Uncategorized

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

في منزل ليال كانت تقف في منتصف المنزل وتقفز بفرحه 

ليال :دخلت عليه الحجه دخلت عليه لولولولولولي خمسه عليا يييس ده انا هوريك الويل والله لهخليك تجيلي راكع وانا ارفضك ثم قالت بحب بس هرجعلك تاني عشان بحبك لتشهق بفزع عندما رن جرس المنزل لتهندم من وضع ملابسها وتتجه بخطوات واثقه نحو الباب وتفتحه لتجده معذب قلبها 

ليال برقه :اتفضل دلف مالك والغريبه انه لم يغلق الباب لم تعلق وانما ذهبت خلفه ليتجه نحو المطبخ 

مالك :ممكن مفتاح 

ليال برقه تجعل قلبه يذيب :حاضر دقيقه لتأتي بعد دقائق به ليبدأ مالك في تركيب الانبوبه كل ذلك وهي تقف بجانبه وهو ينظر لها بين كل حين والاخر حتي انتهي تماما 

مالك بمزاح:واخيرا خلصنا عايزه حاجه تانيه ياانسه صحيح اسمك ايه 

ليال بتوتر:ها ا اسمي ساره السيوفي 

مالك وهو يمد يده ليصافحها:مالك البحراوي 

لتمد هي يديها وتصافحه ايضا لتسير رجفه في جسد كلا منهما فقد شعر مالك بانه يعرفها او انها تخصه لا يعلم ما هذا الشعور لكنه شعوره مختلف مع هذه الفتاه اما تلك المسكينه فكانت لمسه يديه بالنسبه لها ماس كهربائي ليرتعش جسدها بعنف لاحظه مالك لكنها ابعدت يديها لتعيد ثباتها وتقول بلهجه صعيديه من التوتر

اتشرفت بمعرفتك يامالك شكرا جوي تعبتك معايا 

مالك باستغراب:انتي من الصعيد 

ليال بتوتر:ها ا ايوا انا من الصعيد بس انا جايه هنا عشان الكليه 

مالك:غريبه بس انتي بتتكلمي عادي حلو اوي 

ليال بثقه:ايوا انا كنت بقرا كتب كتير في الصعيد هي اللي ساعدتني اتكلم كده 

مالك:برافو والله علي فكره انا كمان من الصعيد 

ليال بدهشه مصطنعه:والله 

مالك:اه والله بس انا بقالي سنتين عايش هنا في القاهره عشان شغلي وكليتي وكده صحيح انتي في كليه ايه 

ليال:انا هقدم في حقوق سنه اولي 

مالك بفرحه :بجد انا كمان في حقوق 

ليال بخبث: بس مش غريبه يعني انت عايش كده لوحدك وسايب اهلك ومراتك اكيد انت متجوز شكلك كبير 

مالك بقرف:متجوز بس معرفش شكلها ومش عايز اعرفه لاني شهر ولا شهرين وهطلقها 

ليال بوجع من فكره كرهه لها بدون اسباب :لي 

مالك:متجوزها عشان ننهي التار 

ليال:بس لي مدتش لنفسك فرصه مش يمكن لو شوفتها تعجبك وتحبها زي ما بنقرو في الروايات 

مالك:هههههه ياشيخه انتي هتصدقي كلام الروايات الفكسان ده هتلاقيها شبه عم عبده البواب 

ليال بقهر:ربنا يسعدك يامالك وشكرا مره تانيه 

مالك:ويسعدك ياساره يارب متقوليش كده انا تحت امرك يالا مع السلامه 

ليال وهي تمسك دموعها:سلام ليخرج هو وهي تغلق الباب وتستند عليه لتجلس ارضا وتبكي بعنف 

#ايمان_شلبي

…………………………………………………………………..

في فيله النجعاوي استيقظت مريم بصداع يكاد ان يفتك برأسها لتلتفت يمين ويسار ولم تجد ذلك الوحش البشري لتتذكر ما حدث ليله امس وتنزل دموعها بصمت حتي وجدت باب المرحاض يفتح ويخرج منه رعد ليرتعش جسدها خوفا منه 

رعد بسخريه:صباح الخير ياعروسه لم ترد مريم وانما كانت تبكي فقط(مريم مريم كفايه نكد بقي والله ما قدرالك????) توجه نحوها رعد ليحاصرها بينه وبين الفراش لتبتعد هي بخوف 

رعد بهدوء قاتل:نفسي افهم بتعيطي لي انا كلمتك يابت الناس 

مريم ببكاء كالاطفال:ا انا معرفكش وخايفه منك 

رعد بذهول من هذه الطفله:وه وه يابت هو انا عفريت اياك

مريم :لاه وحش مخيف 

رعد بغضب وهو يجذبها من ذراعيها ويهزها بعنف:لمي لسانك يابت البحراوي لحسن انا خلجي ضيج 

مريم بخوف:اهو اهو شايف كيف اتحولت عليا 

رعد بهمس:انتي اكده لسه مشوفتيش الوحش اللي علي حج وقسما عظما لو فضلتي اكده تبكي زي الاطفال هوريكي وش تاني لسه لحد دلوج مظهرش جومي غيري خلجاتك وحصليني علي تحت هزت رأسها بخوف ليبتعد عنها ويدفعها بقوه 

رعد بعصبيه:ده انتي نكد ياشيخه اباااي عليكي وعلي جرفك ليخرج من الغرفه ويغلق الباب بعنف 

علا والدته: صباح الخير ياعريس لولولولولي الف مبروك ياولدي لتضمه بحب ليضمه هو ايضا 

رعد لنفسه:الف مبروك علي اي ياحسره عليا 

علا وهي تبتعد عنه:اومال فين عروستك ياولدي 

رعد:بتغير خلجاتها ونازله ياما 

علا:ماشي ياحبيب امك يالا ننزل نستناها تحت ليهبط الدرج هو ووالدته ويتلقي المباركات من العمال في الفيله ووالده عاصم النجعاوي ويجلس الجميع في انتظار مريم 

#ايمان_شلبي

……………………………………………………………………

في فيله البحراوي كانت تجلس اريج في غرفتها وتبكي وتشهق بعنف حتي ان عدي من كان يمر امام غرفتها استمع الي بكائها ليطرق الباب لتمسح هي دموعها سريعا وتسمح للطارق بالدخول ليدلف عدي لتنظر له باحتقار ممزوج بعتاب 

عدي :انا سامعك بتبكي في اي عاد 

اريج بتوتر:ها لاه انا مببكيش واصل 

اقترب منها عدي ليقف امامها مباشره ويمد يديه لدموعها التي تغرق وجهها ويزيلها ليقول :اومال اي الميه ديه عاد 

اريج:م مفيش عيني بتوجعني دخل فيها تراب 

عدي بعدم تصديق:متأكده 

اريج :اه 

عدي:طيب اعملي حسابك بكره العريس واهله جاين يطلبوا يدك 

اريج بقهر:طيب 

عدي بشك:انتي مش موافجه لو مش موافجه احنا مهنغصبكيش 

اريج بدموع:لاه موافقه 

جلس عدي علي طرف فراشها ليمسح دموعها برقه:طب لي الدموع ديه عاد انتي بتحبي حد يااريج وخايفه تجولي 

اريج بتوتر:ها لاه لاه انا مبحبش حد 

عدي وهو يحاوط وجهها ويقول بحنان:اريج انا زي اخوكي الكبير احكيلي ومتخافيش من اي حد واصل 

اريج بوجع :لاه ياعدي انت مش زي اخوي 

عدي بصدمه وهو يبتعد:يعني اي 

اريج بجراءه:يعني نجوز لبعض 

فهم عدي ما ترمي اليه لينهض ببرود ويقول:بس انا بعتبرك اختي يااريج ومستحيل نجوز لبعض ليخرج بعدها من الغرفه ويتركها يبكي بوجع 

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عشق من الماضي للكاتبة إيمان شلبي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!