Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت الثالث 3 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت الثالث 3 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الثالث 3 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الثالث 3 بقلم آية السيد

الشخص (زميل حنان) /انسه حنان المدير عاوزك بسرعه وشكله متعصب جدا
حنان بخوف لأنها عارفه شخصيه المدير كويس عارفه اد ايه هو شخص عصبي /حاضر هروح ليه حالا
وبعدين حنان راحت للمدير وخبطت ودخلت لما سمعت صوته
المدير/ ادخل
حنان بتوتر /حضرتك طلبتني
المدير بعصبيه /ورق الزفت الصفقه الجديده فين انا مش لاقيه واضح ان الهانم مش شايفه شغلها كويس ومش فايقه بس غير للكلام 
حنان بخوف /حضرتك هو موجود مع ياسين بيه عشان يراجعه
رحيم (المدير) وبدأ يهدا/ماشي روحي انتي وابعتي لي ياسين فورا 
حنان خرجت من المكتب ودموعها نزلت و هند شافتها كده واتخضت وبعدينوقربت منها وحضنتها وحاولت تهديها
هند بهدوء/هشششش اهدي بس يا حبيبتي مالك
حنان بعياط /ه…. هو زعقلي و. و وانا مغلطش في حاجه والله
هند /معلشي يا حبيبتي بس زمانه كان متعصب تعالي اقعدي بس واهدي
وراحت حنان معاها وهديت شويه وبعدين مسحت دموعها وراحت عشان تبلغ ياسين بأوامر رحيم
____________________
حنان كانت بتخبط علي الباب وسمعت صوت ياسين من جوه 
ياسين /اتفضل 
حنان وبتحاول تخلي صوتها طبيعي /استاذ ياسين الاستاذ رحيم عاوز حضرتك في مكتبه دلوقتي وعاوز ورق الصفقه الجديده
ياسين حس ان صوتها مش طبيعي /ماشي يا حنان 
وكانت حنان هتخرج بس وقفها صوت ياسين 
ياسين بتساؤل/انسه حنان
حنان بصت ليه تاني/نعم 
ياسين /انتي كويسه 
حنان عيونها دمعت بس مسحت دموعها بسرعه /اه…… عن اذنك وخرجت 
ياسين بتساؤل/شكلك مش طبيعي شكل رحيم عمل مصيبه من مصايبه انا عارفه غبي 
أما الحق اروح اشوفه انا كمان عاوز ايه بدل ما يعمل مني بطاطس محمره
_____________________
داخل مكتب المدير
رحيم كان متعصب من نفسه لانه زعقلها 
قلبه /انت غبي والله ايه اللي انت عملته دا وبعدين انت اكتر واحد عارف انها شايفه شغلها كويس وأنها مش مأثره في اي حاجه فيه
عقله/ماشي بس ورق الصفقه دي مهم وانا مبحبش الغلط 
قلبه /تصدق انك غبي وهي ذنبها ايه الورق موجود مع ياسين مش معاها وبعدين ازاي قدرت تزعقلها…. وازاي ماشوفتش نظرة الخوف اللي كانت في عيونها انت بجد غبي
“رحيم الجرحي /عنده 30 سنه جسمه رياضي بشرته بيضه وعيونه خضرا وشعره اسود وصاحب اكبر شركه استراد وتصدير موجوده في مصر  وله اخت اسمها وعد وصاحب عمره الوحيد وهو ياسين الألفي” 
“ياسين الألفي /عنده 28 سنه هو ورحيم أصحاب من زمان وهو بيعتبر رحيم عائلته لان ابوة وأمه ماتوا وهو صغير…….. طويل وبشرته قمحيه وعيونه سوده وشعره اسود وعنده غمازة “
رحيم فاق من شروده علي صوت خبط الباب 
رحيم بامر/ادخل
ياسين بمرح /ايه لحقت اوحشك ما انا لسه سايبك امبارح 
رحيم بعصبيه /انت هتستعبط يا ياسين فين ورق الزفت الصفقه 
ياسين /اهوه يا عم بالراحه متزقش
رحيم بعصبيه /اظن انت اكتر واحد عارف اهميه الثقه دي 
ياسين /عارف يا سيدي والورق خلاص أتراجع ناقص امضتك انت.. وبعدين انت عملت ايه في حنان 
رحيم رفع وشه ناحيه ياسين وقلبه دق اول لما سمع اسمها 
رحيم /عملت ايه 
ياسين /يبني عليا انا دا انا عارفك وعارف طبعك كويس دي البت وشها احمر من العياط
رحيم قلبه وجعه عليها 
رحيم ببرود عكس اللي جواه /مفيش ويلا روح علي مكتبك وانا همضي الورق 
ياسين سابه وخرج وراح مكتبه 
رحيم فضل يفكر في كلامه وحس بوجع في قلبه لانه كان السبب في نزول دموعها وفضل يلعن نفسه وبعدين قرر يعمل حاجه 
_____________________
في الجريده 
علا وريم وصلوا وكل واحده قعدت علي مكتبها وسلموا طبعا علي اصحابهم 
مي (صاحبتهم في الشغل) /ايه يا جدعان اتاخرتوا كده ليه 
علا بضحك /كله منها بس تعرفي حصل حته موقف  ايه مسخره وبصت لريم اللي كانت متغاظه منها وعلا فضلت تضحك 
مي بتساؤل /موقف ايه 
علا بضحك /هحكيلك 
وحكت علا لمي كل حاجه حصلت معاهم من اول ما قابلوا الشاب لغايه دلوقتي 
مي بضحك /هههههههه يخربيتك يا ريم 
ريم بغيظ /والله انتوا أصحاب عرر اصلا انا راحه اكلم الواد محمد مشفتوش النهارده ونزلت قبله
علا قلبها دق لما سمعت اسمه 
ريم راحت بعيد ورنت علي محمد 
_______________________
في مكان آخر وتحديدا في قسم الشرطه 
محمد بضحك وهو بياكل /لا واضح ان محدش بيفطر شاورما خالص
شريف بمرح /قلبك ابيض بقا 
محمد وهو بيرفع حاجبه /قلبي ابيض ايه دا انتوا طالبين 2 بيتزا كبير و3شاورما وناوين تكلموا المحل وتطلبوا اكل تاني 
زين /الله يا عم الاكل اللي حلو نعمل ايه يعني 
محمد بضحك /ماشي يا اخويا بس متتريقوش عليا تاني بقا
شريف بضحك/ربنا يسهل بس هات بقا السندوتش دا كده وخد السندوتش من محمد 
محمد / اه يبن ال…… والله لاردهالك يا شريف الكلب
وفضلوا يضحكوا وبعدين خلصوا  وكل واحد راح مكتبه 
ومحمد تليفونه اتبدل بتليفون زين لانه شبهه 
زين كان قاعد بيراجع الورق اللي قدامه  وفجأه التليفون رن 
زين رد من غير ما يبص علي الاسم وكل نظرة علي الورق 
ريم بضحك /ازيك يا حمصه عامل ايه 
زين بضحك واستغرب /نعم….. حمصه مين 
ريم باستغراب لان دا مش صوت اخوها/انت مين وتليفون محمد بيعمل ايه معاك انت حرامي صح 
زين وهو بيرفع حاجبه /بت انتي اتلمي واتكلمي بأدب. 
ريم بعصبيه /ياسلام وانت بقا اللي هتعلمني ازاي اتكلم يا حرامي يا مهزء انت 
زين بعصبيه قفل السكه في وشها ورمي التليفون علي المكتب وحاول يهدي نفيه
وفاق علي صوت الباب 
زين /ادخل 
محمد بضحك /زين احنا شكلنا بدلنا التليفونات سوا
زين بهدوء /اه خود يا… يا حمصه 
محمد وهو بيرفع حاجبه /انت عرفت الاسم دا منين…. دا  مفيش حد غيرها هي اللي بتقوله 
زين /التليفون رن وانا رديت من غير ما اشوف واللي اتكلمت بني ادمه مجنونه قال ايه مفكراني حرامي 
محمد بضحك /معلشي هي بتهب منها كده علطول 
زين بتساؤل /هي مين دي 
محمد /اختي ريم….. يلا هروح انا بقا اكلمها المجنونه دي 
___________________
في الجريده 
ريم بعدت التليفون عن ودنها بعصبيه /اه يا حيوان بتقفل التليفون في وشي يعني حرامي وكمان مهزء 
علا بتساؤل/ريم انتي بتكلمي نفسك 
ريم /والنبي سبيني في حالي يا علا 
علا باستغراب /فيه ايه بس مالك 
ريم بغضب/هقولك و حكت لها كل اللي حصل في المكالمه 
علا بضحك /انتي فيه ايه النهارده دا تاني راجل تتخانقي معاه 
ريم بغضب /ما هما اللي كائنات متطفله
علا فضلت تضحك علي ريم 
___________________
في مكان آخر شبهه مهجور 
الشخص1 /كل حاجه جاهزة للعمليه 
الشخص 2/اه ومستنيين الاشاره 
الشخص 1/ ماشي خليكوا جاهزين ولما يجي الوقت هديكم الاشاره 
الشخص 2/ماشي
يتبع..
لقراءة البارت الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى