Uncategorized

رواية انتقام ولكن الفصل الرابع 4 بقلم يارا سلام

 رواية انتقام ولكن الفصل الرابع 4 بقلم يارا سلام

رواية انتقام ولكن الفصل الرابع 4 بقلم يارا سلام

رواية انتقام ولكن الفصل الرابع 4 بقلم يارا سلام

ريم كانت ف مكتب آسر بتعرض عليه حل المشكلة 
فجاة حد خبط ع الباب ودخل 
آسر: اي ي عم الحاج هديت 
مازن: بقولك ايه ي آسر اطلع من دماغي الله يخليك انا مش فايقلك 
كل ده ريم لسه ملفتش تشوف مين اللي آسر بيتكلم معاه ده لكن حست ان الصوت  مش غريب عليها لكن م التفتتش 
آسر بص ل ريم 
ريم : تحب اروح دلوقتي وارجع بعد شوية 
آسر : لا لا خليكي عشان نناقش الحل دلوقتي احنا ال ٣ 
ريم : تمم ي فندم 
السكرتيرة خبطت ودخلت : مازن بيه ف حد بيسال ع حضرتك برة وبيقول حاجة ضرورية 
مازن : حد !!تمم تمم هشوف مين ي آسر واجيلك 
آسر : تمم 
ريم : لو سمحت ي آسر بيه ممكن اروح مكتبي عشان عندي شغل كتير ولو احتجت حاجة اثناء مناقشة الحل تقدر ابعتلي 
آسر : اوي اوي اتفضلي 
ريم : شكرا ي فندم 
خرجت ريم من مكتب آسر وكالعادة هو بيفكر ف شعوره الغريب ناحيتها وهي بتفكر ف دقات قلبها اللي بتتخانق مع بعضها كل م تشوفه 
وهما الاتنين بيسالو نفسهم نفس السؤال هو ايه ده هو ممكن يكون حب ؟؟
وبيجاوبو نفسهم نفس الاجابة : لالا اكيد مش حب 
يقطع شرود آسر دخول مازن 
مازن : اللي واخد عقلك ي عم 
آسر : لا متاخدش ف بالك 
المهم مشكلة ******اتحلت 
مازن : ايه ده بجد  طب والخسائر 
آسر : من غير اي خسائر 
مازن : نعم !!انت بتهزر صح 
ي ابني احنا حاولنا كتير جدا وجربنا كل الحلول لكن كلها كان فيها نسبة خسائر ونسبة مش قليلة 
ف مش معقول اللي انت بتقوله ده 
آسر وبيمدله ايده بالملف : اتفضل آدي الحل 
مازن بيقرا ومش مصدق : ايه ده مش معقول ازاي الحل ده مجاش ف بالنا لحد دلوقتي مين العبقري اللي اكتشفه 
آسر : بشمهندسة جديدة لسه متعينة بس باين عليها ما شاء الله الله اكبر يعني ربنا يحميها 
مازن : انا عاوز اشوف البشمهندسة دي 
آسر : ي سلام بس كده اوي اوي 
مازن : وهاخدها تشتغل معايا بعد ازنك يعني 
آسر : ايه ده ايه ده انت من امته بترضى تشتغل مع بنات ؟
مازن : لو بالعبقرية دي لازم اوافق طبعا 
آسر : اما نشوف هي هتقول ايه 
مازن : وانت من امتا بتاخد راي حد ف الشغل 
آسر : مش عارف والله مالي ????‍♂️
مازن : ولاا ناديلي البت اللي شقلبتنا دي 
آسر : ههههههههه  
ورن ع ريم 
ريم : الو 
آسر : تعالي عاوزك 
ريم: حاضر ي فندم 
وقفلت 
ريم خبطت ع الباب 
آسر : ادخل 
دخلت ريم 
مازن قام وقف بصدمة وريم كمان مصدومة ومبرقين الاتنين 
مازن و ريم ف نفس الوقت : انت / انتي !!!
آسر : ايه ده انتو تعرفو بعض ؟
ريم : ايوه اتقابلنا قبل كده وانا مدينه ل استاذ مازن ب رقبتي
مازن مصدوم  من تغير طريقة كلامها المفاجئ  
آسر : فعلا !!
مازن : لاعادي محصلش حاجة دا واجبي واي حد مكاني كان هيعمل كده 
ريم : ومع ذلك انا متشكرة ليك جدا واسفة ع قلة زوقي مع حضرتك 
مازن ؛: لا محصلش حاجة انا مراعي انك كنتي ف وقتها مخضوضة ومحتاجة حد تعرفيه عشان تامنيله واكيد الحد ده هيكون خطيبك مش انا ف انا مقدر 
آسر وريم ف نفس الوقت 
آسر : خطيبها !
ريم :خطيبي !
مازن : ايوه اللي جريتي عليه وحضنتيه ده 
ريم : لا طبعا مش خطيبي دا عمر جاري واخويا احنا متربيين سوا 
مازن : بس شكلكو بتحبو بعض كان خايف عليكي اوي وانتي اتطمنتي بمجرد م خدك ف حضنه 
ريم : طبعا مش اخويا 
مازن : لا مش اخوكي ليه ميكونش حب فعلا 
ريم: انا وعمر  راضعين ع بعض 
مازن بارتياح : الحمد لله 
ريم : افندم 
مازن : اااا لا مفيش حاجه 
آسر : هي دي بقا ي سيدي ____قاطعه مازن بنظرة معناها (متقولش اني حكتلك حاجة اسكت ) 
فهم آسر نظرته وكمل الجملة 
آسر : هي دي بقا ي سيديالبشمهندسة ريماللي لقت الحل للمشكلة اللي مبهدلانا 
مازن بارتياح : برافو عليكي ي بشمهندسة 
آسر : د مازن الجارحي  ابن عمي وشريكي واصغر رجل اعمال ف اسكندرية واحنا الاتنين هنا بندير الشركة الام 
مازن وريم كل شوية يبصو ل بعض ونظراتهم بتطول 
لاحظ آسر الشئ ده وكان متضايق جدا 
مازن : بشمهندسة ريم انا محتاجك ف الشغل معايا انا موافقة ولا ف مشكلة 
ريم: طالما شغل ف تمم انا معنديش مشاكل هنا شغل وهنا شغل اللي حضاراتكو تشوفوه 
مازن : تمم يبقى ات___قاطعه آسر 
آسر : سوري ي مازن بس انا محتاج ريم معايا ف الشغل 
مازن باستغراب من تغير راي آسر المفاجئ واللي احرجه 
ادام ريم 
مازن : عن اذنكو عشان عندي شغل 
آسر : اتفضل 
ريم : وانا كمان عندي شغل 
وخرج مازن ووراه ريم 
وقعد آسر يفكر ازاي يبعد مازن عن ريم 
لانه لاحظ نظراتهم ولان حس من مازن وهو بيحكي عنها قبل كده انه حبها 
وحس من عصبيته لما كان بيحكي انه شافها ف حضن حد تاني 
ف قال انه لازم يبعدهم عن بعض ب اي شكل 
خلصت ريم شغلها واستاذنت وروحت 
                         __________________________________
ف بيت ريم 
ريم : السلام عليكم 
سليم و عمر : وعليكم السلام وبيخبو حاجة 
ريم : برقتلهم ااه ي خاينين بتتفرجو ع صور تشردي من غير اذني عاااااااا 
عمر وبيوريها صورة كانت منعكشة فيها وبتاكل مصاصة ولابسه هوت شورت كده بيقولها ايه ده 
ريم : عاااااااا ي معفن انا كل م اخبيها تجبها بتجبها منين دي وبدات تضربو ويحدفو بعض بالمخدات وسليم بيضحك عليهم وع عقلهم اللي لسه صغير رغم انهم كبرو وبقو م شاء الله مهندسة ودكتور 
سليم : بس بس كفايا يلا عشان انا جعان 
ريم : انا داخلة اغير وانت ي عسل انت خد الاكل ده حطه ع السفرة ع ماجي 
ونادي طنت امينة عشان عمله حسابها وروح انت عشان نسيتك 
عمر : نعم ي اختي ومالو 
وضحك الجميع 
دخلت ريم غيرت لبسها وخرجت 
قعدو كلو وهزرو ولعبو كوتشينه واسترجعه الذكريات بتاعة طفولتها هي وعمر 
وصورهم من وهما صغيرين 
وجه وقت انهم ينامو بقا 
عمر اخد مامته وراحو شقتهم 
ريم ادت بباها العلاج ودخل ينام وهي كمان 
ريم قعده ف السرير بتفكر ف اللي بيحصلها كل م تشوف آسر 
واللي بقى يحصلها لما تشوف مازن ورعشتها لما تسمع صوته 
ومش فاهمة هي ليه كده 
فاقت من شرودها ع صوت رسالة ع  موبايلها 
ريم بصت ف الرسالة وفتحت بقها وبرقت ****
ي ترى الرسالة مكتوب فيها ايه و ايه اللي هيحصل  ده اللي هنعرفه البارت الجاي ????
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!