Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي

 عشق من الماضي الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان شلبي 

كان محمود يجلس بغضب فهو لن يجدها الي الان واقسم ان رأها سيذيقها العذاب 

كوثر زوجته:نفسي اعرف بنت الكلب ديه راحت فين ديه مبتعرفش تروح اول الشارع لوحدها 

محمود بعصبيه:وحياه امي لاقتلها زي ما قتلت امها وابوها

كوثر بخوف:هششش اسكت ياراجل حد يسمعنا 

مانا خلاص سمعت ياكوثر هانم 

كانت هذه جمله فارس الذي دلف الي الفيله وسمع حديثهم 

لتلتفت اليه كوثر ومحمود بفزع

كوثربخوف وهيستريه:لا لا انت فاهم غلط ده هو اللي قتلهم مش انا والله ماانا

محمود :يابنت الكلب مين ده اللي قتلهم مش انتي اللي حاطه السم في الاكل يومها 

فارس بصدمه:سممممم انتوا مش بني ادم مين تقتلوا انسان عشان حبه ملاليم يلعن ابو الفلوس اللي تعمل كده انا مش هسكت من هنا ورايح انتوا مش اهلي انا هبلغ عنكوا انتوا لازم تتعاقبوا لازم واه ليليان عند اهل مامتها وانا اللي هربتها كمان ثم غادر مسرعا 

كوثر وهي تلطم :يلهوووي يلهووووي هنتسجن يامحمود هيتلف حولينا حبل المشنقه يامحمود

محمود :اهدي بقي خليني اتزفت وافكر 

………………………………………………………………………

كان فارس بسير في الشارع بشرود فكانت صدمه بالنسبه له عندما علم ان والده ووالدته وراء قتل عمه فهو يعلم انهم يعشقون المال ولكن ليس لدرجه القتل قاطع شروده رنين هاتفه ليخرجه من جيب سرواله ليجده مراد 

فارس:الو 

مراد:انت فين 

فارس:بتمشي شويه بس لي 

مراد:طب تعالي علي الشركه عايزك 

فارس باستغراب:الشركه انت مش في البلد 

مراد:لا لسه راجع 

فارس بقلق:طب وليليان 

مراد بنفاذ صبر:متقلقش يافارس في الشقه بتاعتي 

فارس:طب انا جاي سلام 

ليغلق مراد الهاتف ويشرد في ما حدث منذ قليل

فلاش باااك 

قاد مرادسيارته حتي وصل الي اسكندريه فهو معظم حياته فيها نظر الي ليليان ليجدها تحاول فتح عينيها بضعف لتفتح اخيرا وتنظر حولها بفزع 

ليليان بخوف:ا انا فين 

مراد:مع جوزك ياقطه 

ليليان ببكاء:انا بكرهك يامراد بكرهك 

ليجذبها من شعرها بعنف حتي كاد ان يقطعه من قبضته 

مراد بحده:صوتك ميعلااش عليا وبعدين انا مش ميت في دباديبك اوي يالا انزلي ثم دفعها نعنف حتي اصطدمت في السياره 

نزلت ليليان ونظرت حولها لتعلم انها في الاسكندريه لتجد من يجذبها بعنف ويسير بخطوات سريعه نحو عماره رائعه وصلوا الي المنزل ليفتح مراد الباب ويدفعها بعنف ليقترب منها وهي تبتعد حتي وصلت الي الحائط خلفها 

مراد بهمس قاتل:اهلا بيكي في مملكه الجحيم ياليليان 

ليليان بخوف:انا عملت اي 

مراد بنفس الهمس:متتكلميش انا هنا اللي هتكلم وبس 

ليليان بعند وخوف معا:بس 

ليقاطعها مراد بصراخ:سامعه قولت اي 

ليليان :ح حاضر 

مراد بخبث:شاطره يالي لي ثم ابتعد عنها وقال بامر 

انا خارج ساعه عايزه ارجع الاقي اكل محترم من ايديكي الحلوين دول 

ليليان:بس انا مبعرفش 

مراد:مش مشكلتي اتصرفي ثم غادر واغلق الباب خلفه بالمفتاح 

ليليان:عااااااا ربنا ياخدك ياحيوان 

بااااااك 

فاق من شروده علي طرق باب المكتب ليسمح بلطارق الدخول وما كان سوي فارس 

فارس:في اي يامراد قلقتني 

مراد: عايزك تسافر مكاني في البلد يافارس تدير الشغل هناك 

فارس:نعم ده لي 

مراد:مش عايز حد يشك لحظه ان ليليان هنا 

فارس:ايوا وانا اي علاقتي برضو 

مراد:عشان ليليان ممكن تتصل بيك في اي وقت تطلب مساعدتك عشان تخلص مني وانت طبعا هتروحلها وابوك حاطط حراس عليك وهيعرف ان ليليان هنا فاهمني 

فارس:انت بتعمل في ليليان اي يامراد 

مراد:بربيها 

فارس:مراد لو لمست شعره من ليليان هقتلك انت فاهم 

مراد ببرود:مراتي وانا حر يافارس 

ليهبد فارس علي المكتب بعنف 

لا يامراد مش مراتك وانت حر ليليان مسؤله مني وهي زي اختي مش هسمحلك تأذيها انت فاهم 

مراد:شرفت يافارس 

فارس بصدمه:يعني اي 

مراد بنفاذ صبر:فارس انت عارف اني كنت بحبها ومش بس كده انا كنت بعشقها كمان يعني عارف اني مستحيل أعمل فيها حاجه 

فارس:كنت يامراد فعل ماضي كنت 

مراد:مش موضعنا يافارس وبعدين طالما خايف عليها كده مني وافقت لي علي الخطه بتاعتنا في انك تهربها وهي تيجي وانا اتجوزها 

فارس:عشان مكنش قدامي حل تاني رغم اني عارف انها مش بتطيقك بعد اللي عملته 

ليهبد مراد علي المكتب بقوه 

مراد:يعني اللي هي عملته ده مش اقوي من اللي عملته خانتني ومتجوزاني عشان الفلوس ومكانتش بتحبني اصلا رغم انها عارفه اني بعشقها 

فارس بعصبيه ايضا:مراد انت لحد دلوقتي مجبتش دليل واحد يخليني اصدق انها تخونك لانها كانت بتعشقك ليليان اسرارها كلها معايا ليليان بتعشقك من وهي طفله لي هتخونك ها رد عليا لي 

مراد:امشي من قدامي دلوقتي يافارس 

فارس بتهديد:ماشي يامراد انا همشي وهسافر كمان بعد بكره بس وقسما بالله لو مسيت شعره منها هقتلك انت فاهم ثم غادرالمكتب مسرعا 

مراد بشرود:ليه ياليليان لي عملتي كده انا محبتش في حياتي قدك لي تكسريني كده بس لا انا مش هضعف انا هنتقم منك هخليكي تكرهي حياتك ياخاينه يازباله ثم غادر المكتب مسرعا ليجد اتصال من جده اسماعيل 

مراد:ايوا ياجدي 

إسماعيل:ايوا يامراد ليليان فين طمني 

مراد:متقلقش ياجدي ليليان معايا في اسكندريه 

إسماعيل بفزع:انت اتجننت يامراد في اسكندريه عند عمها اللي عايز ياخدها انت اتجننت 

مراد ببرود:محدش يقدر ياخد مراتي 

إسماعيل:انت اي البرود اللي فيك ده يااخي ها اي البرود ده وقسما بالله يامراد لو أذيتها لهقتلك 

مراد:متخافوش عليها اوي كده ماهي زي القرده في البيت اهو 

اسماعيل:ماشي يامراد حسابك لما اشوفك ثم اغلق الخط في وجهه 

…………………………………………………………………….

اما في منزل مراد كانت ليليان تجلس علي الارض وتبكي مثل الاطفال فهي حاولت طهي الطعام ولكنها فشلت واحترقت يديها ايضا 

ليليان ببكاء:منك لله يامراد ربنا ياخدك ياحيوان انا بكرهك وههرب من سجنك ههرب وهتشوف ثم حسمت امرها ونهضت لتجد مكان تهرب منه لتنظر من الشرفه وتبتسم بفرحه عندما لم تجدها مرتفعه 

ليليان وهي تصفق:هييييه حلو جدا هنط منها يسسس 

ثم قفزت الي اسفل لتلتفت حولها باحثه عن شخص تتحدث من هاتفه ولكن حدث ما لم يكن في الحسبان حيث وجدت مراد امامها 

مراد بغضب:انتي نزلتي ازاي 

ليليان :سيبني في حالي يامراد وطلقني دلوقتي بدل والله هصوت واقول انك خاطفني 

مراد بعصبيه:ليليان امشي قدامي متخلنيش افقد اعصابي عليكي 

ليليان بعند:لا وبقولك طلللللقني 

مراد :بقي كده طب تمام ثم انحني وحملها علي كتفه 

ليليان:عاااااااااااا نزلني ياحيوان عاااااااا الحقوني خاطفني ياناااااس عااااااااااااا 

احد المارين:انت خاطفها نزلها يالا بدل ما نجيب البوليس 

مراد:متتدخلش في اللي ملكش في وبعدين هو في حد بيخطف مراته 

ليليان:لااااا انا مش مراته ده خاطفني 

مراد:معلش اصل مراتي مجنونه لسه طالعه من المصحه 

الشخص بشفقه:لا اله الا الله ربنا يشفيها معلش يابني انا اسف 

ليليان:عااااااااااااا ياحقير انا مش مجنونه عاااااااااااااااا 

لينزلها مراد فجأه ويخبطها برأسه في رأسها لتقع مغشي عليها 

مراد:يخربيت امك فرهدتيني 

………………………………………………………………….

اما عن فارس فوصل الفيله لم يجد والده ووالدته 

فارس للخادمه:فين محمود بيه وكوثر هانم 

الخادمه:سافروا من ساعه يافندم وسابوا لحضرتك الظرف ده 

فتح فارس الظرف ليجد رساله(فاارس ابن اخويا اه اه ابن اخويا اصل امك زمان قبل ما تولدك كنت متفق مع الدكتور تقول انك مت ومحدش شافك من بعدها  وامك وابوك ياحرام كانوا زعلانين عليك اوي بس انا حبيت اقهرهم اكتر وجبتك وقولت اني اتبنيتك من دار الايتام انا وكوثرعشان مش بنخلف وكنت بتحب امك وابوك اوي اكتر مننا حتي الكل كان بيقول انك نسخه من عامر ابوك اتصدمت يابيضه تؤ تؤ معلش بقي الفلوس بتخلي الواحد يعمل كده واه انا هربت انا وكوثر معتقدش هتعرف مكاني يالا بقي متنساش تبلغ البوليس 

بابا محمود ههههههههه)

فارس وقدمه لن تقوي علي الوقوف:انتوا قتلتوا امي وابويا الحققين وليليان اختي ليليان انا مش قادر اصدق انا حاسس اني في حلم مش قادر اصدق ثم فقد وعيه علي الفور 

الخادمه بخضه:فارس بيه فارس بيه ولكن لا يوجد رد 

الخادمه:طب اعمل اي يارب دلوقتي انا حتي لوحدي ومش عارفه اتصرف ثم خطرت ببالها فكره 

ايوااا انا هتصل بمراد بيه ثم اخرجت هاتفها 

…………………………………………………………………..

 وصل مراد الي المنزل ووضع ليليان علي الفراش ثم نظره حوله ليجد كوب من المياه ليرشها بالمياه بعنف حتي فاقت بفزع 

ليليان :عاااااا يامامي عاااااااا 

مراد بعصبيه:اخرررررسي بقي اخرسي ثم صفعها بعنف 

ليليان ببكاء:انت حقير يامراد حقير 

مراد بجنون :انا هوريكي الحقير هيعمل فيكي اي ياليليان ثم بدأ في فك حزام بنطاله 

ليليان بخوف :ا انت هتعمل اي يامراد والنبي خلاص انا اسفه 

ليرفع مراد حزامه حتي كاد ان يضربها بعنف ليجد فونه يرن 

مراد وهو يلهث:الو 

الخادمه:مراد باشا معايا 

مراد:ايوا مين 

الخادمه:انا بشتغل في فيله فارس باشا وهو دلوقتي فاقد وعيه وانا مش عارفه اتصرف 

مراد:ايييه طب انا جاي حالا ثم اغلق الهاتف 

مراد:لولا اللي حصل كنتي زمانك ميته دلوقتي انا هربيكي ثم خرج من الغرفه واغلق الباب بالمفتاح 

لتبكي ليليان بصوت مسموع ختي غطت في سبات عميييق

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى