روايات

رواية من أنا الفصل الخامس 5 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الخامس 5 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الخامس

رواية من أنا البارت الخامس

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الخامسة

هنا خبط الباب ودخل المدير

الاء وبعدين مع جنااانك ده انتي هتقفليلنا الجرريدة كده

الاء،:في ايه حضرررتك

المدير خد باااله انه في حد عندها اتنفس بغضب وبصله و فتح عينيه من صدمته

قيس البحييييري مستحيييل اززاي ده

قيس بترركيز :انت تعرررفني

الاء اتصدمت :انت تعرررفه حضرررتك

المديرر :قيس البحيري المقااتل الرياااضي بطل العاالم مررة والوطن العربي اكتر من عشررين مرره

الاء فتحت عينيها :حضررت بتتكلم جد

المدير باستغرراب :هوو في ايه

قيس قعد وايديه على دمااغه الي هيتفرتك من الصدااع الي جاااله

ad

الاء بخوووف :قيس انت كووويس

المدير :حضررتك كوويس ده شررف لينا انك تدخل الجرريدة بتاااعتنا احنا لازم نأرخ الحكاااية دي من بعد اذنك وهيبقى سبق صحفي ما حصلش انك عااايش

الاء :قيس

قيس :انا كوويس وبص عالمدير بقوولك ايه

المديرر :اتفضل

قيس بذكاااء :بما انكم جرريدة وعاالمية فأكيد كل الاخبااار الي تخصني مووجوده عندكم ولا ايه

المدير :اكييييد طبعا

قيس بحنكة :طيب انا هعمل معاااك اتفاااق انا عااايزك تجيبلي اي حاااجه تخصي اي حاااجه اتكتبت عني من يووم ما اتوولدت للنهااارده وانا اووعدك اني هعمل معاااك مقااابله ما حصلتش

المديير بفررحه :ده يشرررفنا يا فننندم

ومشي المدير وهو مش مصدق نفسه ومين القيمة الي عنده دلوووقت في الجررريدة

الاء :انت نااااوي على ايه

قيس بصلها ببرود :ناااوي على ايه يعني واحد ومش فاااكر حاااجه عن نفسه اكيييد عااايز اعرررف انا مين

الاء :لكن المدير مش هيسيبك غير لما يعمل معاااك لقاء وانت فاااقد الذاااكره اززاي ده

قيس بصلها بطررف عينه

ad

الاء :على فكرره انت في مكتبي ولازم تحترمني

قيس باستفزاز :بس يا اوووزعه

الاء بغيييظ :على فكررره القصيرة دايما منووورة

قيس :طيب يا منوورة ممكن تسمعيني سكووتك على ما يجي مديررك ولو هعطلك اطلع استناااه برره

الاء :لا وعلى ايه اهوو اكوون استفدت منك بحاااجه وبضحك ده المدير كااان هيعملها على رووحه لما عررف انت مين

…………………………….

عند علاء

كااان بيستى عمااااد في المطاااار واوول ما شااافه خدده بالحضن

عماااد :واحشني يا صاااحبي واحشني جددا ازيك عااامل ايه

علاء :الحمدلله يااااه فين اياااامك يا راجل

عماااد :حبيبي يا علاء امتى بس نرجع وتتلم الشله من اوول وجددديد

علاء :هههه اهي كلها كم شهر وتخلص المناااورة الي انا فيها وارجع بأذن الله

عماااد :ايييه بقى هنقضيها كلاام فين قيس

علاء :صعباااان عليا جدددا ده مش فاااكر حااااجه خاالص

عماااد :لما اشووفه احدد لو فاااكر او لا

ad
علاء :تقصد ايه

عماااد :لما اشوفه اقووولك واحكم دلووقت ما تاااخدنيش في دوووكه الحاااجه سوسو عاملالنا ايه عالغدا

علاء :ههههههه دي عااامله وليمه بمناااسبة حضوورك لكن خد بااالك محدش يعرررف اننا نعررفه او مشتبهين فيه

عماااد :ولا يهمك يااالله

…………………………………..

عند مسك

راااحت لووالدتها المشفى ومامتها كااانت في عااالم تاااني خااالص

مسك مسكت ايديها :ارجعيلي يا مااااما انا وحيييده جددا انتو كلكوا سبتووني لوووحدي

والدتها شدت على ايدها

مسك :انا عااارفه انك عاارفااتي وحاااسه بيا ارجعيلي يا ماااما العقرربه رانيا رجعت وبتملا دماااغ مااالك بحاااجات وسخه قوووي دي عااايزه تاااخد كل حاااجه كانت ملك لقيس

والدتها بقت بتتنفس جااامد

مسك بالحاح :ماااما انتي الوووحيده الي تقدري توقفيهم ارجوووكي قيس عااايش احساااسي بيقووول كدده لكن هوو فين الله واعلم وعماااد بيدوور ومش بييأس لكن انتي لازم تكوني جنبنا في الوقت ده ارجوكي

والدتها فضلت دمووعها تنززل وباااصه في اللا شي

مسك مسحت دموووعها وباااست دماااغها :فكررري بكلامي يااا ماااما وانا هجيلك بكررره

ad

خرررجت مسك ووالدتها شررردت

فلاش بااااك

قيس كااان راجع من بطوولة ليه وواخد جااايزة افضل مقااتل في الجمهووريه

ايناااس استقبلته في الزغاااريت :يا مشررفني ومشررف مصر كلها مبااارك يا حبيبي

قيس باااس ايدها ودماااغها :الله يبااارك فيكي يا امي ده كله ببركة دعااااكي ليا

مسك بفررحه :ايوووه بقى همشي اتفشخر بيك في الجااامعه

قيس :ههههه لا واللهي

مسك :ههههه ده كل الجااامعه بتقررب مني وعاايزه تصااحبني بسببك ده انا مشهوورة جددا يا رااجل وانا ولا واخده باالي ولا حد يهمني ده قيس البحيييري اخوويا

قيس :طب يا لمضة خلي حد يحضررلي حااجه اكلها اخووكي على اخرره ولازم يعووض

اينااس :من عنيا يا حبيبي ده انا عاملالك حمااام بالفريك وبط وممبار وكل حاااجه بتحبها

قيس :احبك يا مدلعني لكن بسررعه لاني عندي سفر النهاارده بالليل عندي بطوولة في ايطااليا ادعوولي بقى

ايناااس قلبها اتقبظ :ايطااليا ليه يا حبيبي دي بعيييده قووي

قيس :وانتي خاايفه على ابنك ده انا سيطي مسمع

ad
ايناااس :ربنا يووفقك لكن خد بااالك من نفسك

مسك :قيس تلفوونك بيرن

هنا نززل راجل كبير بالعمر

محمود بجفااف :مبرووك

قيس ببرود مشابه :الله يباارك فيك

قيس :الووو اهلا يا جمانه

جمااانه :ازيك يا حبيبي مبروووك النجااح

قيس :الله يباارك فيكي

محموود بصووت عاالي نسبيا :البنت دي تفسخ خطووبتك معاااه انا ما برتحلهاااش دي عااايزه فلوووسك

جمااانه اتصدمت :ايه الي بيقوولوا عمي ده

قيس وهو بيتنفس جااامد :اقفلي دلوووقت وما سابهاااش تكمل وقفل

جمااانه خبطت التلفوون بالارض بجنااان

قيس بغضب :مين الي ادالك الحق تكلم حد يخصني كدده

محمووود بغضب :اييييه يله اوعى تفتكر انك كبررت عليا هاااه حاالك وطريقتك كلها مش عااجبااني ولا شغلنتك فاااهم وخطيبتك دي تنسااها لانك مستحيل تتجووزها

قيس باستفزاز :وانا بقى العيل الي هسمع كلانك

ايناس :ارجوووكم كفااااية

ad

مسك لقيس :قيس اطلع ارتااح وانا هجيبلك تاااكل

طلع قيس اووضته وطلع المسا من غير ما يشووف حد وساافر

في الصبااح

كاانت العيله بتتفرج على التلفزيون لحد ما جه خبر عن قيس

كما اعلنت السلطاات بان الطائرة التي فجرت مساء امس باتجاهها الى جنوب القارة الاوربية ايطاليا

كان بدااخلها المقاتل المصري قيس البحيري الذي فقد اثناء الانفجاار ولم يعثر على جثته الى الان

ايناااس بعدم فهم :لا لا مستحيل ده مش،ابني ابتي عااايش لااااا

بااااااااااااااااااك

اينااااااس فاااقت من شروودها وهي بتصرررخ بااااسمه قييييييس

جه الدكتوور واداها ابره مهدئه نااامت على اثرها

………………………………………………….

عند قيس

جه المدير

اتفضل حضررتك ده كل الي تكتب عنك من اوول ما ابتديت

قيس :شكررا لو سمحت سبني لووحدي وانا هشوف حاااجه وترتب معااك اللقاء

المدير بفررحه :خد راااحتك حضررىتك دي الجرريده نووورت

خرررج المدير والاء مصدوومه منه

ad

الاء،:الي يشوووفك وانت بتتكلم كدده يقوول ده بكااامل قوواه العقليه ومش فااقد الذاكرره ولا حاااجه

قيس :لو سمحتي قهووة سااده

الاء :هاااه

قيس :قهووة سااادة

الاء :اهاا حااضر وطلبت ليهم اتنين قهووة ساادة

قيس كاان بيقرأ كل حاااجه عن انجاازاته وهو مصدووم اززاي شب باااول عمره لسه يعمل اانجازات دي كلها وشااف اكتر من صوورة ليه مع عماااد وانه صااحبه الصدوق وشريك معاااه في شركااته لكن مفيش اي حاااجه عن اهله ولا عن حيااته الخااصه وكمل عن اخر سفر ليه وازاي انفجررت الطياارة

قيس بنفسه :شخصيه غرريبة جدا

الاء :سررحت بأيه

قيس :مفيش شيء مهم في الوورق كل الورق بيتحدث عن الانجاازات بتااعتي في القتااال

الاء :يعني انت بجد مقاااتل

قيس رفع حااجبه :انتي عبيطه ولا بتستعبطي انا بستكشف نفسي من خلال الورق ده وبعدين ازاي انا معرووف قووي كدده وانتي بتشتغلي هنا وما عرفتنيش وانتي مصرريه

الاء :صرااحة مليش في جو المباريات ولا الفنانين والعك ده انا ليه بالسياسه وكدده على شاان كدده بعتذر ما عرفتكيش

قيس :اهاااا

ad

الاء :فكك مني دلووقت انت اززاي هتهررب من المدير دلووقت ده مش هيسيبك غير لما يعمل معاااك لقاء

قيس :اكيييد مش هعمل لاني متأكد الحادث الي اتعملي كان مدبر ده واضح جددا لاي حد يقرأ ازاي انفجرت الطياره ومش لازم حد يعررف اني عااايش

الاء :انا فااهمه لكن المدير ده لسااانه طوويل قووي ومش هيسكت ويضيع على نفسه سبق صحفي بالحجم ده

هنا دخل المدير :ايييه جااهز حضرررتك

قيس بصله بنظررات ناااريه خووفت المدير

المدير :في ايه

قيس قررب عليه بشر ومسكه من قميصه تحت نظررات الاء المصدوومه والي هتعملها على روحها من هيئته الي اتبدلت بثاانيه

المدير بخووف :في ايه حضرررتك

قيس بفحيح يخووف :تعررف لو حد عرررف اني لسه عااايش هعمل فيك ايه هدفنك مطرح ما انت واقف فاااااهم

المدير بتأتأه :ل لي ليه

قيس بغضب :ملكيش تسأل ليك تنفذ وبس فااااهم لو عررفت او سمعت انك نشرت او قلت حاااجه لحد هتخسر كل حاااجه في حياتك

المدير :فااااهم فاااهم

قيس ساااابه ومشي

ad
المدير كااان بيااخد نفسه بالعااافيه :هو في ايه ماله ده

الاء :ما اعررفش انا مصدوومه زيك ازاي اتبدل فجاءة كدده

الاء خلصت شغلها وروووحت

الاء دخلت وهي فرحاانه بريحة الاكل الي واصله لتحت العمااارة

الاء،:ايه الريحه والذاذه الجااامده دي

الاء خدت بالها من عماااد الي كااان هياللكلها بعينيه المشتاااقه لكن غظ بصرره احتراما لصاااحبه

الاء بابتساامه :عماااد جيت امتى

عماااد بص لعلاء واتوتر :النهاارة الظهر ازيك انتي عاامله ايه

الاء :الحمدلله تمااام

سهيير :يالله يا اولاد الاكل جهز خلاص

الاء بااستها ‘تسلم ايدك يا ست الكل ريحة الاكل تجنن

علاء :طيب خشي بدلي هدوومك وتعاالي

الاء :اوووك البيت بيتك يا عماااد

عماااد فضلت عينيه متابعااها وعلاء خد باااله من ده واتنرفز

علاء :عمااااد الاكل هيبرد

ad

عماااد اتكسف جددا :هااه انا اسف يالله

عند الاء دخلت خدت شاااور ولبست جينز وقميص ابيض لكن قبل ما تخررج عملت بحث على التلفون عن قيس البحييري

وخدها الووقت وهي بتقرأ عن انجاازاته وشخصيته لكن اتصدمت لما عررفت انه خااااطب

الاء بنفسها :وانتي زعلانه ليه وانا مااالي خاطب ولا متجووز

هنا خبطت والدتها وقالتلها انه الاكل برد

الاء :يالله يا مااما جااايه

طلعت الاء وقعدت على السفررة وعماااد بيحااول على قد ما يقدر ما يبصلهااش

علاء :ازااي شغلك

الاء :كوويس الحمدلله

عمااد :شكررا يا طنط الاكل طعم جددا

سهير :بالعااافيه يا حبيبي

عمااد :انا شبعت الحمدلله وبص على علاء لو خلصت تعاال نروح مشووارنا

سهير :انت لسه واصل يا ابني ارتاااح شووية

علاء :عندنا مشووار ضرووري جدددا

خرج علاء وعماااد وراحوا لبيت مبااارك وخبطوا على الباااب

فتح مباارك :اهلا يا ابني اتفضل

ad

علاء :اززيك يا طيب عااامل ايه

مباارك :الحمدلله يا ابني

علاء : اعررفك ده صااحبي عماااد

مباارك :نووورت يا ابني اتفضلووا

علاء :امااال قيس فين

مباارك باستغراب :لسه من شووية دخل يمكن نااام

عماااد :لو سمحت عااايز اشوووفه يا حج

مباارك :هو في حاااجه

علاء :عايزينه في مصلحه

مباارك بعدم اقتنااع :ااه طيب هندهله خبط البااب ونده عليه

قيس :في ايه عاايز حاااجه يا حج

مباارك :علاء جاارنا وصاااحبه عاايزين يشووفوك

قيس :اهاا طيب ادخل استريح وانا هشووفهم

قيس خررجلهم وعماااد فضل متنح مش قااادر يقووول حااااجه

عمااد :مستحيييل ده هوو اززاي

قيس :اززيك يا عمااااد عااامل ايه

علاء وعماااد بصدمة :هوو انت عاارفنا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى