روايات

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم منة وائل

شروق :انت حيوان وحقير وزباله
الراجل :انتي بتشتمي مين يابت انتي
شروق :بشتمك انت يا حيوان
الراجل :انا صابر عليكي من بدري بقا، لكن لحد كدا وهعلمك الادب
شررق :مش هتقدر تعمل حاجه وامشي من وشي بقا
الراجل :وحياه امك لاموريكي
نظرت له شروق برعب وقالت :انت….. انت بتعمل اي يا مجنون انت
الراجل :هتسلي بيكي يا قمر
شروق :تتسلى بمين انت مجنون اوعي كدا سبني
الراجل :بس مااسمعش حسك دا، ثم قام بتمزيق فستان زفافها
شروق بصراخ:لااااااا عاااااااااا رعد
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قصر العرباوي
رعد:ااااه
عبد الرحمن :مالك يابني؟
رعد:حاسس بوجع في قلبي اوي
عبد الرحمن :خير ان شاء الله
رعد:ان شاء الله
عبد الرحمن :ربنا معاكم ياولاد خالي بالكم من نفسكم
رعد :حاضر يا جدو بس استنى اما نشوف فيلم رد قلبي دا
معتز :هتوحشني أرى، اوعدك لو رجعت بخير مش هسيبك ولا لحظه وهتبقى مراتي قدام ربنا، انا بحبك اوي
حور بدموع :وانا كمان بحبك
معتز :انتي بتعيطي ليه دلوقتي
حور :خايفه، خايفه يحصلك حاجه وتروح مني.
معتز:ماتقلقيش ربنا معايا، ان شاء الله هرجع ومش هسيبك
حسام :اهدي بقا، انتي عارفه انا بحبك قد اي صح
نورهان بدموع:اه، بس انا خايفه أوى
حسام:يا حبيبتي ماتخافيش من حاجه وهي أول مره نطلع مهمات عيله العرباوي
نورهان :ويعني مهمات العيله دي مش خطر، مش فاهمه ليه ماتسيبرا البوليس يتصرف
حسام :يا حبيبتي لو استننا البوليس مش بعد شروق تكون راحت مننا، وبيني وبينك انا زهقت من عيله العرباوي دي فعلا، هههههه
نورهان :ههههههه
حسام :ايوا كدا اضحكي يا قلبي وماتشليش هم ان شاء الله خير
مشيره:نادر ماتزعلش مني انا اسفه
نادر:ازعل منك ليه بس يا حبيبتي انتي اللي ماتزعليش مني
مشيره وهي تحبس دموعها:انت وعدتني هترجعلي، عشان آدم يجي
نادر :ماتخافيش ياام آدم المستقبلي هرجعلك باءذن الله
مشيره ببكاء:هتوحشني اوي
نادر:لا لا مش عاوز عياط بقا انا قولت اي
مشيره:بحاول والله بس غصب عني.
نادر:ماتخافيش ربنا معانا
رعد:ها خلصترا وانت يا بيه انت كمان مفيش حد تحب فيه كدا وتودعه
معاذ:هههه واودع ليه مااهي جنبي اهي هي من القوات بتاعتي، يعني لو موتنا هنكون سوا، مش كدا والا اي؟
ساره :ايوا
رعد :لا اله الا الله ربنا يشفيكم محسسني اننا رايحين نحرر فلسطين، يلا يااخويا انت وهو
عبد الرحمن :اوعدني انك مش هترجع الا وهي معاك
رعد:اوعدك، ان شاء الله
عاصم :يلا يا جدعان العربيات جاهزه برا
رعد:تمم يلا
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
              في المخزن
شروق :اوعي كدا سبني عاااااااااا، حد يلحقني ونبي الحقوني،
الراجل وهو يحاول تقبيلها:بس يابت تعالي هنا
شروق ببكاء:ااااه حد يلحقني يا ناس هئ هئ، رعد الحقني ونبي، انت فين
وسمعت شروق صوت باب حديد يفتح
حياه بدهشه:انت اي اللي بتعمله دا يا بغل انت.
الراجل وهو يبتعد عن شروق :البت دي ما اتربتش وكنت بعلمها الادب
حياه :انا قولتلك تعمل كدا
الراجل :لا
حياه:بتصرف من دماغك ليه، حصلها حاجه
الراجل :لا مالحقتش
حياه :وانت كنت عاوز تلحق اما حيوان بصحيح، اتنيلي اطلع فوقي على مااجيلك داتك القرف
الراجل وهو ينظر لشروق:حاضر
نظرت حياه الي شروق وجدتها متكئه على ارضيه الغرفه ملابسها ممزقه وتبكي بشده
حياه :احمدي ربنا ان جيت في الوقت المناسب، وكادت ان تذهب ولكن تذكرت شئ، هو انتي لسه بنت صح
نظرت لها شروق ثم بكت ثانيا
حياه :اه، طيب اسيبك تهدي خدي دا اكلك ولو انه خساره فيكي، بس انا طيبه بقا اطفحي
شروق بداخلها :حسبي الله ونعم الوكيل، انت فين يا رعد تعالي الحقني
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في المديريه
معاذ:يا رضوان باشا لو مفيش قوه جهزت كمان نص ساعه، كدا مرات اخويا هتموت
رضوان :يابني هو بأيدي، مفيش سابق إبلاغ ان اللي اسمها حياه دي واحده ليها سوابق مفيش يابني لازم يكون فيه دليل، انت نسيت القانون والا اي يا معاذ، مش هب يلا نطلع قوي مره واحده فلنفترض روحنا وماطلعتش هي اللي خطفاها هيبقا شكلك اي انت قدام الوزاره كلها
معاذ:مانستش يافندم قوانين، بس اديني فرصه افهمك
رضوان :مش عاوز نقاش كتير يا معاذ اما نتأكد ساعتها بدل القرى اتنين هيطلعوا
معاذ :شايفه، اعمل اي انا دلوقتي
نظرت له ساره بحيره ثم قالت بعد تفكير :سيب الموضوع دا عليا انا
معاذ: هتعملي اي يعني
ساره:هتشوف
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في قصر العرباوي
ناديه :اه ياني يااما بنتي، قلبي بيوجعني اوي اااااه
عصام :اهدي يا ناديه بقا ما رعد اخدهم وراح وان شاء الله هيرجعوا بيها.
ناديه :بنتي حصلها حاجه يا عصام، انا قلبي بيقولي كدا
عصام:بطلي بقا تمشي ورا قلبك دا، بنتك زي الفل وهترجعلك باءذن الله
ناديه :يارب
عبد الرحمن :يا تهاني
تهاني :ايوا يا حاج
عبد الرحمن :هاتي دوا السمر من جوا، السكر علي عليا
تهاني :اي، حاضر هجبوه بسرعه اهدي ونبي يا حاج
عبد الرحمن :حاضر
سحر :اهدي يا بابا هيرجعوا ان شاء الله ماتعملش في نفسك كدا
عبد الرحمن :دول احفادي كلهم يا سحر كل احفادي، يعني اساس العيله لو راحوا مني، انا هروح فيها
وائل:لا يا بابا ما تقولش كدا كلهم هيرجعوا
عبد الرحمن بخوف :يارب
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          أمام فيلا سليمان
معتز :وادي اول صاروخ
بوم
أمن ١:اي دا اي الصوت دا
أمن ٢:مش عارف بس غالبا جاي من هنا
أمن ١:شوف كدا
معتز: وادي التاني
بوم
امن٢:ياعم لا الصوت جاي من هنا
أمن ١:ملشي استنا اشوف
معتز:وادي واحد جنب رجلك
بوم.
أمن ٢:ااااااه رجلي اي البتاع اللي بيلسع دا
أمن ١:هههههههههههههه
امن ٢:انت بتضحك على أي يااخويا
أمن ١:شكلك يضحك
أمن ٢:لا والله طب اتعدل بدل مااعدلك
أمن ١:لا بقولك اي اتلم
أمن ٢:وان ما اتعدلتش
أمن ١:هوريك انا بقا.
وظل الاثنان يتشاجران
………………
رعد :يلا يا حسام ادخل شوف هتعمل اي، وانت يا نادر ورايا
نادر :تمم
حسام :تعالالي ايها السلك الشائك
أمن ١:والله همد ايدي عليك
معتز :هههههههههه هموت مش قادر
أمن ٢:اما بغل بصحيح
معتز:ياديني ههههههههههه
امن١:استنا، اي الصوت دا
امن٢:صوت اي
أمن ١:فيه صوت حد بيضحك
معتز:يانهار اسود
…………….
رعد :حالي بالك يا نادر في ست واقفه في نص البيت شكلها كدا رئيسه الخدامين
نادر:يا ساتر يارب هي مالها شبه شلبي سلوفان كدا ليه
رعد:يااخي ودا وقته هزار
نادر:اه، اه صح اسف معلش
رعد:بس تصدق فعلا هي شبه شلبي سلوفان
نظر له نادر ثم ضحك
نادر:اهو شوفت
رعد:بس اي الهبل اللي احنا فيه دا
مدام اولفت:يلا انتي وهي عشان العزا بليل
نادر:عزا، عزا اي دا؟
رعد:هي شروق قالت حياه والا اي
نادر:يالهوي لتكون حياه هي اللي قتلت شروق
رعد:انت عبيط قتلتها وهتعملها  عزا، ازاي
نادر:مش عارف بقا
رعد:بس بس، حياه اهي
نادر:هي مالها شكلها معيط، ياخرابي دا وشها باظ خالص
حياه :جهزتي كل حاجه
مداك اولفت:كل حاجه يا هانم جاهزه وانا اشرفت عليها بنفسي
حياه :تمم روحي يلا اعمليلي قهوه، وهاتي سندوتشين عشان اديهم الكلبه اللي تحت دي
رعد:تهو انتي اللي كلبه وستين كلبه
مدام اولفت :حاضر يا هانم، بقول لحضرتك، هو خلاص كدا دفنتوا سليمان بيه
حياه بحزن:اه يا اولفت بابا راح وسابني، سابني لوحدي
مدام اولفت:شدي حيلك يا هانم عن اءذنك
حياه:اتفضلي، ياااا يا بابا سبتني في اكتر وقت محتجاك فيه اوي
رعد:سليمان مات
نادر :اخدت بالي، هندخل ازاي بقا
رعد:هقولك تعالي ورايا
نادر :حاضر
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قصر العرباوي
مشيره :انا قلقانه اوي
نورهان :مش اكتر مني
حور:طب وبعدين هنفضل قاعدين كدا
مشيره:مش باءيدنا حاجه نعملها
حور:معاكي حق، بس هما ممكن يكونوا اتصرفوا
نورهان:مش عارفه بس اكيد حياه دي مش سهله
مشيره :دي بنت لاذينه ايام ما كانت مخطوبه لرعد كانت رزله اوي
نورهان :انا مش بطيقها بصراحه، بعيدا عن موضوع زغد وكدا بس هي دمها تقيل
مشيره :طيب اي هنفضل كدا
نورهان بعد تفكير :انا عندي فكرا
حور ومشيره في نفس واحد :ايييييي
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
              في المخزن
شروق بوجع:ااااااه مش قادره، يارب ونبي بقا
حياه :خدي اطفحي
شروق :انتي عاوزه مني اي بقا سبيني امشي حرام عليكي
حياه :حرمت عليكي عشتك، دا انا هخليكي تتمنى الموت ومش هنولهولك، هخلي حياتك جحيم
شروق :انتي انسانه مريضه
حياه :انا برضو، واللي عملوا فيا رعد دا مش مرض
شروق:انتي اللي عملتي كدا في نفسك بحسباتك وحياتك الغلط، انتي كلك على بعضك غلط
حياه:يا سلام وانتي شايفه نفسك صح، اوعي تكوني فاكره رعد بيحبك، لا فوقي يا ماما رعد مهما عنل انا لسه في قلبه ومعلمه
في الخارج
رعد:كدابه أرى انا ولا بحبها ولا نيله
نادر:هي مش فاكره اللي هي عملته والا اي، وبعدين احنا مش هنهجم بقا انا تعبت من القرفصه دي
رعد:اصبر بقا اما نسمع بيقولوا اي
شروق :انتي اللي حاطه نفسك في الكدر دا، رعد مبقاش يحبك خلاص ودا بسبب طمعم وجشعك وحقدك، انتي بني ادمه اللي جواكي وبيمشي دا مش دم ده غل
حياه :انتي شكلك عاوزه تتربى، وانا نسيت فكره اني هخلي رعد يحبك تعالي بقا
نادر:يانهار اسود
رعد مسرعا :ارعي يا نادر بسرعه
شروق :اوعي يا مجنونه، عاااااااااااااا
وعندما كانت حياه تحاول رمي مايه النار على وجهها احست بشئ ثقيل على رأسها، وفقدت الوعي
شروق:عاااااا، مين
رعد:انا يا حبيبتي
شروق بلهفه :رعد الحقني المجنونه دي عاوزه تشوهني
رعد بذهول:اي اللي حصلك واي الدم دا، هو حد عملك حاجه، انطقي
شروق:انا اتمرمطت اوي يا رعد الراجل اللي شغال معاها كان هيغتصبني
نادر وهو يخبئ وجهه:خد يا رعد لبسها الجاكت دا
رعد:هات، تعالي ادخلي في الجاكت دا وتمسكي كويس، هاتي ايدك يلا
شروق بتعب واضح على وجهها :حاضر
رعد:انتي مالك فيكي اي هو الحيوان دا عمل حاجه
شروق:لا الحمدلله
رعد ولم يتردد:تعالي
شروق :نت بتعمل اي
رعد:ششش هشيلك
شروق:لا انا تقيله عليك
رعد:لامش تقيله. ولا حاجه
نادر:مش نخلص بقا البت هتصحي
رعد :امسكي فيا جامد
وأثناء ما كان رعد وشروق ونادر منشغلين، استيقظت حياه وقامت بغلق الباب عليهم، ابقوا وروني هتخرجوا ازاي بقا هههههههههه
نادر:عمال اقولكم يلا يلا، هنعَمل اي دلوقتي
رعد:……….
نادر :انت ساكت ليه
رعد:يااخي سبني افكر الله
نادر:ماشي
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في عربيه معاذ
معاذ :انتي ازاي خلتي يوافق دا انا طلع روحي وهو برضو رفض
ساره:يابني انا بنته لازم تفهم انه هيسمع كلامي في أي وقت
معاذ:مش اوي كدا يعني دا انتي دخلتي جوا وخرحتي بعد ساعه يعني زنانه وهو زهق من زنك فوافق
ساره:هههههه لا والله
معاذ :هههههههه اه والله، ثم همس لها بحبك
ساره :ودا وقته يا معاذ يلا درس بنزين مدا هنتاخر
معاذ:ماشي ماشي، مسيرك تبقى تحت ايدي
ساره :ههههههههههههه
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في فيلا سليمان
معتز:يانهار اسود
أمن ١:انت بتعمل اي عندك ومين انت ومين باعتك
متتز:ااا… انا
أمن ٢:اومال احنا انطق انت مين وعايز اي
أمن ١:دا شكله هو اللي كان بيرمي الصواريخ
أمن ٢:يا وقعتك البيضه، هاتوا يااحمد
أمن ١:حاصر
معتز :أحيه، اي دا مش دي حياه هانم
أمن ٢:اي فين
معتز وهو يجري سريعا : أجرى يا ببلاوي
……………………
نادر :وبعدين هنفضل حطين ايدينا على خدنا زي خالتي لوزه كدا
رعد:اومال هنعمل اي ياابو العريف، باب حديد ومقفول هتعمل اي انت
نادر:منا مش عارف انا بحاول اهو وبعدين………..
وعندما كان نادر يتحدث قطعه حديثه صوت. رعد:الصوت دا جاي منين
نادر:مش عارف
شروق:في حد هيفتح الباب
نادر:استر يارب
يتبع..
لقراءة الفصل الخمسون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى