رواية زواج بالإكراه الحلقة الثالثة 3 بقلم مريم عزام
رواية زواج بالإكراه الحلقة الثالثة 3 بقلم مريم عزام |
رواية زواج بالإكراه الحلقة الثالثة 3 بقلم مريم عزام
-بابا؟؟يبابا انا جيت انت فين…
*انا هنا يحبيبتي
-انا هخش أغير هدومي عشان مبلوله
*تمام ي حبيبتي
غيرت هدومي ونمت
-زينه زينه اصحي
*سيبني ي بابا شويه
-قومي أخت ساهر بره
*حاضر شوي….أخت مين
-ههه ساهر
*هي عايزه اي
-معرفش قومي البسي وتطلعي بقالها شويه
*حاضر حاضر قومت اهو
——
-صباح الخير يا…
*ملك اسمي ملك
-ااه ازيك معلش اصل ساهر مقليش علي اسمك
*عادي ولا يهمك
-طب اي
*اااه انا كنت جايه عشان ننزل نجيب فستان لكتب الكتاب وكده
اتنهدت بحزن وبصيت لبابا – بابا…معلش ي ملك استئذك
اخدت بابا ودخلت القوضه
-اي ي حبيتي اي اللي مزعلكً
*بابا انا مش عاوزه أتجوز
-لي يبنتي هوا ساهر مش عجبك
*هوا آه يبابا كويس ومحترم وكل حاجه بس انا مش عاوزه أتجوز
-طب ليه ي حبيبتي صدقيني هوا بيحبك
*منا عارفه يبابا بس انا خايفه
-خايفه من اي ؟
*خايفه من الجواز والمسئوليه ومن كل حاجه
-بصي ي زينه عمرك شوفتي مني انا وأمك الله يرحمها حاجه وحشه
*لا
-طب اومال خايفه من اي
*بابا مش كل الناس زيك انت وماما ممكن يتغير بعد الجواز
-منا جمبك ي حبيبتي وتعرفي طول منا جمبك عمر محد هيأذيكي
هزيت راسي بالموافقة
-طيب تعالي عشان ملك
*يلا
-يلا ي ملك
*يلا ي حبيبتي
-خرجنا ورحنا اكتر من محل اشترينا فستان رقيق وحلو جدا
-اي رأيك
*زي القمر انا كده أغير
-ههههه ي سلام
-اه والله يلا بينا عشان المغرب أذن
*يلا
خلصنا وروحت البيت
-باباااااا
*ههه اي
-جبت حتت فستاااان انا اللي عجبني في الحوار دا كله الفستان اساسا
*ههههه ربنا يهنيكي ي حبيبتي
-طيب انا هدخل عشان من الصبح ونا بلف
(دخلت جوه قوضتي ومسكت صورتي انا وماما
-كان نفسي تكوني معايا اوي ي ماما بكره هوا انا مش موافقه علي الجوازه دي بس عشان بابا…بابا خلاص..ومستحيل اعمل اي حاجه تزعله كان نفسي حتي اي صاحبه تبقي معايا…ربنا يرحمك
(حطيت الصورة ونمت )
قومت من النوم ونا مخنوقه اوي ممكن أكون كنت بحلم بكابوس اوحاجه؟! قومت صليت وطلعت لبابا لقيت ساهر وأخته بره
-صباح الخير ي عروسه
*صباح الخير ي حبيبي فطرت
-اه الحمدلله
*ازيك ي ساهر ازيك ي زينه
-بخير طول منتي بخير
^مش يلا ي عروسه عشان الكوافير
*طب انا عندي حل حلو
^حل ؟ حل اي
*انا بعرف اعمل ميكب كويس اووي
-يعني اي
*احم انا هعمل الميكب بنفسي لان أصلا مش بحبه اد كده
-والله ي زينه لو هتبقي مرتاحه مفيش مشكله
^اشطا يلا بينا
(دخلنا القوضه انا وملك حقيقي طيبه جداا ودمها خفيف وتدخل القلب بسرعه و..قمر زي اخوها
عملنا الميكب وخلصنا
-وااااااااااااااو انتي قمر اوووي ي زينه اما انا بقول كده ساهر هيعمل اي
*تؤ بس بقا ي ملك
-ي خلااااثي عثل ونتي مكثوفه انا هروح انده لساهر
*لااااا اندهي بابا اول
-ابتسمت حاضر
^بسم الله مشاء الله قمر ي حبيبتي
-ربنا يخليك ي بابا … ملك ممكن دقيقه
*آه طبعا : وخرجت
-بابا انت عارف اني بحبك جداااا
*عارف ي حبيبتي
-انا…انا مش عاوزه اتجوز واسيبك بعدين مين هيديك العلاج ولقدر الله تعبت مين هيحس بيك
*يحبيبي انا مش صغير وأطمني هاخد العلاج في ميعاده ويستي هكلمك كل شويه
هزيت راسي
*اي مش يلا نطلع
-يلا
طلعت لقيت ساهر واقف وكان قم…اي دا في اي
-لقيت ساهر فضل متنح لغايه اما ملك هزته في ذراعه
*احم اااه يلا ي عروسه
ابتسمت -يلا
(روحنا القاعدة كانت قودام البحر علي طول ؛
قعدت والمأذون اجه
-بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
-مبروك ي زينتي
*الله يبارك فيك ي ساهر
-علي فكره انتي.زي القمر النهارده
*ونت….ااااه اقصد ماشي
-ههههه
فجأه لقيت واحده جايه علينا
^مبروك ي سهورتي
(سلمت بإديها ولسه جايه تبوسه مسكتها من كتفها ورجعتها ورا
*ونتي علي كده اخته في الرضاعة
^لا انا زميلته
*ونتي مامي وبابي علموكي تبوسي في خلق الله كده
^سلام ي سهورتي
*جتك القرف
-غيرانه
*نعم … لا طبعا بس مش قراطاس جوافه واقف انا
-هههه ماشي
(جه واحد صاحب ساهر سلّم عليه وبعدين لسه جاي يسلم عليا جاسر مسك ايده…
يتبع..
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا