
فهد:الو
همس ببكاء:فهد والنبي الحقني
فهد بقلق:همس مالك بتعيطي لي
عندما استمعت رهف الي اسم شقيقتها ابتعدت عنه بقلق واضح علي ملامحها
همس :الحقني بابا واقع علي الارض وقاطع النفس خالص
فهد:اي طب اهدي اهدي ووانا جاي دلوقتي حالا ثم اغلق الهاتف
رهف بقلق:في اي يافهد همس مالها في اي
فهد بتوتر:ا اصل باباكي تعب شويه
رهف :اي بابا لا والنبي وديني عنده ابوس ايدك يافهد
فهد وهو يهدأها:بس اهدي اهدي هوديكي ادخلي البسي بسرعه بس عقبال مااتصل بالاسعاف واحنا نحصلهم علي المستشفي
بعد مرور دقائق في منزل همس كانت وصلت سياره الاسعاف لتنقل محمد الي المستشفي ذهبت همس معهم في السياره وبعد فتره قليله وصلوا فهد ورهف
هرولت رهف الي همس بدموع:همس بابا ماله ياهمس بابا
همس وهي تحتضنها:بابا تعبانه اوي يارهف تعبانه
ابتعدت عنها رهف بقوه :لا لا بابا مش هيموت صح ثم نظرت الي فهد :فهد والنبي خليه يصحي وانا والله والله هسامحه ومش هقوله بكرهك بس خليه يفوق والنبي ضمها فهد بحنان وهمس :هشش اهدي ياحبيبتي اهدي بابا هيبقي كويس ان شاء الله ضمته هي بقوه وكأنها تستمد منه الامان حتي خرج الطبيب
ليهرول اليه الجميع
اي يادكتور طمنا
الدكتور:مكدبش عليكوا لما جه هنا كان النبض ضعيف جدا بس الحمد لله قدرنا ننقذ الموقف وشويه وهيفوق اتمني ميبقاش في اي ضغط عليه عشان هيتعبه
فهد بأرتياح:تمام يادكتور شكرا
رهف بدموع:ممكن ادخله لو سمحت
الدكتور:اه اكيد بس هما خمس دقايق
رهف بفرحه:حاضر حاضر ثم دلفت سريعا وجلست علي الكرسي امام فراشه مسكت كفه بكفها الصغير وقبلته برقه: لتتحدث معه بدموع بابا حبيبي انا رهف بنتك المجنونه اللي لسانها اطول منها ثم بكت بحرقه وقالت اللي قالتلك مش مسامحاك بس والله يابابا هي بتحبك وقالت كلام وهي مش في وعيها بس بس انا نفسي اعرف لي عملت كده لي بالسرعه ديه الاقي نفسي متجوزه ومن مين واحد معندوش قلب وعنده في نفس الوقت ثم ابتسمت من بين دموعها اه والله شخص غريب اوي مره قاسي مره حنين مش قادره افهمه ابدا يومين وحصلي كل ده بس مش موضوعنا المهم انك تفوق والنبي يابابا عشان خاطري
يالا كفايه كده يارهف
التفت الي مصدر الصوت ولم يكن سوي معذبها
رهف:سيبني شويه مع بابا
فهد:لا كفايه كده يالا عشان متتعبهوش اكتر
رهف بطاعه:حاضر
خرجت رهف لتجد شقيقتها تجلس بدموع وشرود
رهف:همس انتي كويسه
فاقت همس من شرودها:ها اه انا كويسه بابا عامل اي والنبي انا عايزه ادخله
فهد:مينفعش ياهمس احنا كده هنتعبه باباكي هيبقي كويس يالا قومي عشان هتيجي معانا لحد ما باباكي يفوق
همس بخجل:لا انا هفضل مع بابا عشان لو فاق واحتاج حاجه شكرا
فهد بحزم:لا طبعا مينفعش اسيبك لوحدك وانا موصي الممرضين لو فاق يتصلوا بيا يالا ومفيش نقاش
همس:حاضر ثم ذهبوا جميعا الي فيله فهد
فهد لهمس:همس كنت محتاج اتكلم معاكي شويه
همس:اتفضل
نظر الي رهف ليقول بامر:رهف اطلعي اوضتك عشان محتاج اتكلم مع همس
رهف بشك:تتكلموا في اي
فهد بحزم:رهف مش كل مره تتناقشي معايا في كل حاجه لما اقولك اطلعي يبقي اطلعي
نظرت له بغضب وغيظ ثم صعدت الي اعلي
فهد:تعالي ياهمس نتكلم في المكتب
ذهبت همس خلفه ليدلفوا الي مكتبه ليجلس فهد علي الكرسي خلف مكتبه وهمس امامه
فهد:زين عمل اي وازاي سابك
همس:ها ه هو اتجوزني وكان ناوي ينتقم مني بس طلقني ومأذنيش
فهد:همس انتي بتحبيه
همس بتوتر:اي لا لا مش بحبه
فهد:مش عيب
همس بعدم فهم:هو اي اللي مش عيب
فهد:انك تحبيه
همس :و ومين قال اني بحبه
فهد:عيونك
سقطت الدموع من عين همس لتهز رأسها بنعم:ايوا يافهد بحبه بس مش هينفع لانه بيحب رهف
فهد:ومين قال انه بيحبها
همس:نعم اومال مين اللي هددها واي اللي خلاك تتجوزها مش كل ده عشان كان بابا خايف من زين لانه بيحب رهف وهي مش موافقه عليه
فهد:بس ديه الحقيقه زين مبيحبش رهف
همس:ازاي
فهد:هحكيلك بصي ياستي انا وزين كنا صحاب جدا من ايام الكليه وزين كان دايما يحكيلي عنك انتي واختك وقد اي بيحبكوا زي اخواته بالظبط لحد ما في يوم زين قابل واحده وحبها جدا بس للاسف هي كانت مش كويسه واللي عرفته انها بتتقرب منه عشان توصلي لاني معروف من ايام الكليه وانا عمري ما كلمت بنت او ارتبطت ببنت فهي عشان احنا اصدقاء حاولت تتقرب منه عشاني وجاتلي في يوم وقالتلي بحبك وانا صديتها وروحت حكيت كل حاجه لزين بس هو من قهرته قطع علاقته بيا ومن يومها وهو بيحاول ينتقم مني مع انه عارف ومتأكد اني مليش ذنب بس ممكن القهر يخليكي عايزه تنتقي من اي حد حتي لو ملوش ذنب المهم في مره رهف جت لوالدك الشركه وانا شوفتها منكرش اني اعجبت بيها وكانت في كل مره تيجي بيزيد اعجابي اللي اتحول لحب بدأت اراقبها واعرف عنها كل كبيره وصغيره بس اللي كان مانعني اتقدملها فرق السن وفي يوم زين عرف من واحد كنت مشغله معايا بيراقف رهف اني بحبها حب ينتقم مني عشان كده هو كان عايز يتجوزها باي طريقه الموضوع ده محدش يعرفه غيرك ياهمس
همس بدموع:ي يعني هو فعلا مش بيحبها
فهد:صدقيني انا اكتر واحد فاهم زين وبقولك ايوا مش بيحبها
همس:شكرا اوي يافهد بجد ريحتني
فهد:متقوليش كده وربنا يهديه انا متأكد انه في يوم هيرجع زين بتاع زمان بس الصبر
همس:مستعده اصبر عمري كله بس يحس بيا
فهد:ان شاء الله يالا بقي انا هطلع لاختك اللي هتشلني ديه عشان هنام وهخلي الداده توريكي اوضتك
همس:فهد خلي بالك من ررهف هي طيبه وعلي نياتها بس لسانها مسحوب منها شويه
فهد:ههههههه حاضر ادعيلي ربنا يقويني عشان انا صبري قليل يالا تصبحي علي خير ثم صعد كلا منهم الي غرفته فتح فهد باب الغرفه ليجد رهف تنام بعمق ابدل ملابسه ليتوجه نحوها ويضمها اليه بحب ثم ذهب في ثبات عميق ايضا
يتبع ….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى