Uncategorized

رواية حورية الفارس الفصل الثالث 3 بقلم أمل السقا

 رواية حورية الفارس الفصل الثالث 3 بقلم أمل السقا

رواية حورية الفارس الفصل الثالث 3 بقلم أمل السقا

رواية حورية الفارس الفصل الثالث 3 بقلم أمل السقا

فارس مسك إيد أنس من ورى ومشافش وشه وضغط على سنانه وقال لحور: اتفضلي خدى صاحبتك وتركبي العربيه ومتخرجيش “حور فضلت بصاله بدهشة وساكته” 
فارس بعصبيه: انتي سمعتيني ولا لا؟ 
حور باعتراض: بس. 
فارس بمقاطعه وصوت عالى: اتفضلي على العربيه يا اما اقسم بالله ما عارف ايه اللي هيحصل. “ندى مسكت ايد حور” 
ندى وهي بتشد حور: حاضر يا استاذ فارس اوعى تعصب نفسك “بصت لحور” يلا يا حور. 
“حور باصه لأنس بشزر” ندى وهي بتهزها وتشدها جامد: يلا يا حور يلا “واتحركوا راحوا العربيه”  كل ده وفارس لسه مشافش وش أنس. 
جاسر لما شاف وشه ضحك جامد وقال: إيه ده أنس محمود سلطان انت ايه اللي وقعك كده هههههههه ده انت امك داعيه عليك هههههههه. 
أنس لجاسر بعد ما شد إيده منه وفارس بيفتكر هو شاف الشخص ده فين قبل كده: ازيك يا جاسر عامل ايه؟ وبعدين بص لفارس اللي باصص لأنس بنص عين: ازيك يا فارس مش فاكرني ولا ايه؟ 
(ايه ده هما بيتكلموا فى ايه؟ هو فارس مضربهوش ليه؟ طب فارس بيبص بنص عين ليه؟ كل دي كانت أسئلة حور مش انا ????) 
فارس: مش عارف انا شوفتك فين قبل كده بس حاسس اني اعرفك وده اللي مانعني عنك دلوقتي عشان الراجل مبيمدش إيده على بنت ده الراجل يعني. 
أنس: انا انس كنت زميلك فى الكليه لو فاكر وكنت بطلع بعدك على طول فى اوائل الدفعه لو فاكر برضو. 
جاسر: ايوه يا فارس انت ازاي مش فاكره هههههههه. 
فارس بتجاهل لكلامهم هما الاتنين: ايه علاقتك بالآنسه حور يا أنس؟ 
أنس بتوتر: لا معتش ليا علاقه بيها ولا يشرفني ان يكون ليا صلة بيها اصلا لا من قريب ولا من بعيد وندمان على كل لحظه عشتها معاها لانها متستاهلش حبي ليها أساسا هو كده دايما الشخص الطيب بيختار غلط وهو برضو اللي بيتحمل نتيجة اختياراته دي. 
سها بتدخل: حضرتك دي بن….. 
فارس بمقاطعه وعصبيته: هو انا قولتلك تتكلمي؟؟ 
سها بخوف: ل… ل… لا .. لا مقولتش بس انا… 
فارس بغضب: مبسش طالما مسألتكيش يبقى متدخليش وبعدين انتي واقفه هنا ليه؟  ما تتفضلي شوفي انتي رايحه فين؟ 
“سها بصت لأنس وقالت: لما تروح ابقى كلمني” وطلعت تجري. 
فارس بص لأنس ببرود: امممممم طب هي ليه بقا شتمتك؟ وليه اتكلمت معاك بالاسلوب ده؟ 
انس من جواه بيقول وانت مالك يا عم الحشري بس ملامح فارس خلته يخاف وكان باين عليه وده شجع فارس انه يسأله هو مش عارف هو ليه مهتم يعرف لان من طبعه أنه بيهتم بشغله بس بس واضح ان حور ليها تأثير عليه وطبعا هو خد عنها فكرة انها بنت رغايه ولمضه ولو سألها ممكن تحرجه وتقوله ملكش دعوه. 
أنس بضيق: عادي هي انسانه قليلة أدب انا اعرف ان الخطوبه دي فترة تعارف لو فيه تفاهم بيننا يبقى المفروض نكمل ولو مفيش يبقا كل واحد من طريق  وده اللي حصل بالظبط انا طول فترة الخطوبه بحاول اتقرب منها واتفاهم معاها “واتنهد وكمل بتمثيل الحزن” بس هى مكانتش متفاهمه أبداً وكل يوم خناق حاولت اخليها تتغير  للأحسن بس مكانتش بتسمعني وانا لما زهقت قولتلها هسافر وعايزك معايا وكملى تعليم هناك عشان شغلي ومش عايز اسيبك فضلت تتحجج وتقول كلام ميدخلش الدماغ خالص وبعدين سابتلي الدبله واهانتني جدا وانا سكت بس عشان العشره اللي كانت بيننا بس دلوقتي بقا طفح الكيل ومقدرتش استحمل اهانه اكتر من كده عشان كده اعصابي فلتت وكنت همد ايدي عليها بس انت جيت في الوقت المناسب ومنعتني وانا ممنون ليك جدا عشان مكنتش هسامح نفسي لو كنت مديت ايدي علي بنت شكرا جدا ليك بجد. 
فارس بص لجاسر وجاسر وبص لفارس وانس عمال يبص على الاتنين وحس انهم مش مصدقين. 
انس: احم احم هو حضراتكم مش بتتكلمو ليه؟ 
جاسر بانتباه: هه لا احم يعني انت عانيت معاها قوي كده؟ يااااه ده انت شوفت كتير بقا؟ 
انس’من جواه حس انهم صدقوا’: اه والله شوفت بقا. 
فارس وهو بيبصله بخبث: قد ايه حور دي انسانه مش كويسه؟ الحمدلله انك خلصت منها. 
انس بتنهيده راحه: ايوه الحمدلله ان ربنا بعدها عن طريقي. 
فارس بخبث وتساؤل: امممممم اومال الانسه اللي كنت معاها دي تبقى مين؟ 
انس بتوتر: مين؟ اه اه دي سو سها دي صديقتي المقربه وكنت بفضفض معاها فى اللى اسمها حور دي عملته فيا هي الوحيدة اللي سمعتني وفهمتني واديكم شوفتو المتخلفه اللي اسمها  “ولسه مكملش كلامه ولقى حاجه خبطه فى راسه من ورى” 
انس بوجع وهو بيحط إيده على راسه: ااااااه فيه ايه؟ 
جاسر بصدمه وضحكه عاليه: هههههههه الببببببس يا معلم هههههههه. 
فارس بدهشة: انتي عملتي ايه؟ انا مش قولتلك متخرجيش من العربية. 
ندى بخوف من ملامح حور اللي بصت لفارس وعيونها مليانه دموع: والله انا حاولت امنعها بس مقدرتش عليها هي استغربت لما لقتكم وقفتوا تتكلموا وجت تشوف فيه ايه وسمعته. 
فارس وجاسر في نفس الوقت: سمعته؟؟؟! وبصوا لبعض.
حور وجهت كلامها لأنس اللى لسه بيتألم من جذمتها اللى لبست فى راسه وكانت تقيله وزقته بقل قوتها لحد ما كان هيقع: بقا انا قليلة ادب يا حيوان يا عديم الاصل انا مش كويسه يا متخلف وضربته بالقلم انا “ولسه هتتكلم فارس جه يتكلم معاها قالتله” انت تسكت خالص وبصتله بصه شرانيه. 
فارس بدهشة: انتى بتقولي ايه؟. 
حور بصوت عالى: بقولك انت تسكت خالص؟ ولو سمحت متدخلش ولو حابب تمشي اتفضل ومشكور لافضالك انا سبتك معاه ومشيت احتراما ليك بس انك تقف معاه وتسمعه بيسب فيا ويشكك فى أخلاقي وانت واقف ساكت لأ وبتشجعه كمان انا مقبلش بده أبداً وحقي انا هاخده منه ومتشكره جدا ليك لحد كده “وبعدين قلعت فردة الجزمه التاني فى ايد ومسكت انس بأيد ونزلت فوقه ضرب بالجذمه وندى جت تبعدها عنه قالتلها اللي هيقرب مني هيتضرب مكانه وكملت ضرب لحد ما انس فقد قوته وداخ تماماً لأنه اصلا كان دايخ من أول جذمه ما جت فى راسه من ورى عشان كده مقدرش يدافع عن نفسه وفارس اتجرأ وشال حور من عليه وهي بترفس وبتضربه عشان ينزلها بس هو اقوى منها بكتير ودخلها العربيه وندى ركبت جنبها وسابو أنس مرمي علي الأرض مكانه ومشوا وحور من أول ما ركبت مسكتتش طبعاً” 
حور لفارس بعصبيه: انت متخلف ازاي تشيلني كده؟ انت مين اداك الحق انك تقرب منى بالشكل ده؟ مش عشان ساعدتنى مره واتنين يبقى خلاص تعمل اللي انت عايزة؟ اللي انت عايزة؟ وكمان بتقول عليا مش كويسه لمجرد انك سمعت من طرف واحد وقبلت بالظلم انت انسان… “ولسه مكملتش كلامها لقت نفسها جت بجسمها كله لقدام لحد ما كانت راسها هتنخبط فى الكرسي اللي قدامها نتيجة ان فارس ربط فرامل مره واحده وبسرعه كبيره” 
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى