روايات

رواية ملك وزين الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية ملك وزين الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية ملك وزين الجزء الثالث

رواية ملك وزين البارت الثالث

رواية ملك وزين الحلقة الثالثة

فاطمه ورنا قاعدين يذاكروا
الباب اتفتح ودخل منه يوسف
يوسف: مشفتيش التيشرت لاسود بتاعتى
فاطمه: معرفش فين
يوسف: لا بقولك ايه انا اخر مره قلعته عندك
فاطمه: احسن علشان تقلع حاجتك عندى تانى
يوسف: والله ما انا جيبلك حاجه حلوه معاى
فاطمه: هقوم ادورلك عليه اهو
رنا برقه: في حاجه تحت السرير سوده يمكن هو
يوسف نزل جابه: شكرا يا رنا… وطلع
فاطمه: متنساش الحاجه الحلوه
تانى يوم في المسجد بعد صلات العشاء
زين قاعد مع الشيخ
الشيخ: عامل اي يا زين يا ابنى

 

زين: الحمدلله يا شيخنا… كمل… احم بص يا شيخنا انا جدى سبلي بنت عمى عندها عشر سنين وانا كنت مسؤال عنها وقعدين في شقه وحده…اول كام يوم من موت جدى كانت بتنام معاى لانها بتخاف وانا حولت معاها وحده وحده لحد ما نيمتها في اوضه وحده انا الى كنت بسرحلها بعملها تاكل وبذاكر ليها انا امها وابوها دلوقتي هى عندها 15 سنه من كام يوم اتكلمت معاها واقنعتها تلبس الحجاب و تحاول تعمل حدود بينا بس برضو حاسس انه حرام بس والله معنديش حل يا شيخ انا مش هقدر اسيبها لوحدها ولا معاي فلوس اشترى شقه حتى
الشيخ ابتسم: مبسوط منك يا زين انك في السن دا وبتفكر في الحلال والحرام
زين: ربنا يخليك يا شيخ
الشيخ: مفيش اي حد من قرايبكم البنت تقعد عنه
زين: لا يا شيخ احنا ملاناش غير بعض بس في جيرانا
الشيخ: وجيرانك دول عندهم شباب
زين: ايوه واحد في سني وعنده امه واخته في سن بنت عمى برضو
الشيخ: لو الناس دول مقربين منكم قوى ومعندهمش مشاكل خلي بنت عمك تقعد عندهم وانت وصحبك اقعد في الشقه ولو مش حابب تتقل عليهم او هما حابين يتجمعوا خليها تبات هناك ولما انت تبقا موجود ولما انت تمشي تقعد هى عندكم
زين بتردد: طيب يعنى لو هما عندهم مشكله او حسيت انهم مش متقبلين الموضوع
الشيخ: يبقا تغض بصرك وهى بتدخل اوضتها اول انت تيجي و متقعدش في البيت كتير ولاحسن كمان اتجوز في اقرب وقت وحل تانى اتجوزها
زين ابتسم بسخريه: الفلوس الى معاي تقضيني اكل بالعافيه يا شيخ وشايل شويه لعوزت الزمن تقلي اتجوز… وهي لسه صغيره على الجواز

 

الشيخ: ربنا يفك كربك يا ابنى ويسر امورك
بعد مرور تمن سنين
زين: يلا يا ملك
طلعت ملك الى بقيت انثى فى غاية الجمال وهى لابسه لبس طويل وخمار
زين: اي الى على وشك دا
ملك بتوتر: روج… كل البنات بتحط يا زين و
زين: ادخلى امسحيه
ملك دخلت بضيق و مسحته
ملك: اهو مسحته يلا
ملك وزين طلعوا لقيوا يوسف و فاطمه مستنينهم
زين ويوسف نزلوا من قدام
ملك و فاطمه من ورا
ملك بهمس: اي الحلاوة دى يا بت
فاطمه بنفس الهمس: مسحتى الروج ليه
ملك: زين بهدلنى
فاطمه: طاب يلا اندهى على رنا
ملك: دقيقه هنده على رنا
رنا طلعت من شقتهم وهى بتظبط نفسها
رنا: كويس انى لحتقكم
يوسف فضل متنح فيها شويه هى من ساعة ما كبرت وهى لافته انتباه
زين ضربه بخفه: ما تتلم يا زفت
يوسف: احم
طلعت ام رنا

 

ام رنا: مطوليش يا رنا مشى… بصت لزين وكملت… ونبي ابقا خد بالك منها يا زين
زين: من عنيا يا ام رنا
ونزلوا
تحت
مصطفى طالع بيظبط شعره
: عايزه حاجه يا ماما
ام مصطفى: سلامتك يا حبيبي
زين: كويس انك طلعت كنت لسه هنده عليك
مصطفى: لا ما انا سمعكم ونتوا نزليني
في الفرح
مصطفى وزين و يوسف قاعدين على تربيزه وحده
مصطفى: احم بقولك اي يا يوسف
يوسف: معاك
مصطفى: انا كنت عايز اجى اشرب الشاى معاك
يوسف بستغراب : اي
زين: عايز يطلب ايد فاطمه يا يوسف
يوسف: فاطمه!!!! بس يعنى دى صغيره عليك
مصطفى: مش صغيره ولا حاجه كله فرق 8 سنين
يوسف: مس عارف والله انا هاخد رأيها ورد عليك
مصطفى: هستنا ردك
زين قام: يلا تأخرنا هرن على البنات يطلعوا
عند البنات
رنا: بس هو معاه حق يا ملك

 

ملك: يا بنتى ما كل البنات بتحط والله في بنات بتحط ولا العروسه
رنا: معظم الحجات الى بتعمله الناس وكله شيفها عادى تبقا حرام… مش علشان كل الناس بتعملها يبقا عادى ربنا قال (مًنِ آتٌبًعٌ آکْثًر آلَنِآسِ ضلَ)
ملك سكتت و مردتش
تلفونها رن
ملك ردت عليه
: زين بيقولنا يلا قال
بعد شويه وهما ملشين في الطريق
زين لف لملك
: اجبلك ايسكريم
ملك بفرحه: ايوه
يوسف: اجبلك يا فاطمه
فاطمه: ايوه
زين: هجيب أنا لكل يا يوسف
يوسف: اشطا
بليل
زين و يوسف كانوا قاعدين في شقة زين
زين حط قدامه لاكل
: لاكل يا باشا
يوسف: ما تتجوزها بدل ما انا مش عارف اتلم على اختى وامى
زين اتنهد: خايف متكنش هة عايزه يا زين
يوسف: والله حتى لو هى مش بتحبك هتخليها تتجوز غيرك يعنى
زين بضيق: لا طبعا ملك مش هتكون لغيرى هى بتاعتى وملك من يوم ما اتولدت
يوسف: طيب يا عمى الحبيب
زين: كدا كدا الصيف جاى وانا هطلع انام فوق السطوح وهى تنام في الشقه

 

تانى يوم
يوسف: فاطمه تعالى عايز اتكلم معاكى
فاطمه مسحت اديها
: في حاجه يا يوسف
يوسف: مستر مصطفى طالب ايدك وانا خدت راي ماما و هي موافقه مفضلش غير رأيك انتى
فاطمه بخجل: الى تشوفه يا يوسف
يوسف: لا يا فاطمه عايز الى شيفها انتى
فاطمه: احم موافقه
يوسف ابتسم: خلاص انا هبلغ ماما انك موافقه ويجي يقعد معانا بعد العشاء
فاطمه: يوسف
يوسف: اي يا حبيبتي
فاطمه: انت اي رايك في مصطفي
يوسف: كويس وابن ناس ولو لفينا الدنيا كلها مش هنلاقي زيه
فاطمه: ماشي
في شقه زين
ملك: قلقتنى يا زين في اي
زين اتنهد: مبتفكريش في حد يا ملك او في حد في حياتك
ملك بخجل: لا في
زين بضيق: مين

 

ملك اتنهدت: واحد كدا ستى وجدى كانوا بيتخانقوا علشان يجوزونا لبعض وهو قلي مش هينفع نتجوز علشان احنا صغيرين بس احنا كبرنا
زين ابتسم: واسمه اي بقا
ملك: لما يجى يتقدملى هتعرف
زين ضحك: لا اتقدم اي دا كتب كتاب علطول
ملك بخجل: بجد يا زين.. ا.. انا كنت مفكره انك بتحب وحده تانى
زين اتنهد: حبك اتزرع في قلبي زرع يا ملك
بليل
مصطفى: انا جاهز لكل الطلبات يا يوسف
يوسف: احنا بنشترى راجل يا مصطفى وهم حاجه عندى انك تصونه
مصطفى: والله في عنيا… بس انة عندى طلب
ام يوسف: اتفضل يا ابنى
مصطفى: حضرتك عارفه انى مقتدر واقدر اشترى شقه تانيه بس انا مش هسيب امى لوحده وخصوصا ان الشقه بتعتنا كبيره و
ام يوسف: عيب يا مصطفى متقلش كدا من الحظه دى امك امها
ام مصطفى: ولو هى عايزه براضوه شقه جديده لوحده دا حقه يا ام يوسف وانا والله حملت مع مصطفى بس هو مصر ميسبنيش
ام يوسف: ربنا يخلهولك

 

ام مصطفى: امال فين عروستنا الحلوه
ام يوسف: جايه اهى
فاطمه طلعت بالعصير و مصطفى قام خده منها
وقعدت جنب امها
ام مصطفى: قمر يا حبيبتى مشاءالله
مصطفى: نقراء الفاتحه
يوسف: نقراء الفاتحه
اول ما خصوا قرايت فاتحه ام مصطفى زغرطت بفرحه
مصطفى و امه مشيوا
يوسف قرب من امه
: بقولك اي يا يت الكل
ام يوسف: عايز تخطب رنا
يوسف: ربنا يخليكي وانتى فهمانا كدا علطول
ام يوسف: مش هى دى التنحه البارده الى مبتعرفش تقول كلمتين على بعض
يوسف: جاه قطع لسانه الى يقول كدا دى قمر وعسل و فراولاه كدا فراولا
فاطمه: أبيه عيــــــــــــب دى صحبتى
يوسف: اتنيلي انتى
ام يوسف: طيب يا خوى وعا كدا هروح اقعد معا امها بكره
يوسف: لا بقولك اي انا عايزك تقنعيها زين و مصطفي هيكتبوا السبوع الجاى
ام يوسف: ليه هو زين هيتجوز
يوسف: ايوه هيتجوز ملك

 

ام يوسف: ربنا يبارك ليهم يارب ويتتم على خير
بعد اسبوع في افخم القاعات
الشيخ
: بارك الله لكم وعليكم وجمعا بينكم في خير
الزغريط ملت القاعه بعد الجمله دى
زين قرب من ملك وباس راسها
: اخير بقيتى حلالى…. مبروك يا حبيبتي
يوسف اول ما قرب من رنا وشها بقا احمر.
يوسف ضحك: هحبك برضو حتى لو بقيتى طماطم…. مبروك عليا يا حبيبتي
رنا رفعت وشها وبصتله بصدمه
يوسف: ايوه حبيبتي هو ممكن ميكنش حبيبتى بظبط بس انا بدات اميل ليكى واحبك وكنت عايز حبك يكبر وانتى حلالى
عند مصطفى: مبروك يا فاطمه
فاطمه بخجل: الله يبارك فيك يا مستر
مصطفى ضحك: لا مستر اي انا بقيت جوزك جوزك وبس يا فاطمه

 

فاطمه هزت راسها
مصطفى اتنهد: فاطمه هو انتى تعرفي انى كنت بحبك من زمان
فاطمه ضحكت: ايوه وكنت مفضوحه قدام المجموعه في الدرس وااطلاب في الفصل
مصطفى: اعملك اي كنت بحبك بطريقة رهيبه
فاطمه بخجل: يوسف بيبص علينا
مصطفى بحب: ما الى يبص يبص انتى بقيتى بتاعتى وحلالى….

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك وزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى