Uncategorized

رواية روح فهد الفصل الثالث 3 بقلم آية رمضان

 رواية روح فهد الفصل الثالث 3 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل الثالث 3 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل الثالث 3 بقلم آية رمضان

٣ _ احساس غريب
فهد كان حواليه معازيم و فرح و اغاني و دوشه لكن هو مهموش كل ده، كل اللي همه انه كان يشوف نظره من وش يارا نظره  غيره أو نظره ندم، اقسم بداخله لو هي جت و قالتله دمر الفرح ده ل هيقوم و يدمره بلمح البصر، لكن لا يا فهد هذا في مخيلتك فقط، ها هي يارا نازله بابهه زينه يا الله طالعه حلوه، شوف يا فهد ها هي معشوقتك نازله مع عروستك الجديده
فاق فهد من أفكاره على صوت أخيه الصغير حازم
حازم / فهد انت كويس
فهد بوجع / انا كويس يا حازم متقلقش
نزلت روح و هي متغطيه كلها بفستانها الأبيض و موش باين منها حاجة و نزلت قعدت جنب فهد، و جسمها كان بيتوجع اوي لأنه كالعاده قبل الفرح بس مرات ابوه كانت مودعها بس بدل ما تودعها بالورد و دعتها بالضرب و طبعا اللي كان حاسس بوجعها اخوه رامي لأنه كالعادة دافع عن اخته و اخد نص الضرب بدالها 
فهد اول ما روح قعدت جنبه صح عينيه كانت متعلقه ب يارا بس اول ما روح قعدت جنبه حس احساس غريب اوي، حس ان قلبه  بيدق بعنف و بطريقه غريبه هو ميعرفش سببها، شيء تلقائي خلها يبص ناحيه روح
فهد بص على روح اتلاقها كله متغطيه و لابسه ابيض في ابيض، لكن ايديه بتترعش بشكل ملحوظ كأنه قلقانه أو خايفه من حاجة كأنه مغصوبه على حاجة 
فهد بتلقائيه حط ايديه على ايدها اللي بتترعش معرفش هو عمل كدة ليه بس حس ان هو عايز يعمل كده و سأله برقه
فهد / انتي كويسة بتترعشي ليه كده
روح اول ما فهد لمس ايديه حاجة تلقائيه خلتها تهدأ و الخوف اللي عنده بدأ يتلاشى تدريجياً، و فهد سأله مره تانيه
فهد / انتي كويسة
روح هزت راسه بمعنى ايوه
فهد ماسك ايد روح و موش عارف ليه موش عايز يسيب ايديه و بالفعل فضل ماسك ايديه، حتي لو حد جاه يسلم عليه يسيب ايد روح لغايه اما يسلم و يرجع ياخد ايديه يمسكه تاني
يارا واقفه بعيد شويه و متابعه فهد و لاحظت أن فهد كان بيبص عليه و مره واحده ركز مع عروسته بس ده مهماش لأن عارفة ان هي مهما تعمل ف فهد انه خاتم في أصابعه بتمشيه زي ما هي عايزه ، ألم تعرف هي البنت  الغبيه أن خسرت حبه و انه هي اللي هتبق في اصبعه و ان هي اللي هتجري وراه بعد كده
رامي واقف بعيد و كالعادة جنبه محبوبته سوسن
سوسن بهمس ل رامي
سوسن / شوف يا رامي شوف فهد بيه ماسك ايد روح و موش راضي يسيبها ازاي، موش انا قولتلك روح هتقعد هنا معززه مكرمه
رامي بحب بيبص لأخته و قاله
رامي / فعلا معاكي حق يا سوسن فهد بيه موش راضي يسيب ايد روح، انا كده بدأت اطمن على اختي، و بعديه دعا بداخله أن فهد يسعد اخته و يعوضها على الايام العذاب و يصبرها هو كمان على العذاب و انه ربنا يجعل سوسن من نصيبه
يارا قربت على فهد و حضنته قدام الكل و قالتله في ودانه
يارا / مبروك يا حبيبي الف مبروك
فهد بص ل يارا بصت عتاب و كأنه نسا اللي هو ماسك ايديه و قاله
فهد بوجع / مبسوطه يا يارا مبسوطه بفرح جوزك، ايه رايك
يارا بلا مبالاة : فهد خلاص حبيبي انهارده الليله ليلتك انت و عروستك و انا متأكده ان انت هترفع راسنا ولا ايه
يارا بسخريه بصت ل روح و حضنته جامد و بتتك عليه اوي و ده وجع روح اووي بالنسبه للوجع اللي في جسمها و قالتله
يارا/ الف مبروك يا عروسه يلا شدي حيالك و هتيلاقنا الواد علشان تخلصي مهمتك بسرعه
روح اتوجعت اوي و حست أن كرامتها بقت في الأرض و ان هم اشتروها بس علشان تخلف
فهد مقدرش يتحمل أن البنت البريئة دي تتهان اكتر من كده
و حس بيه و هي بتتألم فمتحملش و معرفش السبب ايه
فهد شاور ل حازم، و حازم راحلها
حازم / فيه حاجة يا فهد
فهد/ اه فيه ممكن تفضوا المسخره دي علشان عايز اطلع ارتاح
حازم بعد ما شاف غضب فهد اللي مستحيل حد يستهوين بيه و قاله
حازم / اديني ١٠ دقايق و خليكوا تطلعوا حالا
حازم فعلا بعد شوية جاه ل فهد و قاله
حازم / فهد امسك ايد عروستك ويلا اطلعوا
فهد مسك ايد روح و طلعوا على السلم لكن قبل ما يطلع إتلاق ايد ماسكها بيبص وراه يشوف مين اللي ماسكها إتلاق شاب جميل و دمعه في عينيه على وشك نزولها، ف فهد باصله باهتمام و مستنيه يكلم
رامي بدموع نزلت من عينيه غصبا عنه قال ل فهد
رامي بدموع / ممكن لو سمحت تاخد بالك من اختي صدقيني هي طيبه اوي و هتسمع كلامك و الله في كل كلمه هتقوله بس و النبي متأذيهاش
فهد بتأثر من دموع هذا الفتى،فهد قاله 
فهد / صدقني اختك في عنيه و موش هسمح لأي حد انه ياذيها
رامي بامتنان / شكرا لحضرتك شكرا بجد
رامي قرب على أخته و حضنها براحه اوي لأنه حاسس بوجعها أو بالأصح بيتوجع زيها بالظبط و همسله في ودنها
رامي/ حبيبتي اسمعي كلام جوزك هو طيب هو احسن من مرات ابوكي صدقيني، اسمعي الكلام هنا و محدش هياذكي، انا ماشي يا روح و انتي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك
روح مسكت في اخوه لأنه كانت خايفه بس اخوه طمنه و سابه و هو الاتنين بيعيطوا جامد و فهد معرفش ليه حس بوجعهم هم الاتنين مشي رامي بعد ما وداعوا بعض و فهد اخد روح 
 و دخلوا اوضتهم و يارا و اسيل كانت معاهم
فهد كان مستغرب الوضع اللي هو فيه، مستغرب كلمه عريس، مستغرب أن هو ماسك ايد واحده تانيه، كان مستغرب كل حاجة بتحصل معاها
اسيل حضنت اخوها و قالتله
اسيل / الف مبروك يا حبيبي عروستك ماشاءالله جميله اوي اوي يا ابيه
فهد مكانش سامع اسيل بتقول ايه كانت عينيه متعلقه ب اللي واقفه وراه و مبتسمه ولا كأن جوزها هيبات في حضن واحده تانيه غيرها
يارا قربت على فهد و باسته في خده و قالتله
يارا / بالتوفيق يا حبيبي بس براحه على البنت لأن شكله ضعيفه اوي و صغيره اوي موش متأكده ازاي هتتحملك زيي ولا ايه بصراحة
خرجت يارا بعد ما ضربت الكوره في ملعبها لأن  هي عارفة ان فهد هيفكر في كلامه و ان هو موش هيلمس البنت دي بعد اللي هي قالته، لأن دي موش أخلاقه 
فهد بهدوء راح قفل الباب وراهم و دخل عند روح اللي قاعده و القلق و الخوف هيموتوها
فهد لاحظ رعشة ايديه ف حب يطمنها و قاله
فهد / متقلقيش و خدي راحتك متخافيش مني يا
فهد /الا صحيح هو انتي اسمك ايه 
روح/ روح
قالته بصوتها العذب اللي ثار فضول فهد أن هو يشوفها بعد ما سمع صوته الجميل الرقيق، و فهد بعديه قاله اسمه باستمتاع داخله
فهد / طيب يا روح اقعدي
روح بهدوء قعدت على السرير و فهد راح قعد جنب روح و سأله بهدوء
فهد / انتي كويسه
روح هزت راسه بمعنى ايوه
فهد / طب يا روح انتي مغصوبه انك اتجوزتيني قصدي يعني حد غصبك عليا
روح هزت راسه يمين وشمال بمعنى لا 
فهد اتعصب و قاله هو احنا هنقضيه نظام خرس كده كتير و مالك مكلفته نفسك ليه كده و شد الشال الأبيض من عليه بعنف و كانت الصدمه من نصيبه
استوب :
يا ترى ايه اللي خالها فهد يتصدم جروحه و زراق جسمها اللي باين ولا جمالها!
يتبع……
لقراة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!