Uncategorized

رواية أريج الآدم الفصل الرابع 4 بقلم ندى

 رواية أريج الآدم الفصل الرابع 4 بقلم ندى

رواية أريج الآدم الفصل الرابع 4 بقلم ندى

رواية أريج الآدم الفصل الرابع 4 بقلم ندى

في الصباح……
دخل ادم.. القصر.. لقي باباه وهيام وادهم…..واقفين كانهم كانو بانتظاره….
فجاءه حسين..اتحرك بالكرسي و وقف قدام ادم وضربه بالقلم…..
هيام.. بصدمه.. حسين..
ادم…كان مصدوم دي اول مره باباه يضربه……
ادم.. بغضب…في ايه ياباابا…
حسين بغضب…فيه اني معرفتش اربي…..
ورمي الصور في وش ادم…ادم بص لصور بصدمه…..
ادم………
________&__
عند نادين..كانت قاعده في اوضتها وبتعيط….
مدحت دخل عليها…بهدوء…يلا المأذون تحت..دقيقه والاقيكي تحت….فااهمه..
نادين………بدموع.. حاااضر….
بعد 5دقاءق
مدحت طلع بضيق ونفاذ صبر لاوضه نادين فتح الباب….
مدحت…بغضب وصوت عالي…هو..انااا مش
مدحت قعد يدور في الاوضه ملقاش نادين…..
مدحت…بصوت عالي…ناااااديييين
__________في قصر الجارحي
ادم بص لصور بصدمه…لقي صورته وهو شايل اريج..عالايده ونازل بيها من بتها..وصور تانيه وهو شايلها ونازل بيها من المستشفى والشركه…
حسين..بغضب..تقدر تقولي ايه الصور ده…سيرتنا.. بقت علي كل لسان بسبب طيشك…وغباءك…..الصور دي كلها.عالنت .. وعلي السشويال…. ميديا….
ادم…بهدوء ماقبل العاصفه…انااا اسف… يابابا..
حسين.. اعمل ايه باسفك…دلوقتي سمعتي ال حفظت عليهااا…طول السنين دي كلها جه واحد زيك…هد كل الي بنيته…..
حسين…بضيق وغضب…اعمل حسابك انت هتتجوز البنت دي.. وتطلع تقول في التلفزيون انهااا مراتك……
ادم…بخبث…. ماشي يابابا…..وطلع بره القصر…
_______
هيام…انا مستحيل اوافق اني ابني يتجوز واحده زي ديي
حسين…بسخريه…معاكي حق..وسمعتك…قدام صحابك..البنت ال بتتريقي عليها دي.. احنا بقينا بين ايديها دلوقتي…..
هيام… بضيق…اووف هو يتجوزها شهر ولا اتنين ونخلص…وطلعت اوضتها
_____
ادهم بتفكير… بابا انا حاسس انو ادم ناوي علي حاجه
حسين… باستغراب…ليه بتقول كده….
ادهم..اصل هو وافق كده علطول وده مش من عادته…
حسين…بخوف..ربنااا يستر…ابني وانا عارفه…
_________________
كانت بتجري بخوف…..ورعب وبكاء…..وشويه شباب بيجرو وراهاااا….
احد الشباب… رايحه فين بس ياعسل…..
نادين…وصلت لشارع مقفول…. رجعت بخوف بضهرهااا….لوراا.. والشاب قرب منهااا وووو
______
عند اريج…….
صحيت من النوم بخضه وخوف
اريج بخوف..قامت من عالسرير بسرررعه… وطلعت بره الاوضه….وقعدت تتجول في الشقه..كانت الشقه كبيره وفخمه..بس الوانها..كانت…معظمهااا اسود…لفت نظرهااا اوضه….في اخر الشقه… والوانها مختلفه..فتحت الباب بهدوء…لقت….
اريج…بصدمه…….
بغضب.انتي بتعملي اييه عندك….
اريج بصت وراها بخوف وجسمها بيرتعش…
اريج..بخوف.اناااا
________________
مجهول…بخبث..ايه رايك ياباشا..سمعت ادم الجارحي بقت في الارض….
الرئيس… برااافو…عليك..المهم انت متاكد انو البنت دي هتساعدناا…ناخد ورق الصفقه..
مجهول…اكييد الفلوس…تعمل كل حاجه
الرئيس بغموض…معاك حق
__________
عند ادهم وكيارااا
ادهم..دخل اوضه كياراا
ادهم..بحب..بقيتي كويسه دلوقتي…..
كياراا..بابتسامه… الحمدلله…
ادهم..بتردد…كياراا… انا..كنت
كيارا… باستغراب…في ايه
ادهم…كنت عاوزه اسالك فين اهلك…وايه حكايتك
كياراا…بحزن..انا اهلي ماتو من زمان وعشت كل عمري في ملجأ…ولما بلغت السن القانوني…بقيت قاعده في الشارع ملقتش مكان اقعد فيه……
ادهم…بدون تردد..حضن كيارااا..جامد…
وقال…انا بحبك ياكيارااا
كيارا..من كتر الصدمه معرفتش تتكلم لغيط مارفعت ايديها وضربته بالقلم….
ادهم….بصدمه اناا……….كيارا
كياراا…بغضب…………هو انت ايه عشان انا قعده في بيتك.. تعمل كده…وحاولت تقوم من عالسرير….
كيارا…عاااااه
_______________
بغضب…انتي بتعملي ايه عندكك
اريج..بصت وراهاا لقت ادم..وحاطت ايده في جيبه…وعينيه كلها غضب….
اريج…انااا…
ادم…ببرود..تعالي وراياا
في اوضه المكتب…
ادم… قعد..علي كرسي المكتب…وشاور لاريج انهاا تقعد…
ادم…ببرود.. امضي علي الورق الي قدامك….
اريج.. باستغراب…ورق ايه ده.
..
ادم..ببرود وخوف…عقد جوازنااا ياروحي……
اريج… قامت وقفت… بصدمه…انت بتقول اييه حرااام عليك….والله انا عملتلك ايه….
ادم..بضيق…اووف..بدانا شغل التسول… وبعدين انتي مجبره…اصلا يعني..مالكيش راي..اصلا انتي زيك زي الكرسي
اريج…بخوف وصدمه………….
ادم…بس اعمل..ايه
الناس كلها عرفت اننا بنحب بعض ….
هااا…ايه رايك…
اريج…انااا…….
_________
تفتكرو اريج هتوافق..ولا لا..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى