Uncategorized

رواية حبي وعشقي وغرامي الفصل الرابع 4 بقلم كاريمان باسم

 رواية حبي وعشقي وغرامي الفصل الرابع 4 بقلم كاريمان باسم

رواية حبي وعشقي وغرامي الفصل الرابع 4 بقلم كاريمان باسم

رواية حبي وعشقي وغرامي الفصل الرابع 4 بقلم كاريمان باسم

– غزل حبى وعشقى وغرامى وحشتيني جداً……… 
صمتت غزل و لم ترد عليه وفقط اخذت تبكى بصمت. 
أوس بحزن / والله يا غزل انتى فاهمه الحصل غلط. 
غزل بصوت مبوح/ غلط ازاى هاا.. رد عليا غلط ازاى انا عمر ما هكدب عينى يا أوس.. انا حبيتك من كل قلبى و انت تقريبا كنت بتمثل انك بتحبنى كل الحب الشوفته بعينك ده كان كدب و تمثيل..و فى الاخر كسرت قلبى بكل سهولة بعد كل الحب الكان بينا. 
أوس / والله يا غزل انا مظلوم.. والله يا حبيبتى انا مظلوم.. انا عارف ان الشوفتيه بعينك و سمعتيه صعب جدا و يكسر قلبك جامد و مفيش اى زوجة تتقبله على نفسها خالص بس.. بس المفروض بعد كل الحب البينا ده تسامحينى مع انى مظلوم و ان لو حتى تفتكرى كل الحصل معانا و الايام الحلو الكلها حب و عشق و غرام يمكن تخليكى تغفريلى و لو حتى شوية. 
غزل بألم / بفتكر و كل ما افتكر قلبى بيوجعنى اكتر. 
أوس و هو يحاول ان يكبت دموعه / والله يا غزل انا مقدرش على بعدك انا يحصلى حاجه فيها وربنا ما اقدر اعيش من غيرك وحياة منة وشهد ما تبعدى عنى…………….. 
نظرت غزل لطفلتيها التؤام فهما صغار جداً و نائمين كالملائكة و ابتسمت بحزن لهم و اخذت تبكى.
فقال لها أوس / طب فاكرة يا قلبى يوم قراية فتحتنا و لا خطوبتنا الكلها جنان و بعديها فرحنا و الكان اجمل يوم فى عمرنا انا وانتى و بقيتى مراتى بحق و حقيقى ساعتها قولت ليكى كلام مهم و انتى كمان و وعدتينى وعد هاا فاكرة يا مراتى و حبى وعشقى وغرامى. 
فاخذت غزل تبكى بحزن و قالت / فاكرة طبعا.
و صمتوا هما الاثنان و اخذت تتذكر هى و أوس من بداية قرائة فاتحتهم…………………………………….. 
________________________
Flash back…….. 
يوم قرائة الفاتحة…………
-لولولولولولوى. 
كانت هذه زغروطة والدة غزل السعيدة جداً بعد تعرف العائلتان على بعض و تحدث أوس و غزل قليلا مع بعض على انفراد ليتعرفوا على بعض اكثر و كان الجو مليئ بالمزاح و معاكسة أوس لها و شهد تنظر لأوس من بعيد و تغيظه و تقول بهمس / كفاية محن.. فقد كان أوس سيفقد اعصابه منها و غزل تضحك عليهم و بعد ذلك تمت قراية فاتحة غزل و أوس و اخذ الجميع يهنئهم . 
فقال أوس بهمس لغزل / مبروك علينا يا عشق. 
غزل بابتسامة جميلة و بخجل / الله يبارك فيك يا أوس. 
أوس / والله أوس منك عسل. 
غزل بخجل و بهمس/أوس بتكسف بس. 
أوس / حاضر يا قلب أوس هسكت. 
فجأة شعروا شهد تجلس بينهم هم الاثنان و تقول بهمس / هو ايه المحن بتاعكم ده. 
أوس / مش محن قولنا وبعدين امشي من هنا هو مينفعش اقولها كلمتين على انفراد براحتى. 
شهد لغزل باستعطاف/ غزلتى حبيبتى مش عايزانى اقعد جنبكم انتى كمان ولا ايه. 
غزل / لا طبعا. 
شهد باستعطاف/ طب اتصرفى مع جوزك المستقبلى الظالم ده. 
غزل و قد تاثرت من شهد و قالت بتاثر لأوس/ خلاص سيبها يا أوس علشان خاطري تقعد جنبنا فيها ايه. 
أوس و هو يستغفر ربه/ قاعد جنب اتنين اطفال والله.. فيها يا غزل ان مش هعرف احب فيكى و هتقعد تقول محن. 
شهد/ طب ما هو محن فعلا اكدب يعنى. 
غزل باندفاع/ لا ده حب يا شهد.
نظر لها أوس بحب و شهد بفرحة من داخلها بان غزل تحب اخيها و هو يحبها هو ايضا جداً.. فخجلت غزل من الذى قالته فقال أوس لشهد و هو ينظر لغزل/ هو فعلا حب و مش بس كده لأ هو كمان عشق و غرام. 
نظرت له غزل بخجل و قالت/حصل هو فعلا حب وعشق و غرام. 
شهد/ مش كفايه كده محن بقى سبتكم نص دقيقه اهو عايزين اكتر من كده ايه. 
أوس و هو يحاول ان يسيطر على اعصابه حتى لا يقتل اخته/ اللهم طولك ياروح.. لا كتر خيرك يا حجة شهد نردهالك فى الافراح. 
اخذت غزل تضحك عليهم وفعانقت شهد غزل و قالت/ ان شاءلله يا أوس سيبنى بقى احضن تونزى براحتى. 
أوس بعصبية و بهمس / نعم يا ماما.. نعم يعنى انتى مش عايزانى احب فيها و تحضنى فيها انتى لا طبعا يلا سيبى مراتى. 
شهد و هى تعانق غزل اكثر و تغيظ اوس و تخرج لسانها له و تقول / نو انا هفضل فى حضن تونزى.. و اخذت تقبلها و اردفت/ وبعدين لسة مبقتش مراتك. 
أوس و هو يحاول ان يكبح غضبه و غيرته/ شهد انا مش بهزر يلا كفاية كده اديكى اهو بوستيها و حضنتيها يلا بقى خلاص كده.. وبعدين هى مراتى و غمز لغزل و قال/ مش كده برضه يا حبى. 
غزل بخجل / ايوة فعلا هو كده. 
نظر لها بحب خالص و هى اخذ قلبها يرقص من الفرحة من انها و جدت حب عمرها الذى يغير عليها بشدة و هى تغير عليه بجنون و لكن لم يراه أوس بعد… بعد فترة من الحديث بين العائلتين و المزاح فجأة وصلت لغزل رسالة من أوس على هاتفها ففتحتها و وجدت محتوها/ بحبك و مش اي حب عشان هو مش حب و بس ده حب و عشق و غرام و قلب اتسرق و عقل طار و روح انسحبت و بقت اسيرة عيونك????
احمر وجه غزل من الخجل و اخذ قلبها يدق بعنف لا تعلم كيف تعبر عن حبها الشديد له فكتبت له بتوتر و
ارتباك /بحبك موت…خلاص سرقت قلبى و عقلى بقيت روحي و حبيبى وعمرى فى كلام كتير فى قلبى ليك مش هقدر اقولوا دلوقتي لكن هتعرفه يوم فرحنا ان شاءلله. 
نظر أوس للرسالة و اخذ يبتسم لها بحب وعشق وغرام و بعث لها رسالة اخرى / اوعدينى انه مهما حصل متسبنيش ابدا. 
غزل / وعد عمرى ما هسيبك ابدا مهما
يحصل.. اوعدنى انت كمان انك متحبش غيرى و روحك متبقاش اسيرة لعيون حد تانى ????
ضحك أوس على الرساله و رد عليها بحب/ وعد يا عشق انا عمرى عمرى ما احب غيرك و لا روحي تبقي اسيرة لغيرك انتى وبس….. 
بعد فترة من الحديث مع بعض على الهاتف بدون ان يأخذ أحد باله و بعد ذلك ذهب أوس هو و عائلته لمنزلهم فقد تأخر الوقت.. اما عند غزل فوالدى غزل اخذوا يشكروا فى أوس و عائلته جداً و غزل كانت سعيدة جداً لدرجة انها دلفت غرفتها و اخذت تقفز على فراشها بفرحة كالاطفال و تغنى بفرحة اغنية لعمرو دياب/ وإنت معايا ميشغلنيش الناس
فرق الإحساس أجمل بكثير
وإنت معايا بشوفك أحلى الناس
دي حقيقة خلاص ما فيهاش تغيير
باين حبييييت أيوه أنا حبيت
حبيت الدنيا اللي بتضحك لي معاك على طول
باين حبيت أيوه أنا حبيت
وبشوف في عينيك الفرحة اللي تخليني بقول
إتأكدت إن أنا ما اقدرش أعيش
غير وأنا وياك وهقول لك إيه
ده مفيش ثانية تعدي ماتوحشنيش
وإرتحت معاك طب أسمي ده إيه
باين حبييييييت أيوه أنا حبيييت
حبيت الدنيا اللي بتضحك لي معاك على طول
باين حبيت أيوه أنا حبيت
وبشوف في عينيك الفرحة اللي تخليني بقول
*************
اما عند أوس فهو ايضا كان سعيد جداً و اخذ  يرقص مع والدته و والده يضحك عليه و أوس يغنى بحب و فرحة كبيرة… وشهد تطبل و تغنى معه/ 
تاه البي لما لقاه خلاني مشيت وراه
وتعلقت بعيونو وتعلقت بهواه
والي بيحصلي ده مش حاقه طبيعيه
دا اخذ روحي وعنيه معاه
عمري ما سيبو انا لو عدا ميت سنه
عمري في يوم ما انساه
دا الي معاه ابتدا عمري
وفق كذا دالي سعادتي معاه
ياه حلوه حياتي معاه
الله عليه الله من السما جايلي اكيد
راح قلبي معاه وارتاح
واهي زادت الافراح ويربي تاني تزيد
بان الشوق في عيني بان والقلق والجنان
وان شفتو مع غيري بغير عليه كمان
ونسيت كل اللي كان
من يوم ما جاه وعرفتو
دا غير كل اللي شفتو زمان
***********
و اخذوا الاثنان يغنيان و يرقصان و والداى غزل و أوس ينظروا لهم بسعادة شديدة بانهما واخيرا وجدوا حب العمر لكن هم لا يعلموا انه ليس مجرد حب فقط فهو حب كبير و عشق حد الموت و غرام فى القلب يتعد الحدود………. ????❤ 
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى