Uncategorized

رواية وقعت في شباك صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم ميرولا ممدوح

 رواية وقعت في شباك صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم ميرولا ممدوح

رواية وقعت في شباك صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم ميرولا ممدوح

رواية وقعت في شباك صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم ميرولا ممدوح

ادهم دخل الاوضه بتاعته واول م دخل لقي رساله علي مكتبه، مسكها اول م قرأ اللي مكتوب ع الغلاف
( انا فرح وكنت عايزه اقولك حاجه قبل م امشي مقدرتش اقولهالك وانا عندكوا ف قررت اني اكتبلك الرساله دي )
مسك الرساله وفتحها وهو ايده بترتعش، هو مكانش عارف ليه اتوتر كده بس فتحها وإتصدم لما قرأ اللي فيها
كان مكتوب فيها:
( انا اسفه جدا بس انا بوظتلك التيشيرت الازرق اللي بتحبه لما انت زعقتلي اول امبارح انا كنت متغاظه منك وعملت كده، ده اولا ثانيا روح افتح دولابك كده في مفاجأه ليك سايباهالك، روح شوفها قبل م تكمل قراءة الرساله وبعدين تعالي كمل )
هو طبعا عينيه قلبت احمر م الغضب وراح يشوف الدولاب بتاعه فيه ايه، ولسه بيفتح فيه ولقي جردل ميه وقع عليه
ادهم بغضب _ مش هعتجك يا فرح وابجي شوفي مين اللي هينچدك مني المره دي
راح وقرأ باقي اللي مكتوب
( هههههه بهزر معاك ياعم متبقاش قفوش كده،
+ انا مبوظتلكش تيشريتك الازرق ولا حاجه انا رسمت ع التيشيرت الابيض بتاعك علشان كنت زهقانه ، اشوفك بقي ف وقت لاحق ده لو شوفتك يعني )
قفل الورقه وهو بيكلم نفسه = حسابك تجل جوي يا بنت خالي وانا اللي هحاسبك علي كل اللي عملتيه ده
_____________________
فرح وهي بتفتكر ف اللي كتبته لأدهم قبل م تمشي _ ههههه يااااااه كان نفسي اشوف منظره بس مكانش هيعتقني خصوصا بعد التلت قمصان اللي بهدلتهمله قبل ده هههههه، ياتري الميه كفته كله ولا كان المفروض احط ميه تاني ؟ يله بقي مش مهم هبقي ازودها المره اللي جايه هههههه
نزلت م القطر وبعدين ركبت تاكسي واخيرا وصلت، كان مشوار طويل اوي خصوصا اني بأتعب م المواصلات، يله بقي اديه اتقضي خلاص
رنيت علي مياده علشان اشوفها شويه
فرح _ الو يا مياده، تمام نشكر ربنا يا قمر وانتي اخبارك ايه
مياده = الحمد لله يا فرح، ايه مش عايزه تيجي ولا ايه هههههه
فرح _ يا شيخه قولي كلام غير ده هههههه
مياده = مش جايه قريب ؟
فرح _ انا جيت اهه هههههه
مياده = جيتي فين ؟
فرح _ جيت مصر
مياده بلهفه = طب انتي فين دلوقتي ولا مش هتقدري تطلعي انهارده علشان لسه جايه م السفر
فرح _ لأ طبعا يا بنتي ده انا متصله بيكي علشان اقولك نتقابل ههههه
= اشطا، هنتقابل فين بقي ؟
_ تعالي نروح المطعم اللي جمب الشركه ده
= حتي الاكل هاكله جمب الشركه، هي ورايا ورايا ولا ايه ههههه
_ معلش ياستي خليها عليا المره دي هههههه
= اشطا ف ثانيه اللا ثانيه واكون عندك
_ تمام مستنياكي، بس بسرعه وحيات ابوكي مش عايزه استني ساعه زي المره اللي فاتت
= امتي ده…… يااااااه انتي لسه فكره، ده انتي قلبك اسود اوي علفكره
_ طب انجزي بدال م اضربك فات نص ساعه اهه واحنا بنتكلم
= حاضر حاضر بغير اهه، سلام
_ سلام
وقعدت تفكر ف ادهم وف البنت اللي كان بيقول اسمها علطول وهو نام اللي اسمها زينب
فرح لنفسها = ياتري مين زينب دي، اكيد واحده بيخبها وماتت ولا حاجه علشان عمال يقول متسيبينيش يا زينب، يله بقي وانا مالي، اطلع من نفوخي بقي الله يخربيتك كده مش هعرف اشتغل بعد كده
_____________________
ادهم بغضب = انا لازم الاجي دليل وف اسرع وجت
جاسر بتوتر _ ب..بس يا ادهم الجضيه دي مجفوله بجااها كتير جوي
ادهم بغضب = ميخصنيش، انا مناسيش دم ابوي لحد دلوك، مسيري الاجي الدليل اللي هجطع بيه كل الشكوك وهخلي اللي عمل اكده من عيلة السروجي يبجي مرمي ف السجن
جاسر _ طب اهدي دلوك يا ادهم متعملش حاجه وانت غضبان، علشان بتبجي انت نفسك مداريش بتجول ايه
ادهم بغضب = روح شوف شغلك يا جاسر وسيبلي شغلي
جاسر _ زي م تحب يا ادهم ( وطلع )
____________________
سليم السروجي = ادهم الهواري لساتة بيدور علي دليل صُح ؟
نرجس _ ايوه يا سليم باشا
سليم = ماشي يا ادهم لما نشوف عاتوصل لأيه، انا عايز الاجي الدليل اللي يخلي عيلة الهواري تعفن ف السچن، ان ما ندمت اللي جتل اوب مأبجاش سليم السروجي
نرجس بتوتر _ طب حضرتك محتاج حاجه دلوجتي يا سليم باشا 
سليم = لأ يا نرجس متشكرك تاعبك جوي معايا
نرجس بإبتسامه _ تعبك راحه يا سليم باشا، عن اذنك
سلام = اذنك معاكي
سليم لنفسه _ مش معجوله كل المده دي ولساتي مش لاجي ولا دليل، اكيد حد مخبي الادله انا لازم اعرف الكل الحجيجه، هنتجم لأبويا يا ادهم وهنشوف مين اللي هيلاجي الادله جبل التاني
_____________________
ادهم نام وهو بيفكر ف فرح وف مقالبها اللي كان بيتنرفز منها اوي وإبتسم
ادعم لنفسه = مجنونه، انا بت خالي دي مجنونه، كويس جوي ان هيبجي بالي مرتاح من غير مجالبها دي هههههه
ادهم كان بيحاول ينام بس مكانش عارف م التفكير لحد م تليفونه رن
_ ترن ترن…..ترن ترن…..
ادهم بص للرقم بذهول
ادهم لنفسه = مين ؟!!!!…….. زينب !!!……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى