Uncategorized

رواية أسطي قلبي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

 رواية أسطي قلبي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن
رواية أسطي قلبي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

رواية أسطي قلبي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

_ الو عدي معايا 
_ ايوا مين
_ انا رحمه 
_ رحمه مين! 
_ امم بدأنا زهيمر؟
_ طريقه الكلام الدبش دي مش غريبه عليا،  رحمه بجد! 
_ للاسف 
_ طيب في حاجه ول اي… حصل حاجه لعمو ، اجيلك؟! 
_ اي يا عم انت بالع رديو،  انا برن عشان شغل 
_ شغل؟! 
_ بقلك اي عشان انت ديقتني،  انا لقيتلك مكان عشان المشروع بتاعك،  هبعتلك العنوان ورقمه في رساله لو عايز تشوفه يعني،  لو مش عا… 
_ لا عايز عايز،  ابعتي 
_ تمام 
_ ممكن اسال سوال 
_ نعم 
_ مين معايا؟! 
“تقفل الخط”
_”بضحك ” ههه مجنونه وربنا 
مين دي يا عدي  وبتضحك لي؟
= رحمه بنفسها يا شق ده كده حلوت اوي 
_ تعالي بس يا چو معايا ونشوف الموضوع ده بعدين 
= فين؟ 
_ تعالي بس هفهمك في طريق،  وانتي يا شمس خليكي هنا عشان لو وصلو في اي وقت تمام 
“بديق وفضول”  تمام يا عدي 
_____________
# اي يا زفته جيباني علي ملى وشي لي 
نضفت ايدي في الخلقه ومديت ليها التلفون: 
_ خدي ابعتي الرقم والعنوان ده لرقم ده بسرعه 
# جيبي يختي اصل انا الخدامه بت… 
ده تلفون بابا صح؟ 
بصتلها ببرود وكملت شغل: 
_اه تلفونه 
# ودقيقه “عدي ابني”  اممم شكلو في مصيبه من ورايه 
_ بت اعملي زي ما انا قلتلك وانتي ساكته وبطلي رغي 
# قلتلك جيبي تلفون جديد وتعالي افهمك عليهم لكن كائن الذكوري الي جواكي ده مبيسمعش الكلام 
_ اشتري تلفون عشان اي ان شاء الله،  انا في اي ول في اي وكمان انا معايا واحد الحمد لله مش بقول الو،  خلاص 
# “بتريقه”  مش بقول الو خلاص…  يخربيتك فصيله انتي مسميه ابو زراير ده تلفون، اهو  تسمعي اغنيه  تصوري،  تفتحي نت او تسمعي مسلسل تسلى يعني 
_ لما ابوكي يتجوز هبقي اعمل الي بتقولي عليه ده حاضر
# يلا يا زباله 
_ وكمان مفيش عُمال بقبضهم، غير اني لازم اعمل حسابي لواحد مزنوق فيهم كفلا الشر وغير المصريف الى عليا دى واجيب ل عمر كل الي نفسه فيه وبعدها بقي يحلها حلال 
# مشكلتك يا رحمه انك بتقدمي الناس قبلك في كل حاجه حتي علي حساب نفسك وحياتك 
_ لما تكوني مسؤله عن عيله كامله هتعرفي ده،  دول عالتي يا ايه الي لازم اقف في ضهرهم  وساعدهم ده وجبي 
اشرف بدموع:  ربنا يخليكي لينا يا معلمه 
_ اهو ده واحد إتبريت منه خلاص عشان بعيط زي النسوان،  امشي يلا كمل شغل 
اشرف:  حاضر يا معلمه حاضر 
# ههه ربنا يخليكي لينا يا اسطى الكوكب كلو 
_ هييح،  ربنا يعيني عليكو 
وتلفون اي بس،  مش كفايه محمد الي مصدعني اغانى ده ومبحرمش ابدا مهما زعقت فيه 
# والله يا حوم انتي الي كئيبه وقرفنا في عشتنا حِزن 
_ مكنش من شويه ربنا يخليكي لينا 
# تؤ كنت بثبيتك 
_ ههه ماشي يختي،  تشربي معايا شاي 
# لاء انا هرجع البنك،  كانت استراحه غداء،  ده انا هتنفخ سلام 
_ خدي بالك من الطريق يا بت 
# طااايب. 
______________
_”بفرحه ” شكرا جدا علي تعونك معانا يا استاذ بلال 
بلال:  والله يا بني شكرا ليك انت وربنا يخلينا الحج عبدو بركتنا علي المعرفه الحلوه دي والمعلمه الي دلتني عليك ربنا يصلح حالها يا رب. 
_ “ببتسامه”  هي رحمه اقصد المعلمه هي الي قلتلك عني وكده 
بلال:  انا كنت عايز ابيعها باي شكل من مده طويله خصوصا انها مبتجبش اي ارباح ليا يبني وانا مبروحش الجيزه غير من فتره لفتره عشان نسايب بنتي وهو الي عرض عليا المحل ده ووفقت علي ضمنته بس جيه بخساره جه محل يلف علي رقبته البعيد. 
_ ههه فرحت اني تعرفت عليك يا استاذ بلال والله،  ومتقلقش المحل مش هيجي عليا بخساره ول حاجه موقعه حلو جدا وخصوصا انه قريب من شركتي كمان 
بلال:  طب الحمد لله يبني ربنا يقدم الي فيه الخير،  وان شاء الله بعد بكره نيجي نوقع العقد سوى ومبروك عليك المحل
_ هو عادي لو  الناس وصلو دلوقتي لاني في موقف صعب 
بلال:  عادي يبني براحتك المحل بقي بتاعك خلاص. 
قرب يوسف من ودانه وهمس: 
=” بين انه الميكانيكيه وقعت في شباكك،  متيجي توقع معانا بالمره احسن “
بص لي عدي بمكر ورد ببتسامه وصوت هادى: 
_”تصدق فكره “
بستغراب: 
= عدي انت مجنون ول متهزرش؟! 
بلال:  في حاجه يبني،  لو عايزين ترجعو في كلمكو انا معنديش مانع 
_ لاء يا استاذ بلال احنا اشترينا خلاص،  بس كنت عايز اطلب منك طلب كده عادى؟ 
……………… 
ترن ترن ترن 
عبدو:  الو 
_ احم عمو عبدو معايا 
ضحك بصوت وقال: 
عبدو : اي كنت متوقع صوت انعم شويه يرد عليك 
ابتسم عدي باحراج ورد: 
_ والله يا عمو كلك نظر 
ضحك تاني: 
عبدو:  ربنا يهديها بنتي الشقيه دي واشفكو في بيت واحد كده قبل ما اموت 
_ بعد الشر عنك يا عمو،  ربنا يديك الصحه 
عبدو:  المهم انه المعلمه مش في الورشه دلوقتي 
_ انا مكنتش رانن عليها،  انا كنت برن اشكرك علي الي عملته معايا بس 
عبدو:  انت هتصيع عليا يولد،  انا مش صغير 
_ منقدرش نقول كده والله 
عبدو:  علي العموم لما ترجع هبقي اخليها تكلمك،  وتلحلح كده..  عايز موضوعك معاها يخلص انهرده 
_ ههه والله هي الي منشفه دماغها انما انا شاري عادي 
عبدو:  ههه ربنا يجعلها من نصيبك يا رب 
_ طيب يا عمو انا لازم اقفل دلوقتي لاني جالي مكالمه شغل 
عبدو:  في حفظ الله يبني 
…….. 
_ الو يا شمس 
الناس وصلت يا عدي،  اعمل اي 
_ هبعتلك العنوان الي انا فيه وتعالي معاهم بسرعه 
حاضر مسافه السكه. 
_____________
_ وحشتني 
عمر:  وانتي كمان اوي 
_ عامل اي في المدرسه،  اوعي حد يكون بديقك 
عمر:  لا مفيش حد يقدر يعمل كده معايا وانتي موجوده جمبي 
مسكت كتفه بهدوء وثقه: 
_ عايزك تكون رافع راسك ديما وواثق في نفسك واي حاجه تعوزها اختك في ضهرك ديما وعايزك تخلص السنه دي وتجبلي مجموع افتخر بيه العمر كلو فاهم 
عمر: صدقيني عمري ما اخزلك ابدا،  ربنا يخليكي ليا يا كل الي ليا 
_ هحبك اكتر من كده اي يبشا،  مهو مينفعش كده 
ضحك بهدوء ومسك ايدها واتكلم بحنيه وفخر: 
عمر:  ايدك مبتوجعكيش؟  متعبتيش من الشغل ده يا رحمه؟ 
_ صدقني مرتاحه،  متقلقش عليا و كمان الحج عبدو مبتقلش عليا وكمان ده شغلي،  حد يقول لشغل لاء 
عمر:  متخرجيني من هنا واساعدك،  انا مش عايزك تتعبي كل ده لوحدك غير مصريف المدرسه الداخليه،  انتي مش حمل كل ده 
_ عمر انت اهم من كل حاجه في الدنيا عندي،  وعايزك متكلش همي اختك ب100 راجل ومحدش يقدر يقرب منها ول يتعرضلها 
مش احنا قولنا هنحارب سوي صح 
بصلها بلمعه خفيفه في عينه وابتسامه:  
عمر:  صح 
_ يبقي متقلقش،  هي سنه…  سنه وهتيجي تعيش معايا العمر كلو زي ما قلنا 
عمر:  اكيد 
_ يبقي نذاكر ونهتم بدروسنا ونشوف ورانا اي اتفقنا 
عمر:  اتفقنا يا اسطي حوم 
_ ههه والله انا حبه مهنتي عشان لقبك القمر ده 
عمر:  وانا بحبك انتي 
_ لاء انت هتتحضن وهتتباس كده يا جدع،  تعالي ههه 
خرجت من المدرسه وركبت موصله وسندت راسي علي الشباك  وانا بدعي ربنا انه يقف جمبه ويخفف عنه ويوفقه،  هو الي بقيلي من عائلتي وناسي وقريبي،  هو اخويا وحبيبي وسندي وضهري واول ما يخلص انا هرتاح وبصيت لسما زي كل مره وقولت ببتسامه 
“الحمد لله يا رب،  علي نعمه الرزق والعائله والصبر..  الحمد لله علي نعمه النسيان كمان…  الحمد لله دائما وابدا” 
في المساء… 
_ واخيرا يا جدعان خلصنا،  واخيرا هنام 
الحمد لله والله،  عجبهم المكان وشكرو فينا جدا رغم اننا لسه بدأين وشركه صغيره وكده،  حقيقي فرحت،  اروح اخد دوش واناااام لسنه جايه 
= انتو لسه بتقولو يا هادي يا كتكوت انت وهيه،  فوقوا كده 
_ اي الي جاب الود الرزل ده معانا يا شمس مروحش لي
والله يا سيدى معرف هو محسوب علينا غلط اصلا 
= هموت من خفه الدم 
_ ههه اسكت بقي لاني مبسوط مضيعش عليا فرحتي 
غمز ببتسامه: 
= مبسوط عشان الصفقه ول صاحب الصفقه يا معلم 
_ ههه لتنين 
= ههه والله ما حد هيجب اخرنا غيرك 
بصتلهم شهد بستغراب ومقاطعه: 
قصدك اي يا چو ،  م حد يفهمني في اي 
= الباشا يا ستي… 
ترن ترن ترن 
مسك التلفون بلهفه وخرج 
_ عن اذنكو بقي 
= ههه يا رايق بيه،  لما اجي هصتادك. 
في اي يا عم متفهمني 
= يا ستي  الورشه الي بيصلح فيها العربيه هي الي جابت لي الشغل وكده فهو مبسوط يعني 
يسلام، وهو عدي عينه هتلمع كده لما يرن عليه صاحب الورشه
= هكدب مثلا، وانتي مالك يا بومه اصلا، تعالي اما نروح اتاخرنا
خلاص يا عم يلا، انا مش قادره اناقشك اصلا  
_ الو
_ انت مجنون!  اي الي انت قلته لعمو بلال ده! 
يتبع ……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى