Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الخامسة 5 بقلم إيمان المهدي 

اليوم التالي بعد الظهر 

تصل بريق مقر الشركه بعد انتهاء محاضرتها 

تطرق باب المكتب 

مساء الخير يامستر

جاسر. ببرود. اهلا. وصلتى 

بريق لأ لسه

جاسر هنهزر 

بريق  يعنى انت بتسألنى إذا كنت وصلت وانا قدامك 

جاسر بغيظ. تمام. خدى الأوراق دى وخلصيها بسرعه

بريق. بس يامستر كل دا هخلصه لوحدى ازاى. وكمان دا يخص  موظفين غيرى

جاسر والله ان كان عجبك. 

بريق  بغيظ حاضر  وهى تخرج من المكتب وانا ال قولت أكيد مفطرش وجبتله سندوتشات معايا

جاسر استنى عندك 

بريق. نعم 

انت بتقولى أنك جايبه سندوتشات معاكى

بريق بإبتسامه  أه تحب تفطر 

جاسر  ياريت 

بريق. ثوانى هجبلك 

جاسر مش مصدق انها هتجيبله سندوتشات بعد ما ضايقها بكثرة الشغل …

طيب أنا أعمل معاها ايه  كل ما افكر اضايقها 

الاقيها بتضحك  وتنسى ال قولته  

هو فعلا فيه ناس قلبها طيب وصافى ومفهوش حقد 

أنا أقرب الناس دمروا حياتى وعيلتى وحرمونى منهم 

بس بريق بنت  صافيه ونقيه وكل تصرفاتها بعفويه بدون ترتيب ولا تصنع 

بريق يامستر 

جاسر. هاااا 

بريق. ال واخد عقلك. بكلمك وانت ولا هنا … اتفضل السندويشات

جاسر. شكرا روحى خلصى شغلك  

بريق. ليه هو انا مش ….

جاسر. انت ايه بريق أنا مصدع روحى انجزى شغلك وخالى حد يبعتلى قهوتى  

تخرج بريق.  هو أهبل ولا ايه هياكل سندوتشاتى كلها وانا لأ. يخربيت بخلك ياشيخ اومال لو مكنش دا اكلى

تقى. بريق ياحبيبتى. مالك انتى اتهبلتى 

بريق. اهلا يا ست تقى 

تقى. مالك يابنتى أول مرة اشوفك مضايقة كدا 

بريق. انامضايقه لا خااالص أنا بضحك ومبسوطة كمان

تقى. انت خايفه تقولى انك مقدرتيش على  مستر جاسر

وهو ضايقك بترصفاته

بريق مين قال كدا لا انسى مستحيل يقدر عليا  وانا هعرفه مين هيا بريق 

لو عملتيها يابريق وغيرتى جاسر  يبقى تستحقى لقب بريق الأمل. كان هذا آدم

تقى مستر آدم انت هنا

آدم أه وسمعت كلامكم ياريت فعلا تقدرى تغيرى جاسر

وتخليه يظبط تصرفاته أنا نصحته كتير بس للأسف جاسر مبيسمعش لحد

بريق. متقلقش يامستر انا غير وكمان إياك تنسى ان خليتك فرفوش 

آدم.  وياريتك مخلتينى بقيت عامل زى الأهبل وهيبتى راحة بين الموظفين    بس لازم تفهمى ان  جاسر غير آدم 

أنا داخله اخلص شويه اوراق 

جاسر ادخل

آدم ياسيدى على الناس ال بتاكل لوحدها

جاسر آدم عايز تاكل تعالا من كلام كتير 

آدم يا ستار عليك اومال لو مكنتش صاحبك 

وهو يتناول ويأكل حلوة السندوتشات جايباها منين 

جاسر دى جايبهالى بريق 

آدم  معقول جايبهالك مخصوص. 

جاسر. أكيد لأ طبعا 

آدم  يعنى انت اخدت علبه اكلها كلها  وسيبتها 

جاسر. تصدق هاي ممكن تكون مأكلتش 

آدم. يابرودك يا أخى

جاسر آدم تحترم نفسك. وبعدين هيا ادتهالى تتحمل بقا محدش قالها تبقى كريمه زيادة

آدم. ربنا يصبرنى هعليك. المهم كنت عايزك ف موضوع

جاسر.  ارغى 

آدم. ارغى. ماشى. من الآخر. عايز اتجوز 

جاسر. وانا مش خاطبه 

آدم. جاسر. أنا مش بهزر

جاسر ولا أنا 

آدم. أنا بحب تقى  وعايزة اتجوزها

جاسر. تقى بنت كويسة مشكلتها انها مصاحبه المجنونه ال برة

آدم.  طيب ما أنا صاحبك 

جاسر. قصدك ايه 

آدم.  ههههه ولا حاجة بس عايز اقولك ان المجنونه ال برة مناسبة جدا

جاسر.  مناسبه لإيه بالظبط مش فاهم 

آدم. وهو يخرج من المكتب.  مناسبه تبقى بريق الجاسر   وتعملك سندوتشات كل يوم وانت تاكلها من غير ما تسأل فيها 

جاسر. هو آدم اتجنن ولا ايه  .. أكيد بيتكلم كتير مع المجنونه بريق

بعد وقت  يخرج جاسر من المكتب  

انتى خلصتى الشغل ال طلبته 

بريق. أه خلصته 

جاسر طيب يالا 

بريق. يالا فين 

جاسر.  ايه انت ناسيه أنك ايه بقيت ساعات العمل بتكمليها ف الفيلا 

بريق هاااا أه. طيب اتفضل وانا هنزل 

جاسر  فهم ان بريق مش عايزة تنزل معاه عشان بتخاف من الأسانسير

مش معقول بنت ف سنك وبتخاف تركب الأسانسير

بريق. والله شئ ميخصكش ولعلمك أنا مبخفش 

جاسر. ميخصنيش ويقترب منها أنا كل حاجة هنا تخصنى 

بريق   إلا أنا وتتركه تنزل مسرعة على سلالم الشركة

جاسر والله لأعلمك تكلمينى ازاى 

فى الفيلا

داخل المكتب 

جاسر  اتصليلى بشكرى

بريق. شكرى مين دا

جاسر.  شكرى ال حضرتك كلمتيه امبارح وقولتيله جاسر بيه مشغول وبوظتيلى سهرتى 

بريق أصل أنا 

جاسر.  أصل وانت هااا  طيب روحى ياشاطرة اتصلى بيه يحضر ال انت عارفاه 

بريق. انت عارف عقاب ربنا فى الموضوع دا

جاسر  ميخصكيش وانجزى كلميه دلوقتى قدامى

بريق. يامستر اسمعنى

جاسر. بصوت مرتفع   بريق اخلصى

بريق بخوف. حاضر حاضر. الووو أيوا يازفت….

 جاسر انت بتقوليله زفت 

بريق  اقوله ايه يعنى 

جاسر. استاذ شكرى

بريق. نعم ليه بقا ان شاء دا شغال هشك بشك …

جاسر بضحك هشك بشك هاااا انجزى يابريق

بريق. اووووف.  ايوه يا استاذ هشك …. شكرى 

مستر جاسر عايز تحضرله الطلب بتاع امبارح بنتين يا هشك هااا

جاسر. يضحك بصوت مرتفع قوليله تلاته 

بريق.  ايييه تلاته ليه هتعمل بيهم ايه دول

جاسر. بتريقة.  ملكيش دعوة 

بريق.تكلم نفسها 

ايه الوظيفة ال تدخل جهنم يخربيتك يامستر آدم انت السبب كان لازم اقول يعنى ان هقدر عليه 

جاسر  سمعتك على فكرة هتفضلى كدا كتير انجزى قوليله

بريق.  طيب ايوا يا استاذ انت ابعتله تلت بنات 

هااا كدا ارتحت 

جاسر.  لسه

بريق    ايه تانى

جاسر هتحضريلى مكان السهرة وتطلبى المشروبات

بريق.  نعممم !!!  لا كدا كتير يستحيل امسك المنكر دا بإيدى  دا حرام

جاسر. والله دا شغلك ولو مش عايزة تمسكى المنكر خالى فتحى يساعدك بس انت ال تحضريلى كل حاجة تخص سهرتى

بريق.  بقا كدا تمام يافندم 

جاسر. أنا هنزل النادى ساعتين وارجع الاقى كل حاجة جاهزة

بريق. بخبث بس كدا عيونى (شكلها ناويه على مصيبه)

جاسر. مش مطمنلك

بريق. ابدا والله أنا هعمل المطلوب منى وزيادة شويتين

جاسر.  لا يااختى اعملى المطلوب منك وبس بلاش الشويتين واياكى الليله تبوظ يابريق زي ال قبلها

بريق. متقلقش كله هيبقى تماااام

جاسر. لما نشوف

يخرج جاسر من الفيلا وتستعد بريق للمصيبه التاليه

بريق.  هيييه استعنا على الشقا بالله ان ما خليتك تبطل  تمشى فى الطريق دا مبقاش بريق

وتمسك هاتفها  الوووو لو سمحت محتاجة بودرة صراصير  قصدى اسهال وابعتهالى على العنوان دا

(ربنا يستر عليك ياجاسر من ال هيحصلك)

بعد وقت يرجع جاسر للفيلا 

بريق  اهلا يامستر كل حاجة جاهزة زي ما طلبت ودقايق وضيوفك يوصلوا

جاسر.  بريق انت سخنه. 

بريق انت ليه بتقول كدا 

جاسر. أصل أول مرة تعملى المطلوب منك من غير مجادله

بريق.  اهم حاجة عندنا راحتك يامستر

جاسر.  راحتى ربنا يستر

بريق. مستر جاسر انت جاى من النادى أكيد مجهد أنا عملتك عصير فريش ياريت يعجبك اتفضل

جاسر.  غريبة  ماشى ياستى بريق شكرا

بعد دقايق يرن جرس الفيلا

بريق. تقريبا ضيوفك وصلوا … اتفضلوا يابنات مستر جاسر موجود جوا 

بريق. تضحك بخبث. مستر جاسر ضيوفك وصلوا استأذن أنا بقا

جاسر  بخبث مش حبا تقضى معانا السهرة 

بريق.  لا شكرا مليش فيها 

جاسر. طيب مع السلام….   ااااااه 

بريق بخبث. مالك يامستر فيك ايه.  

جاسر.  بطنى. بطنى هتموتنى مغص شديد 

بريق.  لا حول الله يارب السهرة باظت

ينظر جاسر لبريق بوجع. انت ال عملتيها 

بريق.  أناااا عملت ايه بس يامستر أنا معرفش بتتكلم عن ايه

جاسر بألم.  لاياشيخة وانا أقول جابت الأدب والطاعة دى كلها منين ماشى يابريق انت ما وريتك

بريق  يامستر كفايه ال انت فيه انت فيك حيل تتحرك

جاسر. الله يخربيتك انت عملتى فيا ايه

بريق.  صدقنى ولا حاجة وتنظر للبنات اظن مستر جاسر زي ما انتم شايفين مش قادر يقف على حيله ياريت تتفضلوا من غير ما طرود

جاسر. والله لأبريكى يابريق 

بريق. لما تقدر تقف الأول

 استنوا يابنات أنا عارفة ان ظروفكم وحشه وان اليوم بيفرق معاكم وطبعا انتم ليلتكم اضربت

انتم ملكوش ذنب فى كدا وطبعا مستر جاسر ميرضهوش

جاسر.بألم.  قصدك ايه يامجنونه

بريق.  كل خير يامستر. وتخرج من در ج مكتبه الفلوس 

وبتعدهم  ولا اقولكم خدوهم كدا ببركتهم وبالسلامه انتم

جاسر. انت يامجنونه دول عشر آلاف  جنيه 

بريق. بضحك فداك يامستر وبعدين البنات حلوين ويستاهلوا ومتقلقش المرة الجايه هيعملولك تخفيض 

واكملت بضحك دا إذا كان فيها مرة جايه اصلا

جاسر.بتعب هقتلك يابريق. والله لأنتقم منك ااااه بطنى

بريق.  هههههه تعيش وتاخد غيرها ياباشا

اروح أنا ارتاح. أصل اليوم كان متعب جدا 

 تصبح على خير  يامستر 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!