Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل الرابع 4 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل الرابع 4 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الرابع 4 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الرابع 4 بقلم رحمة نجاح

ما أن نظرت ليل الي هذا الشخص شعرت بالخوف الشديد وأخذت تتراجع عدة خطوات …
الحارس. انسه ليل في حاجه ..
ليل بتوتر. احم عايزه اطلع اوضتي ..
الحارس. تمام يا فندم الاوراق بتخلص ثواني وتطلعي ..
ليل في سرها. يارب انا خايفه. فكان هذا الشخص الذي كان يريد إدخالها بالقوه في سيارته في مصر ..
بالفعل بعد مرور دقائق كان الورق انتهي ..
الحارس. انسه ليل الأوراق انتهت ..
ليل. يالا ..
وأثناء ما كانت تسير ليل مع الحارس اتصدمت مع أحد المارين لتنظر إليه وتجده هو  ..
ليل بتوتر. lo siento اسفه.
م. No te preocupes ولا يهمك.
لتذهب ليل سريعاً الي غرفتها وقبل أن تدلف ..
ليل. علي ياريت الحراس يفضلوا قدام باب الاوضه ..
علي الحارس. تمام انسه ليل .
لتدلف ليل غرفتها والتوتر والخوف تملكا منها ..
ليل. يارب ما يكون هو يارب يكون حد شبهه لا بس انا متاكده أنه هو بس ازاي هيجي اسبانيا ده ايه الغباء ده هيجي بالطياره  طب ايه انا اعمل ايه معرفش بس انا خايفه والمرادي مفيش ادم لا لا بس في الحراس ..
اخذت ليل تهدأ نفسها بهذه الكلمات …
وعلي الجهه الأخري في مصر وبالتحديد شقه ادم ..
الام. بقا كده يابن الهبله تسيب البت تسافر ..
ادم. وانا مالي ما تسافر اعملها ايه يعني ..
الام. كنت تمنعها يابن الموكوسه ..
ادم. ده امنعها ازاي أن شاء الله يعني بصفتي ايه ..
الام. جوزها ..
ادم.جوز مين يا حاجه ده انا عرفها من يومين ..
الام. اسكت انتا ايش فهمك ..
ادم. طب اشطا انام انا بقا ..
الام. خش ياخويا خش ..
ليدلف ادم الي غرفته ثم يتوجه الي سريره وينام ..
عند يامور كانت تجلس علي هاتفها تقرا أحد الروايات ولكن وجدت من يدلف عليها الغرفه ..
الام. انتي لسه قاعده علي تليفونك ..
يامور. عايزه حاجه يا ماما اعملهالك ..
الام. وانتي يتعاز منك ايه ده حتا التعليم فشلتي فيه  ..
يامور بحزن. شكرا يا ماما ..
الام. انتي بارده يا بت اللي زيك دلوقتي في جامعات مش انتي خرجتي من الثانوي وقاعدالي وياريت حاجه عدله دي تجاره ..
يامور بهدوء عكس ما بداخلها. ممكن اعرف انتي كده بتستفادي ايه ..
الام بعدم فهم. بستفاد ايه من ايه ..
يامور. بتستفادي ايه لما تطلعيني صغيره قدام نفسي انتي خلتيني أكرهه نفسي يا ماما ..
الام. دي حاجه من رواياتك صح انا قايمه مش فاضيه للكلام الفاضي ده …
ما أن خرجت الام اخذت يامور تبكي بحرقه علي ما هي به منذ وفاة والداها وهي هكذا كان الشخص الذي يدعمها دائما حتا إن فعلت ابسط الاشياء والان الشخص الذي من المفترض أن يدعمها هو نفس الشخص الذي يحطمها ..   
ليل. لا خلاص انا مش قادره اتحمل تاني اني افضل اضحك وانا جوايا وجع ومحدش حاسس بيه …. 
في إسبانيا كان احدهم يقف بغضب شديد ويامر الحارس بشيئا ما ..
الحارس. يفندم الحراس بتوعها مش بيسبوها ..
م. انا بقول عايزها تجيلي باي طريقه فاااهم..
 الحارس. تمام يا فندم ..
 ‏يخرج الحارس ويترك هذا الرجل في غضب شديد ..
 ‏م. بقا انا اسيب مصر كلها واجي هنا عشان معرفش اجيبك ورحمه امي لجيبك لحد عندي انتي خلاص بقيتي بتاعتي اناااا ..
ينتهي اليوم عليهم ويأتي اليوم التالي ..
تستيقظ تلك الجميله علي صوت الهاتف ..
ليل بنعاس. الوو.
الاب. ايه يا روحي عامله ايه ..
ليل. الحمد لله يا بابا ..
ايه. يا بت متفوقي كده  ‏انتي مسافره اسبانيا عشان تنامي يا غيبوبه ..
ليل. بت انتي مصدعاني ليه هو انا سيبالك مصر عشان تصدعيني في الفون ..
ايه. دا انتي متقدريش تعيشي من غيري اصلا ..
ليل بضحك. اللهم ربع ثقتك دي ..
ايه. طب ايه ..
ليل. ايه ..
ايه. يعني اسبانيا وكده اسمع أن فيه مزز وكده يعني ..
ليل. نهار اسوح ابويا جمبك وبتقولي كده ..
ايه. لا ما هو الحج مننا وعلينا بس مشي متقلقيش ..
ليل. انا واحده محترمه مش زيك يا رمرامه..
ايه. انا أخص عليكي ..
ليل. طب اقفلي بقا عشان اقوم اخلص عشان الشركه مش اول يوم وهتاخر كده ..
ايه. اشطا يا حب سلام .. 
لتقوم ليل وتتوجه الي المرحاض لكي تنعم بالشاور الخاص بها ثم تخرج وتؤدي فرضها ..
ليل بتفكير. اممم البس ايه بقا حاجه رسميه ولا بلاش لتختار بنطلون من اللون الاسود وتيشرت بنفس اللون وعليه چاكيت الخاص بها  من نفس اللون ومعه halls من اللون الشفاف وطرحه من اللون السكري وتضع ملمع شفاه بسيط…
ليل بضحك. والله بقا شكلي business woman قد الدنيا ..
لتخرج ليل من غرفتها وتتجه الي السياره الخاصه بها و الحراس حولها ..
امام شركه ايه سي اس كانت تقف ليل منبهره من هذه الشركه التي لم تلقي كلمه لوصفها كانت علي وشك الدخول الي هذه الشركه ولكن منعها أحد الحراس ..
الحارس. Prohibido ingresar a los guardaespaldas de la empresa  ممنوع دخول الحراس الشخصيه الي الشركه ..
ليل. Esta bien, no hay problema  تمام مفيش مشكله ..
لتدلف ليل الي الشركه بخطواط واثقه ..
ليل. Por favor, ¿puedo saber dónde está la secretaria personal del director? لو سمحتي ممكن اعرف فين السكرتيره الشخصيه للمدير ..
م. Yo soy la secretaria انا السكرتيره ..
ليل. بابتسامه. Soy Lail Muhammad Al-Ansari انا ليل محمد الانصاري ..
السكرتيره. Te pierdas la noche, estás llegando a tu destino y este es un comienzo prometedor. انسه ليل جايه في معادك ودي بدايه مبشره ..
ليل. Gracias شكراً ..
السكرتيره. Me gustaría explicarte el trabajo c اتفضلي معايا اوضحلك الشغل ..
ليل. Oye يالا ..
لتأخذ السكرتيره ليل الي غرفتها لكي توضح لها طريقه العمل ..
وعلي الجهه الأخري ..
الحارس. يافندم والله الحراس مش بيسبوها وبعدين هي لسه جايه امبارح اصلا ودائما حوليها ..
م. انا ماليش دعوه بالكلام ده تتصرفولي ..
الحارس. هما مش بيسبوها غير في الشركه وده احنا لسه عرفينه انهارده ومن المستحيل أننا ندخل الشركه دي ..
م بغضب وصوت عالي. تيجي تتصرفوا ويالا غور من قدامي ..
كان ادم يجلس في المكتب الخاص به ولكن افتتح الباب بقوه وتدلف يامور .
ادم. يا حيوانه في حد يخش كده ..
يامور. مش انا دخلت يبقا فيه ..
ادم. طب تعالي يا نيله عايزه ايه ..
يامور بحزن . عايزاك تسمعني ..
ادم. بجديه. سمعك ..
يامور. زهقت يا آدم زهقت من كل حاجه ..
ادم. والسبب ..
يامور. السبب ماما بتقارني بيك دائما يا آدم مخلياني قدام نفسي ضعيفه لدرجه اني مبقتش عارفه انا عايشه ليه هي ممكن تكون شايفه اللي هي بتعمله ده صح عشان مثلاً تخليني اكمل تعليمي لكن بتعمله بطريقه تكرهني في نفسي. نفسي اخليها تقتنع أن انا يامور مش شخص تاني انا كده حتا لو مبعملش حاجه انا مميزه كل شخص مميز بطريقته كانت تقول هذا الكلمات ودموعها تنهمر علي وجهها ..
كان ادم يستمع لها فقط لم يحاول أن يوقفها عن كلامها ولكن عندما وجدها تبكي بشده قام من جلسته وتوجه إليها أمسك يديها ..
ادم بهدوء وحنيه. انتي دائماً مميزه يا يامور ..
يامور ببكاء. لا يا آدم ماما عندها حق انا فاشله ..
ادم. محدش فينا فاشل يا يامور ربنا خلقلنا العقل عشان نبقا مميزين عن الحيوانات انتي اللي حاطه نفسك في قوقعه الفشل أو بمعني اصح موت والدك مش قادره تتخطيه ..
يامور. بس انا تعبت مش عارفه اكمل حتا تعليمي يا آدم مش عارفه اخد الخطوه علي كده  ..
ادم. هنخدها سوا ويالا بقا امسحي دموعك دي عشان مش واخد عليكي كده وإذا كان علي خالتي انا هكلمها ..
يامور. لا يا آدم لو سمحت متكلمهاش انا جيت قولتلك عشان عارفه انك الوحيد اللي هيسمعني ومستحيل يقول لحد ..
ادم. اللي تشوفيه ..
يامور. طب انا همشي ..
ادم. قصدك هنمشي مش انتي بقالك اسبوع بتزني عشان نخرج وانا أفرجت عنك ..
يامور. هو لازم اعيط يعني عشان تخرجني ونروح الملاهي ..
ادم. الملاهي دي عندها مفيش مرواح الملاهي انا كائن فرفوش اه بس برستيچي بردو مش لدرجه يعني ..
يامور. عشان خاطري ..
ادم. والله ما يحصل هترضي نقعد في كافيه علي النيل معنديش مشكله مش عايزه يبقا احسن بردو ..
يامور. موافقه ..
ادم. طب يالا ..
في إسبانيا كانت ليل تجلس في مكتبها تصمم أحد التصاميم المطلوبه منها بعد أن أدركت ما هو العمل بالتحديد ..
ليل. ياااه علي التعب يا ولاد بس حلو والله بدل الفراغ اللي بيقتل ده يالا انا قربت اخلص اصلا وهاروح للسرير بتاع الأوتيل بقا هييييح ..
السكرتيره.lo tengo  خلصتي ..
ليل.Ah, el último diseño اه فاضل اخر تصميم ..
السكرتيره.No tienes que deshacerte de ellos hoy, porque la reunión aún es de dos días. مش لازم تخلصيهم انهارده لسه الاجتماع كمان يومين ..
ليل. Está bien, no me gusta verte algo más altoعادي بقا مش بحب اراكم حاجه عليا .
السكرتيره. ¿Dónde estás activo?باين انك نشيطه ..
ليل بضحك. No puedo decirte cuán activo, francamenteمش قادره اقولك نشيطه ازاي بصراحه ..
السكرتيره.Puedes caminar ahora y mañana es feriado y venir a la reunión por un rato. تقدري تمشي دلوقتي وبكره اجازه وتعالي علي الاجتماع عالطول ..
ليل. Está bien, mi luna, soy marginalتمام يا قمري همشي انا ..
لتخرج ليل وتتوجه الي الأسفل حيث سيارتها ..
الحارس. خلصتي انسه ليل ..
ليل. ايوه يا علي يالا نمشي ..
بعد مرور نصف ساعة كانت ليل تجلس في غرفتها ..
ليل. هل يا تري أخرج بكره اروح فين مدريد ولا برشلونه ولا ماربيلا ..
ليل بضحك. ينهار عليا هي ايه الاسامي دي هما مش ماربيلا ده لبان اتعمل منطقه سياحيه امتا بس يالا مش مهم اهو اخرج في أي حتا هتبقا حلوه والله …
عند يامور وادم ..
ادم. يارب ست زفته تكون زهقت عشان نروح ..
يامور. بس انا لسه مزهقتش ..
ادم. بت انتي انا بدأت ازهق ولو اتنرفزت انتي هتزعلي علفكره ..
يامور. احم انا زهقت اوي بجد يالا نروح ..
ادم. ما كان من الاول ..
ليأخذ ادم يامور ويتجه بها إلي منزلهم ..
ادم. اطلعك ..
يامور. متقلقش انا متعوده يالا روح انتا  .
ادم. ماشي تصبحي علي جنه ..
يامور. وانتا من أهلها ..
يمر يومين ولم يحدث بهم احداث الأ أن كانت ليل انتهت من التصميم الخاص بها وزارت الكثير من المناطق في إسبانيا والتي كانت أكثر من رائعه و ادم لم يحدث شيئاً معه إلا أنه والداته دائما ما تذكره بموعد الزفاف الخاص به التي هو لم يعرف من عروسته من الاساس ولكن كان لم يهتم بكلماتها وأما يامور ما زالت والدتها تعملها بنفس الطريقه السلبيه …
كانت ليل تجلس في غرفه الاجتماعات وسط كثير من الاشخاص مما جعلها تتوتر قليلا وهذا المدير التي لم تقبله بعد ..
السكرتيره.El gerente ha llegado المدير وصل ..
لتنظر ليل الي هذا المدير فكان شديد الوسامه بهذا العيون الرماديه والبذله المتناسقه معه بشده ..
ليل. في سرها. هو ده وقته انهدي شويه ..
المدير.Señorita Lil, por favor enséñeme el diseño انسه ليل اتفضلي اعرضي التصميم ..
اخذت ليل نفسها. ثم قامت بثقه وأخذت تشرح التصميم بطريقه مبسطه ولكن مختلفه والذي مر أكثر من ساعتين في هذا الشرح  ما أن انتهت من عرض الفكره عليهم حيث كان جميع من في الغرفه يصقفون لها علي هذا التصميم ..
ليل بابتسامه. شكرا ..
المدير. Te saludo por el diseño, señorita nocheبحييكي علي التصميم انسه ليل ..
ليل.  Gracias, lamentoشكرا ليك يا فندم ..
انتهت ليل من هذا الاجتماع وهي فرحانه بشده من أنه نال إعجابهم  وقررت أن ما تصل إلي الأوتيل سوف تتصل بوالدها لكي تحكي له ما حدث معها ..
لتخرج ليل من هذه الشركه ولكن ما أثار تعجبها أن الحراسه لست موجوده لتتقدم عده خطوات واخذت تبحث عنهم ولم تجدهم في أي مكان ولكن فاجأه يظهر شخص ما ولم تدرك ما حدث ثم يغشي عليها من أثر المخدر …
فما سيحدث ياتري هل ستجد ليل من ينقذها ام ستظل تحت يد هذا المجهول ؟!.
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!